Heeft iemand ervaring met het verkopen van grote partijen smd / through hole components.

Thanks dat jullie de tijd nemen om dit te lezen.
Even in t kort: Ik heb een Grote partij "incourante" smd / through hole componenten meegekregen op t werk.
Ze wilde hier zsm vanaf omdat ze naar een kleiner pand moesten.
Nu gebruik ik lang niet alle spullen en wil ik een deel verkopen.
De Partij had een retail waarde van +- 50K
Hebben jullie tips / bedrijven waar ik eens navraag kan doen?
Alle tips zijn welkom.

Om wat voor componenten gaat het? Actieve? Passieve? Dingen die uit productie zijn maar nog wel gevraagd worden?

Partijen kunnen best lastig kwijt te raken zijn als het snel moet of meer dan een paar procent van de retailwaarde moet opbrengen, maar het kan ook wel interessant zijn als er toevallig net leuke dingen tussenzitten.

Ik koop zelf wel eens wat, vooral oud spul, maar zit nu even helemaal vol. Hier op het forum heb je ook Hoeben, die zou je eens kunnen benaderen.

Actief en passief.
Zo goed als alles zit nog in de originele rol.
Een deel oudere ic's met o.a. eeproms
Elco's
Koel lichamen.
En nog zoveel meer.
Heb ook nog dozen vol drivers voor led verlichting
T is echt een complete kamer vol.

Ik doe dit, zoals Maarten al schrijft. Het beste kun je me even een bericht sturen om dit hier commercieel niet teveel te verontreinigen. Ook al i.v.m. de regels van CO.

Een voorbeeld: 2022 heb ik ca 37 PALLETS ingekocht, in 2023 een partij van 18 en nog een van een stuk of 7 pallets. Verder hier en daar wat heel kleine hoeveelheden wat soms ook meer voor mezelf is.

Even bespreken wat je hebt:

• Actief en passief:
    • Passieve weerstanden zijn vaak niet zoveel waard, tenzij het nauwkeurig is (0.1% etc)
  • Zo goed als alles zit nog in de originele rol:
    • Gunstig, vooral als het nog gesealed is.
  • Een deel oudere ic's met o.a. eeproms:
    • Dit klinkt als een interessant deel. Sommige EEPROMs hebben goede waarde, andere zijn weinig waard, ligt net aan het type.
  • Elco's:
    • Moeilijker verkoopbaar omdat ze kunnen lekken. Hogere spanningen of waarden gaan wel, ook Europese of Japanse. Oude Chinese elcos raak je niet kwijt.
  • Koellichamen:
    • Meestal wat moeilijker verkoopbaar, ligt er aan wat het is.
  • Heb ook nog dozen vol drivers voor led verlichting:
    • Ook moeilijk als partij te verkopen, het is te proberen.

Dan even de waarde:
Omdat het buiten het distributienetwerk is zakt de verkoopbaarheid. Ook is alles ouder wat veel invloed heeft. Componenten onder 2 jaren hebben meer waarde dan oudere.

Ik moet daarom dan weer doorverkopen voor prijzen die ver onder handelsprijzen liggen. Bijvoorbeeld 10% ervan. Alhoewel een enkele keer een zeldzaam component dan weer wel waarde kan hebben.

Dan moet je het vervoeren. Je moet opslagruimte hebben of huren. Je moet het opsturen, boekhouding voeren. Al met al zakt daarmee de waarde. Een broker geeft maar een paar procent van wat je voor prijzen op internet vindt.

Stuur me maar een bericht, zie mijn email in mijn account. Fotos van de stickers met componenttype (en bouwjaar?) zijn handiger dan van wat buizjes of rollen.

Een kamer vol is niet zoveel, ik denk meer in pallets:

Ik heb zo ook van mijn oude werk ene hoop incourante smd voorraad meegekregen toen ze gingen verhuizen en het magazijn leeg moest.
Allemaal best wel spul wat op eerste opzicht best wel wat waarde lijkt te hebben als je weet wat je voor sommige IC's per stuk betaald.
Zo zat er bijvoorbeeld een reel met 1500 64K atmega's tussen.
Zeker in de tijden van chip schaarste dacht ik die wel kwijt te raken.
Nou niet dus. Nu heb ik er ook niet heel actief mee geadverteerd, want daar begint het al. Hoe berijk je de doelgroep die interesse heeft in een hele batch componenten? Hier op CO heb je wel wat kopers voor een handje vol of enkele stuks, maar dan heb je er nog 1490 over :)
Er zat ook heel veel RLC tussen, van alles wat en wat zeer specifieke smd pin headers etc. Dat heb ik uiteindelijk allemaal maar gedoneerd aan een zendamateur of voor een habbekrats. Ik zie die componenten hier af en toe nog aangeboden worden. Of wel die krijgt die pin headers ook niet aan de straatstenen kwijt.

Kortom. Of je moet net de goede kanalen hebben en dan nog moeten bedrijven de kwaliteit van componenten die niet uit de reguliere handel komen vertrouwen om in hun product te stoppen. Dat doen ze denk ik echt, bij obsolete componenten of hele lange levertijden. Zo niet, dan zit jij opgescheept met een kamer vol componenten, die dan nog zo veel waarde kunnen hebben, als je geen koper hebt is waarde een relatief begrip.
Mijn spul staat nog op zolder, maar kan binnenkort de klikko in denk ik.

Op dinsdag 16 april 2024 23:58:22 schreef Stijnos:
Ik heb zo ook van mijn oude werk ene hoop incourante smd voorraad meegekregen toen ze gingen verhuizen en het magazijn leeg moest.
Allemaal best wel spul wat op eerste opzicht best wel wat waarde lijkt te hebben als je weet wat je voor sommige IC's per stuk betaald.
Zo zat er bijvoorbeeld een reel met 1500 64K atmega's tussen.
Zeker in de tijden van chip schaarste dacht ik die wel kwijt te raken.
Nou niet dus. Nu heb ik er ook niet heel actief mee geadverteerd, want daar begint het al. Hoe berijk je de doelgroep die interesse heeft in een hele batch componenten? Hier op CO heb je wel wat kopers voor een handje vol of enkele stuks, maar dan heb je er nog 1490 over :)
Er zat ook heel veel RLC tussen, van alles wat en wat zeer specifieke smd pin headers etc. Dat heb ik uiteindelijk allemaal maar gedoneerd aan een zendamateur of voor een habbekrats. Ik zie die componenten hier af en toe nog aangeboden worden. Of wel die krijgt die pin headers ook niet aan de straatstenen kwijt.

Kortom. Of je moet net de goede kanalen hebben en dan nog moeten bedrijven de kwaliteit van componenten die niet uit de reguliere handel komen vertrouwen om in hun product te stoppen. Dat doen ze denk ik echt, bij obsolete componenten of hele lange levertijden. Zo niet, dan zit jij opgescheept met een kamer vol componenten, die dan nog zo veel waarde kunnen hebben, als je geen koper hebt is waarde een relatief begrip.

Doe dat aub niet met je ATMEga's :-)

Mijn beperkte ervaring is dat men met het slepen met een incidentele partij (gift, erfenis , etc) die te groot is voor eigen hobby geen redelijke uurprijs kan verdienen.

Maar dat hoeft ook niet, als er een paar mensen blij gemaakt kunnen worden of als het bijdraagt aan het voortbestaan van interessante handelaren dan vind ik dat de moeite. (bijna) Weggeven op een gepaste beurs kan ook heel effectief zijn.

Realiseer je overigens dat het bedrijven geld kost om dit soort afval te laten verwerken.

Een bedrijf heeft ook een probleem als ze zeg een zwik FT232 chips van jou kopen en dat blijken later chinese namaak te zijn die het niet doet met de echte FTDI driver. Dat kan men meestal niet risceren.

Daarnaast, als ik een apparaat in de markt zet wat gebaseerd is op jou atmega van 15 cent, dan wordt dat ineens 1.85 duurder op het moment dat die 1500 stuks op zijn. Kan je dat compenseren met volumevoordelen op de andere onderdelen?

Heb je veel onderdelen dan kan je ook op een radio onderdelen beurs staan.
Sta je eens aan de andere kant van de kraam.
Best leuk om eens te doen.
Verkoop je alles heel goedkoop dan ben jij blij want je hebt weer plaats en verdiend een beetje wat je weer aan je hobby kunt besteden.
En je mede hobbyisten kunnen ook weer gaan bouwen.

Wat intressant is heb je er zelf wel uitgehaald.
De rest is voor een hobbyist veel te groot op reel.
En een bedrijf koopt enkel met factuur.
Rest nog doneren aan scholen of wegkieperen.

Op woensdag 17 april 2024 06:54:47 schreef bprosman:
[...]
Doe dat aub niet met je ATMEga's :-)

En de andere dingen ook niet persé.

Op woensdag 17 april 2024 10:37:14 schreef winands:
Heb je veel onderdelen dan kan je ook op een radio onderdelen beurs staan.
Sta je eens aan de andere kant van de kraam.
Best leuk om eens te doen.
Verkoop je alles heel goedkoop dan ben jij blij want je hebt weer plaats en verdiend een beetje wat je weer aan je hobby kunt besteden.
En je mede hobbyisten kunnen ook weer gaan bouwen.

Zitten een stel 20k stelpotmeters in , verder niet echt radio electronica gerelateerd.
Meerendeels van de componenten zijn gebruikt bij het maken van ledverlichting en klimaat regelingen in bussen.

Op dinsdag 16 april 2024 21:14:11 schreef Hoeben:
Ik doe dit, zoals Maarten al schrijft. Het beste kun je me even een bericht sturen om dit hier commercieel niet teveel te verontreinigen. Ook al i.v.m. de regels van CO.

Een voorbeeld: 2022 heb ik ca 37 PALLETS ingekocht, in 2023 een partij van 18 en nog een van een stuk of 7 pallets. Verder hier en daar wat heel kleine hoeveelheden wat soms ook meer voor mezelf is.

Even bespreken wat je hebt:

• Actief en passief:
    • Passieve weerstanden zijn vaak niet zoveel waard, tenzij het nauwkeurig is (0.1% etc)
  • Zo goed als alles zit nog in de originele rol:
    • Gunstig, vooral als het nog gesealed is.
  • Een deel oudere ic's met o.a. eeproms:
    • Dit klinkt als een interessant deel. Sommige EEPROMs hebben goede waarde, andere zijn weinig waard, ligt net aan het type.
  • Elco's:
    • Moeilijker verkoopbaar omdat ze kunnen lekken. Hogere spanningen of waarden gaan wel, ook Europese of Japanse. Oude Chinese elcos raak je niet kwijt.
  • Koellichamen:
    • Meestal wat moeilijker verkoopbaar, ligt er aan wat het is.
  • Heb ook nog dozen vol drivers voor led verlichting:
    • Ook moeilijk als partij te verkopen, het is te proberen.

Dan even de waarde:
Omdat het buiten het distributienetwerk is zakt de verkoopbaarheid. Ook is alles ouder wat veel invloed heeft. Componenten onder 2 jaren hebben meer waarde dan oudere.

Ik moet daarom dan weer doorverkopen voor prijzen die ver onder handelsprijzen liggen. Bijvoorbeeld 10% ervan. Alhoewel een enkele keer een zeldzaam component dan weer wel waarde kan hebben.

Dan moet je het vervoeren. Je moet opslagruimte hebben of huren. Je moet het opsturen, boekhouding voeren. Al met al zakt daarmee de waarde. Een broker geeft maar een paar procent van wat je voor prijzen op internet vindt.

Stuur me maar een bericht, zie mijn email in mijn account. Fotos van de stickers met componenttype (en bouwjaar?) zijn handiger dan van wat buizjes of rollen.

Een kamer vol is niet zoveel, ik denk meer in pallets:
[bijlage]

Mail verstuurd

Op dinsdag 16 april 2024 23:58:22 schreef Stijnos:

Stuur me maar een lijst, dan kijk ik wel even.

Op woensdag 17 april 2024 17:36:07 schreef Daan97:
[...]Mail verstuurd

Ontvangen. Verder via email.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (19%)]

zo'n zelfde magazijn maar dan groter kwam ik voorheen geregeld, daar werden die reels met componenten uitgepakt zodat die weer verwerkt konden worden. daar zat best leuk spul, elco's, weerstanden, tantalen, ic's, trantistoren, fets tussen. ook magazijn voorraden van philips of productie restpartijen. heb nog best wat losse dingen ervan liggen.

ik zal mijn meuk nog eens inventariseren, na 2x verhuizen en alles al anderhalf jaar op zolder te hebben staan is toch wel het punt om het weg te doen misschien.
Misschien dat ik hier in Bladel eens op die radiomarkt ga staan, al verwacht ik dat dat maar een matige opkomst is.
En misschien schop ik mensen tegen het been, maar de radio amateur is nou niet echt de doelgroep voor SMD en microcontrollers

[Bericht gewijzigd door Stijnos op (19%)]

maar de radio amateur is nou niet echt de doelgroep voor SMD en microcontrollers

Dat is misschien wel zo maar er komen gelukkig wel een breder publiek dan enkel radio amateurs naar zo markt toe. Ik kom er ook wel eens maar ben ook geen zendamateur.

Op woensdag 17 april 2024 22:36:17 schreef Stijnos:
En misschien schop ik mensen tegen het been, maar de radio amateur is nou niet echt de doelgroep voor SMD en microcontrollers

Pardon? Wat ik in de gemiddelde Electron gebouwd zie worden is absoluut SMD én microcontrollers. De tijd dat dat nog allemaal gaatjesprint of koperprint en eilandjes zagen was, is voor heel wat zaken wel voorbij.

Op woensdag 17 april 2024 09:57:22 schreef rew:
Een bedrijf heeft ook een probleem als ze zeg een zwik FT232 chips van jou kopen en dat blijken later chinese namaak te zijn die het niet doet met de echte FTDI driver. Dat kan men meestal niet risceren.

Daarnaast, als ik een apparaat in de markt zet wat gebaseerd is op jou atmega van 15 cent, dan wordt dat ineens 1.85 duurder op het moment dat die 1500 stuks op zijn. Kan je dat compenseren met volumevoordelen op de andere onderdelen?

Idd,.. Namaak, vocht bij opslag, ESD bij herverpakken, ouderdom.. ik kan wel voorstellen waarom bedrijven er niet zo happig op zijn. Als het echt om de prijs moet gaan, over de laatste cent, dan zal zo'n bedrijf zich vroeg of laat wel ergens anders aan branden (en waarschijnlijk van leren).

Waar ik vroeger werkte dacht men zelf met een EC stencil set+oventje wel ad-hoc PCB panels te bouwen om "lean" voorraden aan te houden van bepaalde spullen. Zo'n stencil set is leuk voor prototyping, maar toen we zagen dat al die zelf gebouwde borden na 1-3 jaar weer terugkwamen, ging alles direct naar een assembleur. Die jongens doen 24/7 niets anders en als er wel iets mis is, gooi je het over de muur. Zelfs voor aantallen van 25-50 stuks met een handjevol onderdelen. Een paar euro besparen op onderdelen voor een eindproduct van honderden euro's + service uurloon + reparatie + imagoverlies. Dat kan simpelweg niet uit... zelfs niet in de grootste onderdelen schaarste blijkbaar.

Helaas.. want wat betreft e-waste ben ik voor zo goed mogelijk benuttigen. Echter voor hobbyist of reparateur (als dat nog gebeurd) is honderden units vaak al veel te veel. Doneren aan scholen, hackerspace, enz. lijkt mij dan de meest verstandige keuze..