Goede dag,

Ik ben opzoek naar een programma om kabel assamblage uit te tekenen, zodat een klant deze kabels voor ons kan maken. Denk hierbij om lengte van dali kabels, en stuurstroomkabels met een connector. Dat je kan aangeven van langte kabel, zoveel aanpellen, die ader op die pin enz, dat dat als een beeldplaatje gemaakt kan worden.

Bestaat er zoiets in een makkelijk te leren programma?

Graag julie advies hierin.

Gewoon ieder cad programma? Ik teken ook gewoon alle kabels zo uit, met afscherming, krimpkous, adereindhulsjes, amp oogjes enz.
Bovendien mag dat tekenen best een uurtje kosten als het voor seriewerk is, daar voorkom je snelle vergissinkjes mee. Niks zo erg als kabels die nét niet goed uitgedacht zijn.

Op donderdag 18 april 2024 07:36:40 schreef GJ_:
Gewoon ieder cad programma? Ik teken ook gewoon alle kabels zo uit, met afscherming, krimpkous, adereindhulsjes, amp oogjes enz.
Bovendien mag dat tekenen best een uurtje kosten als het voor seriewerk is, daar voorkom je snelle vergissinkjes mee. Niks zo erg als kabels die nét niet goed uitgedacht zijn.

Zeker waar. Heb jij dan nog advies in een specifiek programma? Autocat autodesk of ander programma?

Ik doe het met het kleinste broertje van AutoCad maar dat word niet meer verkocht :-(
Ik denk dat ik nu bv QCAD zou aanbevelen, dat is een stuk goedkoper. Librecad is een gratis fork van QCAD (van een eerdere versie) maar heeft wat bugs. Bovendien kost QCAD ook bijna niks.

Gewoon WireViz gebruiken. Handig, helemaal gratis en erg flexibel.

https://github.com/wireviz/WireViz