5V encoder op LOGO plc aansluiten

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een opdracht voor school waarbij ik een 5V sensorlager gebruik. deze wil ik aansluiten op een Siemens LOGO! plc zodat ik elke puls kan omzetten naar een 1 mm en displayen op een HMI. Ik heb het hierbij proberen te laten werken met een analog input maar dat heb ik niet werkende gekregen.

Weet iemand hier misschien hoe ik dit 5V signaal kan gebruiken bij een normale ingang of hoe ik de analog input kan omzetten?

Hieronder een foto van de sensorlager (ik weet niet of dit helpt)

GJ_

Moderator

Een TTL encoder op een HTL ingang zetten werkt niet nee. En jouw uitgangen zijn voor industriele begrippen sowieso al niet de meest gangbare: NPN in plaats van PNP. Nou kan een LOGO toch al niet zo gek veel met een encodersignaal. Wel zitten er een paar snelle ingangen op.

Ik denk dat je het beste met wat optocouplers aan de gang kan.

Dank u voor uw reactie ik zal kijken of ik een octocoupler of iets in die richting kan regelen.

Sine

Moderator

Als het echt een NPN is kun je pull-ups maken naar 24V, even in de datasheet van de sensor kijken of die daar blij mee is.

Hij heeft toch gewoon een plaatje meegestuurd waarin staat dat het kan, dus waarom hem met een kluitje het riet in sturen.

Ik stel voor een pullup van 1k te nemen.

@ TS De opdracht aan jou is om na te rekenen of dat kan en zonodig een alternatief voor te stellen.

(@ de rest: het is een schoolvraag!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op donderdag 18 april 2024 13:43:25 schreef rew:
Hij heeft toch gewoon een plaatje meegestuurd waarin staat dat het kan, dus waarom hem met een kluitje het riet in sturen.

Staat daarbij dan dat die encoder met 12 of 24VDC gevoed mag worden?

GJ geeft al een goede hint.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Wat voor signaal denkt de TS wat er uit de A/B uitgangen van de encoder komt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op donderdag 18 april 2024 15:39:10 schreef mel:
Wat voor signaal denkt de TS wat er uit de A/B uitgangen van de encoder komt?

Dat weet ik niet wat hij denkt. :)

Maar 5VDC inlezen op een digitale ingang van een Logo gaat niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Met bijvoorbeeld ingang 3, 4, 5 en 6 kun je tellen tot 5kHz, maar dan wel met een HTL encoder.
Als je de A opt CNT zet en de B op DIR werkt het best, tot je wat sneller gaat draaien.

Ingangen 1,2, 6 en 7 zijn ongeschikt.

Op donderdag 18 april 2024 15:55:04 schreef Lambiek:
Maar 5VDC inlezen op een digitale ingang van een Logo gaat niet.

Maar dat ding heeft nergens een 5V uitgang, dus waar haal jij die 5V vandaan?

Dat ie gevoed moet worden met 5V klinkt aannemelijk. Dat moet inderdaad nog even uitgezocht worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou die encoder uitgang omzetten naar een puls en een richting signaal en dat tegelijk een levelconverter gebruiken.

Eigenlijk zou ik die hele logo hier niet voor willen gebruiken. Maar heeft de TS weinig aan.

GJ_

Moderator

Zo'n A en B signaal kan in een standaard Logo teller op de CNT en de de DIR ingang. Telt ie mooi op en af als je heen en weer draait.

We weten niet wat die Logo verder moet doen dus zeggen dat ie ongeschikt is is voorbarig. Misschien is die Logo wel helemaal op z'n plaats maar is alleen de encoder fout gekozen.

Lambiek

Special Member

Op donderdag 18 april 2024 17:42:51 schreef rew:
[...]Maar dat ding heeft nergens een 5V uitgang, dus waar haal jij die 5V vandaan?

Hij schrijft dat de encoder met 5VDC gevoed gaat worden, dus komt er ook 5VDC uit.

Hij gaat pull-up weerstanden gebruiken aan de 5VDC volgens het schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je LOGO kan niet overweg met een 1 signaal van 5 Volt.
Voor een 24V LOGO moet de ingang >12 Volt zijn voor een 1.
Een 12 Volts LOGO helpt niet veel, dan moet de ingang >8,5 Volt zijn voor een 1

Alternatief zou je van analoge ingangen gebruik kunnen maken.
Dan zet je achter de analoge ingang bv een Analog Tresholt Trigger.
Die stel je in op bv 400 (= 4Volt) voor een 1 en bv 100 (=1 Volt) voor een 0

Denk wel, de LOGO blinkt uit in betrouwbaarheid en eenvoud maar niet in snelheid!
Erg snel bijhouden van je encoder is er niet bij.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op een analoge ingang word ie wel heeeeeeel traag. Op de snelle ingangen kun je nog tit 5kHz gaan. Ook niet heel snel maar al een stuk beter.

De enige optie om met deze combi gemakkelijk iets leuks te doen is optocouplers.

Sine

Moderator

Op donderdag 18 april 2024 13:43:25 schreef rew:
Hij heeft toch gewoon een plaatje meegestuurd waarin staat dat het kan, dus waarom hem met een kluitje het riet in sturen.

Nee, daar staat dat het kan tot de voedingsspanning van de (5V) encoder, er zit meer meuq in zo'n ding dan in het versimpelde schema staat.

Dus mijn suggestie was niet meer dan "kijk in de datasheet of je de uitgangen tot boven de voeding (24V) mag trekken"

Kluitje waar? Oh, en schoolvraag ... dus als het een kluitje zou zijn is dat ook nog geen ramp ;)

fripster

Golden Member

Ben ik nou zo simpel, of moet je Q2 in dit schakelingetje gewoon zien als de PNP in de sensor (zie plaatje TS) en Q1 als output naar 24V (ipv 12, dat kan ook prima)? zo moeilijk is het toch niet? Dus sensor met 5V voeden en de BC557 met 24V.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Nee, want de collector van Q2 moet ook dan verdomd dicht bij +24 om Q1 dicht te sturen.

Als die uitgangen van de sensor 24V tolerant zijn heb je niet meer nodig dan een weerstand, been there done that.
Andersom kan ook overigens, een NPN sensor die 24V nodig heeft kan prima 5V sinken.

benleentje

Golden Member

Op donderdag 18 april 2024 19:15:26 schreef Lambiek:
[...]
Hij schrijft dat de encoder met 5VDC gevoed gaat worden, dus komt er ook 5VDC uit.

Er komt niet uit. De encoder heeft een open collector uitgang.

Je kan de encoder dan ook met 5V voeden en dan de uitgangen via een pull-up weerstand aansluiten op de + 24V. Het moet wel heel erg raar zijn als de open collector uitgangen niet tegen 24V kunnen wel moet de stroom onder de 20mA blijven

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Het zou je verbazen, een beetje "echte" sensor heeft wat vormen van beveiliging op die uitgang, soms met clamp diodes naar V+

Maar wellicht kan het gewoon .. gevalletje RTFM

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 18 april 2024 22:44:12 (17%)

fripster

Golden Member

@Sine: Dan ga je er van uit dat de opencollector uitgangen van de sensor maar 5VDC aankunnen. Dat valt te betwijfelen. Je hebt gelijk dat een Pullup dan ook genoeg zou zijn....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Ik val in herhaling geloof ik ...

Nog 1 keertje dan, ik ga nergens vanuit, iets met assumptions en fuckups. RTFM voordat je dat soort dingen doet.

benleentje

Golden Member

Hieronder een foto van de sensorlager (ik weet niet of dit helpt)

Nee niet echt liever gewoon merk en type sensor + link naar de datasheet

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.