Op 12 december 2020 21:03:59 schreef EricP:
[...]
Overigens... op de foto van Jinny kun je ook de bouten van de koppen zien. Dat is een ander patent - denk ik. Hydraulisch op spanning trekken. En de 'moer' die erop zit gewoon aandraaien. Iets van 'handvast +'. De manometer meet de spankracht en de moer is alleen maar om te fixeren.

Dat denk je goed, en bij deze kopbouten op 1200 bar oppompen en de moer inderdaad max handvast..

Voor RVS is 'montagepasta' te koop - vraag me ff niet om de naam. Feitelijk smeert het en voorkomt (goeddeels) vreten. RVS op spanning trekken is hoe dan ook een drama. Het kan niet zoveel hebben, ook met montage pasta een aardige kans op vreten. A2 / A4 is natuurlijk leuk... maar A4 gebruikt men meestal omdat het wat beter tegen de omstandigheden kan. Ga ik er dan een A2 moet op zetten - of anders om - dan ben ik natuurlijk terug bij af...

@Jinny: zo'n kop... Het kan maar vast zitten :) Het probleem met 'gewoon aandraaien' om op die spanning te komen is waarschijnlijk dat het hoe dan ook gaat vreten, veel wrijving op gaat leveren en daarmee dus erg onbetrouwbaar is om de spanning in het tapeind te bepalen. Terwijl dat uiteindelijk de bepalende factor is...

Een ander 'patent' bij kleinere motoren zijn rekbouten: aandraaien tot een bepaald moment (dat is niet heel veel). En dan over een bepaalde hoek door draaien. Aangezien de hoek en de spoed vast liggen en de veerconstante van de bout ook...

Op 13 december 2020 11:20:14 schreef Jacques1956:
A4 is een meer corrosie vast en taaier. Kan ook in een corrosieve omgeving gebruikt worden.

Tot de Chinees ineens een andere kwaliteit ging leveren en een stel fietsstandaarden in Leeuwarden snel begonnen te 'roesten' Tja, dan is er een probleem.

https://nl.pinterest.com/ckraaijevel1860/

Op 12 december 2020 17:59:07 schreef 6502:
Hmmm, als ik dit zo lees wordt ik toch licht ongemakkelijk. Een paar weken geleden heb ik een nieuwe accu in m'n auto gezet en daarbij had ik de gedachte: "die polen zijn van lood en dat zou wel eens kunnen vervormen na verloop van tijd waardoor de klem losschiet". Dus ik heb die dingen als een aap aangedraaid. Sleutel er op tot die niet verder ging en dan nog een rukje extra... :/

Dat heeft mij al eens een doorgescheurde klem gekost.

Op 13 december 2020 11:20:14 schreef Jacques1956:
A2 is AISI 304
A4 is AISI 316
Een verschil in samenstelling.
A2 wordt vaak gebruikt om diep te trekken (bijvoorbeeld aanrechtbladen, uitlaten van auto's)
A4 is een meer corrosie vast en taaier. Kan ook in een corrosieve omgeving gebruikt worden.
Twee dezelfde RVS soorten in elkaar schroeven geeft problemen. Het materiaal gaat gaat in elkaar over (lassen/vreten)

Van de A termen heb ik nooit gehoord.

Ik gebruik gewoon 316L
304 is veredelt PBS..

Uitlaat voor Defender is ook gewoon 316, snorkel ook.

Tsja Sven... Maar die uitlaat en snorkel zijn ook geen bevestigings materiaal, maar plaat in een of andere vorm (waardoor het doet alsof het 'pijp' is...). Kijk maar eens op de boutkoppen van je RVS assortiment...

Heb je er trouwens wel eens over nagedacht wel S je voor een PB nodig hebt? Met PBS gaat dat denkelijk toch weer fout :+

@ HmH, U heeft toch al een inox bout of moer van dicht gezien ? Staat er altijd op ( heel soms ook niets ) .

Op 12 december 2020 19:46:28 schreef Jinny:
[...]
Toch wel, grote motoren fabrikanten geven aan met hoeveel nm er aangetrokken moet worden met een kraaiepootje.
Ze zullen dus eea wel hebben verdisconteerd.
Ze bouwen de zut zelf en leveren er ook het speciaalgereedschap bij, inc kraaiepootje dan...
Ze zullen het dan toch wel een soort van weten toch? :+

En die pootjes kunnen er op vier manieren opgezet worden, wat drie verschillende heftbomen oplevert. Nee, kan niet kloppen.

Dat is ook maar ten dele waar... De arm 'korter' maken is natuurlijk nooit het geval - dan kan de dop er ook wel op. En het is prima te omschrijven hoe eea. aangetrokken moet worden - als de situatie het al niet afdwingt.

Daarnaast, nogmaals, die momenten zijn ook niet op 1% nauwkeurig. Je zou er eens aan kunnen rekenen hoeveel het uit maakt. Ik denk dat dat heel erg mee valt - de afstand tussen 'as' (bout, tap) en sleutel is relatief klein.

aha ik dacht dat de accupool zelf van RVS was: mijne zijn altijd messing..

Op 14 december 2020 13:53:37 schreef High met Henk:
aha ik dacht dat de accupool zelf van RVS was: mijne zijn altijd messing..

Lood. Ik heb nog nooit een lood/zuur accu gezien met andersoortige polen.

de accupolen van de accu wel, maar de klemmen zijn niet meer van lood: iig de mijne niet.

Op 14 december 2020 13:08:07 schreef Gerard*:
[...]
En die pootjes kunnen er op vier manieren opgezet worden, wat drie verschillende heftbomen oplevert. Nee, kan niet kloppen.

De poot komt in de plaats van een dop. Het draaipunt zit dus in het hart van het vierkant. Die kraaiepoten zijn niet bedoeld voor zo'n antieke buigende momentsleutel.

@EricP hieronder
Je hebt gelijk.

de accupolen van de accu wel, maar de klemmen zijn niet meer van lood: iig de mijne niet.

Het ging ook over de accupolen, niet over de klemmen :)

De poot komt in de plaats van een dop. Het draaipunt zit dus in het hart van het vierkant. Die kraaiepoten zijn niet bedoeld voor zo'n antieke buigende momentsleutel.

Dat is natuurlijk niet waar. Het draaipunt zit nog steeds in het hart van de bout, moer, whatever. Het 'meetpunt' zit in het hart van het vierkant.

Wat zou - in deze context - het verschil zijn tussen een 'electronische', een mechanische met 'afslag' en een mechanisch 'op buiging'? Op het vierkant doen ze allemaal hetzelfde...

[Bericht gewijzigd door EricP op (16%)]

Ik heb wel RVS accupolen, maar da's eigenlijk niet waar: het zijn doppen waar standaard accu klemmen op passen maar de accu zelf heeft schroefgaten met schroefdraad waar je de RVS-accupolen met een imbus (M8 of M6) in moet schroeven. (Mastervolt 160Ah deep cycle AGM).

Ik heb wel eens een gat proberen te boren in een accupool om een 1,5mm^2 kabeltje er aan te maken zonder een pool-klem nodig te hebben. Maar dat was een fiasco. de 3mm boor brak af in het taaie lood.

Ik gebruik altijd koperspray op de accupolen van onze 6V Willys.

Op zaterdag 12 december 2020 16:31:21 schreef Shiptronic:
[...]

Nee hoor, als je goed kijkt zie je dat de bout onder een hoek staat, je dopsleutel gaat gewoon over de accu heen.

Klopt, ik had er een pijpsleuteltje als verlenging opgezet.

Even terug naar het aandraaien van schroeven.

Je zou er versteld van staan hoeveel verschil er tussen het aandraaimoment zit indien je 6 of 8 bouten van een (grotere) motordeksel met de hand aandraait.

Toen ik mijn eerste moment sleutel kocht en als controle, mijn op spanning getrokken schroeven, nog eens natrok met de momentsleutel, besefte ik dat een schroef die bovenaan zit of eentje die beneden zit, met een heel ander koppel aangedraaid waren. En toch dacht ik dat ik met gevoel in mijn handen een schroef vast kon draaien.

Dus voor mij is een momentsleutel geen luxe ding.

Dit is een koe van 4 jaar oud...

Klopt, en de TS zelf heeft die koe weer uit de Potmarge getrokken.

Op woensdag 9 december 2020 18:37:55 schreef RAAF12:
De accu heeft vochtig gestaan in een bak waar wat bidon kraanwater in is gemorst. Maar de accu is in verder in goede staat.
ps. de momentsleutel uit het hok is niet geschikt en gaat minimaal op 28Nm

[bijlage]

Momentsleuteltjes voor lage waarden zijn gemakkelijk te vinden op fiets websites zoals rose.nl. Carbon en alu zijn gevoelig voor te sterk aangedraaide schroeven.

Op maandag 14 december 2020 13:08:07 schreef Gerard*:
[...]

Ergo, in het kader van oude doorgerotte koe, jij weet het beter dan de fabrikant zelf?
Waar in het serviceboek staat hoe en wat je moet doen?

Spoiler, als het pootje er op 4 verschillende manieren op kan, had je het pootje niet nodig...

Op woensdag 9 december 2020 13:57:01 schreef maus0611:
Ik gebruik soms ook wel siliconenspray, dat heb ik 'men' bij de garage zien doen.

Nog steeds in het kader van het cadaver, met siliconenspray kunnen bouten weer losrammelen. Lijkt me op een accupool niet handig. Ik ben daardoor al eens een voorwiel kwijtgeraakt, onder het brommeren...

Was wel een nuttige aanvulling op de ouwe koe wat ging over het vastdraaien van de moer op de klem. Iemand had eerder beweerd dat het niet kon ivm de ruimte rondom de pool. Maar enfin, een kniesoor die daar op let. Ik vet accupolen niet in. Accu's in de laatste 4 auto's in bezit zaten keurig achterin opgeborgen en beschermd tegen weersinvloeden. Vanmiddag een Golf IV uit 2003 bekeken en die accu in het vooronder had wel iets sleetse polen.