Kicad heb ik, kan dat prima gebruiken S plan is ongeveer hetzelfde als ik zo zie en het is voor 1 malig voor mijn werkgever die dit niet aanschaft.

ik wil een kladje neerleggen om bij een subcontractor te gebruiken zodat hun het verder uit kunnen werken en kunnen bouwen.

Op donderdag 18 april 2024 16:27:35 schreef High met Henk:
Kicad heb ik, kan dat prima gebruiken S plan is ongeveer hetzelfde....

Splan8 is veel uitgebreider dan Kicad denk. :)

Op donderdag 18 april 2024 16:41:25 schreef Lambiek:
[...]
Splan8 is veel uitgebreider dan Kicad denk. :)

Ben bang dat het meer andersom is :-) Kicad heeft ook schematekenen geintegreerd.

https://www.kicad.org/

Op donderdag 18 april 2024 16:51:13 schreef bprosman:
Ben bang dat het meer andersom is :-) Kicad heeft ook schematekenen geintegreerd.

Daarom schreef ik ook denk. Maar dit wist ik niet dat dit ook kon. :)

Hoe is het met het project triac afgelopen Bram?

In kicad kun je hiërarchische schema's tekenen. Een hoofdtekening met daaronder andere tekeningen. Bedrading loopt dan door met z.g. hiërarchische labels.

Een gewone dubbelsuper ontvanger kun dan opdelen in de HF kringen, local oscillator, mixer, detector, LF versterking en voedingsdeel. Elk deel op een eigen A4. Je krijgt dan 7 keer een A4 pagina met de deelschakelingen en 1 hoofdpagina met een blokschema waarbij elk blok een deelschakeling voorstelt.

Het is een stuk handiger dan alles op bijvoorbeeld een A0 formaat papier.

Die hiërarchische schema's zijn vooral heel handig als je meerdere exemplaren van hetzelfde circuit nodig hebt. 20 relais klinkt alsof het meerdere hetzelfde circuit is.

Ik zou dit doen in artisanale postscript omdat ik dat nu eenmaal ken. Wellicht zal het niet eenieders ding zijn.

Een functie/makro voor elk type relais, voor elk relais een stel coordinaten, en dan nog wat draadjes en connectors :)

Het is een stuk handiger dan alles op bijvoorbeeld een A0 formaat papier.

Vooral als men geen A0-printer beschikbaar heeft.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (23%)]

Op donderdag 18 april 2024 17:51:54 schreef Paulinha_B:
Ik zou dit doen in artisanale postscript omdat ik dat nu eenmaal ken. Wellicht zal het niet eenieders ding zijn.

Een functie/makro voor elk type relais, voor elk relais een stel coordinaten, en dan nog wat draadjes en connectors :)

[...] Vooral als men geen A0-printer beschikbaar heeft.

Nee dat boek (artisanale postscript) heb ik samen met de kroontjespen en inktpot weggedaan ;)

Op donderdag 18 april 2024 17:57:35 schreef bprosman:
[...]
Nee dat boek (artisanale postscript) heb ik samen met de kroontjespen en inktpot weggedaan ;)

En niet te vergeten het kalkpapier. ;)

Op donderdag 18 april 2024 17:57:35 schreef bprosman:

Alternatief?

Op donderdag 18 april 2024 18:12:00 schreef Paulinha_B:
[...]

Alternatief?

Heb ik genoemd, QElektrotech, is er voor gemaakt.

En Kicad voor schema's / PCB's

Met Orcad V3.22 onder MS-DOS kun je ook nog schema's tekenen. :)

Op donderdag 18 april 2024 17:51:54 schreef Paulinha_B:

[...] Vooral als men geen A0-printer beschikbaar heeft.

Doet me denken aan lang geleden (30..35 jaar?) toen ik voor een Kyocera laserprinter macro's schreef om borderellen voor prefab beton gevelelementen te tekenen.

Werkte prima. :)

Qelektrotech is de betere optie idd.

Het is zo weinig dat ik het gebruik, dus ga ff op prive laptop proberen.

Heb ik genoemd, QElektrotech, is er voor gemaakt.

Nee ik bedoel iets heel algemeen, generiek. Met postscript teken ik ook modelspoor, de aanleg van mijn terras, &c &c.

En ik besef best dat postscript end-of-life loopt maar totnogtoe kwam ik geen alternatief tegen. Niet dat ik al erg fanatiek gezocht heb...

Let wel: voor Linux. En ik wil niet schetsen uit de vrije hand, ik wil coordinaten en afmetingen invoeren als getallen, in tekstformaat.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (18%)]

Op vrijdag 19 april 2024 09:00:09 schreef Paulinha_B:
[...]

Nee ik bedoel iets heel algemeen, generiek. Met postscript teken ik ook modelspoor, de aanleg van mijn terras, &c &c.

En ik besef best dat postscript end-of-life loopt maar totnogtoe kwam ik geen alternatief tegen. Niet dat ik al erg fanatiek gezocht heb...

Postscript is een pagina-opmaak taal (en een nog vrij universele ook) voor printers. Dat je er (misschien) mee kunt tekenen door in PostScript te "programmeren" zou kunnen maar het lijkt me verre van handig.
https://www.adobe.com/nl/creativecloud/file-types/image/vector/ps-file…

Gebruik QCAD!

QCAD is gratis en open source. Zie www.qcad.org

Zoals AutoCAD de vervanger van de tekenplank is, is QCAD de vervanger van AutoCAD. QCAD werkt met .DXF, zodat bestandsuitwisseling met veel andere programma's gegarendeerd is.

Ik maak er alles mee; bouwtekeningen, installatieschema's, printplaten, frontplaten, enz.

Op vrijdag 19 april 2024 09:49:34 schreef Harm J Seef:
Gebruik QCAD!

QCAD is gratis en open source. Zie www.qcad.org

Zoals AutoCAD de vervanger van de tekenplank is, is QCAD de vervanger van AutoCAD. QCAD werkt met .DXF, zodat bestandsuitwisseling met veel andere programma's gegarendeerd is.

Ik maak er alles mee; bouwtekeningen, installatieschema's, printplaten, frontplaten, enz.

Jammer dat je in de open-source versie geen .DWG's kunt openen, dat is toch wel een standaard.
Nu moet je eerst alle Autocad (.DWG) bestanden gaan converteren naar .DXF

LibreCAD (een fork van QCAD) is dan een beter alternatief, geheel free en open-source (QCAD Prof. is niet free) en LibreCAD kan DWG lezen/importeren.

Op donderdag 18 april 2024 16:17:39 schreef High met Henk:
Natuurlijk kan ik in excel of paint iets kliederen, maar wil het beetje netjes maken een eenvoudig houden.

Paint is geen kliederen. Je kunt in Paint hele nette dingen tekenen, maar dat heb je zelf in de hand.
Ik teken mijn schema's altijd in Paint, gewoon omdat ik dat beheers.

Tekenen in Visio is ook een mogelijkheid. Dan is alles vector georienteerd i.p.v. raster-bitmap wat vele voordelen heeft bij tekenwerk.
Voor Visio zijn er vele Shapes / Templates voor Technical Engineering etc. etc. beschikbaar.

=> ”Jammer dat je in de open-source versie geen .DWG's kunt openen, dat is toch wel een standaard. Nu moet je eerst alle Autocad (.DWG) bestanden gaan converteren naar .DXF”

Nee, ik weet niet anders dan dat QCAD alle DWG-versies kan lezen en schrijven. QCAD’s standaard opslag is in DXF, omdat .DWG een patentbeschermd bestandstype van AutoDesk is. Meer informatie op de website. www.qcad.org

=> ”LibreCAD (een fork van QCAD) is dan een beter alternatief, geheel free en open-source (QCAD Prof. is niet free) en LibreCAD kan DWG lezen/importeren.”

Probeer het uit; QCAD is multi-platform, open source. Waarom een fork gebruiken als het origineel zo te downloaden en uit te proberen is?

En ja, er bestaat ook een betaalde QCAD versie, maar voor die 41 euro krijg je een professioneel tekenpakket die voor altijd van jou wordt, en die je vrijelijk mag kopieren en installeren. Dat is toch totaal niets vergeleken bij prijzen van AutoCAD van 2300,- euro per jaar, en dan op zwart gaat.

De vraag was een universeel bruikbaar tekenprogramma. QCAD is dat.

Op vrijdag 19 april 2024 13:33:16 schreef Harm J Seef:
Nee, ik weet niet anders dan dat QCAD alle DWG-versies kan lezen en schrijven. QCAD’s standaard opslag is in DXF, omdat .DWG een patentbeschermd bestandstype van AutoDesk is. Meer informatie op de website. www.qcad.org

DWG lezen / schrijven werkt alleen in de betaalde QCAD Prof. versie.

LibreCAD is ook een universeel tekenprogramma, best prettig mee te werken.
Ieder heeft zo zijn of haar voorkeur voor een programma.

Op vrijdag 19 april 2024 13:33:16 schreef Harm J Seef:
=> ”Jammer dat je in de open-source versie geen .DWG's kunt openen, dat is toch wel een standaard. Nu moet je eerst alle Autocad (.DWG) bestanden gaan converteren naar .DXF”

=> ”LibreCAD (een fork van QCAD) is dan een beter alternatief, geheel free en open-source (QCAD Prof. is niet free) en LibreCAD kan DWG lezen/importeren.”

Probeer het uit; QCAD is multi-platform, open source. Waarom een fork gebruiken als het origineel zo te downloaden en uit te proberen is?

En ja, er bestaat ook een betaalde QCAD versie, maar voor die 41 euro krijg je een professioneel tekenpakket die voor altijd van jou wordt, en die je vrijelijk mag kopieren en installeren. Dat is toch totaal niets vergeleken bij prijzen van AutoCAD van 2300,- euro per jaar, en dan op zwart gaat.

De vraag was een universeel bruikbaar tekenprogramma. QCAD is dat.

Waarom geen pakket kiezen wat gemaakt is voor het tekenen van elektro schema's met de nodige onderdelen als "Libraries" er al bij zitten.

QCAD en Librecad zijn prima om je huis te tekenen overigens natuurlijk.

QCAD’s standaard opslag is in DXF, omdat .DWG een patentbeschermd bestandstype van AutoDesk is.

Lijkt me sterk want dan zou het in de PRO versie ook niet kunnen/mogen.