Onze AEG PV4600 omvormer is na 12 jaar gebruik defect. De installatie omvat 1 string met 18 zonnepanelen Suntech 235W. De string was aangesloten op 1 MPP tracker.

Parallel aan de installatie van de zonnepanelen hebben we 3 thuisbatterijen AOBOET Uhome-LFP_5.8kWh-LV. De gebruikte omvormer Sofar 3000SP. De thuisbatterij is slecht 2 jaar gelden geplaatst.

Een EPS systeem is voorzien omdat we jaren abnormaal veel stroomuitval kenden.

Noch de leverancier van de zonnepanelen, noch deze van de thuisbatterijen reageren op mijn verzoek om de AEG omvormer te vervangen. Ik heb ook andere leveranciers gecontacteerd maar niemand wil me blijkbaar helpen. Nochtans betaal ik correct mijn facturen. Tot vandaag heeft er eentje me bezocht. Die heeft ter plaatse een offerte gemaakt. Hij wil af van de SOFAR van de thuisbatterij af en plaatst een nieuwe hybride van SOFAR. Dat gaat me €2.300,- kosten. Er staat ook geschreven dat er bijkomende kosten kunnen komen. Er die gaan er zeker komen. Ik weet nu al dat er maximum 3.000 Wp op een enkele string mag aangesloten worden. Ik twijfel sterk dat ik een goede deal ga bekomen.

Mijn persoonlijke wens is dat er gewoon een nieuwe omvormer geplaatst mag worden voor enkel de zonnepanelen. Ik ga toch niet de kabels van de zonnepanelen laten verwisselen van 1 naar 2 of 3 strings. Ik ben er zeker van dat de kosten nog verder gaan uitlopen.

Ik ben met vele technieken vertrouwd maar niet om een omvormer zelf te vervangen. Ik heb aan jullie volgende vragen:
- Geef me algemeen advies.
- Omdat ik SOFAR omvormers slecht 3.750 Wp op 1 MPP tracker mag belasten waar mijn huidig nood op 4.230 Wp is. Mag je 1 string parallel op 2 MPP trackers aansluiten? Blijkbaar was dit toegestaan op de defecte AEG omvormer. En wat zijn dan de nadelen.

je hebt 12 panelen van 235Wp. dat is 2820W.

vanwaar kom je met die 4230Wp??? zou je 18panelen hebben ipv 12 dat je schrijft (4230Wp) dan neem je gewoon een 4kW omvormer.
veel fout kan je niet doen, je koop een 3kW omvormer, je sluit de 230V erop aan (1 grijze draad rechts onder van je AEG omvormer).
2 draden van de zonnepanelen erop (een + en een - draad, kan je normaal niet wisselen.
spanning aanzetten van je omvormer en klaar.

growatt 3kW kost rond de 400€, sunnyboy van sma een kleine 900€.
growat 4.2kW is 490€, sunnyboy 4kW is 1100€.

Eens met fCapri. Je kan daar eigenlijk bijna niks verkeerd doen, gelijkaardige omvormer, instellen, app op tablet of smartphone en klaar is kees. Enige moeilijke aan een PV installatie is eigenlijk op het dak kruipen.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (20%)]

Op vrijdag 19 april 2024 01:09:39 schreef Herman1958:
Onze AEG PV4600 omvormer is na 12 jaar gebruik defect. De installatie omvat 1 string met 12 zonnepanelen Suntech 235W. De string was aangesloten op 1 MPP tracker.

Parallel aan de installatie van de zonnepanelen hebben we 3 thuisbatterijen AOBOET Uhome-LFP_5.8kWh-LV. De gebruikte omvormer Sofar 3000SP. De thuisbatterij is slecht 2 jaar gelden geplaatst.

Een EPS systeem is voorzien omdat we jaren abnormaal veel stroomuitval kenden.

Noch de leverancier van de zonnepanelen, noch deze van de thuisbatterijen reageren op mijn verzoek om de AEG omvormer te vervangen. Ik heb ook andere leveranciers gecontacteerd maar niemand wil me blijkbaar helpen. Nochtans betaal ik correct mijn facturen. Tot vandaag heeft er eentje me bezocht. Die heeft ter plaatse een offerte gemaakt. Hij wil af van de SOFAR van de thuisbatterij af en plaatst een nieuwe hybride van SOFAR. Dat gaat me €2.300,- kosten. Er staat ook geschreven dat er bijkomende kosten kunnen komen. Er die gaan er zeker komen. Ik weet nu al dat er maximum 3.000 Wp op een enkele string mag aangesloten worden. Ik twijfel sterk dat ik een goede deal ga bekomen.

Mijn persoonlijke wens is dat er gewoon een nieuwe omvormer geplaatst mag worden voor enkel de zonnepanelen. Ik ga toch niet de kabels van de zonnepanelen laten verwisselen van 1 naar 2 of 3 strings. Ik ben er zeker van dat de kosten nog verder gaan uitlopen.

Ik ben met vele technieken vertrouwd maar niet om een omvormer zelf te vervangen. Ik heb aan jullie volgende vragen:
- Geef me algemeen advies.
- Omdat ik SOFAR omvormers slecht 3.750 Wp op 1 MPP tracker mag belasten waar mijn huidig nood op 4.230 Wp is. Mag je 1 string parallel op 2 MPP trackers aansluiten? Blijkbaar was dit toegestaan op de defecte AEG omvormer. En wat zijn dan de nadelen.

Sorry, het zijn 18 zonnepanelen.

ja kan de kapotte omvormer ook laten repareren, Interpaul is daar syerk in. waar bevind zich deze installatie?

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (19%)]

Op vrijdag 19 april 2024 15:59:44 schreef andre1973:
ja kan de kapotte omvormer ook laten repareren, Interpaul is daar syerk in. waar bevind zich deze installatie?

Die is volledig uitgebrand. Alles onder de condensatorsmurrie.

Op vrijdag 19 april 2024 16:34:46 schreef Herman1958:
[...]

Die is volledig uitgebrand. Alles onder de condensatorsmurrie. Wij wonen in Brasschaat.

tja begrijpelijk, die bedrijven zitten niet te wachten op alleen een omvormer hangen en wachten op mogelijke ellende met 12 jaar oude panelen gelegd door een ander bedrijf. als er werk zat is zul je amper volk gaan vinden voor deze klussen.

ik ken wel een PV bedrijf in valkenswaard die bij particulieren installeren, die kun je eens proberen https://www.davaro-solar.nl/

De twee pv-installaties staan los van elkaar, de ene heeft niets met de ander te maken.

Meet eerst eens de spanning van de zonnepanelen. Deze zou onbelast 18x37=ca 666V moeten zijn. Om die spanning te meten knip je een voor een de zonnepaneel draden door bij de stekker, als je de dc stekkers niet los kan maken van de oude omvormer. Na het meten wel de open uiteinden isoleren!
Dan weet je in ieder geval dat de zonnepanelen het nog doen.
Wel bij daglicht meten.

Kijk bij het aanschaffen van de nieuwe omvormer wat de maximale dc-ingangsspanning mag zijn. Bij Growatt Min4600 is dat 550V. Daar ga je dus de bietenbrug mee op. Een Growatt MOD omvormer kan 1100V aan, maar is weer een drie-fasen apparaat.

Je zult wat omvormer fabrikanten moeten afstruinen om naar een geschikte een-fase omvormer te zoeken.

Zijn die er niet te vinden dan heb je de keuze tussen een drie-fasen omvormer of toch het dak op om twee strings te maken. Maar daar zit je niet op te wachten....

Op vrijdag 19 april 2024 20:50:32 schreef keebrev:
De twee pv-installaties staan los van elkaar, de ene heeft niets met de ander te maken.

Meet eerst eens de spanning van de zonnepanelen. Deze zou onbelast 18x37=ca 666V moeten zijn. Om die spanning te meten knip je een voor een de zonnepaneel draden door bij de stekker, als je de dc stekkers niet los kan maken van de oude omvormer. Na het meten wel de open uiteinden isoleren!
Dan weet je in ieder geval dat de zonnepanelen het nog doen.
Wel bij daglicht meten.

Kijk bij het aanschaffen van de nieuwe omvormer wat de maximale dc-ingangsspanning mag zijn. Bij Growatt Min4600 is dat 550V. Daar ga je dus de bietenbrug mee op. Een Growatt MOD omvormer kan 1100V aan, maar is weer een drie-fasen apparaat.

Je zult wat omvormer fabrikanten moeten afstruinen om naar een geschikte een-fase omvormer te zoeken.

Zijn die er niet te vinden dan heb je de keuze tussen een drie-fasen omvormer of toch het dak op om twee strings te maken. Maar daar zit je niet op te wachten....

Bedankt voor je info. Ik vermelde niet dat we een enkel fasige installatie hebben. Ik zit inderdaad niet te wachten om op het dak te kruipen. Ik ga dus op zoek.

Heb je er weet van dat je een string mag aansluiten op 1 op 2 MPP trackers. Maar dan wel de MPP trackers in in serie gebruiken. Misschien een domme vraag?

Op vrijdag 19 april 2024 22:03:49 schreef Herman1958:
[...]
Bedankt voor je info. Ik vermelde niet dat we een enkel fasige installatie hebben. Ik zit inderdaad niet te wachten om op het dak te kruipen. Ik ga dus op zoek.

Heb je er weet van dat je een string mag aansluiten op 1 op 2 MPP trackers. Maar dan wel de MPP trackers in in serie gebruiken. Misschien een domme vraag?

12 jaar geleden waren 3f omvormers zeldzaam, en niet te betalen. Bovendien staat het op het typeplaatje van de omvormer :)

In die oude type omvormers zit vaak maar een MPP tracker. Als er twee string aansluitingen zijn, zijn die in de omvormer parallel geschakeld. Moderne omvormers hebben twee MPPTs, waardoor twee stringen aangesloten kunnen worden waarbij de hellingshoek/ richting van de panelen verschillend mogen zijn.
Simpel gezegd, is een moderne omvormer twee oude omvormers in één kast...voor de helft van de ruimte.

MPPT kun je niet in serie aansluiten.

Nog een dingetje waar je op moet letten (in geval dat de ruimte waar de omvormer staat gebruikt wordt) is of de nieuwe omvormer geforceerde koeling heeft. En dat kan 's-zomers irritant zijn....

18panelen in serie is idd een hoge spanning, dat wordt al moeilijker.
dan zal je naar hoog vermogen omvormer moeten kijken die meer panelen in serie accepteren.

bv Growatt SPH4000-TL3

dat is een 3fase omvormer, dus je zal de kabel naar de zekeringkast moeten omzetten naar 3fase dan.
deze kan 13.5A per string aan met een max van 6000W en max DC van 1000V.

daar zou je moeten binnen zitten met jouw panelen (8A en totaal iets van 720V openklemspanning.
die kost een 1100-1300€. aangezien die op 1fase 13A aan kan, moet dat geen probleem zijn om alles op 1 string te zetten, maar misschien dat iemand dit hier nog tegenspreek met andere info

je zou ook een grotere kunnen zetten zodat je in de toekomst eventueel nog een 2de string panelen kan bij inpluggen.
de 7000 begint al op 1400€.
dus ja, al bij al begint die 2300€ toch niet zo slecht te klinken. en verkoop die sofar dan ergens 2dehands.

op het dak gaan en 2draden bijtrekken om een 2x 9panelen setup te maken is ook een mogelijkheid, dan kan je weg met de eerst vermelde omvormers van mij (growatt) die op 400€ beginnen.
maar dan zal die accu sofar moeten aangepast of anders ingesteld worden? heeft die 2 strings input?

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Op vrijdag 19 april 2024 23:22:29 schreef keebrev:
[...]

MPPT kun je niet in serie aansluiten.

Helemaal mee eens.
Elders heeft OP het ook over parallel zetten van de stringen. Zoals ooit eens door opmerkzame CircuitOnliners in de handleiding van mijn omvormer gevonden, is dat dit bij mijn omvormer (Eaton 4600W 3MPPT, ook max 750V input) gewoon mag. Bij mijn eerdere omvormer (6400W Mastervolt met 4MPPT's) stond het zelfs expliciet in de handleiding dat dit mocht als de stroom van de panelen te hoog was voor de MPPT ingang.

Als de thuisbatterij eigenlijk niets met de installatie te maken heeft en alleen toevallig op dezelfde hoofdzekering aangesloten is (misschien schat ik dit fout in!) dan is een tweedehands omvormer misschien ook een optie. Veel mensen upgraden en stappen over op 3 fase systemen terwijl ze de oude omvormers de deur uit doen. Dan is het bijna plug&play mits uiteraard bv. de maximale ingangsspanning van de omvormer voldoet.
Hier eentje (merk "Sofar", 4kW, 350€) van max 1000V input (marktplaatslink, vind 'm best prijzig vergeleken met 400€ nieuw optie van fcapri, maar heb ook maar heel even gezocht).

Hier eentje van 100€ maar dan moet je iemand zo gek krijgen om je dak op te kruipen en er twee strings van de maken: marktplaatslink2

[Bericht gewijzigd door r-p op (10%)]

Op zaterdag 20 april 2024 10:54:48 schreef r-p:
[...]

Helemaal mee eens.
Elders heeft OP het ook over parallel zetten van de stringen. Zoals ooit eens door opmerkzame CircuitOnliners in de handleiding van mijn omvormer gevonden, is dat dit bij mijn omvormer (Eaton 4600W 3MPPT, ook max 750V input) gewoon mag. Bij mijn eerdere omvormer (6400W Mastervolt met 4MPPT's) stond het zelfs expliciet in de handleiding dat dit mocht als de stroom van de panelen te hoog was voor de MPPT ingang.

Als de thuisbatterij eigenlijk niets met de installatie te maken heeft en alleen toevallig op dezelfde hoofdzekering aangesloten is (misschien schat ik dit fout in!) dan is een tweedehands omvormer misschien ook een optie. Veel mensen upgraden en stappen over op 3 fase systemen terwijl ze de oude omvormers de deur uit doen. Dan is het bijna plug&play mits uiteraard bv. de maximale ingangsspanning van de omvormer voldoet.
Hier eentje (merk "Sofar", 4kW, 350€) van max 1000V input (marktplaatslink, vind 'm best prijzig vergeleken met 400€ nieuw optie van fcapri, maar heb ook maar heel even gezocht).

Hier eentje van 100€ maar dan moet je iemand zo gek krijgen om je dak op te kruipen en er twee strings van de maken: marktplaatslink2

Al veel dank voor de vele reacties. Ik blijf echter zoeken naar een monofase omvormer maar lees aandachtig jullie voorstellen. Bedankt hiervoor.

Ik sta open voor een 3 fase omvormer maar begrijp niet goed hoe je dat moet fixen.

Maak eens een foto van de binnenkant van de defecte omvormer zodat we kunnen zien hoe erg de interne explosie is geweest.

Het is niet dat een ontplofte elco automatisch betekend dat de omvormer niet meer te maken is.

Interpaul B.V. is een goed adres die mogelijk de omvormer kan maken.
Ze hebben heel veel ervaring.

Ik weet dat ze OOK een aardige voorraad gebruikte omvormers hebben.
Misschien zit die van u er ook bij? Ik zou ze eens vragen.

De vorige installateur heeft erg veel panelen in serie aangesloten op deze omvormer. Hierdoor zit de openklemspanning dicht op de maximale ingangsspanning van 750Vdc.
als de omvormer AFSCHAKELT op koude dagen met intense zon zit de spanning dicht op de 750Vdc. Dus zeker de omvormer niet uitzetten op dit soort dagen, bijvoorbeeld voor werkzaamheden oid.

U heeft een battery backup systeem las ik.
Alles is op 1-fase.
Mogelijk heeft het overschakelen op 3-fasen NEGATIEVE gevolgen voor de batterij-installatie die maar 1-fase is....
Laat u goed adviseren, liefst door de installateur die uw systeem heeft opgeleverd.

Een ander bedrijf of installateur kan vak niet goed overweg met ANDERE systemen dan dat hij zelf verkoopt of onderhoud.
Vaak resulteert dit in het advies om het systeem te vervangen door iets van hun.

Op zaterdag 20 april 2024 15:14:38 schreef hobby-ist:
Maak eens een foto van de binnenkant van de defecte omvormer zodat we kunnen zien hoe erg de interne explosie is geweest.

Het is niet dat een ontplofte elco automatisch betekend dat de omvormer niet meer te maken is.

Interpaul B.V. is een goed adres die mogelijk de omvormer kan maken.
Ze hebben heel veel ervaring.

Ik weet dat ze OOK een aardige voorraad gebruikte omvormers hebben.
Misschien zit die van u er ook bij? Ik zou ze eens vragen.

De vorige installateur heeft erg veel panelen in serie aangesloten op deze omvormer. Hierdoor zit de openklemspanning dicht op de maximale ingangsspanning van 750Vdc.
als de omvormer AFSCHAKELT op koude dagen met intense zon zit de spanning dicht op de 750Vdc. Dus zeker de omvormer niet uitzetten op dit soort dagen, bijvoorbeeld voor werkzaamheden oid.

U heeft een battery backup systeem las ik.
Alles is op 1-fase.
Mogelijk heeft het overschakelen op 3-fasen NEGATIEVE gevolgen voor de batterij-installatie die maar 1-fase is....
Laat u goed adviseren, liefst door de installateur die uw systeem heeft opgeleverd.

Een ander bedrijf of installateur kan vak niet goed overweg met ANDERE systemen dan dat hij zelf verkoopt of onderhoud.
Vaak resulteert dit in het advies om het systeem te vervangen door iets van hun.

De omvormer is reeds in het recyclagepark. De print was aan een hoek geheel weg en op een andere plaats een gat.

Op zaterdag 20 april 2024 16:08:39 schreef Herman1958:
[...]

De omvormer is reeds in het recyclagepark. De print was aan een hoek geheel weg en op een andere plaats een gat.

Ik ben op zoek geweest naar AEG PV4600 en er een batch in Duitsland gevonden aan €350,-. per stuk, je moet wel handelaar zijn. Ik ga daar eens polsen gezien ik een BTW nummer heb. Ik ga hem dan ook anders aansluiten en een stroomonderbreker plaatsen op de DC ingang. Als ik er één op de kop kan tikken natuurlijk.

Interpaul geeft 3 maanden garantie op een gereviseerde omvormer. Als je geluk hebt is het een omvormer van net buiten de garantieperiode met nog een redelijke levensduur, als je pech hebt niet.
Laat je de omvormer repareren, dan blijft het een omvormer van 12 jaar oud, met een grote kans dat je over een jaar met andere problemen zit.

Een omvormer is na 10 jaar op. punt. Bij aanschaf wordt er (als het goed is) verteld dat een omvormer vervangen moet worden, en je daar rekening (centen opzij) moet houden.

Als het je hobby is die dingen te repareren moet je dat doen. Op YT zijn er genoeg filmpjes van te vinden.
Als je vindt dat een pv-systeem het gewoon moet doen, koop je een nieuwe omvormer.

Is je ingangsspanning te hoog , dan heb je er een uitdaging (probleem) bij: nieuwe omvormers gaan maar tot 600Vdc, wat ik zo even gezien heb.
Dan is de keuze voor een 3f omvormer de enige als je niet bij de panelen op het dak kan.
Kan je wel bij de panelen, dan is het splitsen in twee gelijke strings en deze parallel te schakelen een goede optie. Maar dat hangt helemaal af van de situatie ter plekke.

Een driefasen omvormer aansluiten is ook nog een dingetje indien de hoofdaansluiting een éénfase is...

Vaak zit er bij een batterij-systeem voor mee/terugleveren een stroomtang/sensor in de fase. Daar zit dan een kastje bij.
Die stroomtang is dan aangesloten op een regelaar voor 1-fase, want je had 1-fase.
Ga je over op 3-fasen, dan moet mogelijk ook deze regelaar worden vervangen/aangepast. Dat brengt kosten met zich mee.

Het (GOED) laten omzetten van een 1-fase-meterkast naar een 3-fasen meterkast kost je zo 750-1000 euro. Hierbij inbegrepen de kosten van de netbeheerder voor het omzetten van de meter en de zekeringen.

tja, ik zou niet meer eenzelfde aeg omvormer kopen die ook 10+ jaren oud is en een planklig leven achter de rug heeft. in de tussentijd zijn er wel betere omvormers op de markt gekomen welke meer uit die oudere zonnepanelen halen.

ben weleens bij een klant geweest die de omvormer ook kapot had. ding was 2 jaar eerder gehangen door een pv boer welke failliet was gegaan intussen. of ik er nog iets aan kon doen. ding bleek al 9 jaar oud te zijn, was een opkoop partij geweest van een fabrikant die ook al over de kop was intussen. hij wilde het ding laten herstellen maar ik raadde het af, vaag merk waar niks meer aan ondersteuning van was..

[Bericht gewijzigd door testman op (48%)]

Op zaterdag 20 april 2024 20:44:50 schreef testman:
tja, ik zou niet meer eenzelfde aeg omvormer kopen die ook 10+ jaren oud is en een planklig leven achter de rug heeft. in de tussentijd zijn er wel betere omvormers op de markt gekomen welke meer uit die oudere zonnepanelen halen.

ben weleens bij een klant geweest die de omvormer ook kapot had. ding was 2 jaar eerder gehangen door een pv boer welke failliet was gegaan intussen. of ik er nog iets aan kon doen. ding bleek al 9 jaar oud te zijn, was een opkoop partij geweest van een fabrikant die ook al over de kop was intussen. hij wilde het ding laten herstellen maar ik raadde het af, vaag merk waar niks meer aan ondersteuning van was..

Ik heb een omvormer PIKO MP plus 4.6-2 / 5.0-2 gevonden waar ik van denk dat hij gebruikt kan worden. Kunnen jullie een beoordeling geven alvorens ik een leverancier contacteer.

Op zondag 21 april 2024 00:05:40 schreef Herman1958:
[...]

Ik heb een omvormer PIKO MP plus 4.6-2 / 5.0-2 gevonden waar ik van denk dat hij gebruikt kan worden. Kunnen jullie een beoordeling geven alvorens ik een leverancier contacteer.

Dat lijkt me een prima omvormer. Zelf zou ik voor de 3.6-1 gaan, of ga je batterijen er op aansluiten? ALs het prijsverschil klein is zou je de -2 kunnen doen.
Waarom 3.6 en geen 4.6? De reden is simpel. De panelen zijn 12 jaar oud, en leveren ca. 1% opbrengstverlies per jaar in. totaal dus nog zo'n 3700Wp.
De 3.6 omvormer kan max 5600Wp aan.

Op zondag 21 april 2024 16:31:30 schreef keebrev:
[...]

Dat lijkt me een prima omvormer. Zelf zou ik voor de 3.6-1 gaan, of ga je batterijen er op aansluiten? ALs het prijsverschil klein is zou je de -2 kunnen doen.
Waarom 3.6 en geen 4.6? De reden is simpel. De panelen zijn 12 jaar oud, en leveren ca. 1% opbrengstverlies per jaar in. totaal dus nog zo'n 3700Wp.
De 3.6 omvormer kan max 5600Wp aan.

hoe kom je bij 3700Wp? 12 panelen van 235W die 12 jaar oud zijn is 206W met 1% per jaar verlies nog over per paneel. 2481 Wp totaal kom ik dan op uit.

zijn 18panelen, openingspost is fout. dat maakt dat er +700V DC op de ingang staat en weinig omvormers kunnen dat aan

[Bericht gewijzigd door fcapri op (53%)]

Op zondag 21 april 2024 19:29:13 schreef testman:
[...]

hoe kom je bij 3700Wp? 12 panelen van 235W die 12 jaar oud zijn is 206W met 1% per jaar verlies nog over per paneel. 2481 Wp totaal kom ik dan op uit.

Ik verbeterde de typefout 12 naar 18 panelen aan 235 WP.