Leuk zaklampje van een beurs, na een val tijdens sleutelen aan de auto deed hij het niet meer. Na openmaken ben ik er achter dat er een SMD weerstandje ontbreekt. Denk ik. Maar da's van de aardbodem verdwenen bij het uit elkaar halen.

Voeding is 5 stuks LR44 1,5V batterijtjes (6,8V gemeten, ze hebben al een poos dienst gedaan).
LEDs lijken 4 witte parallel.
Op regelbare voeding krijg ik een bak licht bij 15mA (spelen met stroombegrenzing) en ongeveer 2,5V (afgelezen op analoge meter van min voeding) maar ik vermoed dat er nog best wat meer stroom doorheen gejaagd mag worden: ik zie dan (bij 15mA) duidelijk 4 LEDs terwijl toen hij nog op batterijtjes werkte, het gewoon één lichtgevende strip was (waar je vooral niet in wilde kijken).

Maar stel 2,5V op een 7,5V batterijpack. Da's 5V bij 15-20mA wegstoken, dus 0,1W, kan dat kloppen voor een 2x1mm weerstand? Dat zijn de afmetingen van de pads dus ik neem aan dat de weerstand zelf nog kleiner was. Bij een 0603 zit je dan op z'n maximale vermogen (volgens deze tabel) dus ik heb het idee dat ik iets mis of fout bereken.

Ideeën welkom, SMD weerstanden heb ik niet dus moet ik ergens van een oude print vandaan halen.

Links boven het plustekentje ontbreekt het weerstandje. (Eén pad zit aan de plus-aansluiting en voeding moet op de andere pad om LEDs licht te laten geven.)

Die LR44, die houden het formeel rond de 10 uur vol op 15mA. Je zal met vier leds tot wel 80mA mogen gaan wat de leds betreft, maar de meeropbrengst is niet zo veel.

de leds hebben 2.5V nodig, de batterijspanning is 7.5V je wilt 15mA, dus je rekent uit 7.5 - 2.5 = 5.0V. R = 5.0V / .015A = 330 ohm.

Als je een apparaat aan het ontwikkelen ben... Je gooit zo ongeveer 66% van de energie uit je batterijen weg. Een CC led-driver-chipje zou dat kunnen reduceren tot rond de 10%.

Twee van de vier vijf batterijen zouden voldoende moeten zijn....

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (14%)]

Wat is de doorlaatspanning van de LED? (dat kan je meten met de multimeter in stand 'diode test'). 2,5V lijkt mij niet aannemelijk als er voor 5 batterijen in serie gekozen is. 30mA per LED zou ik eerder verwachten. 4 parallel betekend dus 4x30mA = 120mA. Dat zou je eens voorzichtig kunnen testen.

Draai de stroom rustig omhoog. Het epoxy stripje mag best handwarm worden. Maar niet loeiheet. Als de lichtintensiteit niet echt meer toeneemt zit je ook over de maximale stroom en moet je wat terugdraaien. Als de LED's 'blauwachtig' gaan kleuren is de stroom fors te hoog. Laat minimaal een half uur aan de labvoeding aangesloten en monitor de temperatuur (na 1 minuut, na 5 minuten, 15 en 30 minuten. Gezien de koeling niet optimaal is is handwarm, nog goed aanraakbaar, prima.).

Ga je wel voor die 2,5V @15mA o.i.d. dan kan je net zo goed 2 of 3 batterijen weg laten en een lagere weerstand kiezen. Dat bespaard indirect ook 40 tot 60%.

Edit: Je was me voor @Brightnoise

Diodetest had ik nog niet aan gedacht, volgende stap zou inderdaad de spanning bij 15mA meten ipv aflezen op de stroombegrensde voeding zijn. Hopelijk is de 3,2V diodetestspanning vn mijn Dynatek voldoende.

Overigens wilde ik misschien een "vape" batterijtje (LiIon of LiPo, de linker zou denk ik moeten passen) gaan gebruiken ipv de 5 stuks LR44.

Ga straks meten.
Edit: 2,5V inderdaad (diodetest)

Ik weet niet precies hoe het theoretisch zit, maar ik was benieuwd of de multimeter bij meerdere diode's parallel een andere drempelspanning zou weergeven (de multimeter moet immers een 4x hogere stroom leveren).
Mijn test bij 4x 1N4148:
Totaal: 0,508V
Diode 1: 0,569V
Diode 2: 0,568V
Diode 3: 0,570V
Diode 4: 0,567V

Ik denk dat jou LEDspanning wel wat hoger kan. Ik vind 2,5V ook wat aan de lage kant voor een witte LED (het kan overigens wel). 2,7...3,6V is gebruikelijker.

En dan nog even dit:

volgende stap zou inderdaad de spanning bij 15mA meten

Zoals eerder genoemd is 15mA echt te weinig. 3,8mA per LED is niet logisch.

Zou het zonder weerstand doen, Ri van zo een batterij is toch belabberd .

Maar niet van de vervangende cel die de topicstarter in gedachten heeft...

Dat een 0603 weerstand over z'n grenzen gaat wil ik wel geloven als dat er op gezeten heeft: grote kans dat dat lang genoeg goed gaat.

Ik weet niet wat voor apparatuur je hebt, maar het desolderen/ontdoen van de resten op de LED-PCB en het solderen van een nieuwe weerstand is op dit soort printen geen gemakkelijk klusje. Bigclive heeft een (weliswaar veel kleinere) dergelijke LED wel op een strijkbout, ingesteld op de laagste temperatuur gelegd om er aan te kunnen solderen.

Geen idee of m'n huidige JBC dat gemakkelijk zou kunnen maar ik denk dat ook die het er wat moeilijk mee zou hebben.

@weardguy
Zonder weerstand is inderdaad niet aan te bevelen.

Je hebt verder denk ik enkele details gemist:

1. De lamp is gevallen. Daardoor zijn de problemen ontstaan; niet door overbelasting. Of bedoel je dat de 0603 het prima aankan? 5V*0,015mA = 0,075W, dus dat is (ruim) binnen specs. Tevens verwacht ik dat er geen 5V over zal staan, maar eerder iets van 1V (minder dan 1,5V, anders zaten er geen 5 batterijen in) bij ~100mA. Ook dat valt binnen de specs.
  2. De LEDstrip is niet voorzien van een koelplaat - Dat is duidelijk te zien op de foto. Het is gewoon een epoxy printje. Dus die weerstand is gemakkelijk te solderen met een eenvoudige bout.