Die 10mm2 direct op de machine, moet daar niet een werkschakelaar tussen komen om de machine volledig spanningsloos te kunnen maken bij een calamiteit of onderhoud?
[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]
Ow en even voor de duidelijkheid.
Na het aangesloten te hebben. Wil ik toch een installateur ter controle even de boel laten checken. Ook om een meting te doen van het daadwerkelijke verbruik. Dit i.v.m. toekomstige uitbreidingen.
Op maandag 22 april 2024 20:36:12 schreef revado:
Die hoofdschakelaar / automaat is 80 A, maar wat zijn de hoofdzekeringen voor de meter?
En die 10mm2 direct op de machine, moet daar niet een werkschakelaar tussen komen om de machine volledig spanningsloos te kunnen maken bij een calamiteit of onderhoud?
Aansluiting is 80A en is door Enexis in orde gemaakt incl hoofdzekeringen.
De machine heeft een hoofdschakelaar.
Leverancier sluit deze rechtstreeks met de kabel aan op de machine.
mvdk
Golden Member
Op maandag 22 april 2024 20:36:27 schreef Spaanmans:
Ow en even voor de duidelijkheid.Na het aangesloten te hebben. Wil ik toch een installateur ter controle even de boel laten checken. Ook om een meting te doen van het daadwerkelijke verbruik. Dit i.v.m. toekomstige uitbreidingen.
Laat de installateur dan ook even naar de aarding kijken. Of die aarding voldoende is voor deze contractwaarde, en voor die 50A groep.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156287/3
Ook in dit topic komt geen helderheid hoe het zit met de aarding, terwijl er wel naar gevraagd werd.
Dit valt mij direct op :
Op maandag 22 april 2024 19:53:09 schreef Spaanmans:
De machine wordt 50A afgezekerd. Heeft veel minder nodig,
Aha, waar gaat het om, iets met een flinke motor er in ?
Zo'n geval heb ik ook bij de hand gehad, men(!) wou dat ik een 3 x 70 A aansluiting zou voorzien, het draait nu (samen met allerlei andere dingen) al jaaaaren op 3 x 25A, met een softstarter.
Een collega was zo braaf om het wel aan te laten leggen, veeeeel centjes kwijt.
Op maandag 22 april 2024 19:53:09 schreef Spaanmans:
Collega heeft de machine op 25A groep staan. Maar wil het gewoon volgens specificaties hebben aangesloten.
Kijk aan, dat bedoel ik.
Je kunt zekerheid ook overdrijven.
Als je aansluiting voldoet dan is het nog tot daar aan toe, maar anders . . .
Op maandag 22 april 2024 20:42:32 schreef mvdk:
[...]Laat de installateur dan ook even naar de aarding kijken. Of die aarding voldoende is voor deze contractwaarde, en voor die 50A groep.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156287/3
Ook in dit topic komt geen helderheid hoe het zit met de aarding, terwijl er wel naar gevraagd werd.
Ga ik zeker laten doen!
Hoe krijg ik dat nu even gefixed. Want in die rail krijg ik denk ik geen 10mm2 kabel gepropt. Zonder veel gestuntel.
Op maandag 22 april 2024 21:25:18 schreef Kees frees:
Dit valt mij direct op :
[...]
Aha, waar gaat het om, iets met een flinke motor er in ?
Zo'n geval heb ik ook bij de hand gehad, men(!) wou dat ik een 3 x 70 A aansluiting zou voorzien, het draait nu (samen met allerlei andere dingen) al jaaaaren op 3 x 25A, met een softstarter.
Een collega was zo braaf om het wel aan te laten leggen, veeeeel centjes kwijt.[...]
Kijk aan, dat bedoel ik.
Je kunt zekerheid ook overdrijven.Als je aansluiting voldoet dan is het nog tot daar aan toe, maar anders . . .
Gaat om een draaibank
Ja het verbruik wordt heel hoog opgegeven. Maar bijna iedereen die ik ken zekert ze veel lager af omdat ze minder verbruiken dan opgegeven. Ook komen veel bedrijven erachter (nu groot aansluiting moeilijk is) dat ze eigenlijk veel minder nodig hebben dan ze dachten.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik mis het belangrijkste.
Hoe zit het met je aarding, je aaardverspreidingsweerstand?
etc.
Je plaatje kan ik niet zien.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb dat ook eens gehad met een oude draaibank bij een bedrijf, een automaat C16 ging niet, werd een C20 maar dan zou de 16A ceeform voeding ook niet meer mogen. simpelweg de railkast gewisseld voor een model met smeltveiligheden en probleem was opgelost, 3 GG erin gezet van 16A.
een nieuwe aansluiting van 3x80A zal 3x een B80A automaat zijn, tenzij je nog een mespatroon hoofdkast hebt, zals dat in bedrijfspanden wel vaker is.
[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]
je hebt 3x80A nu (van 40 omhoog gebracht),
1) ik vind die bekabeling van de zekering met rode hevel naar de rest best dun. ik heb VEEEEL dikkere draad en heb maar een 63A aansluiting.
2) een 63A diff (aardlek) is ook niet voldoende als je een 80A aansluiting hebt.
volgens mij is heel die kast niet bekabelt voor 80A.
Aardestrip is hierop aangesloten en verdwijnt dan ergens in de grond
2 foto's onder elkaar
https://imgur.com/a/H6BVuFA
[Bericht gewijzigd door Spaanmans op (10%)]
testman
Op dinsdag 23 april 2024 08:23:49 schreef Spaanmans:
Aardestrip is hierop aangesloten en verdwijnt dan ergens in de grond2 foto's onder elkaar
https://imgur.com/a/H6BVuFA
dat is het punt, die aarde is berkend op de hoofdzekeringen wat de kast kreeg met de aanvraag toen het pand werd gezet. aan de kast te zien ergens medio 90's. wrs ook voor 3x 25A hoofdvoeding. het kan een veiligheidsaarde zijn van 1,5 ohm maar ook hulpaarde welke max 166 ohm is. bij sluiting naar aarde op een groep zonder aardlek word het gehele aardnet dus opgetild naar fasenivau. zet je elke groep achter aardlek dan heb je dat probleem niet en zal bij een nieuwe keuring dat geen afkeurpunt worden.
de 6mm2 bedrading is geen punt, als de opgetelde stromen van de automaten die erop zitten maar niet over de 40A heen gaan. dus 2 groepen van 16A op 6mm2 mag, maar 3 groepen van 16A niet, dan kom je op 48A uit en dient er 10mm2 gebruikt te worden. zou je 1 groep hebben van 80A hoort er 16mm2 gebruikt te worden. op de hoofdschakelaar en aardlekken kun je met dubbel 10mm2 aankomen dus geen punt.
Er komt geen groep zonder aardlek
De rechter aardlek op de foto heeft 2 groepen (2 x 16A)
De linker aardlek (die is nu 40A, wordt vervangen voor 63A) krijgt 1 x 16A groep en 1x 50A groep. De 50A groep is voor de nieuwe machine. Maar die zal nooit 50A trekken (kan volgens collega ook op 25A).
Hier komt later nog een 63A groep bij. Maar dat zal ik door een installateur laten uitvoeren en de boel laten controleren/aanpassen zodat het in orde is.
Dus... 
Mag ik de boel aansluiten zoals ik in mijn eerste post heb vermeld?
Op dinsdag 23 april 2024 09:19:50 schreef Spaanmans:
De linker aardlek (die is nu 40A, wordt vervangen voor 63A) krijgt 1 x 16A groep en 1x 50A groep.
50+16A = 66A en dus meer dan de aardlek aan kan. mag in principe niet.
ook kan je zekeringen een tijdje overbelasten. vind de aardlek niet leuk.
waarom geen 40A zekering voor die machine? meer courantere maat en dan zit je theoretisch er wel tussen.
in belgie MOET de aardlek minstens de stroom van de hoofdzekeringen aan kunnen, wat er ook van groepen achter zit.
in NL is het blijkbaar de opgetelde stromen van de groepzekeringen erachter.
als je het nu in 1x correct uitvoerd, ben je ook weer up to date voor latere uitbreidingen
Ik heb inderdaad een fout gemaakt!
Dan zet ik er een 40A automaat aan.
Dat zal ook werken ism de machine.
Mocht hij echt 50A nodig hebben. Dan zet ik de andere groep wel over (andere aardlek). Daar zitten geen grote verbruikers.
testman
of zet er een alamatje in, een automaat met aardlek ingebouwd. dan gaat er ook maar 1 groep uit met een aardlekstoring.
Nou beste mensen, het is gelukt.
En sneller dan verwacht 
Had er een Knipex krimptang en striptang bij gekocht. En goed gereedschap is dus het halve werk.
Wel echt een zooi deze kast (dat zeg ik als leek).
Sommige schroefjes op de groepen zaten niet goed vast. Kabels die zo uit de kabelhulsen worden getrokken. Hulsen waren ook gewoon platgedrukt. Niet gekrompen.
Dit heeft een electricien laatst "gefixed". Omdat er uit de Scope10 keuring kwam dat kabels moeten worden voorzien van adereindhulsen.
Maar alles netjes aangesloten en aangedraaid. En het werkt ook nog 
Later dit jaar komt er nog een machine bij. Die moet ook 63A afgezekerd worden. Maar zal in bedrijf veel minder trekken.
Zet ik deze dan weer achter een aparte aardlek en automaat?
Puur uit nieuwsgierigheid.
Want tegen die tijd wil ik een instalateur laten komen om alles even te laten controleren.
Ja dat idee had ik ook al.
De verhuurder moest het doen ivm verzekering.
Ik zei tegen de persoon die de keuring uitvoerde.
En wat als ik nu zodra u de deur uit bent. Alles weer los haal, kabels over de vloer, dozen die niet afgedicht zijn.
Oh...dat maakt allemaal niets uit. Het is maar een moment opname, en daar maak ik een raport van. Dat was zijn reactie.
Wel mooi werk op die manier 
En iedereen uiteraard bedankt voor de info!
Weer een hoop geleerd.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zaterdag 27 april 2024 10:22:05 schreef Spaanmans:
Omdat er uit de Scope10 keuring kwam dat kabels moeten worden voorzien van adereindhulsen.
Wat een K.... keurder. Vraag eens aan die keurder waar dat staat, of van wie dat moet. Misschien moet het van hem zelf, maar verder hoeft dat echt niet. Soms is het ook beter om geen adereindhulzen te gebruiken.
Later dit jaar komt er nog een machine bij. Die moet ook 63A afgezekerd worden. Maar zal in bedrijf veel minder trekken.
Zet ik deze dan weer achter een aparte aardlek en automaat?.
Dat kan, maar hoeft niet.
De aardlek is afhankelijk van je aarding (dat had je nu wel moeten weten)
Je mag best 2 of 3 machines op een 63A beveiliging zetten.
Ook mag je meerdere machines achter 1 aardlek zetten.
Dat is helemaal afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.
mvdk
Golden Member
@Toeternietoe: die man is nou juist goed bezig met al z'n aardlekschakelaars. 
Maak em nou niet aan het twijfelen, want er staat nog nergens wat z'n aarding is. Meerdere keren is dat hier gevraagd, het enige wat we hebben kunnen lezen is dat er ergens een draad de grond ingaat.
Er kan altijd iets verkeerd gaan in een machine, een verbrande spoel die geen automaat laat trippen, maar wel sluiting naar aarde maakt.(*) Met al die automatenwaardes die hier genoemd worden, is dat echt een aandachtspuntje.
Als deze installatie in B was geweest, had ik niks gezegd, daar is een aan de contractwaarde aangepaste differentieel een absolute voorwaarde om spanning te krijgen.
Edit: (*) of enige andere lek naar geaarde delen.
testman
Op zaterdag 27 april 2024 11:29:51 schreef Toeternietoe:
[...]Wat een K.... keurder. Vraag eens aan die keurder waar dat staat, of van wie dat moet. Misschien moet het van hem zelf, maar verder hoeft dat echt niet. Soms is het ook beter om geen adereindhulzen te gebruiken.
.
heb die opmerking al bij veel verschillende keurders en bedrijven die scope keuringen doen gezien. gaat vrijwel altijd over de aardlitze van grondkabels die geen aderhuls heeft. gezien de aarde vaak op een rail met schroefje wat door de koperdraad heen gaat of onder een schroef met grote kop word gezet klopt die opmerking wel.
dat een aderhuls zo van de ader gaat nadat je deze loshaalt uit een klem is niks nieuws. je pers een aderhuls met een tang. de klem op een automaat vervormt de huls weer waardoor de huls er zo af kan gaan. vandaar ook goed aandraaien zodat de klem de aderhuls goed vastklemt en niet alleen maar vervormt.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Tja, je kunt je afvragen of dat netjes is ... maar is het ook fout?
Die gele pen die met een autohandelwobbeltang geknepen is heb ik meer problemen mee.
[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]