Die kende ik (nog) niet

Die bestaat toch al bijna een halve eeuw en is veel gebruikt... :)

Kies je eerder voor de aparte transistoren, dan voor IC's?

Als ik het heel praktisch benader
Voor 8 transistoren heb je ook nog eens 8 weerstanden nodig.
Dat zijn 8 x (3 + 2) = 40 pootjes die je moet solderen.
1 IC ULN2803 = 20 pootjes om te solderen
Qua ruimten neemt optie 1 ook meer ruimte in dan 1 enkel IC.
Als optie ipv van transistoren neem dan 8x een fetje zoals de BS170 dan heb je die weerstanden niet nodig.

Maar dat is het halve verhaal je moet ook kijken naar de specificaties. De ULN2803 mag maximaal 50V en 0,5A schakelen dat is al meer als een gemiddelde to92 tor kan.
IK zou enkel als je meer dan 50V of meer dan 0,5A moet schakelen een losse fet overwegen

Dat zorgt voor verwarring, en mogelijk vreemde neveneffecten.

Dat snap ik niet welke verwarring en of neven effecten.

Of eventueel optie 5. Gewoon een aantal dual MOSFETS in SOIC-8 behuizing zoals de STS8N6LF6AG: https://www.st.com/resource/en/datasheet/sts8n6lf6ag.pdf

Er zitten twee stuks in één compacte behuizing, ze kunnen tot 8A bij 60V schakelen en de stroom die je 4017 moet leveren is minimaal. de MOSFETS zijn ook logic level waardoor 5V al genoeg is om ze aan te sturen.

4 stuks SOIC-8 nemen niet veel meer ruimte in dan een ULN2803 in DIP-behuizing. Persoonlijk vind ik de ULN2803 (en BS170) nogal "old skool", niet dat daar iets mis mee is maar er is beter en moderner spul.
Ik moet wel bekennen dat ik vooral met SMD werk...

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (27%)]

en BS170

Ja er zijn er die veel beter zijn maar dit was de eerste die in me opkwam. Ik heb de BS170 zelf al vervangen voor betere varianten en gebruik die niet eens meer

De ULN2803 is er ook in smd en dan is het ook best klein dus zo oldskool is dit ic nog niet eens

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

De ULN2003 is er zelfs in TSSOP16... (van de ULN2803 weet ik dat niet)

Op donderdag 25 april 2024 16:42:12 schreef McAwesome:
Of eventueel optie 5. Gewoon een aantal dual MOSFETS in SOIC-8 behuizing zoals de STS8N6LF6AG: https://www.st.com/resource/en/datasheet/sts8n6lf6ag.pdf

Dual? ik zie er maar 1 in SO-8 jasje...

Hi,

Ik wil wel even ergens op wijzen...

Er wordt hier zondermeer gesteld dat je zelfs 1-Ampere door een 28-xx of zijn broertjes kan jassen.
Ik zou zeggen, lees de datasheet eens!

De dissipatie is iets meer als 2-Watt als maximum voor dit type IC's. (Het IC wordt dan meer dan 100C!)
Denks eens aan de stroom die door die ééne aansluitpin moet lopen(ULN2803, Pin-9), dit alleen al als je binnen de de 500mA als maximum gestelde stroom door een uitgang blijft, wat dan totaal 2-Ampere is.

Fig-14 van de ST datasheet geeft aan dat bij 8 transistoren en alle uitgangen aan, er maar 150mA per uitgang mag lopen bij continu aan en zeker geen 500mA of zelf 1-Ampere!
Als je advies geeft, zorg dan dat het klopt met de datasheet, lees ze van een paar fabrikanten en wijs de vragensteller op de beperkingen.

----

Wat de beste oplossing voor de vragensteller is, hangt sterk af van zijn gebruik, wie wat waar bij hoeveel. :-)

Groet,
Bram

Aanvulling, de TI datasheet geeft een max Pin-9 stroom aan van 2,5-Ampere, dat is de maximale waarde.
Natuurlijk gelden de andere maximale limiten dan nog steeds. :-)

Op donderdag 25 april 2024 16:41:00 schreef benleentje:

Als je een inductieve belasting hebt (relais bijvoorbeeld) dan scheelt het ook nog 8 diodes als je een UlN2803 gebruikt.

Op donderdag 25 april 2024 17:16:43 schreef Thevel:
[...]Dual? ik zie er maar 1 in SO-8 jasje...

Ik heb me ergens vergist, ik bedoelde de STS8DN6LF6AG die inderdaad dubbel is. De typenummers lijken fel op elkaar :) Ik heb die in het verleden al in een aantal projecten gebruikt.

Bestaat er geen mosfet-tegenhanger van de uln2803? 8 mosfets in een 18 of 20-polig huisje?

Als je advies geeft, zorg dan dat het klopt met de datasheet, lees ze van een paar fabrikanten en wijs de vragensteller op de beperkingen.

Ik zei max 0,5A en dat klopt naar mijn weten ook voor de ULN2803.
Dat er beperkingen zijn dat klopt maar ik vind het voor een ieder die met Elektronica werkt dat het de eigen verantwoording is om de datasheet door te lezen.

Dus zelf als max 500mA zeg en het blijkt 400mA te zijn vind ik niet mijn verantwoording. Het zou wat zijn zegt dat je elk detail van een datasheet moet vermelden.

Op donderdag 25 april 2024 19:11:45 schreef Paulinha_B:
Bestaat er geen mosfet-tegenhanger van de uln2803? 8 mosfets in een 18 of 20-polig huisje?

Ja,
De Toshiba TBD62083A

TBD62084AFWG.pdf

Dank, @Arco! Ik keek er al langer naar rond. Maar als webzoeker kom ik nog niet tot aan uw enkels!

Optie 4 zou mijn keuze zijn en als die er niet zou zijn zou ik optie twee gebruiken.

Ik zie geen enkel raar effect of bijverschijnsel om 1 los torretje te gebruiken.

@blackdog: Bij de ULN heb je de stroom per pin van 500mA maar heb je ook de totale stroom van het IC. Blijf je daarmee onder 1A dan gaat er zeer weinig stuk gaan. Maar dat verhaal gaat net zo goed op voor een AVR. Die hebben ook een waarde per uitgang maar het totaal is niet het aantal outs x max stroom.

Van TS hebben we echter nog geen info wat het gebruik is en hoeveel elke pin nodig heeft.

Dat klopt, die totale stroom .... is ook 500mA ;)

Zelfs nog wat minder.

Voor bedrijven, als je tzt in productie gaat, dan is 8 torretjes en 8 weerstandjes plaatsen op een PCB veel duurder dan 1 chipje. Dus ik zou snel kiezen voor de geintegreerde oplossing.

Echter, voor de ULN2x03... Ik heb een hekel aan die dingen. Suffe ouderwetse technologie. Stel je hebt een 5V stepper motor die je aan wil sturen zoals de 24BYJ-48. zoals deze .

Dan verwacht je dus dat je stepper 5V voor z'n kiezen krijgt als je hem aanstuurt via de ULN, toch? Kijk naar het datasheet, en bij 200mA is de spanningsval over de ULN max 1.3V. De stepper krijgt maar 3.7V! Is nu ook nog je voeding aan de lage kant, zeg 4.5V, dan is er nog maar 3.2V over. Dat is minder dan 2/3e van wat de bedoeling was!

Een mosfetje is dan veel "cleaner" in dat de stepper ook echt het maximale krijgt van wat er beschikbaar is.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je er mee wilt doen, voor motoren is het niets.

Maar als relais of display led of lamp driver zijn ze prima.

Al ga je dan tegenwoordig meestal voor een variant met ingebouwd schuifregister zodat je ze met drie lijntjes aan een uC kunt hangen.

Hi,

Ik zou het niet suffe ouderwetse technologie noemen.
De ULN familie is denk ik niet bedoeld voor het aansturen van motoren.

rew, de link die je laat zien is een duidelijk voorbeeld van het niet lezen van datasheets, nee ik bedoel niet rew, maar de maker van dat printje, die het als een leuk verdienmodel ziet :-)
Ik heb vaker deze vergelijking gemaakt op dit forum, je kan in een "lelijk eendje" best 5 of 10 zakken cement vervoeren, maar of dat nu een goed plan is...

Voor motoren aansturen zijn andere chips uitgedacht, voor het aansturen van allerlij digitaal spul zijn er b.v. ook digitale transistoren in verschillende uitvoeringen.
Deze hebben ingebouwde basis weerstanden enz.

Wat betreft het aangeven van de status van een digitale uit en ingangen, hier zie ik nog steeds veel onzin.
En daar bedoel ik dit mee, de moderne L.E.D. heeft maar heel weinig stroom nodig, voor status weergave is vaak 0,5mA voldoende.
Neem gewoon de rode L.E.D. dan kan je met 3.3v en zelfs 2.5V als voedingspanning, zuinig je status van een uit of ingang aangeven.

5, 10 of zelfs 20mA is zo van 40 jaar geleden.
Vooral met spul uit China, is vaak dat Kraaien gedrag zichtbaar, hoe meer licht, hoe beter de module natuurlijk is. :+

Iedere microcontroler of CMOS serie kan b.v. die 0,5 mA die ik als voorbeeld geef sturen naar een L.E.D. via een goed berekende serie weerstand.

Groet,
Bram

Op zaterdag 27 april 2024 11:00:01 schreef blackdog:
De ULN familie is denk ik niet bedoeld voor het aansturen van motoren.

In de datasheet van TI worden motoren toch wel genoemd bij de toepassingen. En als je stroom te kort komt dan kun je ze parallel schakelen.

Hi KlaasZ,

Van mij mag je, rew geeft een van de eigenschappen aan, waarom het bij lage spanningen niet gunstig kan zijn i.v.m. de verzadiging spanningen van de ULN series.
Meerdere ULN IC's gebruiken en transistoren parallel zetten kan natuurlijk om de verzadiging spanning laag genoeg te houden.

Dat TI zegt dat je motoren kan sturen, is natuurlijk wel van toepassing binnen de eigenschappen van het gekozen IC type en de spanningen en stromen die nodig zijn voor ene project.
De datasheet goed lezen en niet aan "Cherry Picking" doen, voorkomt een hoop narigheid. :-)

Ik zou bijna weer gaan zeggen "Error Budget" *grin*

Groet,
Bram

Op zaterdag 27 april 2024 10:16:55 schreef rew:
Voor bedrijven, als je tzt in productie gaat, dan is 8 torretjes en 8 weerstandjes plaatsen op een PCB veel duurder dan 1 chipje. Dus ik zou snel kiezen voor de geintegreerde oplossing.

Echter, voor de ULN2x03... Ik heb een hekel aan die dingen. Suffe ouderwetse technologie. Stel je hebt een 5V stepper motor die je aan wil sturen zoals de 24BYJ-48. zoals deze .

Dan verwacht je dus dat je stepper 5V voor z'n kiezen krijgt als je hem aanstuurt via de ULN, toch? Kijk naar het datasheet, en bij 200mA is de spanningsval over de ULN max 1.3V. De stepper krijgt maar 3.7V! Is nu ook nog je voeding aan de lage kant, zeg 4.5V, dan is er nog maar 3.2V over. Dat is minder dan 2/3e van wat de bedoeling was!

Een mosfetje is dan veel "cleaner" in dat de stepper ook echt het maximale krijgt van wat er beschikbaar is.

Ik ben het hier toch ook niet helemaal mee eens. Die ULN's zijn voor veel toepassingen best wel heel bruikbaar gebleken. Ze zijn ook zeer veel voor van alles en nog wat gebruikt.

Dat ze spanningsval hebben is lastig maar daar moet je dan gewoon rekening mee houden.

Kijk maar naar onderstand schema dat ik ergens op internet vond:

Het is nergens voor nodig om dat ding met zijn belasting op vijf volt te zetten. De ULN2002 kan schijnbaar 25 hebben. Het stappenmotor probleem is dus zo op te lossen door de niet met vijf maar afhankelijk van het type met 6 of 7 volt te gaan werken.
Heb je niets anders dan die vijf volt, dan zou ik hem gewoon niet gebruiken. Er zijn en waren gewoon betere alternatieven om motortjes aan te sturen.

Maar het ding helemaal in de grond stampen is nu wel weer het andere uiterste. Ik had dit ding vroeger dat ik een berg i/o op mijn homecomputertje maakte wel willen hebben. Dan was mijn pcb die ik toen nog met hand op calque tekende een stuk minder complex en groot geweest. De ULN bestond toen al wel maar dat wist ik toen niet. Er was nog geen internet waar je even kon kijken. Maar ja ook geen onkundige influenzer die je van alles fout aanleert. En er was geen ome ali om ze te bij kopen. Je was toen afhankelijk van de voorraad van je lokale elektronica winkel en kennis van de winkel eigenaar. Op je 16e lees je nog geen databoeken omdat je die ook al nergens kon inzien of kopen. Op je 15e even voor wat info naar intel of plessy bellen was ook niet echt gewoon. Als je al telefoon had.

Ik gebruik voornamelijk de TPIC6B595, een schuifregister met fets.
50V & 500mA, 150mA continue

Dag iedereen,

Eerst en vooral bedankt voor de vele reacties en suggesties! Mijn bedoeling was om een one-size-fits-all oplossing te vinden (dus niet enkel voor mijn voorbeeld), een best practice, maar 'k besef ondertussen dat het eigenlijk té afhankelijk is van de situatie.

Specifiek ging mijn vraag over een sequencer, waarbij een CD4017 achtereenvolgens verschillende tonen laat horen. Maximum voltage is 18V, en er vloeit maximaal 10mA door de transistor, dus de ULN2003 leek me prima geschikt. Ondertussen heb ik de ULN2803 besteld die Sine al aangaf.

Als optie ipv van transistoren neem dan 8x een fetje zoals de BS170 dan heb je die weerstanden niet nodig.

Naar dit soort vragen/overwegingen was ik dus op zoek - opties om af te wegen bij elke vraag, niet enkel in mijn voorbeeld. Bedankt, ik neem ze zeker mee - vandaar ook dat ik in dit geval voor de IC ga, en niet voor de individuele transistoren.

Dat snap ik niet welke verwarring en of neven effecten.

Wel, als je voor één en dezelfde situatie én een IC gebruikt (voor 7 kanalen) én een transistor voor het 8e kanaal, dan denk ik dat iemand die het schema/product bekijkt zich toch zal afvragen waarom dat zo werd gedaan. Er moet toch een reden zijn om niet alles op dezelfde manier te doen, dus daar komt verwarring van.

Qua neveneffecten gaf Thevel het voorbeeld al van een inductieve belasting. Als je als hobbyist er niet bij nadenkt dat de ULN2003 een diode bevat, en voor het 8e kanaal een transistor gebruikt, zal je schakeling niet werken zoals je verwacht. Weliswaar een denkfout, maar je kan het ook beschouwen als een neveneffect door niet overal dezelfde manier van werken te gebruiken.

Op zaterdag 27 april 2024 10:16:55 schreef rew:

Ook een prima bedenking waar ik niet meteen aan had gedacht. Als hobbyist die één of enkele dingetjes maakt blijft het verschil beperkt, maar ik heb Dave Jones (EEVBlog) inderdaad ook al de opmerking horen maken dat fabrikanten soms weerstanden in serie/parallel gebruiken specifiek om dezelfde weerstanden (waar ze er al vele van gebruiken) te kunnen nemen in plaats van een andere waarde te moeten gebruiken die apart moet aangekocht worden, en dit voor hoeveelheidskortingen.

Nogmaals bedankt iedereen, tijd om verder te ontwerpen/solderen met de opgedane kennis!

Groetjes,

Marlon