klein vraagje?
Moet het inderdaad een Center Tap zijn op de Oscillator?

VrGr Rob

https://www.circuitsonline.net/forum/file/49874

http://homepage.eircom.net/~yellowbeard/5watters.htm

https://www.geocities.ws/ripkipelectriczone/4trap.htm

[Bericht gewijzigd door rob007 op (49%)]

Dat moet inderdaad een middenaftakking zijn bij een Hartley oscillator

Dan heb ik het verkeerd gedaan. ( gaan we veranderen )
Dankjewel voor het antwoorden Etherfreak!

VrGr Rob

De gateweerstand R5 van 1 Meg moet niet tussen de gate en de positieve voedingsrail worden aangesloten, maar tussen de gate en de massa. Vaak wordt er in een Hartley-oscillator met en J-FET tussen de gate en de massa een diode geplaatst om de amplitude van het oscillatorsignaal te stabiliseren. Om het werkpunt van de J-FET te stabiliseren, plaats je een sourceweerstand van een paar 100 Ohm tot 1k tussen de source en de aftakking op de spoel, deze overbrug je dan met een condensatortje van ongeveer 100 pF.

[Bericht gewijzigd door dawmast op (14%)]

Op zaterdag 27 april 2024 16:19:33 schreef rob007:
klein vraagje?
Moet het inderdaad een Center Tap zijn op de Oscillator?

VrGr Rob

JA

Hartly oscillator

De tegenhanger is:

De colpits oscillator.

Zoals je ziet is de middenaftakking hier capacitief in de condensator aangebracht.

Het gaat er om dat een deel van de uitgangsspanning wordt terug gevoerd naar de ingang op zo'n manier dat de versterking precies 1 is en er een fasedraaing van 180° optreedt.

Om dat te realiseren moet er een aftakking in kring worden aangebracht. En of je dat nu aan capacitieve of de inductieve kant van de kring doet maakt niet echt veel uit. Mechanisch of bouwtechnisch kan het wel uitmaken natuurlijk. Als je beter stabiele spoelen kunt maken is een inductieve aftakking misschien makkelijker. Anders kies je de capacitieve manier.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (21%)]

Hallo Harry ik heb daar 100nF zitten dus geen plus of min aansluiting. ( toeval hoor! ) Maar dankjewel voor...
.
En ja klopt Dawmast ik had dat OOK per ongeluk gezien! jij natuurlijk ook bedankt!
.
Dat ik nu hier even mee zit te spelen is omdat ik ff de LOL niet meer in kant en klaar gekochte trappen zag.
Dus heb ik dat HEEL EVENTJES in de hoek gegooid en ik wou eigenlijk alleen maar even kijken of er een bepaalde FET zou willen werken met deze oscillator op 85MHz.
( weet ff het nummer van dat FETje niet 1 2 3 zal strakjes ff kijken en invullen! )
Ik heb een stel van die FETjes dus dacht in plaats van/voor die BF245 misschien???
vandaar…
.
zo heb ik ook van die C90 . . ( WEER nummer ff kwijt! Komt zo! ) en die vond ik als trapje/buffertje niet slecht vergeleken bij een BF199.
.
Dus ik pruts er wat op los zomaar voor de LOL,
ook dat ontvangertje: https://www.circuitsonline.net/forum/view/165350
daar wil ik ook nog ff mee sollen op die zelfde frequentie,
zomaar, kijken wat ie doet, niks mot alles mag… ;)

Niet omdat het moehoet MAAR omdat… :)

VrGr Rob

Bedankt Exfietser,
Ja ik wist dat niet zeker dus denk laat ik gerust blijken dat ik geen alwetende ben hiermee.
Niet om tegen te spartelen maar toch zie je dat de condensatortjes veelal niet gelijk zijn,
heeft dat te maken met die weerstand die waar Ic staat normaal gesproken zit?
( en misschien wel interne capaciteit in de Transistor of Fet )
.
ik raai er nu maar een beetje naar hoor! ( Hou het jip en jannekes? )

Nogmaals dank!
VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (17%)]

Op zondag 28 april 2024 09:17:39 schreef rob007:

Niet omdat het moehoet MAAR omdat… :)

VrGr Rob

Bedankt Exfietser,
Ja ik wist dat niet zeker dus denk laat ik gerust blijken dat ik geen alwetende ben hiermee.
Niet om tegen te spartelen maar toch zie je dat de condensatortjes veelal niet gelijk zijn,
heeft dat te maken met die weerstand die waar Ic staat normaal gesproken zit?
( en misschien wel interne capaciteit in de Transistor of Fet )
.
ik raai er nu maar een beetje naar hoor! ( Hou het jip en jannekes? )

Nogmaals dank!
VrGr Rob

Nee het gaat om een deel van de spanning. Als die schakeling bijvoorbeeld 10 x versterkt moet je om een rondgaande versterking van 1 te krijgen een tiende deel van de uitganspanning naar de ingang van de versterker brengen. De uitgangsspanning staat in zijn geheel over de kring. Door die spanning nu op de juiste plaats in de kring af te tappen kun je juiste fase en versterking van schakeling realiseren.

Een rondgaande versterking van 1x is een van oscillatievoorwaarden van een oscillator.

Hi Rob, :-)

Ik had in een ander topic al aangegeven dat de aftakking liever niet in het midden moet van de spoel.
Ook al praat heel Google elkaar na. ;)

De meeste Hartley oscillatoren die ik gebouwd heb zaten beneden 1/3 van de massa af.
Rond een kwart het ik ook vaak goed werkend gehad.
Reden is een hogere Q van de kring en dus stabieler.

Maar hou er rekening mee, dat b.v. de steilheid van de gebruikte Fet mee speelt en de manier waarop je deze instelt.
Ik heb de Hartley vaak uit gekoppeld op de aftakking van de spoel die de feedback verzorgde voor het actieve element,
maar ook nog lager op de kring om zo min mogelijk de kring te belasten.

Hou er rekening mee, dat de stabiliteit van veel zaken afhankelijk zijn, zoals de eigenschappen van de gebruikte Fet of transistor interne capaciteiten, die ook weer veranderen door temperatuur.
Er zijn oscillator typen die daar veel minder last van hebben, het is altijd wat lastig wanneer het een voordeel oplevert en het andere een beperking. :-)

Een Hartley kreeg ik altijd goed oscillerend, maar over een groter frequentie bereik niet altijd stabiel of vlakke output.
Per toepassing zal je moeten kijken wat voor jou goed uitkomt.

Maar in ieder geval is een midden aftakking geen "moetje"

Groet,
Bram

Hallo ook Bram,

jij zegt dus nee niet perse in de midden!
Ennnnn ff kijken hoor mijn spoel is 5,5WDG – D = 6MM – Draad =1MM
de Tak zit op 2WDG van af de min. de Trimmer ( die is vanwege de bezuinigingen vervangen voor 20pF vast )
.
de FET waar ik er wat meer van heb is een 2N5458 en of die goed is voor 85MHz???
hij doet het wel!
In de oscillator heb ik in plaats R3=3K3 = bij mij 1M.
C2 = 5P6 = bij mij 8P2 ( kan hem wat losser zetten met 5P6 of minder… ???
ook heb ik de zener D niet, ik heb in de plus een extra R = 1K nog zitten.
.
En ik heb niet het zelfde trapje er achter gezet als op schema -
Maar iets simpels zoals van osc. naar Basis trap 8P2 -
van Basis een R van 47K naar Collector
van Collector een R van 330R en 30pF uit geen spoeltje of wat.
Die transistor is dan een C9018 waarvan ( IK DENK! ) dat die vrij goed is,
hij geeft zo wat versterking nog af!
Heb nog getwijfeld om een smoorspoeltje tussen Col en de 220R te doen,
ontkoppeling(1nF) na de 220R aan de plus 12V.
.
Bram ook bedankt voor jou commentaar!
.
de osc. Deed het vrij goed tot ik er een versterkertje bij voor zette.
Op de een of andere manier was ie daarna niet meer zo blij?
.
en nogmaals het was gewoon ff prutsen, ik wou voornamelijk kijken of die 2N5458 op 85MHz wou zingen.

VrGr Rob

Verder zou ik tussen de oscillator met de J-FET T1 en de uitgangstor T2 een buffertrapje plaatsen om terugwerking vanuit de uitgang naar de oscillator zoveel mogelijk te voorkomen. Nu kan het afstemmen van de uitgangskring L2/C11 en de antenneseriekring L4/C10 er toe leiden dat, wanneer je de uitgangskringen aan het afstemmen bent, de oscillatorkring L1/C4 daardoor ontstemd raakt t.g.v. de parasitaire halfgeleidercapaciteiten van T2 en T1. De oscillatorkring kan de uitgangskringen immers zien via de gate-sourcecapaciteit van T2 en de basis-collectorcapaciteit van T2.