Ik gebruik SyncBackSE om back-ups te maken. Ik heb twee profielen aangemaakt, een voor een SSD harde schijf, en een voor een USB-stick. Dat heeft jaren goed gewerkt. Afgelopen zomer (2023) verving ik 256 gb stick door een van 512 gb. Ook dat werkte prima. Maar eind oktober gebeurde er iets raars: het programma meende dat ALLE bestanden op de stick bijgewerkt moesten worden. Dat kon niet kloppen. Maar omdat ik toen geen tijd had om dit uit te zoeken heb ik de stick gewist en de drie hoofdmappen van de pc opnieuw op de stick gezet. Daarna werkte alles weer prima. Met de SSD was er overigens geen probleem.

De maanden daarop ging alles goed. Tot eind maart dit jaar. Toen weer precies hetzelfde probleem. Nu ging ik eens beter kijken. Toen viel mij op dat de datumstempels van ALLE bestanden op de stick precies een uur vroeger waren dan die op de pc. Opeens realiseerde ik me dat afgelopen nacht de zomertijd was ingegaan! Daar had het dus mee te maken, dat kon niet anders. Maar waarom stond de tijd van de files op de SSD dan wel nog zoals die de dag daarvoor was? Het programma behandelt beide gegevensdragers dus niet op dezelfde wijze, of leest het datumstempel van de stick niet correct. Iemand een idee wat hier aan de hand is? Zie ik iets over het hoofd?

Ik gebruik Syncback pro ook op 2 machines.
Net voor de zekerheid even een profiel gestart ( dat gaat vanzelf iedere nacht).
De bestanden geven bij mij de juiste tijd aan in de kopie.
Ik gebruik windows 10 pro en Syncback versie V9.5.89.0

mogelijk dat een andere win versie het probleem geeft?
Anders even een mailtje naar 2brightsparks, zijn behulpzaam daar is mijn ervaring.

Op zondag 28 april 2024 10:35:28 schreef Herm:
De maanden daarop ging alles goed. Tot eind maart dit jaar. Toen weer precies hetzelfde probleem. Nu ging ik eens beter kijken. Toen viel mij op dat de datumstempels van ALLE bestanden op de stick precies een uur vroeger waren dan die op de pc. Opeens realiseerde ik me dat afgelopen nacht de zomertijd was ingegaan! Daar had het dus mee te maken, dat kon niet anders. Maar waarom stond de tijd van de files op de SSD dan wel nog zoals die de dag daarvoor was? Het programma behandelt beide gegevensdragers dus niet op dezelfde wijze, of leest het datumstempel van de stick niet correct. Iemand een idee wat hier aan de hand is? Zie ik iets over het hoofd?

Bij mij staat 'tijdverschillen door zomer/wintertijd negeren' aan. Maar ik herken wel wat je schrijft: in de gratis versie die ik zelf heb gebeurt het wel eens dat het programma meent een flinke berg bestanden over te moeten zetten, ook bestanden waarvan ik weet dat ze niet gewijzigd zijn in de afgelopen week. Ga ik kijken, dan draait het vaak om milliseconden: waar dat vandaan komt is me een raadsel.

Benieuwd hoe lang dit topic open blijft trouwens ;)

Hartelijk dank voor je reactie Revado,

Dan zal dat idd het probleem zijn. Mijn versie is al heel oud: V3.2. Draait op een WIN-7 pc, 13 jaar oud, waarop Office 2007 draait. Geen internetaansluiting, dus al die tijd ook geen updates gehad. Omdat het ding nog steeds probleemloos werkt, en ook nog eens snel is heb ik nooit de behoefte gevoeld om iets nieuws aan te schaffen. De Amerikanen zeggen: Never change a winning formula.

Maar ja, op enig moment zal het ding wel een keer de pijp aan Maarten gaan geven. En dan zal ik wel aan een nieuwe pc moeten. Tegen die tijd schaf ik dan ook de nieuwste versie van SyncBack aan.

Ik zal het voorlopig dan maar even zo laten, twee keer per jaar drie mappen opnieuw op de stick zetten is eigenlijk ook geen grote ramp.

Bedankt Weardguy, die optie heeft mijn versie niet. Zal wel te oud zijn, zie ook mijn reactie naar Revado.