Ik zie beste wel een paar threads over een electrische step accu pack. De accupack die ik heb is 36 volt (30 cellen) in packs van 6 cellen. of te wel 7.2 volt per setje.
Ik wilde vragen of iemand me kan vertellen hoe de BMS werkt en of die nog speciale functies heeft.
1. Het euvel is dat de accupack, in een bepaalde orientatie werkt,en wanneer ik die 180 graden oid draai niet.Ik denk dan aan een veiligheidssensor die bij val de accu. Dit lijkt best reproduceerbaar.
2. ik heb als test set up de scooter op blokken gezet en de accu los eronder neergelegd. Het stuur is uitgeklapt.
? is er een orientatie in dergelijke accu packs?
? los contact zou natuurlijk ook kunnen. zon accupack krijgt natuurlijk wel wat te verduren.
DICK
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In essentie is het een 10S, 3P pack.
Een BMS controleert als het goed is drie dingen:
Als 1 van die (3P!) cell-groepen een te hoge spanning heeft: Afschakelen van de lader.
Als 1 van die (3P!) cell-groepen een te lage spanning heeft: Afschakelen van de belasting.
Als de stroom te groot wordt (kortsluiting) Afschakelen van de belasting.
Daarnaast hebben sommige nog een balanceermogelijkheid. Normaliter wordt dat bij het laden gedaan: Als een celgroep boven de "vol" grens zit, maar andere (1+) nog niet, dan die ene celgroep ontladen tot ze allemaal gelijk zijn.
Daarbij kunnen sommige BMSen het laden wat temperen bijvoorbeeld wanneer de accu te warm of te koud is.
Ik heb nog nooit gezien: "op z'n kop is niet toegestaan, dan koppel ik de belasting af". Het meest waarschijnlijk lijkt me echt dat er een los contactje is wat net weer contact maakt als je hem op z'n kop (of in ieder geval 180 graden "anders") legt.