Goedendag,
Ik ben een hobbyist houtbewerker en heb via marktplaats een vlak vandikte bank gekocht waarvan de 1 fase motor niet meer op gang kwam. Nu bleek de aanloopcondensator defect te zijn (chemisch goedje uit de condensator zat overal). Die heb ik vervangen.
Bij het vervangen van de voedingskabel kreeg ik de motorbeveiligingsschakelaar niet in ingedrukt (zonder voeding).
Uiteindelijk de motor aan het draaien gekregen en de aanloopcondensator doet zijn werk (komt op toeren). Echter klapt de motorbeveiliging er na 20sec uit. Behuizing van de motor is niet warm.
Start ik hem opnieuw op, komt de motor niet op toeren, wordt die warm en komt er een klein beetje rook uit de motor. Ik schakel hem dan ook meteen uit.
Kan iemand mij verder helpen? De motor loshalen wordt lastig aangezien ik niet de middelen heb om het aandrijfwiel van de as te krijgen. De zwarte condensator is ter vervanging van de zilveren. Bijgaand enkele foto's. Waar de rode cirkel zit komt de rook uit, hier lopen ook bedrading de motor in.
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
was de oude condensator op die plek ook 250V of was deze net als de andere 400V? je hebt iig een centifugaalschakelaar of een relais in dat rokende doosje wat 1 condensator uitschakelt als de motor op toeren is. daar gaat iets fout, wat meer foto's van dat kastje helpen hier wel..
[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]
Zal ik morgen maken. Kan het zijn dat de rook van de spoelen komt omdat er “smurrie” van de condensator in is gelekt. Ik heb de motor ook schuin op de vloer staan. Kan dit invloed hebben op de centrifugaal schakelaar?
T.a.v. voltage. Ik heb deze online besteld bij een Electronica shop. Ook gevraagd naar het voltage (de oude was 330v, ik heb per ongeluk foto van de andere condensator geüpload = aangepast.) volgens de man was de nieuwe condensator gelijk aan die van de oude alleen dat de fabrikant om een vage reden de voltage heeft aangepast maar intern niet is gewijzigd.
[Bericht gewijzigd door alex1979m op (44%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je hebt je weer Ardig laten bedonderen door een MP er...
De motorbeveiliging heeft een nulspanningsbeveiliging (verplicht) die schakelt bij spanningsuitval je motorbeveiliging uit zodat de motor bij terugkeer van de spanning niet vanzelf gaat draaien.
Deze motorbeveiliging kun je NIET inschakelen als er geen spanning op staat.
De rest is gokken,
Je hebt 2 condensatoren, bij opsart worden beide condensatoren gebruikt. Na een paar seconden wordt 1 condensator afgeschakeld.
Dat doet dat zwarte blokje, dat zal waarschijnlijk een tijdrelais zijn, maar het zou maar zo kunnen dat het op basis van opgenomen stroom werkt (startrelais)
Misschien is dat zwarte blokje kapot.
Kan natuurlijk ook nog sluiting in een wikkeling zitten.
De info is te gebrekkig.
De verkoper heeft van te voren netjes aangegeven dat de motor niet meer op toeren kwam en wat rookte. Daarna uitgezet en niet meer gebruikt. Ik heb de bank voor 200 euro gekocht, kan ik hem aan de praat krijgen heb ik voor een leuke prijs een goed apparaat. Zo niet, is het geen rib uit mijn lijf.
Bijgaand nog enkele foto's.
Welke info mis je?
Om het probleem af te pellen.
1. Moet bij sluiting de motorbeveiliging er niet meteen uit klappen?
2. Kan de bedrijfscondensator zorgen voor rook in de motor?
3. Hoe kan ik de relais meten en/of achterhalen welke type het is?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Plaats eens een foto van het motor plaatje met de gegevens.
Het lijkt me dat de condensatoren te veel capacitijd hebben voor de motor en zo een te grote motorstroom veroorzaken.