Hi,
Ik ben nieuw op dit forum en heb al menige discussie gelezen over de "Brom" in een magnetron. Tot op heden niets bruikbaars gevonden. 
Waar ik naar op zoek ben?
Kan ik op een of andere manier meten of de straalunit (nog) goed is?
Of kan er ook nog iets anders aan de hand zijn?
Gegevens (zie ook bijlages):
Combimagnetron Bauknecht type EMPK7 9645PT
Magnetron straalunit 2M240H(PN)
Wanneer ik de straalunit loskoppel is de brom weg (logisch natuurlijk, maar toch)
Bij voorbaat dank voor de moeite,
Pol1949
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Werkt hij anders nog goed? Indien ja, waarom zou je hem dan herstellen als alles nog goed werkt? 
Don't fix it, if it ain't broken!
De magnetron kan in principe stuk als de gloeidraad stuk is,deze kan je op weerstand doormeten, of dat de magneet gebroken
is.
Misaanpassing kan dat ding ook slopen(metaal in het apparaat)
[Bericht gewijzigd door mel op (10%)]
CrossFireX
Bijna alle magnetron hebben een sterke brom tijdens werken, dat is normaal.
Als hij niet opwarmt en sterke brom, dan is wel iets mis natuurlijk.
De magnetron is sinds gisteren heel erg gaan brommen. Beangstigend geluid alsof een ventilator aanloopt en je de bladen kunt tellen.
Als ik de unit ontkoppel is de brom ook weg. Er moet, denk ik, dus iets met de unit aan de hand zijn. Ventilatoren werken naar behoren (zacht gezoem)
Natuurlijk bromt hij als hij aan het werk is, maar zo hard is niet normaal.
Hij warmt dus ook niet op.
CrossFireX
"Mogelijks de HV diode die in sluiting ligt bij harde brom en niet werken."
Sorry dit vat ik niet helemaal. Ben maar een leek.
Waar kan ik die HV diode vinden en kan ik die doormeten?
Op donderdag 2 mei 2024 13:31:30 schreef mel:
De magnetron kan in principe stuk als de gloeidraad stuk is,deze kan je op weerstand doormeten, of dat de magneet gebroken
is.
Misaanpassing kan dat ding ook slopen(metaal in het apparaat)
Bedoelt u met "magnetron" de unit 2M240H(PN)?
Ik kan dus meten als ik u goed begrijp?
Waar meet ik? Op de plug die van de trafo komt? En hoeveel zou de waarde kunnen/moeten zijn?
CrossFireX
Ik zou er niet aan werken als je er niks van weet... Besef je wel dat er daar dodelijke spanningen aanwezig zijn? De condensator kan geladen zijn en bij werken kan de minste aanraking dodelijk zijn!
Er kan daar tot meer dan 3000V op staan in werking, of de condensator die opgeladen is kan je ook doden in de uit stand, of toch op zijn minst een flinke opdonder die je lang zal voelen.
En zeker niet meten in werking, je meettoestel kan ontploffen. En voor je eraan meet, moet je zeker die condensator eerst ontladen, die kan geladen zijn tot 3000V, zelfs als de magnetron uit is. In werking kunnen er pieken zijn tot 5000V!
Als je niet weet wat een HV diode is, blijf er dan vanaf als je leven je lief is...
Ik had zoiets al gelezen in die andere topics. Is het dan niet zo dat de diode ontladen is na bijvoorbeeld een nacht. (een nachtje over slapen dus?)
EN ik heb de unit al ontkoppeld. Kan ik die dan niet doormeten?
[Bericht gewijzigd door Pol1949 op (11%)]
CrossFireX
De diode is niet geladen, de condensator wel, en zelfs na een nachtje staan kan er nog steeds levensgevaarlijke spanning op staan. Zelf ik met goede kennis, ben daar erg bang van... Je kan het niet meer navertellen.
Allereerst heel erg bedankt voor je bezorgdheid. TOP
Toch maar een monteur bijhalen dus.
Tussen twee haakjes. Voor mij nooit geen Bauknecht appratuur meer.
Ik heb 5 jaar geleden een nieuwe keuken laten zetten meet allemaal Bauknecht app. Inmiddels is dit de 6-de reparatie. (waarvan 3 op naam van de combi GRRRR)
CrossFireX
Ik heb ooit eens per ongeluk de condensator aangeraakt via een tang, ik kreeg een flinke opdonder en mijn vinger was verbrand! Met schaamte ondervonden hoe gevaarlijk dit is... Ik vloog werkelijk hard achteruit, alsof iemand me een duw gaf, zo een optater was dat.
Nogmaals bedankt.
Toch nog even een vraagje (eigenwijze ik)
Is de unit (los dus van de trafo-verbinding. Die rode draden rechts op mijn foto) dan echt niet te meten?
Dit zegt Mel: "De magnetron kan in principe stuk als de gloeidraad stuk is,deze kan je op weerstand doormeten, of dat de magneet gebroken
is."
CrossFireX
Als de weerstand onder de 1 ohm blijft, functioneert de elektrische gloeidraad in de magnetron naar behoren. Als je een hogere waarde krijgt of als er “OL” op het scherm staat, is de magnetron defect en moet deze worden vervangen.
Ah duidelijk. Gaan we meten.
Moet ik unit in z'n geheel uit de kast schroeven of kan dat meten terwijl hij nog IN de kast geschroefd zit?
CrossFireX
Met de ohmse waarde van je meetsnoeren erbij, zou ik zeggen prima in orde. Maar daar ligt het ook niet aan zoals ik al eerder zei.
Van de andere kant zou ik afblijven zonder ervaring. Nogmaals, levensgevaarlijk.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (24%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Geven we al op?
Er is vanalles wat je als leek kan doen.
Bv1:
Veilig werken:
Zet een losse draad tussen de metalen omkasting. Eender waar. ijzer en inox genoeg. Het moet wel de omkasting zijn, dus de aarding. En het koper van de draad goed verbonden met de kast.
Als de oven 30 minuten uit het stopkontakt is is normaal alle hoogspanning weg. Om zeker te zijn neem je het uiteinde van de zonet beschreven (verbonden met de aarde/kast) draad en zet je die tegen alle verbindingen van de magnetron, diode, condensator. Nu ben je 100% zeker dat alles ontladen is.
Als je niet goed weet wat wat is zet je gewoon wat foto's hier. We kunnen zo de foto aanpassen met aanwijzingen.
bv2:
Als alles ontladen is zet je alle stekkers terug waar ze horen. Zet je metr op de 2M stand (mega ohm) en zet 1 pen op de kast en de ander op 1 vd 2 magnetron pennen. Dat behoort oneindig te zijn of oplopend (laden condensator met je ohmmetertje). Ik vermoed dat je daar iets laagohmig gaat meten. Als dat is dan zullen we verder kijken. Halfweg dan.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Veel magnetron condensatoren hebben een 10MΩ bleederweerstand intern ingebouwd zitten. Ook de oudere condensatoren.
(voor TS: een bleederweerstand ontlaadt de HV condensator in enkele minuten)
Dan is het risico kleiner. Maar of dat zo is kan alleen een foto van de condensator opdruk uitwijzen.
En deze condensator is 26 jaar geleden gefabriceerd.
zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146027#highlight=bleeder
Op donderdag 2 mei 2024 18:07:37 schreef EricN:
Geven we al op?
Er is vanalles wat je als leek kan doen.Bv1:
Veilig werken:
Zet een losse draad tussen de metalen omkasting. Eender waar. ijzer en inox genoeg. Het moet wel de omkasting zijn, dus de aarding. En het koper van de draad goed verbonden met de kast.Als de oven 30 minuten uit het stopkontakt is is normaal alle hoogspanning weg. Om zeker te zijn neem je het uiteinde van de zonet beschreven (verbonden met de aarde/kast) draad en zet je die tegen alle verbindingen van de magnetron, diode, condensator. Nu ben je 100% zeker dat alles ontladen is.
Als je niet goed weet wat wat is zet je gewoon wat foto's hier. We kunnen zo de foto aanpassen met aanwijzingen.
bv2:
Als alles ontladen is zet je alle stekkers terug waar ze horen. Zet je metr op de 2M stand (mega ohm) en zet 1 pen op de kast en de ander op 1 vd 2 magnetron pennen. Dat behoort oneindig te zijn of oplopend (laden condensator met je ohmmetertje). Ik vermoed dat je daar iets laagohmig gaat meten. Als dat is dan zullen we verder kijken. Halfweg dan.
"Geven we al op?" Nee nu toch zeker niet.
WOW er is dus nog hoop op m'n ouwe dag! (74 jr en 364 dagen)
Ik ga eens even rustig aan de slag (toch wel een beetje bang geworden om voor m'n 76-ste opgeblazen te worden. 
Ik had het er ook met m'n vrouw over en die kwam met het voorstel om naar een repairshop te gaan.
Mijn ego zegt echter dat ik toch ook zelf moet kunnen. Zo dement ben ik toch zeker niet 
Ik zal eerst eens aan de slag gaan met uw Bv1.
Op donderdag 2 mei 2024 18:17:54 schreef vergeten:
Veel magnetron condensatoren hebben een 10MΩ bleederweerstand intern ingebouwd zitten. Ook de oudere condensatoren.
(voor TS: een bleederweerstand ontlaadt de HV condensator in enkele minuten)Dan is het risico kleiner. Maar of dat zo is kan alleen een foto van de condensator opdruk uitwijzen.
En deze condensator is 26 jaar geleden gefabriceerd.
[bijlage]
zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146027#highlight=bleeder
Nog meer hoopvolle berichten. 
Is zo'n condensator zichtbaar of is hij te ver ingebouwd?
Kan ik er eventueel op een andere manier achter komen of de unit zo'n ingebouwde condensator heeft?
CrossFireX
Tja een gewaarschuwd man is er twee waard zegt men wel. Koelkast en wasmachine, ok maar met die gevaarlijke hoogspanning...
Leuk om zelf te doen, maar dit ben ik zelfs nog bang van. Zelf al heb ik alles ontladen, dan nog ben ik bang om aan die draden te zitten rommelen. Een foutje kan je duur te staan komen.
Ik raad echt aan dit over te laten aan de vakman.
Je wilt echt niet in de krant staan van morgen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
voor zover ik weet heeft elke magnetron condensator een 10M weerstand. Vandaar mijn 30 minuten verwijzing. Met zijn 2M meter gaat hij die niet op zijn scherm krijgen.
De condensator is normaal goed bereikbaar. Hij zit op het einde vd magnetron draden. Die zie ik op 1 van je foto's dus de magnetron ken je al.
Ik heb een tv hoogspanningsmeter (probe) die ik aangepast heb voor 10kv ipv 30kv maar voor eigen gebruik (thuis) vond ik dat wat kostelijk. Ik heb een 100Mohm (of 82Mohm...? Vergeten
) HV weerstand op ali besteld. Deze in serie met de voltmeter (Ri=10Mohm). Ingewerkt in een stukje pvc elektr. buisje. Werkt als een trein voor een eurotje. Ik meet wel enkel met de handjes achter de rug en de neus niet te dicht 
Tip: zet foto's van je werkzaamheden. Zo weet je of je correct bezig bent.