Hallo,

Ik ben momenteel aan het bouwen en stel mij de vraag of een Cca kabel (welke brandtechnisch beter is dan de Dca versie) goedgekeurd worden bij de NEN1010 opleveringsinspectie?

Met vriendelijke groet,
Rogier

Lijkt me raar als dat een probleem is. Overigens is de NEN1010 hier zeker niet leidend, dat is namelijk maar een norm.
De CPR is een richtlijn verordening, dat is de verplichte kost die bepaald wat moet.

https://www.vekto.nl/info/wat-is-dca-cca-en-b2ca

Moet je niet gewoon kunnen aantonen in welke brandklasse jouw toepassing valt?

Geen idee wat de Dca of Cca is.
Maar een kabel dient aan veel meer voorwaarden te voldoen dan alleen de brandklasse.

@toeternietoe daarom ook dat ik even een link mee stuur. Ik heb verder ook geen idee wat het inhoud maar het gaat dus over de brandklasse van een kabel.

En volgens mij moet je van een gebouw of ruimte de brandklasse dan als eerste bepalen.

Als Dca goed genoeg is mag voor de CPR altijd Cca gebruikt worden. Dat is overaal in Europa het zelfde en heeft verder niks met de NEN1010 te maken.

Bedankt voor de info.

Belgische regelgeving (AREI) is makkelijker te vinden dan de Nederlandse.
Ondanks Europa zijn er toch soms nuances in regelgeving.
België mag bv. Dca kabels niet gebundeld worden en is Cca de norm terwijl Dca in Nederland de norm is.

Dca mag je wel bundelen volgens mij (Althans in NL). XMvK weer niet (NL).
In meeste overheidsgebouwen moet je weer B2ca gebruiken is mij verteld.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (33%)]

B2ca is nog veiliger. Veiliger voorschrijven in je bestek mag altijd natuurlijk.

Op donderdag 2 mei 2024 20:48:07 schreef RdF:
Bedankt voor de info.

Belgische regelgeving (AREI) is makkelijker te vinden dan de Nederlandse.
Ondanks Europa zijn er toch soms nuances in regelgeving.
België mag bv. Dca kabels niet gebundeld worden en is Cca de norm terwijl Dca in Nederland de norm is.

De CPR geldt overal in Europa het zelfde. Een richtlijk word altijd in de locale wetgeving opgenomen. De CPR is echter geen richtlijn maar een verordening, en die word niet in de wet opgenomen maar geldt al "Europawijde" wet. Locale overheden kunnen daar dus niks meer aan veranderen.
De NEN1010 is sowieso al niet tot stand gekomen door overheid en wetgever maar opgesteld door het bedrijfsleven.

EDIT: ik heb eens even gezocht, maar ik kan nergens in het AREI vinden dat Dca niet gebundeld mag worden. In boek 1 en boek 3 staat van alles over bundelen, maar nergens een onderscheid tussen bv Dca en Cca. Sterker nog, Dca en Cca word slechts één keer genoemd in beide boeken. Nou ben ik ook geen AREI deskundige.

heel die cpr is een uitzoekwerk als je een gebouw met openbare functie gaat bouwen iig. de regels in die cpr hangen af van de gebruik van de ruimte, is het een vluchtweg dan dienen kabelgoten aan veel meer te voldoen. door juist te redeneren en aan te leggen hoef je dan op veel plaatsen geen duurdere Cca te nemen. bijv geen kabelgoot door vluchtwegen leggen. en die cpr word nog wel erger, sowiso in de bouw gaan de regels het bouwen alleen maar meer afremmen.

Op vrijdag 3 mei 2024 08:46:16 schreef testman:...en die cpr word nog wel erger, sowiso in de bouw gaan de regels het bouwen alleen maar meer afremmen.

Lijkt me niet. Als er ergens een flink project word neergezet mag ik hopen dat er voldoende capabele mensen bij betrokken zijn om het ook veilig te krijgen.
Die CPR gaat niet alleen over brandveiligheid, maar over nog veel meer zaken om de boel veilig te krijgen. Die CPR is er niet zomaar gekomen, die is er omdat er in het verleden nog wel eens een k*tzooitje van gemaakt werd met slachtoffers tot gevolg, omdat dat goedkoper was. Allemaal samengeperst op 39 pagina's. (plus natuurlijk nog wat extra publicaties en hulpmiddelen van de EC)

Op vrijdag 3 mei 2024 07:32:52 schreef GJ_:
B2ca is nog veiliger. Veiliger voorschrijven in je bestek mag altijd natuurlijk.
[...]
De CPR geldt overal in Europa het zelfde. Een richtlijk word altijd in de locale wetgeving opgenomen. De CPR is echter geen richtlijn maar een verordening, en die word niet in de wet opgenomen maar geldt al "Europawijde" wet. Locale overheden kunnen daar dus niks meer aan veranderen.
De NEN1010 is sowieso al niet tot stand gekomen door overheid en wetgever maar opgesteld door het bedrijfsleven.

EDIT: ik heb eens even gezocht, maar ik kan nergens in het AREI vinden dat Dca niet gebundeld mag worden. In boek 1 en boek 3 staat van alles over bundelen, maar nergens een onderscheid tussen bv Dca en Cca. Sterker nog, Dca en Cca word slechts één keer genoemd in beide boeken. Nou ben ik ook geen AREI deskundige.

Het AREI spreekt hier wel over beginnend bij 4.3.3.4 in combinatie met 5.2.7.

Komt in de praktijk neer op: Alle kabels moeten tenminste CCA zijn, tenzij:

De kabel tenminste 3 cm diep verzonken is in niet brandbaar materiaal (dus in de muur bv), niet in bundel ligt, en het uiteinde dat uit de muur komt niet langer is dan 3m.

Het klopt wel dat het hele verhaal heel cryptisch is omschreven zoals we gewend zijn van het AREI :)

Ah, maar daar staat dus inderdaad niet dat die kabel niet gebundeld mag zijn. Die is ergens door iemand verkeerd begrepen denk ik.