Anoniem
Beste,
Ben opzoek naar een idee om een een spanning van ca 13.8V langzaam te laten oplopen (ca 3 seconden).
De stroom is max. 1A
Ik begrijp dat je door de diode overgangen van de gebruikte transitor(en) een spanning val hebt dus niet de volledige ingang spanning ook aan de uitgang hebt
Wie weet of heeft een idee van een hele slimme simpele schakeling (2 transistoren??) waarmee ik dit kan realiseren?
Heb iets gevonden met een LM317 maar hier moet je 3V meer instoppen en dat is nu net niet de bedoeling.
Ben benieuwd naar de reacties.
M.v.g
Marcel
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met een lage voedingsspanning heb je een step-up/step-down regeling nodig...
Je wilt ' een spanning van ca 13.8V langzaam te laten oplopen (ca 3 seconden)'. Hoe hoog?
Op vrijdag 3 mei 2024 17:17:46 schreef Arco:
Met een lage voedingsspanning heb je een step-up/step-down regeling nodig...
Je wilt ' een spanning van ca 13.8V langzaam te laten oplopen (ca 3 seconden)'. Hoe hoog?
PWM is hier een toverwoord.
Anoniem
Bedankt voor de reactie, nee het is de bedoeling dat hij van een bijna 0 volt naar 12V oploopt.
Hoeft geen moeilijk ding te zijn een paar transitoren, weerstanden en een elko voor de timing.
Ben weer benieuwd
Op vrijdag 3 mei 2024 20:09:02 schreef MGFM:
Bedankt voor de reactie, nee het is de bedoeling dat hij van een bijna 0 volt naar 12V oploopt.Hoeft geen moeilijk ding te zijn een paar transitoren, weerstanden en een elko voor de timing.
Ben weer benieuwd
Een transistor stroombron, die een elco oplaad. de oplopende spanning zet je op de basis van een darlington en op de emitter heb je de gevraagde spanning. De voedigsspanning van het geheel moet wat hoger zijn als de gewenste uitgangsspanning.
Als de uitgangsspanning even hoog moet worden als de ingangsspanning, dan lijkt een PWM schakeling toch de beste optie, ook als is die wat ingewikkelder. Bovendien is een PWM schakeling meer verliesvrij en is er ook nauwelijks koeling nodig als er ook vaak geschakeld wordt.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (20%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je nou een P-channel MOSFET neemt in plaats van een PNP transistor, kun je tot heel dicht bij de voedingsspanning komen.
Wellicht is het wel handig als de TS even verteld wat hier de bedoeling van is, want ik krijg het gevoel dat dit weer zo'n geval is van een gespecificeerde oplossing dat het niet gespecificeerde probleem helemaal niet oplost.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (48%)]
Anoniem
Het is de bedoeling om een driver in een FM zender vertraagd van spanning te voorzien zodat het vermogen langzaam oploopt.
dekees bedankt voor dit idee/schakeling.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]
Op vrijdag 3 mei 2024 23:30:06 schreef MGFM:
Het is de bedoeling om een driver in een FM zender vertraagd van spanning te voorzien zodat het vermogen langzaam oploopt.dekees bedankt voor dit idee/schakeling.
Het idee met de stroombron heb ik geopperd en verder zou ik in serie met de schakelaar een kleine weerstand opnemen. De schakelaar gaat het voortdurend kortsluiten van een geladen elco niet goed vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je neemt een mosfet, als je de plus moet schakelen/regelen, dan wordt dat een P-fet. De gate hang je met een weerstand aan een rail zodat ie "aan" gaat.
Dan neem je een condensator en die sluit je aan tussen de DRAIN en de gate. That's it!
Stel (rekent makkelijker, ik heb nu geen zin om een rekenmachine te pakken voor de iets lastigere getallen)
* de dempelspanning is 4V,
* de voeding 12V.
* een condensator van 10uF.
* een rise-time van 4S
In het "de spanning stijgt" gebied staat er 8V over de weerstand. De condensator moet in 4 sec 12V veranderen.
I = C dV/dt = 10uF * 12V/4s = 30uA.
U = I * R -> R = U/I = 8V / 30 uA = 260k Ohm.
Als de boel aangezet wordt moet je wel even zorgen dat er 12V over de condensator komt te staan. Ik denk dat je daar mogelijk nog een tor-weerstand-condensator constructie voor moet gebruiken.