Hoi,
Laat ik beginnen met melden dat ik (nog) niet erg ervaren ben met elektronica, maar dat ik al een tijdje enkele topics op dit forum volg en merk dat ik graag meer zou willen leren hierover.
En nu is toevallig afgelopen week onze wasmachine (Whirlpool FSCR70410) kapot gegaan, hij geeft een foutmelding F-06 wat betekent dat er een probleem is met de motor of de aansturing daarvan.
Monteur laten komen kost helaas nogal wat, dus ik wil proberen of ik hem zelf kan maken, of anders kopen we waarschijnlijk een nieuwe.
Ik ben al begonnen met hem openmaken en controleren of er iets mis is met de aandrijving van de trommel, maar dat lijkt niet zo te zijn. De trommel draait gewoon soepel. Dat laat mij vermoeden dat er of iets mis is met de motor zelf of met de aansturing van de motor.
Hier een foto van de situatie.
Als ik de een centrifugeer programma probeer te draaien, hoor ik eerst de waterpomp een minuutje draaien (dat gaat goed) en daarna zou de motor moeten gaan draaien, maar dan gebeurt er niks en krijg ik de foutmelding F-06.
Als ik de motor even ontkoppel en een stroommeter aan die pinnetjes hang en dan nogmaals probeer hetzelfde programma te starten, zie ik dat deze continu een output van 0.3V geeft. Dit lijkt mij aan de lage kant?
Kan ik daarmee concluderen dat er iets mis met het moederbord?
Of is er nog een manier waarop ik de motor zou kunnen testen, los van het moederbord van de wasmachine?
Alvast bedankt voor de hulp! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ken die machine niet, maar aan de slechts 3 draden te zien (en het toerental) lijkt het een gelijkstroom motor met koolborstels?
Waarschijnlijk is een van de draden aarde en de andere twee de anker wikkeling.
Dus even meten welke draad de aarde is (tegen het huis moet vrijwel 0 ohm zijn).
Die andere twee zouden dan redelijk laagohmig moeten zijn. Als het een koolborstelmotor is zouden de koolborstels "op" kunnen zijn dan meet je een onderbreking.
(Als de machine vrij recent is denk ik niet aan een koolborstel motor, ik zie ook geen echte ruimte voor een koolborstel plaat in de motor)
Een andere optie is een 3 fase motortje, maar dan moet er ergens denk ik nog een aarde draad zijn? (rechts onder, het lipje?)
Dan meten alle draden tov elkaar gelijke weerstanden en is zeer waarschijnlijk het inverterblok onder het koelblok defect.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Motorwikkelingen nakijken en dat metende aan de stekker (3draad) die je uit de freq. sturing haalt. Niet aan de motor zelf meten.
2. Voedinkje op de freq sturing nameten secundair.
3. De 3 uitgangen vh freq IC vergelijken op anomalieën.
Statistisch: 99% vd gevallen de freq sturing.
In veel gevallen is het de module onder het koelblok die stuk gaat. Controleer soldeerpunten van de relais. Op de grote elco moet je rond 320V meten. Zoniet kan THRM2 (thermistor) stuk zijn. Wel in de veronderstelling dat er 230V aankomt op de print. Ik zie geen gelijkrichter, maar die kan smd op de keerzijde staan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Even gezocht op WB102D38W01, is dus toch een asynchroonmotor. Best een hoog toerental: 18000 rpm. Ik gok dus ook op het controlboard wat stuk is. IGBT trap of zo wat er onder het koelblok zit?.
Heren, bedankt voor de snelle antwoorden!
Ik begrijp niet gelijk alles wat jullie hier zeggen, maar heb wel wat vervolg informatie.
Ik las ergens een tip om de motor de testen door deze aan te drijven met een boormachine en te kijken of deze dan een continue stroom terug levert. Dit blijkt het geval:
Levert een stroom van rond de 87V op het maximale toerental van mijn boormachine, de andere kant op levert het rond de 82V.
Kan ik hieruit concluderen dat de motor gewoon goed werkt?
Het controlboard ook even wat beter bekeken, hier wat foto's:
Dat aluminium ding is het koelblok toch? Ik zie daaronder niks geks en op de soldeerpunten aan de andere kant van de plaat ook geen onregelmatigheden.
Kan ik hier nog iets aan doormeten? En hoe doe ik dat dan precies?
Of wordt het uberhaubt een lastig verhaal om iets op dit board zelf te gaan repareren en kan ik beter op zoek naar een geheel nieuwe control unit?
In dat geval zou ik deze misschien kunnen bestellen?
https://www.twowitgoed.nl/a-66044205/module-print-besturing/module-besturing-whirlpool-origineel/
Alhoewel die er wel wat anders uitziet dan de mijne, maar in de beschrijving staat dat deze zou moeten werken op een FSCR70410
henri62
Inderdaad een asynchrone motor of permanent magneet motor gaan niet zo snel stuk.
Het enige wat ze heel misschien kunt meten aan het controller board is of de secundaire voeding het nog doet. Dat is nog wel effectief te repareren, mits je de kennis hebt. Zie EricN zijn post nummer 2.
Als de IGBT stuk is, dan is het vrijwel zeker niet economisch te repareren, als je uberhaubt aan die IGBT kunt komen. Vaak exotische dingen die nergens los te koop zijn of los peperduur.
Of dat board bruikbaar is? Geen idee, misschien dat de witgoed experts hier dat weten, ik zit niet in die materie.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Dit is een vergelijkbare module van Bosch. Dus kijk wat er voor tekst op staat en zoek de datasheet op.
Dan is er genoeg aan te meten.
Deze componenten zijn echt niet zo duur.
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (11%)]
henri62
Op donderdag 9 mei 2024 20:32:36 schreef Lampje45:
Deze componenten zijn echt niet zo duur.
Voor de fabrikant niet, maar los als hobbyist is het een ander verhaal. Soms heb je mazzel dat je er aan kunt komen soms vette pech.
Op donderdag 9 mei 2024 15:43:32 schreef fabrice:
Motor gaat nooit defect.
De machine overladen met wasgoed?
We hadden er destijds wel een zware was in zitten ja, dus mogelijk is dat wel de oorzaak geweest?
Vraagje voor mijn begrip, hoe kan een te zware was iets op het besturingsbord kapot maken en niet de motor zelf?
Op donderdag 9 mei 2024 15:48:39 schreef henri62:
Het enige wat ze heel misschien kunt meten aan het controller board is of de secundaire voeding het nog doet. Dat is nog wel effectief te repareren, mits je de kennis hebt. Zie EricN zijn post nummer 2.
Zou je me misschien kunnen vertellen hoe ik dit precies kan nameten? Waar moet ik dan meten en wat meet ik precies?
Op vrijdag 10 mei 2024 10:08:21 schreef sam_cocha:
Zou je me misschien kunnen vertellen hoe ik dit precies kan nameten? Waar moet ik dan meten en wat meet ik precies?
Begin eerst eens te onderzoeken wat voor module er onder de koelribben zit, pas dan kunnen we zoeken naar een datasheet om jou te vertellen hoe je meten moet.
Want misschien heb jij wel een heel andere model module.
Helaas heb je hierop niet geantwoord en dit is het blok wat bedoeld wordt, als je niet weet wat er in zit, kun je ook niets vervangen
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (38%)]
henri62
Waarschijnlijk staat de secundaire voeding over C16 en C17.
Wat staat er op C16 en C17 gedrukt? Vooral de werkspanning!
C11 is waarschijnlijk de primaire kant, wat staat daar op?
Oh ja: post ook eens een foto van de rechterkant (onderkant) van het board.
De linkse helft hebben we al.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (23%)]
Op vrijdag 10 mei 2024 13:37:05 schreef henri62:
Waarschijnlijk staat de secundaire voeding over C16 en C17.
Wat staat er op C16 en C17 gedrukt? Vooral de werkspanning!C11 is waarschijnlijk de primaire kant, wat staat daar op?
Oh ja: post ook eens een foto van de rechterkant (onderkant) van het board.
De linkse helft hebben we al.
Bij deze een foto van de gehele onderkant:
Ik kan de nummers C11, C16 en C17 niet vinden op het bord, ik heb echt 5 minuten zitten kijken. (of ik ben heel scheel...)
Verder heb ik wellicht nog wel een ontdekking gedaan, ik kwam er net achter dat er een soort witte vloeistof heeft gelekt bij het koelelement, zie deze foto:
Het is nog nat, dus ik denk dat dit recentelijk gebeurd is?
henri62
Op vrijdag 10 mei 2024 14:12:04 schreef sam_cocha:
[...]
Ik kan de nummers C11, C16 en C17 niet vinden op het bord, ik heb echt 5 minuten zitten kijken. (of ik ben heel scheel...)
Bij/rondom het witte trafotje. (Bovenkant dus)
Verder heb ik wellicht nog wel een ontdekking gedaan, ik kwam er net achter dat er een soort witte vloeistof heeft gelekt bij het koelelement, zie deze foto:
[bijlage]
Het is nog nat, dus ik denk dat dit recentelijk gebeurd is?
Dat is zo te zien warmte geleidende pasta die uitgevloeid is.
Meet tussen de + en de 3 fase motor aansluiting en tevens - en de aansluitingen, waarschijnlijk meet je 1 kortgesloten.. gaan aan de lopende band stuk die Hybride blokken..
Op vrijdag 10 mei 2024 14:20:13 schreef henri62:
[...] Bij/rondom het witte trafotje. (Bovenkant dus)
Ah sorry, andere kant natuurlijk:
Op vrijdag 10 mei 2024 14:20:13 schreef henri62:
[...] Dat is zo te zien warmte geleidende pasta die uitgevloeid is.
Dus kan goed de reden zijn dat het kapot is gegaan?
Op vrijdag 10 mei 2024 14:24:11 schreef smd:
Meet tussen de + en de 3 fase motor aansluiting en tevens - en de aansluitingen, waarschijnlijk meet je 1 kortgesloten.. gaan aan de lopende band stuk die Hybride blokken..
Sorry, hoe bedoel je dit precies? Ik ben niet zo thuis in het doormeten van dit soort dingen. Bedoel je dat ik moet meten aan de 3 pinnetjes waar ik het motor kabeltje op aansluit?
henri62
Zoals 'smd' zegt zal dat hybride blok wel stuk zijn.
Maar de voedingsspanning checken kan geen kwaad. Dus meet de spanning op de pinnen van C16.
Let heel goed op: Op een groot deel van het board staat een hoge gevaarlijke spanning van ruim 300V!!!
Leg de print op kop (en leg er iets onder dat die nergens kortsluiting kan maken) en meet over de soldeeraansluitingen van C16 de spanning als de machine gewoon aan staat (geen programma oid starten, hoeft niet).
-edit- Wat smd zegt: ja de 3 pinnen waar de motor aan zit en de 2 pinnen van die hele grote dikke elco (C6 C7?), dat lijkt de + en - van de voeding van die hybride. Meten als de voeding afgekoppeld is en de elcos 'leeg' zijn.
Nogmaals de waarschuwing: Hou er rekening mee dat op die elco een gevaarlijke hoge spanning kan blijven staan als de print afgekoppeld is. Laat die print 5 min liggen voordat je iets vast pakt (of langer).
De pasta is niet de oorzaak, eerder een gevolg van een (te) heet koelblok.
Je moet tussen de aansluitingen van de dikke elco meten en de aansluitingen vande motor, daar de + en de - van de dikke elco te gebruiken.. alle metingen moeten identiek wezen...
Het uitlopen van de koelpasta wijst op een te heet koelblok en dus overbelast geweest.
Donsdekens, machine systematisch vol gepropt met was enz.
Hoi allen,
Nogmaals dank voor alle hulp. Hoewel ik begin twijfelen of ik dit bord ga kunnen repareren vind ik het wel interessant om te weten waar ik nou precies kan meten dat er iets kapot is.
Helaas begrijp ik jullie aanwijzingen alleen nog niet helemaal.
Hieronder een foto met de 3 pinnetjes van de elco en de 3 pinnetjes van de motorkabelaansluiting omcirkeld:
Welke kleur moet ik nou precies met welke kleur doormeten?
En wat meet ik dan? Ik denk de weerstand toch? Dat kan ik gewoon meten als het bord losgekoppeld is?
Of moet ik het bord juist aansluiten op de machine en dan het voltage meten?
Sorry voor alle vragen, maar dit is wel heel leerzaam!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat kan je beter meten als het bord los is.
Maar. zo komen we op een goede tweede meting.
Dus eerst: Meet de motor Die heeft (naast mogelijk nog een paar kleinere draadjes) drie draden. Meet de weerstanden A-B A-C en B-C.
Doe hetzelfde op het controller bordje.
Ik vermoed dat de 230V wissel door een gelijkrichter gaat en dan op een condensator kom. Het zou ook mooi zijn om tussen beide poten van die condensator en de drie "motoruitgangen" op het printje te meten.
DIe horen "open" te meten bij een goede, ik verwacht dat er 1 of meer "kortsluiting" meten.
Even iemand anders moet aangeven waar die verbindingen zitten. Ik moet nu weg.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tussen geel-oranje-groen naar rood en blauw meten, ohms en zonder aangesloten motor of netvoeding. die waarden zouden ongeveer gelijk moeten zijn. is er 1 meting van die laag naar plus of min ( rood en blauw ) voeding meet. dan ligt de igbt er uit..
Zoals Testman omschrijft met de "Josti band" kleurtjes is het juist IDD. Mijn ervaring is blok vervangen en gaat het meestal gewoon weer werken!!
Oké ik heb het een en ander doorgemeten, hierbij de resultaten.
Meting aan drie draden van de losgekoppelde motor:
A-B: 0 ohm
A-C: 0 ohm
B-C: 0 ohm
Meting aan drie pinnetjes op bord waar motorkabel wordt aangesloten:
Groen-Oranje: ∞ ohm
Groen-Geel: ∞ ohm
Oranje-Geel: ∞ ohm
Metingen tussen pinnetjes van motorkabel op bord en elco:
Groen-Rood: 0,3 Kohm
Groen-Blauw: soms 14,8 Kohm, maar heb hem ook naar ∞ ohm zien oplopen?
Oranje-Rood: 14,8 Kohm
Oranje-Blauw: ∞ ohm
Geel-Rood: 14,8 Kohm
Geel-Blauw: ∞ ohm
Kunnen jullie hier iets mee?
Op zondag 12 mei 2024 21:05:23 schreef smd:
Zoals Testman omschrijft met de "Josti band" kleurtjes is het juist IDD. Mijn ervaring is blok vervangen en gaat het meestal gewoon weer werken!!
Wat is IDD precies? En welk blok bedoel je precies? Kan ik dat zelf vervangen denk je? Waar kan ik zo'n blok vinden?