Goedemiddag, 230V meten lukt op het ene stopcontact wel en op andere zoals een stekkerplank niet. Er staat gewoon spanning op en de multimeter staat goed ingesteld. Kan dit niet bij bepaalde stopcontacten dmv de meetpinnen er in?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De meetpennen hebben een diameter van 1-2 mm, stekkers 3.5 of 4mm.
Dus gewoon recht in het gaatje steken, dan kan het wel eens zijn dat je niet direct contact maakt.
Waar je 40 jaar geleden een "stekkerblok" had, dan zaten daar gewoon X echte stopcontacten in en iemand had een tijd lopen prutsen om die daarbinnen aan mekaar door te verbinden met draadjes.
Tegenwoordig heeft men bedacht dat het ook kan met lange metalen strippen die een beetje gebogen zijn en het plastic zo dat je de stekkers onder 45 graden moet zetten. Misschien is jou stekkerblok nog moderner en heeft ie maar 1 zo'n metalen strip. Dus als je dan links tegen de zijkant drukt, dat ie geen verbinding maakt: Alleen plastic en dat je bij 1 of 2 van de poten aan de andere kant moet wezen.
Maar goed. Beetje rondvoelen naar waar je contact maakt en... Ik heb tot nu toe altijd de contacten kunnen vinden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
- neem een stukje snoer (bijv 50cm) geschikt voor 230v.
- zet er een goede steker aan (randaarde past overal)
- monteer aan de andere kant een kroonsteentje, schroef de dunne meet pennen daarin vast.
- draai wat isolatietape om het kroonsteentje omdat anders de stukjes "blote" meetpennen aanraakbaar zijn.
Zo heb je een tijdelijk test-meetsnoer gemaakt en kan je bijna elk stopcontact (WCD) veilig testen.
Maar het kan ook met een testlamp (of het lampje (zonder dimmer) van je nachtkastje) 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ben heel voorzichtig en zorg dat je meetsnoeren niet per ongeluk in de stroom meet bussen zitten want alleen de meeste professionele multimeters overleven dat (en de gebruiker)
Zorg ook dat je niet ondertussen aan de draaiknop draait want als de meter zo in bv de ohm meet functie komt gaat het ook fout bij de meeste hobby-segment meters.
Als je de spanning van een wandcontactdoos afhaalt in de meterkast, dan kan het zijn dat je toch nog wat meet (paar tiental volt) Dat noemt men fantoom spanning, sommige high-end meters hebben daarvoor een speciale meetfunctie. In die situaties kun je een duspol of die Low Z ingang gebruiken, met een lamp checken, of als je dat niet hebt er beter zelf afblijven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meetsnoertjes met banaanstekers nemen?: https://www.eleshop.nl/silicone-meetsnoer-met-banaanstekkers.html
Er zijn ook van die dozen waar plastic voor de contacten zit. Alleen als je er een echte stekker insteekt klapt dat (meestal na wat rammelen en zuchten) weg. Steekt een kind er een breinaald in dan lukt dat niet.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
De contacten zitten nooit precies in het midden, die zitten aan de zijkanten in het stopcontact zelf. Gewoon je meet pennen even uit elkaar bewegen. De ene links andere rechtse kant, dan zul je beslist contact maken. Je hoeft daar geen raketgeleerde voor te zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 9 mei 2024 15:55:40 schreef fred101:
... in de stroom meet bussen zitten want alleen de meeste professionele multimeters overleven dat
38 jaar na dato doet mijn multimeter het nog steeds, Hij is al een jaar of vijf niet langer mijn favoriete multimeter. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
38 jaar geleden was made in China niet zo beroerd en uitgekleed als nu. De gemiddelde huidige low budget bouwmarkt/Ali/Temu/Amazon meter overleeft dat niet. Ook niet als je 230Vac probeert te meten in de weerstand of diode test mode.Ze hebben geen of een verkeerde zekering, minimale overige protectie, geen blastshield, geen vlamvertraging etc. Je moet daarmee gewoon geen fout maken. Maar he, men zegt altijd perfect voor beginners, die maken blijkbaar geen beginners-fouten 
Als jouw meter 230V op het stroommeet circuit heeft overleefd dan had hij in ieder geval een geschikte zekering en MOVs of je had geluk, of het was geen uitgekklede Chinees. Overigens is het mij nog nooit overkomen dat ik de snoeren verkeerd had. Ik meet heel vaak stroom, maar bijna nooit met een DMM. (en mijn meters piepen mocht ik het vergeten.
Op donderdag 9 mei 2024 16:01:19 schreef Arco:
Meetsnoertjes met banaanstekers nemen?: https://www.eleshop.nl/silicone-meetsnoer-met-banaanstekkers.html
Check dan wel even voor welke spanning de isolatie geschikt is. Dat is niet altijd zonder meer voor 230 V AC. Soms maar 30 V AC en 60 V DC.