We hebben hier een grote bak (60m³) die we als buffer gebruiken voor het oppompen van water. Het water zuigen we eruit met een grote tank (20m³) die we dan op 6minuten kunnen vullen.
De bak is gezandstraald, speciale EPDM coating erop etc, buitenkant met epoxy en alkyd lak gedaan.
Nu las ik over aluminium anodes op boten op zoet water.
Zou dat iets zijn om deze bak extra te beschermen tegen roest?
Een flinke aluminium lat met een rvs draad aan de bak bevestigen misschien? Of is dat zinloos?

Het is maar een idee om deze extra te beschermen op de plekken waar er schade aan de coating zou ontstaan bij gebruik of waar er onvolmaaktheden in de coating zitten.

Als je ze gebruikt moeten ze op de meest volkomen geleidende manier met de bak worden verbonden. Met een RVS draad is de kans aardig groot dat het allemaal niet goed werkt. Je hebt dan twee overgangsweerstanden door verbindingen: aluminium naar draad, en draad naar bak. De draad zelf is ook nog van invloed.
Het potentiaal dat je met die anodes maakt is maar zeer klein, waardoor ieder gering beetje oxide en weerstand al een grote invloed heeft op hoe je anode werkt.

Als je dit wil doen, dan moet je zorgen dat de anode direct op het blanke, vetvrije metaal van de bak wordt geklemd met een flinke bout, die zelf ook weer goed oxidevrij is.
Nog beter is lassen. Wellicht kan je aluminium anodes krijgen die kant en klaar in een lasbaar stalen beugel zitten, dan heb je van de aluminiumoxide geen last meer.

Ik zie inmiddels dat het type anode verschilt per materiaal dat je wil beschermen en per watertype (zoet/zout). Win dus even professioneel advies in. Zo'n bak is duur, je coating is duur, een paar 'echte' anodes van een tientje per stuk en een uurtje lastwerk is dat wel waard.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]

Anodeblokken of blokjes op de huid of vlak van een schip zijn niet om roest te voorkomen maar om het aantrekken en aangroeien van vuil,algen en schelpjes e.d. tegen te gaan.

Dat klopt niet, bij mijn weten. De anodeblokken dienen om elektrolytische corrosie van de scheepshuid te voorkomen (pitting).
Dit geldt ook voor warmwaterboilers. Die hebben als het goed is vervangbare anodestaven. Dat heeft niets met aanslag te maken, maar alles met corrosie.

Fouling tegengaan doe je met anti fouling coatings. Bijvoorbeeld sterk koperhoudende verf. Koper is een biocide, en daardoor groeit daar niets op.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

Dan heb ik niet goed opgelet op school.. :)
Bepaalde soorten anti fouling zijn al jaren verboden. (bij RWS iig)

Dat zeker, koper is gewoon de eerste die bij me opkomt. Aardige kans dat die niet mag omdat als die verf weg-erodeert, je een laag koper op de bodem van de vaarweg krijgt, en dan groeit daar dus ook weer niets... Terwijl je daar juist de biodiversiteit wil hebben.

Anodes zijn inderdaad om te voorkomen dat er gaten in de scheepshuid vallen door elektrolyse.
Simpel gezegd is de scheepshuid een pool van een batterij, en het (zee)water het elektrolyt.
Ieder willekeurig stuk metaal in de buurt is de tweede pool.
Het meest onedele metaal vreet op.
Door zink, aluminium of magnesium electrodes op de huid te plaatsen is dat het meest onedele en verteert dat ipv de stalen scheepshuid.

Wat je bak aangaat, als er water in zit, en verder geen vreemde metalen dan is het onzin om electrodes te gaan plaatsen.
Immers, je stalen bak is een pool, het water het electrolyt, maar je mist de tweede pool.
Door electrodes te gaan plaatsen breng je juist de tweede pool in je bak.

Ergo, onnodig dus.
Tenzij je er permanent een bronzen pomp in hebt hangen.
Dan heb je je tweede pool.

Op zaterdag 11 mei 2024 11:30:27 schreef Ledlover:
Dat zeker, koper is gewoon de eerste die bij me opkomt. Aardige kans dat die niet mag omdat als die verf weg-erodeert, je een laag koper op de bodem van de vaarweg krijgt, en dan groeit daar dus ook weer niets... Terwijl je daar juist de biodiversiteit wil hebben.

Het is verschrikkelijk niet politiek correct, maar als ik de kans heb komt er antifouling met koper op mijn schip.
Beter is er niet.

Er bestaat ook zo iets als kathodische bescherming met opgedrukte stroom.
Mijn boiler heeft zo iets. Het is een klein transformatortje (5 Watt ?) dat continu een klein stroompje door de boiler stuurt.

Er zit blijkbaar een Titanium anode in en het potentiaal verschil is 2.3 V met een stroom van 100 mA die door de boiler behuizing loopt.
Fabrikant is Correx - Magontec

Hogedruk gas zijn gelast stalen leidingen. Altijd kathodische bescherming, ook al zijn die stalen buizen van coating voorzien. Wat voor soort anodemetaal ze gebruiken weet ik niet, maar er liep meestal een stroompje van zo'n 1 amp. Meerdere anodes, meetpunten, meegelegde kabel. Hoop werk.

Ergo, onnodig dus.
Tenzij je er permanent een bronzen pomp in hebt hangen.
Dan heb je je tweede pool.

Dat is een punt, enkel dat het slot (kraan van 8 duim) van messing is en er met gegalvaniseerde buizen op is geschroefd.
Ook zit er een RVS filter in.

Het lijkt me te onzeker om deze blokken erin te monteren dan. Ik hoopte dat het eenvoudiger zou zijn, aluminium staaf ergens in de bak en die met een draad of zelfs tussen een bout ONDER water erin schroeven.

Zo'n bak kost toch gauw 30k aankoop, dan wil je dat die niet te snel gaat roesten. De coating zou goed moeten zijn. Zou, tot ze ergens schade oploopt wss.

Buitenkant spuiten we jaarlijks in met oude olie en petroleum, enkele lagen verf zijn niet voldoende en te onzeker omdat de bak al eens verplaatst wordt.

Van welk geleidend materiaal is die bak nou gemaakt, ik lees het nergens, hoort in de startpost. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (14%)]

@Vergeten, gewoon st52 constructie ijzer.

Waarvoor gebruik je het water?
De anode lost wel op in het water en vormt een zout.

Op zaterdag 11 mei 2024 16:46:34 schreef Appel:
@Vergeten, gewoon st52 constructie ijzer.

https://wetenschap.infonu.nl/techniek/116722-st-52-3-eigenschappen-en-…
Of: https://vaesenstaalhandel.be/handelsstaal-wat-zijn-de-verschillen-tuss…
Is dat tegenwoordig "gewoon" constructieijzer? 355 minimale vloeigrens (N/mm²)
Ik ben opgevoed met st37, vloeigrens 210 N/mm2.

BTW: ik moest even goed nadenken bij 'offerblok', dacht dat je die gebruikt om schapen te slachten

Op zaterdag 11 mei 2024 21:49:09 schreef Spog2:

BTW: ik moest even goed nadenken bij 'offerblok', dacht dat je die gebruikt om schapen te slachten

Nee, een offerblok hadden wij achter in de kerk. Dan kon je bij verlaten van de kerk een kwartje (of een cent) erin doen.

Catodische bescherming word gebruikt bij damwanden, windmolens in zee, schepen.
Dit scheelt veel onderhoud dus voor een schip tijd dat hij ligt niks te doen in een dok.
Anti fauling word vooral in het schip gebruikt voor koeling en ?

Via Google kwam ik op.
https://www.mme-group.com/

Op zondag 12 mei 2024 10:12:54 schreef tuxie:
Anti fauling word vooral in het schip gebruikt voor koeling en ?

Nee, óp het schip, aan de buitenkant onder de waterlijn. Tegen aangroei. Nergens anders voor.
Voor koeling is er water in overvloed ;-)

Een magnesium anode vind je tegenwoordig ook in de goedkopere stalen geëmailleerde buffervaten thuis . Om te voorkomen dat het ding wegrot. De betere zijn van RVS en vroeger vaak koper.

Die anode schroef je er zo in en moet om de x jaar vervangen worden.

https://media.myshop.com/images/shop4072000.pictures.TWL-boiler-anodes-large.jpg