Laatstleden startte ik en zag of hoorde wat knetsen. Mijn airco blower werkt niet meer. Alsof er massa gepakt wordt over de verbruikers.
Vorige eigenaar had al een extra massakabel aangelegd(batt-chassis-motor), lijkt wel een kabel van Scania. Dat boutje waarmee kabel aan chassis zit was goed ingevet incl de schroefdraad.
Nochtans waren er vroeger leraars die vet aan de bornen smeerden om de accuklem te plaatsen. Of dat achterhaald is?
Ben zelf dan maar gaan ontvetten en opschuren voor blank metaal en een extra massalint geplaatst.
Massapunten en plaats is niet te googelen. Ben bang om extra massa op de draad aan te maken omdar er verbruikers massa kunnen geschakeld zijn of detectie opzit(electronica).

Er zijn meer massaverbindingen in een auto dan die over de accu/chassis/motor.
En die kunnen allemaal stuk.
Voor wie beargumenteerd comment wil geven zou een type/merk/bouwjaar van het voiture wel handig zijn.

Kangoo'06 K4M
Aan achterlicht L zit een massapunt. dient ook voor de pomp dacht ik.

Persoonlijk zou ik eerst alle massaverbindingen nalopen van de ECU's, daar zit vaak wel een probleem in.
Ventilatoren hebben ook vaak een eigen massa ergens aan het chassis.
Ik ken het eelt niet, maar de aloude wijsheid, 'Renault, createur de problematiek' ben ik nooit vergeten....

Deze auto's 2006 met K4M motor zit geen inteligentie cq detectie op.

Airco compressor wordt bijv + gestuurd.

Dus als je er echt niet uit komt dan kun je gerust een extra massa trekken.

Mooier is om het op te sporen multimeter op massaoog en carroserie vertelt je of hier overgangsweerstand hebt. V4 meting

als je een goede weerstands overgang hebt, daar pak ik de infrarood camera voor (flir) want waar weerstands overgang ontstaat warmte.

Ik heb even een voorbeeld voor je opgezocht.

https://www.mvwautotechniek.nl/meten-met-de-multimeter/

[Bericht gewijzigd door daandc op (11%)]

Dus gewoon op de massadraad extra massa aanleggen. V4 meting ken ik van Problemcar of die AMT.
Maar het zal de module (print & voorschakelweerstand) die defect zal zijn en is van de 2° blowerknop. En is meer voor innercirc, de binnenlucht wordt aangezogen in 2 standen low/high.
De 1° knop is in feite de verwarming, fan met 4 standen en werkt. Is geen module maar enkel die veren die als voorschakelweerstand dienen.
Daarbij nog, de knop voor voeten of ruit heeft nooit gewerkt. 1 Stand heb ik, naar je gezicht of naar de zijruiten. Met de innercirc moet ik mijn voorruit ontwasemen. Auto is eigenlijk maar een werkauto, luxe hoeft niet.

De V4 wordt er ook bij diagnose techneuten ingestampt.

Wel irritant dat je de stand op de vooruit niet hebt dat is voor mij de meest belangrijke .

Als de voorschakelweerstand kapot is heeft ie alleen de hoogstse stand op je aanjager.( blower)

Maar je zit hier op een elektronika forum dus je kunt er wat meedoen zonder dat het veel geld kost.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Deze regeling ertussen. :)

Of het originele repareren. Succes Fantomas

Nochtans waren er vroeger leraars die vet aan de bornen smeerden om de accuklem te plaatsen. Of dat achterhaald is?

Vaseline, dacht ik, bij voorkeur zuurvrije.

Wat zijn bornen?
Ik denk dat het accupolen zijn gezien het verhaal.
Inderdaad zuurvrije vaseline, maar dan eerst de klem op de pool en dan insmeren.
Dat voorkomt die witte aanslag, maar tegenwoordig doet niemand dit meer volgens mij.

Wat zijn bornen? Ik denk dat het accupolen zijn gezien het verhaal.

Inderdaad. Uiteraard alweer uit het Frans.

Op zondag 12 mei 2024 22:48:14 schreef revado:
Wat zijn bornen?
Ik denk dat het accupolen zijn gezien het verhaal.
Inderdaad zuurvrije vaseline, maar dan eerst de klem op de pool en dan insmeren.
Dat voorkomt die witte aanslag, maar tegenwoordig doet niemand dit meer volgens mij.

...en voordat je de accuklem op de accupool zet, met deze accupool borstel oxidatie weghalen. Dan vastzetten en invetten...

Op dinsdag 14 mei 2024 09:29:13 schreef keebrev:
[...]

...en voordat je de accuklem op de accupool zet, met deze accupool borstel oxidatie weghalen. Dan vastzetten en invetten...

Ik vet altijd eerst de hele pool en de klem in en zet de klem daarna op de pool. De vaseline zit dan ook tussen de klem en de pool en vult de poriën/oneffenheden in het metaal. Er zit dan geen ingesloten lucht(met zuurstof) in de poriën/oneffenheden. Oxidatie tussen klem en pool zal dan ook niet meer optreden. De klemdruk tussen de pool en de klem zal de vaseline wegdrukken. De hogere oneffenheden zullen door de vaselinefilm heen drukken en elkaar daardoor raken en een goed maar water- en lucht- dicht contact maken.

Het zijn twee verschillende metaalsoorten tegen elkaar. Lood en messing. Met aanwezigheid van zuurstof (in de vorm van water of vocht) geeft dat altijd een vorm van galvanische corrosie. De enige manier om dat tegen te gaan is de metalen helemaal afsluiten van aanwezige zuurstof. Dat lukt eigenlijk alleen goed met een vorm van vet. Zuurvrije vaseline is hier heel goed voor. Kost weinig in geld en in moeite.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (19%)]

Messing vertinnen met soldeer, nadien nog eens verwarmen en het teveel aan soldeer weg wrijven met een wollen doek zodat het terug over de accupolen past . Dan heb je een deugdelijk en mooi blinkend resultaat .

En met de juiste koppel vastzetten op die vorige auto van mij, staat het op de klem zelf.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152328/3

Op dinsdag 14 mei 2024 09:44:50 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik vet altijd eerst de hele pool en de klem in en zet de klem daarna op de pool. De vaseline zit dan ook tussen de klem en de pool en vult de poriën/oneffenheden in het metaal. Er zit dan geen ingesloten lucht(met zuurstof) in de poriën/oneffenheden. Oxidatie tussen klem en pool zal dan ook niet meer optreden. De klemdruk tussen de pool en de klem zal de vaseline wegdrukken. De hogere oneffenheden zullen door de vaselinefilm heen drukken en elkaar daardoor raken en een goed maar water- en lucht- dicht contact maken.

Het zijn twee verschillende metaalsoorten tegen elkaar. Lood en messing. Met aanwezigheid van zuurstof (in de vorm van water of vocht) geeft dat altijd een vorm van galvanische corrosie. De enige manier om dat tegen te gaan is de metalen helemaal afsluiten van aanwezige zuurstof. Dat lukt eigenlijk alleen goed met een vorm van vet. Zuurvrije vaseline is hier heel goed voor. Kost weinig in geld en in moeite.

Mij is ooit verteld dat de pool en de klem een zo'n laag mogelijke overgangsweerstand dient te bezitten. Er loopt bij het starten van een voertuig zomaar een paar honderd amperes. Dus schoonmaken met een accupoolborstel. Mocht de klem vervormd zijn door te sterk aandraaien van de klembout, deze zover terug buigen d.m.v. een accuklemspreidtang dat de kop van de accupool er net boven uit steekt. De klem op de pool zetten en de bout zover aandraaien dat de accuklem niet meer beweegt. Vast is vast. Daarna de boel met zuurvrije vaseline (of dat bruine goedje, PX7) invetten. Oude accuklemmen waren van lood, later van (verlood?)messing en wat het nu is, geen flauw idee...