Hoeveel zonnepanelen achter deze Goodwe GW3000-XS omvormer

Hoi vraagje, hoe bereken je hoeveel zonnepanelen achter een omvormer mogen of kunnen ? Zie foto van de omvormer en de panelen. Hoeveel van deze panelen mogen achter deze omvormer? Kan iemand zeggen hoe dat je dat berekend of wat de maximale stroom en spanning waardes gelden of dat de open short geld?

Alvast bedankt

Vmax VP = 500V je panelen Voc = 60V, kortom maximaal 8 panelen => 480V.

Vermogen: 49,4V x 5,32A x 8 = 2102W en dat is minder dan de 3000W van je omvormer.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (38%)]

Ik zou zeggen max 10 panelen dan zit je aan de 494 volt, de max U van de inverter is 500v.
Het Max DC vermogen is dan 49,4 x 5,36 = 2647,84 watt.

Volgens mij kan je nog een tweede string van 10 panelen eraan parallel zetten. Dan worden het dus max 20 panelen.

Bij nader inzien wordt met 2x 10 parallel het max vermogen van de inverter overschreden.

De max stroom blijft dan ook onder de max van de inverter.

494 lijkt mij bangelijk dicht bij de max. van 500... Genoeg dat er een mug niest om erover te gaan. Dit is geen goedkoop speelgoed, mijn keuze zou zijn om wat meer marge te laten.

De 5,36 amp per paneel dat blijft bij 8 panelen 5,36 amp in serie schakeling. Het is niet in serie 8 keer 5,36 amp = 42,88 amp. Totaal?

Dus de open circuit voltage in dit geval 60,1 volt per paneel is leidend voor aantal panelen dus 450 volt ( mppt voltage range 50…..450 volt) : 60,1 volt =7,48 maar omdat vmax pv 500 volt is mag je afronden naar 8 panelen. Zeg ik het zo goed?

Op maandag 13 mei 2024 20:14:30 schreef geert1:
De 5,36 amp per paneel dat blijft bij 8 panelen 5,36 amp in serie schakeling. Het is niet in serie 8 keer 5,36 amp = 42,88 amp. Totaal?

Dus de open circuit voltage in dit geval 60,1 volt per paneel is leidend voor aantal panelen dus 450 volt ( mppt voltage range 50…..450 volt) : 60,1 volt =7,48 maar omdat vmax pv 500 volt is mag je afronden naar 8 panelen. Zeg ik het zo goed?

OC spanning = open circuit dat is onbelast zonder aangesloten inverter, die NIET gebruiken om mee te rekenen.
De stroom bij 10 in serie geschakelde panelen blijft 5,36 ampere.
Zo komt het vermogen dan uit op 5,36 x 494 = 2647,84 watt.
Gezien de foto van het paneel lijkt het erop dat deze al gebruikt zijn.
Ze zullen de Max specs dan niet meer halen.

Bij deze omvormer staat expliciet de Isc PV genoemd, 15,6A

De 5,73A Isc past daar 2 maal in, dus 2 strings parallel zou op zich mogen.

Overigens wordt voor mijn (bijna 20 jaar oude) PSI300 omvormertjes in de handleiding geschreven dat de 5A ingangsstroom het maximale is maar dat panelen met een grotere maximale stroom wel aangesloten mogen worden maar dat het extra vermogen niet wordt gebruikt.

Ik zou daar niet op gokken tenzij het expliciet in de handleiding staat maar er wordt wel vaker gezegd dat een omvormer alleen de stroom gebruikt die hij aan kan. Het feit dat jouw omvormer een maximale Isc van de panelen specificeert gaat daar echter tegenin...

Zal nog even de handleiding lezen want vaak is het ook geen probleem (een gespecificeerd percentage) boven het vermogen van de omvormer aan te sluiten. Er zijn landen (België?) waar je wordt afgerekend op je omvormer vermogen, dus dan ik het wel zo prettig als de omvormer ook bij wat minder zon gewoon zijn maximale vermogen levert.

EDIT: in de handleiding (link Henry S.) staat 30% DC overdimensionering, ik neem aan dat dit vermogen is. Dus bij een string van 8 stuks en twee strings parallel kom je op 4240W. Dat is iets meer dan de toegestane 3000W + 30% = 3900W.
Twee strings van 7 panelen komt op 3710W, volgens mij in alle opzichten binnen de specificaties van panelen en omvormers.

Op maandag 13 mei 2024 20:20:25 schreef r-p:
Bij deze omvormer staat expliciet de Isc PV genoemd, 15,6A

De 5,73A Isc past daar 2 maal in, dus 2 strings parallel zou op zich mogen.

Waarom rekenen met de ISC dat is de kortsluitstroom, zonder inverter met kortgesloten string van 10 panelen. Dat is geen praktijk situatie

Op maandag 13 mei 2024 20:26:26 schreef vergeten:
[...] Waarom rekenen met de ISC dat is de kortsluitstroom, zonder inverter met kortgesloten string van 10 panelen. Dat is geen praktijk situatie

Omdat het op de omvormer staat. De Imp van de panelen past ook makkelijk twee keer in de Imp van de omvormer maar omdat ook de Isc op de omvormer staat en dat een soort 'worst case' scenario is waar ze bv. bij garantie zich achter kunnen verschuilen (of dat nu terecht is of niet), heb ik die in het rekenvoorbeeld gebruikt ipv. de Imp.

Op maandag 13 mei 2024 20:03:06 schreef Paulinha_B:
494 lijkt mij bangelijk dicht bij de max. van 500... Genoeg dat er een mug niest om erover te gaan. Dit is geen goedkoop speelgoed, mijn keuze zou zijn om wat meer marge te laten.

Inderdaad.
Dit zijn al wat oudere panelen en stel* de Voc op -0,4%/°C., dwz -0,004 *49,4 = -0,2V per graad temperatuursverschil.
STC gaat uit van 25°C. Bij een omgevingstemp. van rond het vriespunt is dit 25 * 0,2 = -5V, m.a.w. Vmpp = 49,4 + 5 = 54,4V. x 10 =....

Je zal niet de eerste zijn waarbij de omvormer in een koude omgeving een foutmelding geeft dat de ingangsspanning te hoog is...

10 panelen is teveel, 9 panelen kielekiele...8 panelen is ok.

Bij de huidige zonnepanelen is de Voc tussen de -0,25 en -0,3%/°C.

* kan zo 1-2-3 geen datasheet vinden van het 833 zonnepaneel

Wat ik in de voorgaande berekeningen mis is de hoek die de zon met de panelen maakt.
Als de zon loodrecht op de panelen schijnt, dan leveren de panelen de maximale stroom. Komt de zon bij wijze van spreken nooit hoger dan 300 tov zonnepaneeloppervlak, dan is de maximale stroom slechts de helft van de opgegeven waarde (en dan mag je 2x zoveel panelen neerleggen).

Goodwe heeft overigens ook de 'EzDesigner' waarmee je dit kan berekenen en opbrengstvoorspellingen kan krijgen e.d.

https://ezdesigner2.semsportal.com

Op maandag 13 mei 2024 20:18:52 schreef vergeten:
[...]
OC spanning = open circuit dat is onbelast zonder aangesloten inverter, die NIET gebruiken om mee te rekenen.

Waarom niet?
Klinkt onlogisch, stel dat de omvormer moet afschakelen bij veel PV opbrengst in de straat (komt dus best voor), dan loopt de spanning op tot de open spanning omdat er geen load aan hangt en kom je ruim boven de limiet van de spanning van de omvormer.

Precies. Ik vind dat je met de open circuit spanning van de panelen onder de 500VDC MAX van de omvormer moet blijven.

Op dinsdag 14 mei 2024 00:14:34 schreef henri62:
[...] Waarom niet?
Klinkt onlogisch, stel dat de omvormer moet afschakelen bij veel PV opbrengst in de straat (komt dus best voor), dan loopt de spanning op tot de open spanning omdat er geen load aan hangt en kom je ruim boven de limiet van de spanning van de omvormer.

Hij schakelt het leveren aan het net af!
De panelen blijven aangesloten en er loopt waarschijnlijk alleen een ruststroom van de panelen naar de inverter, daarmee zijn de panelen nog niet "open".

Op maandag 13 mei 2024 20:18:52 schreef vergeten:
[...]
...
Ze zullen de Max specs dan niet meer halen.

WEL mee rekenen.
mijn 5kW omvormer heeft 850V max, maar een MPPT van 215-800V. maximale stroom 12A/string.
zit je op de laagste spanning, dus 215v x 12A x 2strings = 5160watt input. 97% rendement (3% verlies = 150W), dan komt er dus 5000W uit. in de laagst mogelijke MPPT spanning kan je dus nog altijd het omvormer vermogen halen.

neem ik nu mijn panelen: 360Wp, Vmpp = 36.7V, Impp 9.95A, Voc = 42.8V
volgens u mogen er dan 850V / 36.7Vmpp = 23panelen op.
ik zeg 850V / 42.8 = 19panelen.

ik neem er nu 22 in serie, is dan Vmpp van 807V, binnen die 850V dus.
5kW omvormer, 2 strings van 22V in serie. elke string doet maar 2500w dus.
2500W / 22panelen = 113W/paneel

als ik nu in de grafiek kijk, dan zullen mijn panelen die 113W doen rond de 39.5V bij een 3A

22panelen x 39.5V = 869V. dat is KABOEM. mijn omvormer moet binnen die 850V blijven, dat is dan 38.8V bij een goeie 4A oftewel 155W.
2strings x 22panelen x 155W = 6820W. dat kan die niet, want is max 5kW.
die blaast zichzelf dus op.

2de punt: die max power is bij 1000W zon instraling en paneel op 25°.
als het kouder is, bv maart/april, dan kan je los boven dat vermogen gaan.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]