Hi,
Ik heb een afstandsbediening van Sony (RM-D370) voor een CD speler die het niet meer doet. Deze is natuurlijk al 40 jaar oud.
Er zaten "natuurlijk" oude batterijen in die helemaal uitgelopen waren met wit alkaline troep...
Nu is alles schoon gemaakt en is er geen troep tot de printplaat gelopen maar het werkt helaas niet meer.
Dit is het IC dat erin zit:
Er is nog enig leven meetbaar, het kristal levert een mooie sinus en de IR LED is goed en alle componenten rond het IC.
https://pdf1.alldatasheet.es/datasheet-pdf/download/6962/NEC/UPD6125AC…
Is er nog iets mee te doen? Resetten? ik kan het niet echt vinden in het datasheet. Misschien heeft iemand een idee of ervaring ermee?
Ik ben benieuwd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
40 jaar, ding is van 1989 dus dat haalt deze nog niet. probeer eens met je gsm op de camera of je ziet dat de IR led nog zend met indrukken van de knoppen. kan ook zijn dat de cd speler zelf het probleem heeft.
Ok 35 jaar oud,
De IR led doet niks maar brand wel als je een diode test doet.
Andere CD speler reageren er ook niet op, heb meerdere afstandsbedieningen liggen hier die het wel doen
Het kristal werkt, zit net even te meten op de inputs van het IC en daar zie ik spanningen veranderen.
Het IC heeft zeer lang zonder spanning gezeten en met misschien een kortsluiting van de uitgelopen batterijen op de voeding.
In het data sheet lees ik over HALT en STOP en stanby release conditions.
Misschien kan ik daar wat mee?
Pagina 15 data sheet
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zonder me in het datasheet verdiept te hebben, ik zou als eerste naar de reset lijn kijken als die extern aangestuurd wordt.
Op maandag 13 mei 2024 22:04:10 schreef maartenbakker:
Zonder me in het datasheet verdiept te hebben, ik zou als eerste naar de reset lijn kijken als die extern aangestuurd wordt.
Ik zie geen externe reset lijnen, wat bedoel je precies daarmee?
Het IC heeft alle lijnen benut, geen externe lijnen present.
Het Datasheet is misschien voor sommige een te lezen document waar ik het niet helemaal ik kan vinden.
Ik ben tot het IC uitgekomen, terug meten is niet meer nodig.
Misschien helpt dat voor verdere vragen?
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (10%)]
Maar staat de pulstrein op de LED bij het indrukken van een toetsenmatje knop? Gebruikt het IC stroom? De ruststroom staat vermeld in de sheet. De weerstanden met kapjes heb ik weleens kaduuk zien gaan in Duitse TV's. ook even meten. MELF heten die als ik me goed herinner.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (31%)]
Er is geen puls trein op de IR LED of op de werkende drive transistor.
Ik ben er al wat uren mee bezig geweest met metingen en kom steeds uit op het NEC IC waar het allemaal eindigt. Er is wel een clock signal.
Het IC zit in een soort HALT of STOP standby release waar ik nog achter moet komen via het datasheet, ik ga het datasheet maar weer verder lezen.
Lijkt mij ook. Die keramische resonators gaan zelden kaduuk, pootjes breken wel gauw af. Is component met AFR het kristal? edit: o ja ik zie het al gemerkt Q1.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat ik nog exact zo'n afstandsbediening heb liggen, maar om dat zeker te weten moet ik flink wat materiaal voor naar de milieustraat verplaatsen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 13 mei 2024 23:25:23 schreef nijhuisr:
Er is geen puls trein op de IR LED of op de werkende drive transistor.Ik ben er al wat uren mee bezig geweest met metingen en kom steeds uit op het NEC IC waar het allemaal eindigt. Er is wel een clock signal.
Het IC zit in een soort HALT of STOP standby release waar ik nog achter moet komen via het datasheet, ik ga het datasheet maar weer verder lezen.
Als daar iets mis mee is, kun je er zo aan het applicatieschema te zien alsnog niks mee. Soms zit dat gekoppeld aan een reset lijn, maar zoals je zegt lijkt die er niet te zijn (controleer wel even wat dat condensatortje naar massa zou moeten doen). Soms aan een interrupt lijn. In dit geval wellicht aan het scannen van het toetsenbord voor zover het ueberhaupt gebruikt wordt. Als het toetsenbord niet onderbroken is of lekstroom vertoont, dan houdt het denk ik op als je het in die richting zoekt. Maar wie weet...
Ben even ziek geweest maar ben wat verder met de AB
Ik had de AB aan de gang gekregen door een toets in te drukken en dan de batterijen erin, meteen weer leven.
Tijdje mee gespeeld en dacht, tijd om de achterkant erweer op te doen.
Nog getest maar na een paar minuten weer helemaal dood.
Maar weer de achterkant eraf en kijken en meten en testen, werkt hij weer gewoon goed. Nauwja achterkant er maar weer opklikken en testen, prima.
Volgende dag.. helaas weer dood.
Heb de AB een paar keer met 2 handen licht getordeerd en sinds dien prima werking...
Denk misschien toch een slechte soldering want de PCB is nergens gebroken en er is geen oxidatie op de PCB zichtbaar.
Goed, het IC is gelukkig nog levend en werkt, deze ABs zijn niet vaak voor weinig te vinden.
Voor eerst alles even fluxen en nasolderen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]
Op dinsdag 14 mei 2024 09:39:40 schreef Twan1983:
Ik denk dat ik nog exact zo'n afstandsbediening heb liggen, maar om dat zeker te weten moet ik flink wat materiaal voor naar de milieustraat verplaatsen...
Ik heb niet exact dat type, wel de RM-D690 en de RM-D791...