Mogen electrabuizen in je meterkast met zadelklemmen of moeten die (volgens NEN 1010) echt met beugels vastgezet worden om te voorkomen dat ze los kunnen schieten? (Kans met zadelklemmen lijkt me erg klein, maar met beugels natuurlijk zo goed als nul).

Ik ben geen NEN1010 kenner, maar volgens mij is die norm nergens zó specifiek en word er eerder gesproken over "deugdelijk bevestigd".

je komt alles wel tegen, spijkerclips, buisklemmen en stalen U zadels. alleen de voeding zit standaard nog met stalen U zadels vast. boven de kast is het doorgaans kunstof buisklemmen. hoewel nu ook wel buisklemstrips worden gebruikt boven de kast, kun je ineens 12 buizen in steken.

Vraag die bij me opkomt: wat is het wezenlijke verschil tussen een beugel en een zadel? In mijn beleving zijn het twee woorden voor hetzelfde ding.
Je mag de buizen ook met spijkerclips vastzetten.

Alleen hele dikke losse aders moeten met stalen beugels. Niet vanwege een norm, maar gewoon omdat je het veilig wil maken. Maar die kom je in huis nooit tegen.

Op donderdag 16 mei 2024 20:58:00 schreef GJ_:
Alleen hele dikke losse aders moeten met stalen beugels. Niet vanwege een norm, maar gewoon omdat je het veilig wil maken. Maar die kom je in huis nooit tegen.

netbeheerder voeding zit nog met die zadels. hoewel die ijzeren zadels nog best worden gebruikt, op t werk staan die nog van 16 tot 40mm en die gaan er nog velen doorheen op jaarbasis.

Op donderdag 16 mei 2024 20:56:46 schreef KlaasZ:
Vraag die bij me opkomt: wat is het wezenlijke verschil tussen een beugel en een zadel? In mijn beleving zijn het twee woorden voor hetzelfde ding.
Je mag de buizen ook met spijkerclips vastzetten.

Een kabelzadel is mi een "beugel" bestaande uit 2 delen die de bus of kabel iets van de ondergrond houden.
Een beugel trekt de buis/kabel strak tegen de ondergrond.

Maar goed dat is hoe ik het zie.

Voor boven een verdeler heb je hele mooie strookjes.

Op donderdag 16 mei 2024 21:13:26 schreef Sine:
Voor boven een verdeler heb je hele mooie strookjes.

[bijlage]
[bijlage]

het grappige is dat hager zwarte stroken heeft, en die hebben alleen witte/grijze kasten. abb heeft juist grijze stroken en hebben zwarte kasten :P
die grijze hierboven zijn van attema en passen op een abb kast prima.

In de NEN1010 staat dat je deugdelijk moet beugelen.
Hoe, dat staat er (gelukkig) niet in.
Dat mag met zadels, beugels, maar lijmen mag ook.
En je kunt nog tal van bevestigingsmogelijkheden zelf bedenken.

Natuurlijk moet je beugel en het beugelen bestand zijn tegen de invloeden die ter plekke voor kunnen komen, dat geld ook voor de leiding (kabel, buis etc)

Op donderdag 16 mei 2024 20:58:00 schreef GJ_:
Alleen hele dikke losse aders moeten met stalen beugels.

Als er veel trekkracht van de kabel of buis dan doe ik het met beugels en anders met zadels. Veel trekkracht heb je eerder als er ergens een lang stuk overbrugt moet worden en dat heb je niet in een meterkast.

IK zou ook zeggen een beugel of een zadel is hetzelfde maar welke je gebruikt hangt gewoon af wat er nodig op de locatie. Zit je ergens waar de buizen vaak of makkelijk los komen uit de zadels dan moet je wel beugels plaatsen.

Vroeger deed ik nog wel eens een schroef door de buis als die loskwam. ;) 8)7 O-)

Op donderdag 16 mei 2024 21:15:51 schreef testman:
[...]

het grappige is dat hager zwarte stroken heeft, en die hebben alleen witte/grijze kasten. abb heeft juist grijze stroken en hebben zwarte kasten :P
die grijze hierboven zijn van attema en passen op een abb kast prima.

[bijlage]

Die flex zit niet deugdelijk vast

Op donderdag 16 mei 2024 21:51:11 schreef benleentje:
[...].

Vroeger deed ik nog wel eens een schroef door de buis als die loskwam. ;) 8)7 O-)

:9

Op donderdag 16 mei 2024 21:51:11 schreef benleentje:
[...]Als er veel trekkracht van de kabel of buis dan doe ik het met beugels en anders met zadels. Veel trekkracht heb je eerder als er ergens een lang stuk overbrugt moet worden en dat heb je niet in een meterkast.

Mijn opmerking was een beetje veel off-topic: hele dikke kabels kunnen bij sluiting plastic beugels en ty-raps breken, de kabels kunnen rond gaan zwiepen.
Niet echt de dagelijkse draadjes ;-)

Je ziet soms zelfs wel montageband...

https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/5/3/5343142-jpg_1.jpg

gaatjesband, die word voor veel meer dingen gebruikt ja. beter die band als dat men een tayrap neemt en de water of gasleiding als drager gebruikt. hoewel je tegenwoordig een woordenwisseling met de monteur van de waterleiding maatschappij niet uit hoeft te sluiten als die lekker makkelijk hun slangen door de kabelgoot heen aan het leggen zijn.

Niet echt de dagelijkse draadjes ;-)

Dat begreep ik wel. Ik bedoelde ook te zeggen ik gebruik meestal gewoon zadels en beugels als het wat steviger moet zijn.

Met normale zadels krijg je de buizen niet dicht genoeg naast elkaar, volgens mij was dat de reden dat beugels toegepast werden.

Op vrijdag 17 mei 2024 09:29:03 schreef Arco:
Je ziet soms zelfs wel montageband...

[afbeelding]

Nato band :) Je schiet nog wat pennen in het beton en je bent klaar.