verwarmings-element idd niet loshalen.
Die zit met een pakking gemonteerd. Eenmaal losgetrokken gaat die pakking misschien lekken. Op het verwarmingselement zit hooguit wat kalk.

De drab die in de balg hangt ziet er van consistentie toch hardnekkig uit. Als dat tussen het kruis hangt.

Ik heb een endoscoop van ali. Met wifi. Werkt goed. Koste niet veel. Maar uiteindelijk ga je pas weten na volledige schoonmaak of dat al dat werk geloond heeft.

De machine is inwendig schoon zat alleen wat bruin vuil op balg kap duidt op lager wassen in temperatuur. De zeepbak slang is wel vuis, goed reinigen! Tevens IDD pompontluchting in zeepbak zo testen als Maus zegt..

De twee balgslangen heb ik inmiddels goed gereinigd. De slang van de pompontluchting maak ik ook nog even los en reinig ik nog een keer grondig (hoewel ik hem getest had en er inderdaad water uit kwam).

Op het verwarmingselement zit uiteraard kalkaanslag. Maar ik zie en voel ook nog wat andere, vettige rommel er tussen zitten, voor zover ik er bij kan. Het element er uit halen en er in zetten lijkt me zoals ik het op het filmpje zie (https://www.youtube.com/watch?v=6Oduk8W9AQI) geen rocket science. Dat durf ik op zich wel aan. En dan kan ik mogelijk met wat moeite de meeste rommel die er nog rondom heen zit weg krijgen. Maar ik ben bang dat de seal en de borgmoertjes sneuvelen bij het uithalen. En gelijk het element nog een keer ontkalken. De seal is goed leverbaar en kost niet zo veel. Maar de borgmoertjes kan ik (nog) niet vinden.

Ik ga ook de Miele machine reiniger bestellen, zodat als ik alle met de hand bereikbare plekken schoon heb ik nog een keer de machine met deze reiniger kan doen om niet zichtbare restanten weg te krijgen.

Mijn grootste zorg is uiteindelijk de opmerking van Eric, namelijk dat er nog veel restvuil achter de trommel bij het kruis zit. Waar ik zonder de trommel compleet te demonteren niet bij kan komen.

Dank in ieder geval weer voor jullie meedenken en adviezen.

Dat demonteren lekker laten. Eerst een tijdje op de juiste manier wassen. Vuil komt vanzelf los.

Het is hier al een paar keer geopperd maar ik herhaal: blijf vd weerstand(verwarming)af die gaat er echt niet eenvoudig in en uit. En zonder schade aan de bestaande te maken is zo goed als onmogelijk. Wel mooi te zien op het filmpje maar wat niet op valt is hoe hij de weerhaken ogenschijnlijk moeiteloos....verplooid.... . En dan met een schroevendraaien tss inox en rubber wrikken. Jezus. Van onbeschadigd geen sprake.

@maus0611: wordt er intern miele gecommuniceerd waarom men zo hardnekkig volhard in deze modellen daar alle andere merken succesvol de gewone modellen hebben?

Ok. De expert opinie is duidelijk en eensgezind. Ik zal van het verwarmingselement afblijven. Ga nog wel even nadenken hoe ik het vuil rondom het element dan weg kan krijgen. Misschien lukt het om er een papje van geconcentreerde machine reiniger op te krijgen en even te laten inweken alvorens weer een 95 graden programma te draaien.

Op vrijdag 31 mei 2024 06:11:51 schreef EricN:

@maus0611: wordt er intern miele gecommuniceerd waarom men zo hardnekkig volhard in deze modellen daar alle andere merken succesvol de gewone modellen hebben?

Snap je vraag niet helemaal maar mail me anders even.

Element is IDD voor leken moeilijk te verwijderen en beschadigt zowel de flens als het rubber. Als je het per se wilt doen, dan element vrijmaken van borgingen, element verder in kuip drukken en dan rubber voorzichtig verwijderen.. Terug indrukken met wat afwasmiddel op rubber..

Wat EricN bedoelt denk ik dat er weinig gecommuniceerd word tussen ontwikkeling en wasmiddel producenten?? Word nooit een klant benaderd om de machine na een lange periode eens te bekijken of alles wel schoon is??

Waar ik me over verbaas is dat ik al een aantal klanten van een TwinDos machine de trommelkruis gebroken is ondanks de machine de originele wasmiddelen heeft gehad.. Zou niet mogen en weet Miele hier van bij de ontwerp afdeling??

1. Nee. Ik bedoel het ontwerp met de centraal bout tss de weerstand. Enkel miele is daar de uitzondering.

2. Yep. Hier vandaag ook weer één. Krak.... Altijd twindos gehad. Het zal nog een alu zijn

Staat ongetwijfeld allemaal in de kleine lettertjes.

Maar Twindos is ook niet zaligmakend.
Je kunt dan nog steeds de dosering te hoog zetten en altijd op 30 graden wassen. Waterontharder?

De ontwerpafdeling heeft jaren terug al een wijziging doorgebracht.

Element is er wel uit te krijgen zonder rubber te slopen. Ik trek hem aan de faston los met een tang, rubber komt mee. Maar dat is in geval van vervangen voor een nieuwe.

Klanten benaderen voor preventief onderhoud aan wasmachines hebben we als pilot gedaan (oa. ik zelf) maar daar kwamen negatieve resultaten uit. Klanten hebben er geen behoefte aan.

Klanten benaderen voor preventief onderhoud aan wasmachines hebben we als pilot gedaan (oa. ik zelf) maar daar kwamen negatieve resultaten uit. Klanten hebben er geen behoefte aan.

Dat bedoel ik op zich niet, maar hoe vuil de machines zijn en dat er overleg is tussen wasmiddel fabrikanten en machine fabrikanten. In verleden waren machines altijd wel schoon met fosfaat houdende middelen...

Hoe gaat Miele om met als je 10 jaar garantie bijgekocht heb en kruis breekt?? De ervaringen tot nu toe waren negatief...

We weten toch waarom die kruizen breken? Er draaien nog zat machines van inmiddels +20 jaar met alu kruizen. Maar continu op lage temp wassen en hele doppen vloeibaar erin.

De stalen versies braken niet af ze

Nope, dat weten we, maar koppelt een wasmachien fabrikant dit terug naar een wasmiddelfabrikant?? Nope!!

Oww ja, draaien er zeker nog zat van hoor, ook nog van de B merken nog wel.. Buurman draait nog met een Bauknecht WA3773, meer dan 26 jaar oud, originele kruis nog... ( wel lagers 2x vervangen)

[Bericht gewijzigd door smd op (49%)]

Heren,
Inmiddels een tijdje gedraaid met een "schone" machine. Resultaat is beduidend beter. Dus dank voor de adviezen. Ik blijf nog even regelmatig op 95 graden draaien om hem schoon te houden en eventuele laatste resten vuil los te krijgen. Hopelijk is het probleem hiermee definitief opgelost - letterlijk.

toch lage temp wassen euvel..

1] minimaal 1 keer per maand op 95 graden wassen
2] na was uitnemen deur open, zeeplade open
3] waspods en vloeibaar wasmiddel mee stoppen --> waspoeder nemen
4] niet teveel waspoeder gebruiken
5] paar keer per jaar de zeeplade uitnemen en compleet reinigen

6] 1 keer per jaar SUN vaatwaspoeder erin en kookwas, gevolgd door 2 keer spoelprogramma

Lees ook even mijn topic door over een machine die stinkende was produceert.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/158204/last