Op maandag 17 juni 2024 09:07:20 schreef joopv:
Ik ga nog eens die tip met Chloor en rondpompen van het hete water proberen proberen.Verder vraag ik me af of deze grijze richels die voor de verdeling van het wasgoed zorgen losgehaald kunnen worden om die ruimte daaronder schoon te kunnen maken. Want als ik daar met een wattenstaafje in pulk komt het er zwart uit.
Vaak zit er een T-Slot in en kun je ze verschuiven en losmaken
Patrick de Zeester
Golden Member
Ik zie hier adviezen langskomen om de wasmachine te reinigen met vaatwastabletten, soda, bleek of azijn. Ik vraag mij af in hoeverre deze middelen veilig zijn voor de wasmachine.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Chloor heeft invloed op rubber maar soms is men wanhopig en is het alternatief niet toereikend en moet men voor de harde middelen gaan. De keuze tss de pest en cholera. Volgens mij zijn de reinigende middelen beter te verantwoorden dan een onbruikbare stinker.
De beste remedie is nog steeds preventie maar "hand-me-down-information" is onbetrouwbaar. Maw de raad die van moeder op dochter over gaat vervaagt. Wat deed oma weer? Dash? Poeder? Kookwassen?
joopv
Golden Member
In het verleden is het inderdaad regelmatig gebeurd dat de was uren of zelfs dagen in deze machine is gebleven na de wasbeurt... 
Zou de oorzaak kunnen zijn van de huidige situatie. Jammer, de machine mankeert verder niks. De reuk lijkt vooral aanwezig te zijn als je met hoge snelheid centrifugeert, als je het programma aanpast naar lage snelheid, zeg van 1200 naar 600 toeren, dan is het een stuk minder of helamaal weg. Kan iemand dat verklaren?
Ik heb met de smartphone camera door de gaatjes naar de trommel gegluurd en kan net zien dat het verwarmings element brandschoon is, geen enkele kalkaanslag.
Ik ga nog eens aan de slag met de diverse aangedragen suggesties, of ik breng de machine naar een witgoed man in de buurt voor demontage / cleaning. Mijn partner is het zat en wil een nieuwe machine..
@EricN: Die Ali endoscoop nog de moeite waard om te proberen? URL?
De adviezen komen deels van de(ze) fabrikant zelf.
EricN
Soms moet je ook naar de vrouw luisteren. We zeggen wel eens dat ze niet duidelijk zijn met wat ze willen maar veelal is niet luisteren de oorzaak.Houd deze dan als 2de of zo. Maar af en toe moet de vrouw ook eens iets gegund worden.
Patrick de Zeester
Golden Member
Op maandag 17 juni 2024 12:29:38 schreef EricN:
Soms moet je ook naar de vrouw luisteren. We zeggen wel eens dat ze niet duidelijk zijn met wat ze willen maar veelal is niet luisteren de oorzaak.
EricN
Deze. Destijds 15 euro. Vandaag gebruikt om te kijken of er brol in een turbine zit. Foto in bijlage.
Een hebbedingetje. Geen wonder ve beeld maar alsnog functioneel voor waar het voor dient.
De upload van CO maakt vd foto dan nog is 100kb ipv de ware 5Mb
Edit: de vlieger was weer vertrokken zonder link. Bij deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006310386416.html
[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]
joopv
Golden Member
Update:
Nou de geur lijkt uit de machine te zijn na een uitgebreide schoonmaakbeurt. Wat heb ik gedaan:
Met de waterkoker naast de machine:
Soda in de trommel, 4 liter water uit de waterkoker er bij, het centrifugeren+pompen programma starten, de afvoerslang in de zeeplade en zo de machine een paar minuten fiks laten centrifugeren met de hete sodaoplossing die rondgepompt en rondgeslingerd wordt.
Wat me opviel is de hoeveelheid schuim in de trommel tijdens deze aktie. Bijkbaar achtergebleven / aangekoekte zeepresten.
Daarna leegpompen en een spoelbeurt met gewoon water.
Vervolgens bovenstaande nog eens met chloor wat ik in de gaatjes van de wasverdelers gooide, met water uit de waterkoker er achteraan. Wederom schuim.
En als laatste een 90gr "babyprotect" programma zonder iets in de lade, alleen water. Nog steeds schuim in de trommel, maar ik vond het welletjes. Volgens mij heb je met een heel klein beetje zeep al veel schuim.
Partner ook bijgepraat en aangegeven wat te doen om dit te voorkomen.
Ik zou willen dat ik die grijze kunststof wasverdelers los kon maken, want in die ruimte kan zich van alles verzamelen.
Dus nu bijhouden , regelmatig heter wassen en minder zeep of liefst zelfs poeder..Deur en zeep lade na gebruik openlaten!!
@joopv: Vind ik een mooie oplossing het zo rond te pompen, had ik niet aan gedacht. Mijn ervaring is dat (dik)bleek van zichzelf schuimt, ook in de wasbak. Soda heb ik nooit zien schuimen (al gebruik ik het zo goed als nooit), dus daar is volgens mij wel wat losgekomen. Het feit dat het lijkt te werken spreekt voor de methode.
Verder met smd eens, behalve dan het hete wassen. Ik heb in geen jaren last gehad van stank ondanks het feit dat ik 80% op 30, en de rest op 40°C was. Volgens mij komt een stinkende machine altijd van was die er eerder in achter is gebleven. Poeder lijkt zo goed als geen aanslag te geven en is geschikt in combinatie met een voorwas (al gebruik ik die ook haast nooit).
Ik gebruik wel een paar ml azijn als wasverzachter voor alles wat ik niet met "normale" wasverzachter was. De geur van het spul zelf verdwijnt zo goed als volledig als je er niet teveel van in doet en doeken die moeten drogen lijken dat daarmee beter te doen. Ik gebruik een shotglaasje voor de dosering, dat zal eens 25ml oid zijn (nooit gemeten). Je merkt vanzelf als het teveel is, want dan ruikt je was naar azijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 7 juni 2024 09:37:22 schreef joopv:
Het probleem is eigenlijk nog niet opgelost. Ik heb gisteren de machine uit de topicstart nog eens schoongemaakt door:- een 1400 toeren centrifugeren programma te starten
- Vervolgens te wachten tot de machine flink op toeren is, en op dat moment het hete water door het zeepbakje met de soda in de machine te gieten.Ik hoop dat door het centrifugeer geweld in combinatie met de hete soda oplossing de machine schoongespoeld is.
Centrifugeren maakt helemaal niets schoon, is alleen maar energieverspilling!
Er moet zoveel mogelijk overal "reinigende" vloeistof tegenaan gespoeld worden.
Ook tegen de bovenkant van de kuip, het instroompunt zeep etc.
Dat bereik ik door tijdelijk een soort kruishout in de kuip te monteren die het water meeneemt en flink rondspettert.
Ik doe het met 2 vaatwas tabletten die schuimen niet, mogen niet op 95° C maar werkt prima. Poosje laten inweken als het 95° C is en dan laten doorgaan met zijn programma.
Centrifugeren is zinloos voor het reinigen.
EricN
Mss moet je het eens doen? Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Om te wassen (schoonmaken) heb je 2 zaken nodig. Middel en mechanica. Middel is water met detergent of ander product en mechanisch bedoeld arbeid. Hoe meer arbeid....
Mee eens inderdaad.
Op woensdag 3 juli 2024 19:26:50 schreef vergeten:
Centrifugeren maakt helemaal niets schoon, is alleen maar energieverspilling!
Er moet zoveel mogelijk overal "reinigende" vloeistof tegenaan gespoeld worden.
Ook tegen de bovenkant van de kuip, het instroompunt zeep etc.
Misschien, ik weet het niet omdat het probleem bij mij uiteindelijk weg was en ik de relatie met centrifugeren niet meer kon vaststellen. Heb jij 'inside information' waardoor je zo stellig bent? Het terugvoeren van de afvoer het zeepbakje in was al een stap zonder welke ik er ook kwam, en die een deel van jouw bezwaren volledig ongeldig maken.
En energieverspilling? Wassen op 95°C kan je in de categorie verspilling zetten, maar (leeg) centrifugeren is geen energie-intensief proces. Gegeven het feit dat dit als het goed is niet zo vaak hoeft is energie hier wat mij betreft een totale non-issue. Als je het ding weg doet en een nieuwe koopt wordt de wereld er ook niet beter van.
Op woensdag 3 juli 2024 19:14:21 schreef smd:
En azijn ICM met trommelkruis is niet zo'n goed idee ( tenzij een Miele met stalen kruis)
Toch gaat het al meer dan 15 jaar best goed, volgens mij zijn rotte trommelkruizen meer een veel voorkomend zichtbaar probleem uit het reparatieperspectief dan een echt probleem. Ik heb nog nooit een wasmachine hoeven afschrijven wegens het door rotten van een trommelkruis. Houd er rekening mee dat 25ml schoonmaakazijn (wat op zichzelf al een oplossing is) niet bepaald een sterk bijtend zuur is als je het oplost in liters water. Dit is wat mij betreft het lage eind van een glijdende schaal.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 3 juli 2024 19:45:05 schreef Kruimel:
Mee eens inderdaad.[...]
Misschien, ik weet het niet omdat het probleem bij mij uiteindelijk weg was en ik de relatie met centrifugeren niet meer kon vaststellen. Heb jij 'inside information' waardoor je zo stellig bent?
De kuipinhoud is vies en stinkt daaronder vallen de rubbers, de trommel, instroomopeningen, slangetje naar pressostaat, dus moet er zoveel mogelijk overal reinigend gespettert worden, werkt bij mij prima, meer niet.
Het terugvoeren van de afvoer het zeepbakje in was al een stap zonder welke ik er ook kwam, en die een deel van jouw bezwaren volledig ongeldig maken.
Werkt natuurlijk ook.
En energieverspilling? Wassen op 95°C kan je in de categorie verspilling zetten, maar centrifugeren is geen energie-intensief proces.
Maar wel nergens goed voor, al het reinigende water, al dan niet heet wordt met eventuele toevoegingen meteen weggepompt.
Op 95°C wassen, inweken en spoelen reinigt veel.
Kruimel heeft het al meermalen genoemd: "AZIJN"
Wat doet azijn?
Lost kalk op en bind kalk aan zich uit het water
is een behoud voor kleuren
neemt luchtjes weg
is niet te ruiken bij droge was, die ruikt gewoon fris
maakt wasgoed zachter
en heeft nog veel meer positieve voordelen.
Sinds zeker 10 jaar vul ik het wasverzachtervak maximaal tot aan de max markering met schoonmaakazijn.
Want wasverzachter gebruik ik niet, daar kan een wasdroger niet tegen.
En last van rottende kruizen heb ik ook niet gehad, want mijn vorige wasmachine is 27 jaar geworden, waar ik alleen de motor vervangen heb, omdat de permanente magneet van de toerenmeting gebroken was.
Na 27 jaar bleef een van de magneetventielen hangen stopte de watertoevoer niet meer.
Ik had geen zin meer om er nog aan te sleutelen en het ventiel een nachtje in de azijn te laten zwemmen en heb een nieuwe besteld.
Nooit in al die 27 jaar is er anders als op 40 graden gewassen.
En al die bangmakerij van verkalkte elementen is ook commerciële blah blah. En nooit heb ik in 60 jaar dat ik een wasmachine heb gehad, een element vervangen.
Met een gezin van 4 personen is er toch wel genoeg gewassen.
Wat mij wel opgevallen is dat de afvoerleidingen veel minder neiging hebben om vet aan te zetten en is de doorstroming sterk verbeterd en heb aan de afvoerleidingen al minstens 10 jaar niets meer gedaan.
En mijn machine ruikt echt niet, wel altijd de deur en de zeepbak op een kier en de manchet droog.
Dus gewoon het wasverzachterbakje vol met azijn, wassen op 40 graden, geen tablets, waspoeder net iets minder als de fabrikant aangeeft, zodat er net schuim ontstaat, geen wasverzachter gebruiken, deur en zeeplade op een kier, rubberrand uitdrogen. Dan gaan machines heel lang mee, kost het veel minder aan zeep en wasverzachter en voelt het wasgoed veel beter, zachter, frisser en kleurrijker.
Nog even een anekdote over de opname van geuren door azijn.
Mijn vriendin had een inbouwvrieskast in haar keuken, voordat ik haar leerde kennen, was de motor van de compressor verbrand.
Omdat een nieuwe niet snel genoeg leverbaar was, heeft ze gekozen voor een losstaande vriezer.
De oude schoongemaakt en dicht gedaan.
Toen ik daar in de keuken per ongeluk deze deur opende, kwam er een lijkenlucht uit, die vreselijk was. Om over je nek te gaan.
Ik heb daar een schaaltje azijn in gezet en die 14 dagen laten staan en de lucht was zelfs fris geworden.
En heb het vaste deel van de vriezer gedemonteerd en de oude vriezerdeur is nog steeds in gebruik omdat daar het paneel aan hangt, En heb er een berging van gemaakt en je ruikt helemaal niets meer.
Klopt. alu legeringen van 27 jaar geleden waren anders van nu gebruikte bagger kruizen. Ik kan voorbeelden zat geven van mensen die met azijn wassen en vooral de zijkanten van de kruizen zijn GEHEEL opgevreten. Maarja, een ieder weet dat zuren ICM aluminium niet gaat. Oma kookte zuurkool in aluminium pan en de gaten vielen in de bodem...hoe dan??
Onze Miele draait met Alu kruis ook al sinds 1999, en ja, zonder azijn en ruikt citroentjes fris!!
Dus je zegt nu dat alle aluminium kruizen van alle wasmachines opeens van legering zijn veranderd? En dat die oude legering op één of andere manier overal hetzelfde en probleemloos was en nu om een ongenoemde onverklaarbare reden onbereikbaar is, en de nieuwe universeel slecht is? Zou kunnen, maar ik denk het niet.
Wat ik denk is dat jij een groot aantal defecten hebt gezien aan aluminium kruizen, maar vergeet dat elk aluminium kruis dat probleemloos jaar in jaar uit zijn werk doet niet in je impliciete statistiek terecht kan komen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee waar het kruis in mijn machine van gemaakt is omdat ik het nooit heb hoeven uitbouwen. Is mijn machine nu meer dan 27 jaar oud?
Azijn is geen sterk zuur, en verdund in spoelwater zal de reactiesnelheid echt wel beperken. Er zijn zoveel legeringen van het spul dat je er geen dekkende uitspraak over kan doen.
PS Zou dit trouwens ook door galvanische corrosie kunnen komen? Ik weet dat rvs schroeven in aluminium fietsframes na een week vochtige lucht bijna onomkeerbaar vast kunnen zitten. Zou het kunnen dat alle probleemloze machines misschien het kruis elektrisch geïsoleerd hebben van de trommel? Bij industriële watersystemen (die vaak met gietijzeren pompen en kleppen en rvs leidingen zijn gemaakt) zie ik dit nog wel (maar ook vaak niet).
Kruimel, de trommelkruizen zijn echt van legering veranderd. Als je Bijv een Whirlpool trommelkruis neemt van machine van 25 jaar geleden is deze aanmerkelijk zwaarder in gewicht dan de nu gebruikte kruis ( Ook Whirlpool / Indesit), het scheelt wel een 0,5 Kg, dat zit ergens in ondanks ze zelfs groter zijn. Kruizen gaan stuk door wasgedrag,dat is wel bewezen. Ik ken mensen die slechts 3 jaar met een machine doen maar ook 20 jaar met een Indesit, welke niet uitblinken in kwaliteit. Ik zie echt vele machines de revue passeren en bij vreemde dingen vraag ik altijd hoe mensen wassen en evt wat aansturen om te verbeteren.
Ik sluit electrische of galvanische corrosie niet uit, maar zou niet weten hoe dat kan ontstaan in een kunststof kuip machine
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 5 juli 2024 10:48:13 schreef smd:
bij vreemde dingen vraag ik altijd hoe mensen wassen en evt wat aansturen om te verbeteren.
Precies, zo mis je dus de mensen die met azijn wassen en geen enkel probleem hebben met het aluminium trommelkruis 
Op vrijdag 5 juli 2024 10:48:13 schreef smd:
Kruimel, de trommelkruizen zijn echt van legering veranderd. Als je Bijv een Whirlpool trommelkruis neemt van machine van 25 jaar geleden is deze aanmerkelijk zwaarder in gewicht dan de nu gebruikte kruis ( Ook Whirlpool / Indesit), het scheelt wel een 0,5 Kg, dat zit ergens in ondanks ze zelfs groter zijn.
Dat er meer slechte kruizen in omloop zijn geloof ik zo van je. Het ging me er alleen om dat ik me afvraag of je het zou zien als er de afgelopen jaren toch nog een aantal types wasmachines zou hebben bestaan die stalen of de oude legering aluminium kruizen nog hadden. Als ze niet sneuvelen, hoe zou je dan detecteren dat er nog "oude" kruizen in omloop zijn? Ik heb van geen van de wasmachines die ik heb gehad (geen van welke afgeschreven zijn door corrosie van het kruis) ooit geweten wat het materiaal van het kruis was. Dat is een onwaarschijnlijke controle om te doen als er daar geen probleem is. Dat is ook de reden dat ik geen echt tegenargument maak.
Ik sluit electrische of galvanische corrosie niet uit, maar zou niet weten hoe dat kan ontstaan in een kunststof kuip machine
Het gaat niet om de kuip, maar om de trommel. Als je twee ongelijke materialen aan elkaar schroeft en in een geleidend medium zal het materiaal zich gedragen als een kortgesloten batterij, waar de anode (het minst edele materiaal) zal corroderen, zelfs al is het niet doorlopend nat. Dit plaatje van Wikipedia toont wat er dan kan gebeuren:
De reden dat ik dit noem is dat ik na fietsreparaties problemen had. In eerste instantie dacht ik slim te zijn door onderdelen die ik verving met RVS vast te zetten, en kreeg daardoor een heel slechte indruk van een aantal vervangingsonderdelen. Het deed me geloven dat ze vroeger "beter" staal hadden (waar verder geen duidelijk bewijs voor is). Het doorrotten van spatborden en stangen werd een ordegrootte minder toen ik gegalvaniseerd bevestigingsmateriaal ging gebruiken.
In het geval van een wasmachine zou je een isolerende tussenlaag kunnen gebruiken en een plastic flensring om de trommel elektrisch te isoleren van het kruis. Er bestaan geschikte flensringen buiten de elektronicawereld:
Ik heb zelf echter nooit de kuip van een oude wasmachine waar het kruis niet stuk was gedemonteerd om te zien of dit was gedaan. Het zal heel moeilijk zijn die correlatie te vinden. In industriële leidingen zie ik het soms gedaan zijn tussen RVS pijpen en gietijzeren kleppen en pompen.
Zou IDD kunnen, Miele gebruikt al rubberen plaatje er tussen, maar daar rotten ze het snelst vreemd genoeg..
Is de schroef ook geïsoleerd van de trommel of van het kruis? Het werkt alleen als niets de delen elektrisch verbindt. Kans is dat ze (de montage van) het isolatiemateriaal hebben vern*kt. Staat natuurlijk wel kracht op.