Ik ben alweer een tijdje uit de schoolboeken, en dacht dat ik het nooit nodig zou hebben in de praktijk, maar moet nu bij een kennis een kabel en hoofdzekering aanleggen.
De situatie is zo, nieuwe garage achter het huis. Komt een seperate groepenkast in. Hiervoor moet ik dus kijken wat de IB is voor deze verdeler.

Groep 1 2x 16amp 3 fase (1× rolpoort 1x algemeen wcd)
Groep 2 2x 16amp 3 fase (1x lasapparaat 14 amp 1x algemeen wcd)
Groep 3, 16 amp 230v groep 4wcd's plusnpaar led balkjes
Groep 4, 16 amp 230v groep 8wcd's bij werkbank
Groep 5, 16 amp 230v groep 2 wcd's + led verlichting op zolder / buiten.
Kabel tussen hoofdverdeler en subverdeler is 40mtr.
Wil het graag zelf weer berekenen met o.a gelijktijdigheidsfactor maar ben er niet meer zo mee bekend.
Wie helpt me in de richting? :)

Wat zijn de zekeringen aan de voedingszijde van de netbeheerder?

3x25A dan zou ik daar geen berekening van maken en 4x6mm2-as van maken.

Gewoonlijk.....
Neem je van alle vaste en grote verbruikers het vermogen.
Je telt het vermogen van de verlichting
Je neemt het aantal wcd (dubbele telt als 1) en doe dat maal 200 (watt)
Tel alles op.
Gelijktijdigheid is gewoonlijk 60%

Als jij de netspanning weet dan kun je daarbij de gewenste stroom bij berekenen.

gezien de afstand en 1 apparaat wat flinke stromen trekt zou ik ook zeggen 4x 6mm2 ymvk-as kabel. de voeding zal daar met 3x 25A wel ophouden gezien de lasten. met lassen en andere toestellen met piekstromen zou ik niet dunner gaan zitten ivm knipperend licht cq inzakken van de voeding.

Ik zou ook voor minimaal 6mm² gaan, ook al met het oog op de toekomst ;Zonnepanelen op het dat en of een laadunit voor de auto.

denk ook aan internet en water als er gegraven gaat worden, of een rode mantelslang van 40 of 50mm. dan kun je ook 5x6mm2 ymvk nemen welke goedkoper is als grondkabel.