Goedemiddag,
Ik heb met bijna zekerheid een defecte spanningsregelaar op mijn motorfiets.
Alle Ohmse waarden en oneindig metingen kloppen op 1 aderpaar na.
Daarvan staat in het werkplaatshandboek: tussen punt X en punt Y moet 40 Ohm zijn.
MAAR....
De waarde die ik hieruit meet verschilt per Ohmse stand waar ik de multimeter op heb.
Zo meet ik:
4.33 K Ohm op stand 6K Ohm op multimeter
12.6 K Ohm op stand 60K Ohm op multimeter
81.3 K Ohm op stand 600K Ohm op multimeter
0.6 M Ohm op stand 6M Ohm op multimeter en
2.8 M Ohm op stand 60M Ohm op multimeter.
Nu komt geen van deze waardes overeen met de verplichtte 40 Ohm, maar waarom is dit?
Het is ook niet alsof de aangegeven waardes te dicht bij de max van de schaal liggen.
Met vriendelijk groet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het werkplaatshandboek zegt letterlijk dat er 40 Ohm tussen deze draden moet zijn/staan geen idee wat er inwendig inzit dat staat nergens. Is een spanningsregelaar met 2 stekkers 1 gaat met 3 aders naar de stator/generator en de andere lijkt aan de aderkleur plus en min naar de accu te zijn.
Je multimeter ziet geen vaste (normale) weerstand tussen punt X en Y waardoor de meting per meetbereik anders is.
En hoe ben je aan het meten? Meet je aan de losse spanningsregelaar, of zit die nog ingebouwd in de motorfiets?
Heb je ook een schema waarop je aangeeft waar je aan het meten bent?
Ik heb dit ook wel eens bij de hand gehad, op een oude ingegoten elektronische ontsteking.
De truck is even in te schatten wat voor multimeter men bedoeld, in mijn geval was dat een niet zo gevoelige analoge. De meetspanning is dan hoog genoeg om boven de drempelspanning te komen.
Met iets simpels ouds kreeg ik behoorlijk de opgegeven waarde, met een moderne digitale multimeter niet.
Hier de spanningsregelaar in kwestie en het meetoverzicht:
Hij is losgekoppeld van de motor.
Men spreekt in het werkplaatshandboek dat je deze dient te meten met de zogenaamde "Suzuki Pocket tester" echter dit is gewoon een oldskool multimeter uit denk eind jaren 80 door Suzuki geprocuceerd
De overige waardes komen namelijk wel overeen met schema.
Op vrijdag 17 mei 2024 13:15:05 schreef Aart:
Ik heb dit ook wel eens bij de hand gehad, op een oude ingegoten elektronische ontsteking.De truck is even in te schatten wat voor multimeter men bedoeld, in mijn geval was dat een niet zo gevoelige analoge. De meetspanning is dan hoog genoeg om boven de drempelspanning te komen.
Met iets simpels ouds kreeg ik behoorlijk de opgegeven waarde, met een moderne digitale multimeter niet.
Het is inderdaad een met hars volgeblubberde bak met daaraan vaste stekkers en een koellichaam.
Heel lang verhaal kort:
Deze motor is rijdend als "wrak" 4,5 jaar geleden in zeer slechte staat van een familielid bij mij in de garage gekomen (Suzuki GS500E '92)
Daarna volledig uit elkaar gehaald en alles vervangen opnieuw gespoten enz.
Dus de volledige TLC gehad.
Sindsdien loopt hij alleen op de rechtercilinder (is een 2 cilinder) en links doet niet mee.
ALLES al preventief vervangen, overwogen, nagemeten, gecheckt enz.
Gister kwam mijn vader helpen en die vond dat hij erg zwak vonkt (zowel links als rechts) vandaar dat ik vanmorgen dacht om de spanningsregelaar te meten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
“Note: the use of certain multimeters could lead to false readings being obtained” in de handleiding wijst er ook al op dat het type meter er toe doet.
Spanningsregelaar kan evengoed nog steeds defect zijn natuurlijk, maar op basis van je meting is dat niet te zeggen.
Dan zou je met zo’n “suzuki pocket tester” moeten meten, of een meetapparaat dat daar voldoende op lijkt. Waarschijnlijk vooral kwa meetspanning/stroom in het ohm-bereik.
Op vrijdag 17 mei 2024 13:26:50 schreef Lucky Luke:
“Note: the use of certain multimeters could lead to false readings being obtained” in de handleiding wijst er ook al op dat het type meter er toe doet.Spanningsregelaar kan evengoed nog steeds defect zijn natuurlijk, maar op basis van je meting is dat niet te zeggen.
Dan zou je met zo’n “suzuki pocket tester” moeten meten, of een meetapparaat dat daar voldoende op lijkt. Waarschijnlijk vooral kwa meetspanning/stroom in het ohm-bereik.
Is zag dat ook staan inderdaad maarja helaas is daar slecht aan te komen en een hele oude meter heb ik niet.
Deze bovengenoemde waardes geeft hij aan met alle 4 mijn multimeters
Op vrijdag 17 mei 2024 13:26:50 schreef Lucky Luke:
“Note: the use of certain multimeters could lead to false readings being obtained” in de handleiding wijst er ook al op dat het type meter er toe doet.Spanningsregelaar kan evengoed nog steeds defect zijn natuurlijk, maar op basis van je meting is dat niet te zeggen.
Met de goedkoopste multimeter welke ik heb had ik het meeste resultaat.
Is een digitale van denk 15 jaar oud, en daar had ik op stand 20 Ohm een waarde van 12,5 Ohm.
Dus ja nog steeds geen 40.
Boudie
Vervangen DOOR.
Vooropgesteld dat ik weinig verstand heb van voertuigelektronica...
Wat heeft een spanningsregelaar te maken met slecht vonken?
Ik zou eerder denken aan een slechte bobine, als dat op dit type "fiets" van toepassing is.
Op vrijdag 17 mei 2024 13:41:06 schreef Boudie:
Vooropgesteld dat ik weinig verstand heb van voertuigelektronica...Wat heeft een spanningsregelaar te maken met slecht vonken?
Ik zou eerder denken aan een slechte bobine, als dat op dit type "fiets" van toepassing is.
Ik ging ervan uit dat als de aangeboden boordspanning/laadspanning te laag is dit ook effect heeft op de bobines. Ook deze voldoen volledig aan de waardes van het werkplaats handboek (geen speciale meter voor benodigd) net als de bougiekabels en (nieuwe) bougies + juist gegapped
Op vrijdag 17 mei 2024 13:28:40 schreef dark kevin 2:
[...]Is zag dat ook staan inderdaad maarja helaas is daar slecht aan te komen en een hele oude meter heb ik niet.
Deze bovengenoemde waardes geeft hij aan met alle 4 mijn multimeters
En wat zijn dat dan voor multimeters?
Het meet principe van een digitale multimeter is bijvoorbeeld wezenlijk anders dan dat van een analoge meter.
En bij een analoge multimeter kan de impedantie van de multimeter per meetbereik verschillen. Maar dat hoeft niet. Daar hing vroeger ook een kostenplaatje aan.
Zo te zien stamt dat werkplaatshandboek uit een tijd dat digitale multimeters er nog niet waren of nog niet betaalbaar waren. Die storingzoek tabel in dat werkplaatshandboek is gemaakt voor mensen die niet weten hoe elektrische storingen te vinden. Met de tabel met meetgegevens kon een monteur zonder elektrotechnische kennis toch de fout vinden en oplossen. Maar wat de monteur nu eigenlijk meet weet hij zelf waarschijnlijk niet. Hij volgt gewoon het lijstje. En met de voorgeschreven meetapparatuur vind hij dan gewoon de oplossing.
Een elektronisch geschoold persoon vliegt een dergelijk probleem op een andere manier aan. Die gaat waarschijnlijk gewoon kijken of die spanningsregelaar gewoon zijn werk doet door (onder belasting) de uitgangsspanning te meten of zo.
Dus grote kans dat jouw meetapparaten dusdanig anders zijn dan het voorgeschreven type, dat er daardoor verkeerd gemeten wordt.
Voor radio apparatuur uit het leger had je vroeger ook heel veel van dit soort storingszoek tabellen. Dit om supersnel te kunnen repareren. Het klassieke foutzoeken is lastiger en kost doorgaans meer tijd. ook.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De boordspanning meten is echter doodsimpel.
Met uitgeschakelde motor en verbruikers ongeveer 12,5V bij redelijk volle accu.
Bij lopende motor en een beetje gas geven moet hij stabiel zijn. Afhankelijk van het type regelaar ergens tussen 13,8 en 14,5V.
Als die spanning erg afwijkt en/of met het toerental blijft schommelen, is de regelaar stuk.
(lager dan 13,8 betekent dat de accu niet of onvoldoende geladen wordt, boven 14,5 betekent dat de accu op den duur droogkookt)
Ik verwacht een beetje dat dit wel in orde zal zijn. Dan zou ik toch eerder de hele ontsteking nog eens nalopen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Ik hoor wat jullie zeggen. En snap dat de accuspanning meten zonder gebruikers een must is.
Helaas gaat dat niet doordat de motor het niet trekt stationair te lopen als hij half verlamd is.
de onsteking is het niet gezien dit er niet afgeweest is bij de renovatie.
Ook is deze niet te regelen door een fixed positie op de krukas dmv een nokje. En de pickup spoelen welke hiernaast zitten hebben ook de gewenste Ohm bereik.
Andere kanshebber is de CDI unit (vroegere ECU) maar wat ik op internet lees is dat als deze de geest geven er helemaal geen vonk is ipv zwak, alleen link of alleen rechts
Heb in ieder geval via marktplaats een spanningsregelaar en CDI unit op de kop getikt voor weinig. Gezien (als hij dalijk loopt) ik toch niet van plan ben hem weg te doen is dit altijd handig voor spare als deze 2 items niet het euvel zijn.
Owja, EN de carburateur is er al 13x vanaf geweest in de tussentijd en deze een aantal keer gereinigd in de ultrasoon + pakkingen en seals vervangen + gecheckt op verstoppingen.
Als je kunt achterhalen waar de aansluitingen Y1, Y2, Y3, R en B/W voor dienen en waarmee ze verbonden zijn op de motor dan kun je 'm misschien op een andere betere manier controleren op een juiste werking.
Op vrijdag 17 mei 2024 14:31:54 schreef Bobosje:
Als je kunt achterhalen waar de aansluitingen Y1, Y2, Y3, R en B/W voor dienen en waarmee ze verbonden zijn op de motor dan kun je 'm misschien op een andere betere manier controleren op een juiste werking.
Met grote waarschijnlijkheid is dat:
Y1 = Alternator hoek/positie 1
Y2 = Alternator hoek/positie 2
Y3 = Alternator hoek/positie 3
R = Rood gaat naar plus accu
B/W = zwart met witte streep = is over de gehele motor de massa.
Heb voor de zekerheid ook nieuwe bougiekabels besteld.
De originele zijn ook uit 1992 (staat er op) en met de bougies tegen het blok houden om vonken te checken kreeg k wat optaters dus de vonk treed ergens naar buiten. 
Is deze spanningsregelaar niet gewoon een acculader die alleen de 3-fase dynamo spanning gelijkricht en daarmee de accu doet laden tijdens het rijden???
Dat zou heel goed kunnen.
maar of hij dat doet het ik nog niet kunnen testen door het ontbreken van fatsoenlijk staionair lopen. Alle keren na het werken eraan met de druppellader moeten bijladen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 17 mei 2024 14:19:57 schreef dark kevin 2:
Ik hoor wat jullie zeggen. En snap dat de accuspanning meten zonder gebruikers een must is.
Helaas gaat dat niet doordat de motor het niet trekt stationair te lopen als hij half verlamd is.
Je mag gerust gas geven tijdens de meting. Bij sommige regelaars moet dat zelfs. Als de meting dan netjes binnen het bereik is (dus niet onder 13,8V en niet teveel boven 14,5V) is de volgende test om te zien of de spanning heel erg schommelt afhankelijk van het toerental. Dat mag ook niet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Om in dezelfde lijn door te gaan , heeft de meter ook een 6- 60 en 600 Ohm stand? Dan ga je meten zo dicht mogelijk bij de te verwachten 40 ohm dus 60 ohm voor de beste uitkomst.