SIMUL
Golden Member
Ik zoek complimentaire mosfets P en N Chanel om de uitgang van operationele versterker een vermogen te geven .van 1 A of meer .
Ik vind genoeg N Chanel maar een complimentaire P Chanel is eigenlijk niet te vinden . Wie kan me een tip geven . Met dank
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Voor Chanel zou ik bij Douglas kijken: https://www.douglas.nl/nl/b/chanel/b0007
Wat zoek je nou precies? N-channel en P-channel MOSFETs zijn er in overvloed, je kiest iets aan de hand van de eigenschappen die je nodig hebt (maximale spanning, stroom, vermogen, package, etc.)
Met 2 MOSFETs kun je niet zomaar de uitgang van een opamp "versterken". Als je de N-channel onder zet en de P-channel boven, is er een gebied waarin ze allebei in geleiding zijn. Als je de P-channel onder zet en de N-channel boven, krijgt je ze allebei apart wel in geleiding, maar ga je meerdere volts vanaf beide spanningsrails verliezen.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha SIMUL,
Ik gebruik de QS8M51FRA die is echt complementair een P-FET is al lastig.
Als het er niet zo nauw op aan komt dan de oplossing van @SparkyGSX.....
Het is toch niet voor audio ?
Groet,
Henk.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Voor Chanel zou ik bij Douglas kijken: https://www.douglas.nl/nl/b/chanel/b0007
Grijns, je was me voor.
@topicstarter: zoals reeds gezegd, complementaire paartjes zijn er te kust en te keur. Eerste de beste die hier voorbijkomt: 2SJ55/2SK2586, of ook IRFP240/IRFP9240
Maar moeten het per se mosfets zjn? Er is een aloud schema met weerstanden in serie met de voedingslijnen van de opamp, bij toenemende uitsturing gaat daar zoveel spanning over ontstaan dat ze een complementair paar bipolaire transistors opensturen.
Enne, beetje woordenklieverij natuurlijk, maar vermogen wordt uitgedrukt in W, niet in A.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je hebt ook power-opamps https://www.ti.com/amplifier-circuit/op-amps/power/products.html
[Bericht gewijzigd door fred101 op (58%)]
SIMUL
Golden Member
Ik wil stroom en geen watt .De opamp moet een motortje kunnen sturen met terug koppeling via tachy op motortje . Eigenlijk een PI regelaar .ik tracht zoveel mogelijk gebruik te maken van materiaal die ik heb
SIMUL
Golden Member
Even terug , dit is het schema in bijlage . Maar ik geraak niet aan de p chanel mosfet vandaar mijn vraag .
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
ik geraak niet aan de p chanel mosfet
Bij Mouser &c inderdaad lastig, type is blijkbaar verouderd. Maar bij Ali is er volop aanbod, en deze zou ik nog juist durven betrouwen.
Bovendien zijn er volop alternatieven, zoals reeds uitvoerig uiteengezet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een hoop info en schemas: https://www.homemade-circuits.com/dc-motor-speed-controller-circuits/
Met tachoregeling staat er ook bij, die is simpeler en gebruikt 1 tor
[Bericht gewijzigd door fred101 op (24%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 18 mei 2024 08:53:44 schreef SIMUL:
Even terug , dit is het schema in bijlage . Maar ik geraak niet aan de p chanel mosfet vandaar mijn vraag .
Waarom zou je in ***naam een mosfet gebruiken in dit schema???
De opamp kan tot zeg +12V regelen. Daar gaat dan de thershold van typically 3V vanaf, dus je kan aan de pluskant tot ongeveer 9V regelen.
Dezelfde berekening aan de min kant en... je kunt tussen de 6 en de 9V regelen.
Dat wordt met een rail-to-rail opamp al iets beter. Dan kan je van 3 tot 12V regelen.
Neem je bipolaire torren, dan win je zomaar ruim 2V aan beide kanten!
Dus Waarom zou je mosfets gebruiken?
(Let op: De N-fet zit in de plusdraad met de source beneden).
SparkyGSX
Precies mijn idee; bipolaire torren zijn handiger. Daarbij begrijp ik inderdaad ook niet waar je die bovenste tor voor nodig hebt, tenzij je de motor ook moet kunnen afremmen.
@Electron920: Max. dissipatie 1,5W, lijkt me niet handig als je lineair wilt regelen met 1A.
SIMUL
Golden Member
Vooreerst bedankt voor julie antwoorden .
Het is de bedoeling van de motor vooruit en achteruit te laten draaien dus ing opamp ov is snelheid 0 en bij miminale spanning moet motor starten , mijn motor is een gelijkstroom motor met ook veldwikkeling ( kan koppel mee regelen )
en een tachy voor terug koppeling . Dus we hebben in het concept een snelheidregelaar en stroonregelaar met opamp vermogen dus met 2 mosfet p en n chanel
Paulinha_B
Honourable Member
Dat lijkt een behoorlijk ambiteus project.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (53%)]
SIMUL
Golden Member
Beste , dit is helemaal geen ambitieus project . het is gewoon regeltechniek ,heb dit 37 jaar gedaan aandrijving zeer zware motoren , positie regelingen , trekregeling , koppel regelingen , emk metingen .en wil dat nu even terug proberen in het zeer, zeer klein
Vandaar dat ik dat even zou willen doen met operationele versterkers en eindtrappen die tot 2 a 3 ampere aankunnen .maar 0 volt in moet 0 volt uitgang zijn en fets zijn volgens mij het best geschikt en eenvoudig .Zou het ook kunnen doen met eindtrappen BD .. maar daar komen meerdere componenten aan te pas . Het uitwerken simuleer ik deels met profilab expert 4.0 (heb een goede leermeester nl Lambiek van C.O ) en een K8055
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De TCA0372 gaat tot 1A...
Op zaterdag 18 mei 2024 12:40:03 schreef SIMUL:
Het is de bedoeling van de motor vooruit en achteruit te laten draaien dus ing opamp ov is snelheid 0 en bij miminale spanning moet motor starten , mijn motor is een gelijkstroom motor met ook veldwikkeling.....
Misschien kun je hier iets mee.
Paulinha_B
Honourable Member
Een fraai schema, alleen vrees ik dat onze topicstarter het te complex gaat vinden.
Schoonheidsfoutje: er staat "T1-T4 goed koelen", moest dat niet zijn T7-T10"?
SIMUL
Golden Member
Te complex is het zeker niet , maar als er onderdelen bestaan waar alles geintegreerd
Is roch zeker stabieleren . Ik zoek geen regelingen op komponenten niveau .tracht alles zo kompakt mogelijk te houden .Maar als besluit wil ik iedereen bedanken voor de vele tips .
Op zaterdag 18 mei 2024 16:07:58 schreef Paulinha_B:
Schoonheidsfoutje: er staat "T1-T4 goed koelen", moest dat niet zijn T7-T10"?
Ja dat komt door het kopiëren, dan wordt het opgehoogd. Kan ik wel uitzetten in het programma.
KGE
Golden Member
Er bestaan gewoon opamps die die stroom kunnen leveren, heb er een tijdje terug één gebruikt (een L272) om een simpel modeltreinregelaartje te maken. Uitgang tussen de opamps in en potmeter ervoor om te regelen. Werkt prima.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TCA0372 die ik eerder noemde dus ook...
Er zijn trouwens mooie en compacte full bridges ook, bijv. de IFX9201SG