Van een NUVO NV-P3100 Home audio systeem is de voeding defect, ik meet ongeveer 300 volt DC op de uitgang van de gelijkrichter, is er iemand die ervaring heeft met het herstellen van dergelijke voedingen of weet waar die nog te verkrijgen zijn. En wat kan ik zelf verder uitmeten?

300 V uit de gelijkrichter is normaal, daar zit niet het probleem.

als er niks meer uit de secundaire kant komt, ook geen 5V? dan zou ik gezien de leeftijd van 11 jaar denken aan een elco in het primaire circuit welke gaar is. een kleine elco is dat voor de switcher. dat is vaak al te achterhalen door een fohn erop te zetten en dan stekker erin steken. werkt het ding dan wel, elco gaar.

Zou denk ik meer 325 volt moeten zijn maar hier zal het inderdaad niet in zitten.

Hoe is de staat van de electrolieten en weerstandjes?

Ik kom vaker brakke smd weerstandjes tegen die oneindig of hoger in waarde zijn dan opdruk.

Wat heb je tot je beschikking aan gereedschap en meetapparatuur?

Dan kun je verder kijken dan alleen de genoemde punten hierboven.

Er zitten twee kleine elco's heel dicht bij de koelplaat.

Je kunt in elk geval even luisteren of deze voeding nog een tikkend geluid maakt. Als dat zo is weet je dat het regelgedeelte nog wil functioneren.

Alvast bedankt voor de reacties, ik meet inderdaad 327 Volt DC op de uitgang van de gelijkrichter, maar hoor niets tikken, ga nu de 2 kleine elco's tegen de koelplaat proberen los solderen want gewoon gemeten op de printplaat meet ik geen logische waarden, zou 47uf moeten zijn bij de kleinste, ondertussen zoek ik verder, optisch bekeken zie ik geen defecte componenten.

Probeer eerst inderdaad even de elektrolieten die kosten de wereld niet en zijn grote kanshebbers.

Doet de voeding het dan nog niet kun je de weerstanden ( smd) ff checken in circuit.

De waarde kan nooit hoger zijn dan de opdruk wel lager omdat er een ander component mee in verbinding staat.

Maar het is ff om de eerste diagnose te doen.

Bij twijfel loshalen en dan nogmaals meten.

succes

Waarom wordt er niet eerst gemeten of de oscillator wel of niet start? en of die eventueel "hikt"'?
Vaak is een hoogohmig weerstandje dat de voeding start en dat is ook vaak stuk. Als dat het geval is zet ik er meestal twee in serie met de halve waarde, zo dat niet de volledige primaire spanning over een klein weerstandje valt.
Is er een schema van? dat praat gemakkelijker.

Ik heb de 2 kleine elco's die dicht bij de koelplaat zaten vervangen (deze waren defect) en nu krijg ik terug spanning, moet alles verder uittesten bij de algemene installatie, maar heb er goeie hoop op dat het nu werkt, de leds op het voorpaneel werken alvast weer.
Bedankt alvast Henry voor de goede tip, en ook de anderen om mee te zoeken naar de oplossing.

De installatie werkt nu blijkbaar met de eerste zone, de 2 andere zones werken niet, moet nu weer verder zoeken naar mogelijke elco's die defect zijn. maar moeilijk uit te meten in de schakeling, zou ze allemaal moeten los solderen en dan uitmeten, maar zeer weinig plaats op de printplaat om veel op te solderen, heeft er nog iemand tips?

Ik verwacht niet direct dat dat in de voeding zit. Zal wel zijn dat hij een instelling verloren is of gekoppeld moet worden ofzo...

Op zondag 26 mei 2024 18:48:05 schreef daandc:
De waarde kan nooit hoger zijn dan de opdruk wel lager omdat er een ander component mee in verbinding staat.

De capaciteit in situ gemeten kan wel hoger zijn dan de opdruk want vaak staan er condensators parallel. De ESR kan in situ lager zijn dan de waarde van de elco die je meet omdat de ESR van andere condensators parallel staat.

EDIT: dit hier onder is geen kritiek op Daan maar bedoeld voor de TS
Kortom, zonder schema (om te zien wat er parallel staat) zegt een in situ meting van een elco niets. Daarnaast is een DMM alleen geschikt om goede elco's te meten (tenzij ze heeeel erg dood zijn)

Op dinsdag 2 juli 2024 14:34:20 schreef fred101:
[...]De capaciteit in situ gemeten kan wel hoger zijn dan de opdruk want vaak staan er condensators parallel. De ESR kan in situ lager zijn dan de waarde van de elco die je meet omdat de ESR van andere condensators parallel staat.

Kortom, zonder schema (om te zien wat er parallel staat) zegt een in situ meting van een elco niets. Daarnaast is een DMM alleen geschikt om goede elco's te meten (tenzij ze heeeel erg dood zijn)

Waar staat het in mijn tekst dat t.s de elko's moest meten met de DMM? :)

Ik had het duidelijk over de weerstanden en die kun je wel perfect meten met een DMM.

Voor elko's dan pak ik de scoop wel.

Overigens heb ik geen schema nodig om om te zien of er op een weerstand een condensator zit die er parallel op staat.

Heel vaak heb ik printen in mijn handen waar geen schema's van te krijgen zijn.

Dan bekijk je het gewoon zo in de praktijk en weet je of je hier een hogere waarde kunt verwachten.

Maar een enkele weerstand die hogere waarde geeft dan de opdruk is simpelweg niet goed.

Je hoeft niet zo pissig te doen, het enige wat niet klopte was :

Dat is gewoon niet altijd waar. De rest was bedoeld voor de TS en sloeg helemaal niet op jou. Ik heb dat nu aangepast.

Overigens heb ik geen schema nodig om om te zien of er op een weerstand een condensator zit die er parallel op staat.

Daar had ik het niet over. Ik had het over elcos die parallel staan. Dat zie je niet zomaar snel even. Soms wel, vaak niet (Bij complexere apparaten)

De capaciteit in situ gemeten kan wel hoger zijn dan de opdruk want vaak staan er condensators parallel.

Fred beste kerel ;) kijk eens naar de smily naast het eerste regeltje.

Dus nee ik ben niet pissig. :P