Hallo allemaal,

Heb bovenstaande receiver gekregen via een weggeefhoekje op Facebook. Werd ook bij vermeld dat hij niet goed was. Het blijkt dus zo dat als je hem aanzet keurig geluid hoort over 2 speakers na het klikken van het relais. Dan na een paar seconde valt het geluid volledig uit niet ineens maar als een fade out idee. Geluid komt ook niet terug. Zou dit een relais probleem kunnen zijn? Al hoor ik geen relais klikken als het geluid langzaam verdwijnt.

Groetjes,

Marco.

Op zondag 19 mei 2024 20:37:17 schreef mkanninga:
Hallo allemaal,

Zou dit een relais probleem kunnen zijn? Al hoor ik geen relais klikken als het geluid langzaam verdwijnt.

Groetjes,

Marco.

Nee, waarschijnlijk niet. Kan wel duizend andere dingen zijn. Langzaam wegvallende voeding ofzo. Dat zul je gewoon moeten gaan meten.

Mooie doos!Het is een tuner-versterker 2 x 40 Watt
Misschien dat de beveiliging ingrijpt b.v. door DC op de uitgang.
Maar dat is koffiedik kijken...zonder schema.

https://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2

Wegzakkende voeding van de voorversterkers, daar lijkt het op, dus voedingsspanningen meten.
Met een signaalvolger luisteren of het audio aan de ingang van de eindversterker ook wegvalt.

Heb helaas geen verstand van meten.?
Links en rechts hoor je met goede kwaliteit spelen. Mooi helder en vol geluid geen brom of gesputter ook niet bij het in en uit schakelen. Het geluid valt zachtjes weg zonder bij geluiden. Wil hem graag weer spelend hebben.

Hier een site met wat meer info.Er zitten 2 van die zwarte STK plakken in.Slijt/service onderdelen-schaallampjes en het relais..
https://classicreceivers.com/yamaha-cr-640

Op zondag 19 mei 2024 21:24:34 schreef mkanninga:
Het geluid valt zachtjes weg zonder bij geluiden. Wil hem graag weer spelend hebben.

Gebeurd dat wegvallen van het audio op alle ingangen op dezelfde wijze?

Met ingangen bedoel ik phono, tuner, aux etc.

Het geluid verdwijnt op beide kanalen. Als of iemand de faders dicht trekt op het mengpaneel. Die STK plakken heb ik gezien aan de binnenkant. Zekeringen zijn ook heel trouwens.

Op zondag 19 mei 2024 21:24:34 schreef mkanninga:
Heb helaas geen verstand van meten.?

Hoop je dan dat hij zichzelf repareert ? ;) Heb je wel een multimeter en goede (de)soldeer spullen ?

TS woont in Friesland,misschien kan iemand hem daar helpen.

Ha mkanninga,

Ik denk wat @Hubie schrijft en anders opsturen kost twee keer verzendkosten en eventueel onderdelen dat is alles......

Groet,
Henk.

Op zondag 19 mei 2024 22:10:41 schreef mkanninga:
Het geluid verdwijnt op beide kanalen.

Ook op andere ingangen vroeg ik eerder!

Er zit maar 1 relais in wat beide kanalen schakeld.
Wat gebeurd er als je als het geluid weg is je heel even en snel het volume helemaal open zet en gelijk weer dicht?
Hier kan je de service manual downloaden.
https://elektrotanya.com/yamaha_cr-640_sm.pdf/download.html

En alle lampjes blijven branden. De receiver schakeld zich zelf niet uit dus.

Op maandag 20 mei 2024 10:15:20 schreef mkanninga:
En alle lampjes blijven branden. De receiver schakeld zich zelf niet uit dus.

Met een (voorzichtige) klap er op komt het geluid ook niet terug?

Op zondag 19 mei 2024 22:13:25 schreef fred101:
[...] Hoop je dan dat hij zichzelf repareert ? ;) Heb je wel een multimeter en goede (de)soldeer spullen ?

Zou wel wat zijn dat electronica zich zelf kon repareren. Heb idd wel een soldeerbout en een multimerer en kennis van componenten. Alleen van waar en hoe door te meten weet ik niet.

Op zondag 19 mei 2024 21:54:34 schreef vergeten:
[...]
Gebeurd dat wegvallen van het audio op alle ingangen op dezelfde wijze?

Met ingangen bedoel ik phono, tuner, aux etc.

Heb getest op aux en tuner.

Als het de relais contacten zijn dan loopt er als je het volume even open zet meer stroom waardoor het weer even kan werken.
Dit is een simpele test en kan je wel een indicatie geven of het eventueel het relais is.

Bij die STK modules altijd controleren of ze niet losgekrompen zijn in het soldeer. Vaak betekent dat het einde van een STK.
Netjes nasolderen en het gaat weer jaren goed.

Zal deze week de solderingen eens na solderen rondom de Stk's en de voedingselco's. Zijn ernog meer plekken die deze aandacht verdienen.

DE hele print even nalopen en dan met name de onderdelen die warm worden zoals transistoren en dikke weerstanden.
Heb je het al geprobeerd met vol volume?

Dan na een paar seconde valt het geluid volledig uit niet ineens maar als een fade out idee.

Dat sluit volgens mij een relais uit. Ik denk dat je het in de voeding moet zoeken als het niet een slechte soldering is (wat het ook zou kunnen zijn)

Dat fade out had ik over het hoofd gezien dus inderdaad waarschijnlijk niet het relais. ;-)

Wat kleine testjes gedaan. Zodra je het apparaat inschakeld hoor je een relais klikken. Dit gebeurd niet als ik speakers A heb ingeschakeld. Staat hij op speakers off dan klikt het relais wel als je hem aanzet. Alleen krijg ik nu helemaal geen geluid meer op tuner en op aux waar een laptop voor muziek aanhangt. Alle lampjes branden keurig ook op de tuner behalve de schaalverlichting die donker blijft. De wappers bewegen en reageren
keurig op FM.

Op zaterdag 25 mei 2024 17:40:55 schreef mkanninga:
Wat kleine testjes gedaan. Zodra je het apparaat inschakeld hoor je een relais klikken.

Dat is het Relais wat wordt gestuurd door de DC bewakingsschakeling op de LS uitgang. wat betekent dat er geen DC aanwezig is, en dat is goed.

Dit gebeurd niet als ik speakers A heb ingeschakeld.

Je bedoeld dat je die relaisklik dan niet hoort bij uit en aanzetten? Dat zou je dan ook moeten horen..... DC bewaking is namelijk altijd aktief ter bescherming van je speakers!

Staat hij op speakers off dan klikt het relais wel als je hem aanzet.

De speakerschakelaar heeft maar 3 standen A, B en A+B geen off!
dus je bedoeld waarschijnlijk de MUTE schakelaar!

Alleen krijg ik nu helemaal geen geluid meer op tuner en op aux waar een laptop voor muziek aanhangt.

Dat klopt omdat je de MUTE aan hebt staan. (geen dingen, schakelaars door elkaar halen :-) )

Alle lampjes branden keurig ook op de tuner behalve de schaalverlichting die donker blijft. De wappers bewegen en reageren
keurig op FM.

• Dan komt er geen spanning uit de trafowikkeling.
  • Zekering F804 stuk.
  • Diode D803 stuk
  • Bedrading onderbroken.
  • Lampjes stuk (of eentje, sommigen ze staan in serie)
  • Slechte solderingen / wirewraps.

Of een combinatie van genoemde fouten.

Zie voor spanningen de bijgevoegde CR-640.pdf, in het rood omlijnde deel "power supply" daar wordt de voedingsspanning van de eindtrap sturende PRE driver IC's IC701 en IC702 verzorgd.
Daar zou wel eens wat mis kunnen zijn, wat de ongewenste "fade-out" kan verklaren.
Alle spanningen nameten in genoemde gebied tijdens de foutsituatie (bij geen geluid)!