Bedoel dat als ik de schakelaar speakers op A of B of A+B heb staan geen klik hoor van een relais als ik de receiver aanzet. Staat de speaker schakelaar op Off dan hoor ik het relais wel klikken als ik de receiver aanzet. En echt waar de speakerschakelaar heeft echt standje Off erbij staan naast de keuze A/B/A+B.
Een mute schakelaar heeft hij enkel bij de tuner als keuze genaamd FM mute dit is een ruisonderdrukker tijdens het zenderzoeken op de FM band. Deze mute de signalen niet bij de bronnen Aux en Pu en cassetterecorder. Dingen door elkaar halen valt wel mee hoor....

Op zondag 26 mei 2024 20:08:59 schreef mkanninga:
Bedoel dat als ik de schakelaar speakers op A of B of A+B heb staan geen klik hoor van een relais als ik de receiver aanzet. Staat de speaker schakelaar op Off dan hoor ik het relais wel klikken als ik de receiver aanzet. En echt waar de speakerschakelaar heeft echt standje Off erbij staan naast de keuze A/B/A+B.

Klopt, ik heb eroverheen gekeken.
In de OFF stand is de versterker uitgang helemaal nergens mee verbonden, behalve met de koptelefoon uitgang, maar die is altijd actief.
In de A, B of A+B stand hangen de speakers aan de uitgang.
Wel of geen speakers aan de uitgang heeft blijkbaar invloed op de DC instelling van de eindtrappen, (er zal dan wat DC op de uitgangen zijn of de DC detectieschakeling is niet in orde) waardoor de DC beveiliging geen groen licht geeft en NIET inschakelt (geen relais klik).

Een mute schakelaar heeft hij enkel bij de tuner als keuze genaamd FM mute dit is een ruisonderdrukker tijdens het zenderzoeken op de FM band. Deze mute de signalen niet bij de bronnen Aux en Pu en cassetterecorder.

Ook dat klopt in dit geval. Ik heb namelijk een versterker met een mute die al het audio signaal vrijwel laat verdwijnen, daar dacht ik even aan.

Dingen door elkaar halen valt wel mee hoor....

zo leek het voor mij :)

Dit moet op te lossen zijn!

Zou geweldig zijn om hem weer werkend te krijgen. Ook omdat ik een paar jaar terug de bijpassende Yamaha NS615's wat eigenlijks de welbekende NS8M van Yamaha is intern gekocht heb. Wil deze set dan gaan gebruiken. Geeft niet.....

Heb je een universeelmeter?
Kan je wel iets meten? (als er met een pijltje aangegeven wordt waar)

Ik heb voor mijzelf een Yamaha CR-620 gereviseerd, nieuw gekocht in 1980.
Jammer dat je zo ver weg woont.

EDIT: nog wat gevonden in een ander forum, is wel engels, maar dat kan met de vertaalknop vertaald worden.
Hoewel, kromme vertalingen "power" wordt als "macht" vertaald dus wel opletten :-)

https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/repairing-cr-640-power…

[Bericht gewijzigd door vergeten op (44%)]

Heb idd wel een universeel meter. En ook een soldeerbout.

235km, in zijn en jouw profiel staan de plaatsnamen

Op maandag 27 mei 2024 09:08:05 schreef mkanninga:
Heb idd wel een universeel meter. En ook een soldeerbout.

Zie je het zitten om op de emitter van de transistoren TR801 en TR802 de spanning te meten tov het Chassis=Massa?

Wel voorzichtig en pas op voor het uitschieten van meetpennen!

Meten in de korte tijd dat hij speelt, en als geluid is weggefade!

De eerste keer dat ik hem probeerde gaf hij 3sec geluid. Nu helemaal nix meer. Dus dat meten lukt niet ben ik bang. De vorige eigenaar die hem weggaf had het zelfde.

Ik vroeg om 2 metingen.

• een met geluid
  • een zonder geluid (na het uitfaden)

de eerste heb je maar 3 sec voor (zou net genoeg kunnen zijn)
de tweede heb je tijd genoeg voor :-)

Maar als je niet door wilt gaan ook goed hoor, zeg het maar.

Tuurlijk wil ik doorgaan. Maar als je goed las kon je lezen dat ik schreef dat hij nu helemaal geen geluid geeft. Waarom dat ineens zo is weet ik niet.

(Ik blijf niet aandringen hoor!
als ik wat vraag, wel doen!
als je het niet goed begrijpt wat ik vraag, vraag gerust door!)

(Ik blijf niet aandringen hoor!
als ik wat vraag, wel doen!
als je het niet goed begrijpt, wat ik vraag, vraag door!)

Dan kan je toch de meting op de punten van de blauwe pijlen doen?
(dat moet zonder geluid)

Hoor je nog wel de Relais klik?

Wat is de spanning op de emitter van de transistoren TR801 en TR802 de spanning meten tov het Chassis=Massa?

Op welke stand zet ik de multimeter.

Gelijkspanning.
Het lijkt me verstandig dat je een oproep in de V&A plaatst.

Op dinsdag 28 mei 2024 17:48:01 schreef mkanninga:
Op welke stand zet ik de multimeter.

Als je verder wilt gaan, plaats dan een goede foto van de universeelmeter die je hebt. Dan kan het exact aangegeven worden, incl. het bereik als hij niet autorange is.

De spanning op de gevraagde meetpunten is goed voor een eerste inschatting van de gezondheidstoestand van de receiver, en een betere diagnose.

Nogmaals als je het aandurft en de raad van @Henry S. wilt negeren.
Anders is het wellicht beter iemand (van CO) in jouw woonomgeving te vragen bij te willen springen. Er zijn weleens leden die dat doen.

Mocht je hem willen opsturen naar iemand dan kan je dat aangeven.

Heb een simpele multimeter van de bouwmarkt. Deze meet wissel en gelijkspanning van laag tot hoog en je kunt dingen doormeten met piepsignaal. Op V&A die jullie adviseerden om te kijken kun je zoals ik zag dingen kopen en verkopen. Ben meer geholpen als jullie aangeven op welke stand qua volt en of ik op gelijk of wisselspanning moet meten. Zou mij dat dan nog niet lukken dan zoek ik wel iemand in de buurt of stuur hem op. Mijn meet bevindingen kan ik dan hier weer doorgeven.

Je meter moet in Vdc staan.

Moderne meters zijn autoranging, de jouwe mogelijk wel of niet (daarom die foto) Maar mogelijk staat er geen Vdc op jouw meter maar V een symbool. Als je helemaal niks van electronica weet dan wordt het heel lastig, en hier extra lastig omdat we nu niet weten wat jou meter voor schakelposities/labels heeft.

De kans om als totale leek zoiets te repareren is heel klein. Bij dit soort apparatuur is tijdens het meten even met je probe uitschieten zo gebeurd en het resultaat is meestal een forse toename van de schade.

Als je dit verknalt door een fout, ook al wat dingen hebt gedesoldeerd/vervangen en de boel erger is geworden dan willen de meeste reparateurs er niet meer aan beginnen omdat het daardoor ineens heel veel meer werk is geworden.

Dan lijkt mij het meest verstandig om hem naar iemand te sturen of te brengen in de buurt. Heb er nog niets in vervangen of gesoldeert. Zal eens kijken wie ik daar het best voor kan benaderen in de buurt of opstuur als diegene ver weg woont.

Als het mijn set was, zou ik in elk geval toch even naar dat relais kijken. Ik heb zelf meegemaakt hoe in de loop van een paar seconden of minuten de contactweerstand van een relais kan oplopen tot heel hoog. In dat apparaat zakte daardoor het zendvermogen in. Na vervangen van het (zend/ontvang-)relais was het probleem over.
Ook staat hier een apparaat waarvan een drukknop voor een audiofilter hetzelfde probleem heeft; ook daar zakt dan het geluid weg. Even in- en weer uitschakelen en je kunt weer uren vooruit. :)

Dus: geef eens een paar tikken op het relais. Wat gebeurt er?
Kun je er eventueel aan meten?
Misschien iemand uit de buurt die met een oscilloscoop kan werken? Daarmee kun je heel gemakkelijk zien waar je audio 'blijft'.

Het is een audio receiver, geen set!

Heeft een soort auto fade out klacht na ±3 sec, dat kan een relais niet.
Nu helemaal geen audio meer.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (61%)]

Een audioset. Ja.
En dat van die contacten kan dus wél. Ik beschrijf net twee gevallen waar ik zelf bij was. :)

Wat is erop tegen het relais gewoon even aan te tikken om te zien wat er gebeurt? 'Theorie' of niet?

Het kan nooit kwaad dat te proberen. Sommige relais kun je eenvoudig open maken en dan even met een stukje "ruw" papier de contacten "opschuren".

Zonet weer ff geprobeerd. Na aanzetten met speakers op groep A klikt het relais aan en vlug erna klikt er weer iets. Als of de beveiliging ingrijpt. Je hoort de linker speaker ff wat kraken zachtjes met de bron op FM. Het apparaat blijft verders keurig aan staan.

Op donderdag 30 mei 2024 18:40:42 schreef mkanninga:
Zonet weer ff geprobeerd. Na aanzetten met speakers op groep A klikt het relais aan en vlug erna klikt er weer iets. Als of de beveiliging ingrijpt. Je hoort de linker speaker ff wat kraken zachtjes met de bron op FM. Het apparaat blijft verders keurig aan staan.

Je woont niet erg ver weg van Noordwolde. Ik heb zelf een Cr 640 hersteld, mijn hemel heeft me echt veel tijd gekost, die stk's willen er wel uitklappen en een paar transistoren. Moet toch te herstellen zijn

Zou leuk zijn dat ik hem weer werkend kreeg. Zoals ik eerder schreef had ik de bijpassende speakers al in mijn bezit dat zijn de Yamaha NS615 deze zijn indentiek aan de beroemde NS8M Studio monitoren. Deze wou ik er op aansluiten. Noordwolde is wel wat dichterbij dan een eerder forumlid die zeer behulpzaam is en wat gewaardeerd word maar wel 235km bij mij vandaan woont.