Ik heb die PP accu's in grote rekken gezien hier in de HUBO winkels. Alleen de accu's met tot wel 30 procent korting op allerlei soorten. Met OP=OP erbij in de rekken. Das nu momenteel alweer gedaan, je moet dat wel in het oog houden.

Er waren er zelfs voor grasmachines met 1+1 bord erbij. Ik heb niet van dichtbij gezien omdat ik zelf geen apparaten heb van PP. In allerlei soorten spanningen en capaciteiten. Er waren accu's met de tweede aan 50 procent korting bij.

Ze doen regelmatig zo een soort uitverkoop. En dan is het zaak om er snel bij te wezen...

Dat was wel in België, ik weet het niet in Nederland of ze dat ook doen.

Ze doen dat soms ook in de grote Auchan supermarkt in frankrijk, uitverkoop accu's van allerlei merken. Wij gaan altijd naar die in RONCQ. Daar heb ik koopjes kunnen doen met Bosch ProCore accu's!

Een accu van 8Ah kost normaal 130 euro, ik heb die in Auchan gekocht aan de prijs van 85 euro! Hoe ze het doen geen idee. Maar het zijn wel echte Bosch, geen namaak.

oude stock waarschijnlijk, ze kunnen die geen 3-4jaar in het schap houden. dus moeten ze snel buiten en leveren ze weer verse

Ja dat zou kunnen, want de accu had maar een spanning meer van 15.5V.

Laadde wel netjes weer op in de lader zonder problemen. Dit is echt een beest van een Accu. Een druk op het knopje leverde 1 blinkend ledje op, tijd om op te laden. Deze accu's werken niet meer als dat laatste ledje blinkt, allen een Bosch led lamp werkt dan nog wel, werktuigen doen dan niks.

En ook zo verkocht met nog 2 jaar garantie natuurlijk. Er stond wel dat je ze onmiddellijk moest opladen voor gebruik. Ik zag toen ook accu's van Makita liggen.

had pas een liion accu van husqvarna op de werkbank, 36V bij 6Ah. dat is pas een baksteen. daar werkt menig tuinman/groendienst mee tegenwoordig. toch halen ook die dingen dik 10 jaar..

makita accu's ook, 15 jaar terug was het standaard 3Ah en een 4Ah was duurder. rond 2015 werd de 4Ah de standaard bij nieuwe machines. toen kwam eind 2016 de 5Ah als standaard en was de 6Ah nog tientjes duurder. nu scheelt het nog een 8-12€, maar de 5Ah is nog steeds de standaard accu.

[Bericht gewijzigd door testman op (44%)]

8-10jaar begint de Ri aardig mee te spelen, tenzij de accu echt overbemeten is.
bij RC dingen, is de accu de zwakste schakel, ze moet zo klein en licht mogelijk zijn, met toch enorme stromen. en die stromen halen ze al niet meer op 300-500laadbeurten en dan is het ook afgelopen. doch zijn ze nog steeds in goeie staat voor bv lichtere toepassingen.
en dan zie ik die ook wel 1000 laadbeurten halen, tenzij ze ineens door lekstroom volledig leegloopt.

hoe groter de accu voor tuingereedschap, hoe minder cycles ze draait natuurlijk. dus hoe minder snel ze aan de 1000-1500 laadbeurten geraakt (daarna merkt je toch echt dat het beste eraf is).
met 2Ah zal je 2x zoveel laden als met een 4Ah.
ik heb een 20,4Ah fiets accu op 36V, ik vertrek smorgens met 90% er ongeveer in en ben dan op het werk nog met 60-65% resterend.
soms vertrek ik maar met 80% lading en komt ik met 50% aan.
de accu verslijt maar half zo snel dan wanneer ik bv een 10Ah accu zou hebben.

een powertools accu zonder deftig bms, dat haalt geen 5jaar. die zitten dan telkens op de grenzen te werken.
ik bouw daarom mijn eigen batterijen en behandel ze dan ook goed.
opladen eens onder de 40% en als ik kan stoppen op 80-90%

ik vind het accu gereedschap vandaag de dag echt een uitkomst. klopboor, slag schroevendraaier, slijptol, bouwlamp, radio etc.
inversteer in een 3 a 4 tal accu's en je kan je meeste klussen snel doen.
Even een gaatje boren of een bout afslijpen, vind ik toch echt een stuk makkelijker dan eerst weer een verlangsnoer uitrollen. MAAR dit zijn allemaal klusjes met korte duur. Ik heb veel spul van de lidl. Voor thuis gebruik voor mij dik in orde kwa prijs kwaliteit en geleverde garantie.
Maar ik zie dat ze werkelijk ALLEs aanbieden op accu en er zijn gewoon zaken die teveel vermogen vragen of te lang duren om goed op accu's te kunnen werken naar mijn mening. Een grasmaaier is er daar zeker 1 van.
GRasmaaien kost me zowieso minstens een uur dus die verleng snoer uitrollen is dan niet het probleem, en het geeft je tool simpelweg gewoon meer en langer power.
Tuurlijk professioneel spul heeft ook kettingzagen op accu en zwaarder gereedschap, maar dat is ook een hele andere prijsklasse.
Ik heb ooit een Dyson stofzuiger gekocht op accu. Dat kreng was ergens tussen de 600 en 800.- Idd makkelijk om even te pakken en hop daar ging hij weer terug op de lader. Nou binnen no time ging de accu achteruit, waardoor je met wat geluk 5 minuten kon zuigen en leeg was hij. Dat is niet genoeg voor een hele kamer/huis te doen. Heb nu er weer 1 met een snoer. Inderdaad minder comfortabel, maar werkt in ieder geval wel altijd

gras maaien is ook prima te doen, die grasrobotjes doen het ook op accu hoor, en daar zit maar 18V 3Ah ofzo in (heb er eentje op de werkbank staan van bosch).
nu hangt het ook van situatie tot situatie af.

mijn tuin ligt helemaal achteraan het terrein, is 21m lang en 11meter breed.
het dichtste stopcontact is in de loods aan de rode peil. ik heb 38meter verlengkabel nodig, door het tuinhuis naar de achterste hoek van de tuin. dat is al een serieuze kabel.
bijkomend heb ik 18 bomen staan (en een 8tal struiken) , waar je dus telkens met je kabel rond moet.
een echte NOGO om met kabel te doen, dan koop ik liever benzinemaaier.

ik doe het nu met mijn ebike accu en een wolf garten van 36V en die doet dat prima.
gras afrijden duur ongeveer 1uurtje (meeste tijd is het leegmaken van de bak altijd) en doe dat op 1lading.
met kabel ben ik zeker 2uur bezig om telkens terug te keren met een kabel rond een boom.

ik wil nu zelf zo een robotmaaier ombouwen met raspberry, ultrasoon sensoren en camera herkenning, want zo overal kabellussen rond de bomen leggen is onbegonnen werk. huidige 'slooprobot' is eentje op lood accu's. lijkt mij prima (kan mishandeling aan, weegt veel wat stabiliteit aan de maaier geeft). misschien komt er ook een 'adapter' op zodat ik AX batterijen extra kan inpluggen

Op woensdag 22 mei 2024 07:51:23 schreef Stijnos:
Maar ik zie dat ze werkelijk ALLEs aanbieden op accu en er zijn gewoon zaken die teveel vermogen vragen of te lang duren om goed op accu's te kunnen werken naar mijn mening. Een grasmaaier is er daar zeker 1 van.

Pa had een accumaaier in de 70'er jaren _/-\o_
Geen idee hoe lang het ding gewerkt heeft, maar op een gegeven moment kreeg de meneer die de voetbalvelden van de school ernaast maaide (waar pa werkte) een paar biertjes en nam hij onze flinke tuin mee (400m^2 gras of zo waarvan een gedeelte op een helling).

De 12V motor van de maaier heb ik nog ooit een niet werkende PWM regelaar voor gemaakt waarna hij het ook prima bleek te doen als je hem rechtstreeks aansloot op 12V. Dit was als motor voor een skelter (lasproject voor school van mijn broertje, dus deed er niet zoveel toe dat de snelheidsregeling ontbrak door niet werkende PWM regelaar).

Op woensdag 22 mei 2024 08:09:48 schreef fcapri:
want zo overal kabellussen rond de bomen leggen is onbegonnen werk.

die zwakte heeft alleen bosch?
ik heb een robowmow en een Husqvarna rijden, die hoeven alleen de ring rondom te hebben
alle obstakels binnen het territorium rijden ze gewoon omheen

GPS maaiers heb ik nog geen ervaring mee, die hebben alleen het thuisstation nog nodig

GPS is niet meer zo nauwkeurig binnen 100km van de russische grens. En hoe lang dat nog > 100km blijft.... :-) :-(