Op dinsdag 21 mei 2024 15:10:40 schreef New Beetle:
Technisch maakt dit niet uit maar misschien heeft de NEN1010 daarmee een probleem, fasegeleider is dan immers 3x2,5mm2 en N slechts 2,5mm2 . Lijkt mij toch de vraag van de TS.
Slimmer is om 2 aders voor de fase en 2 aders voor de nul te gebruiken. Geeft een lagere totale circuitweerstand.
Op dinsdag 21 mei 2024 16:20:55 schreef KlaasZ:
[...]Slimmer is om 2 aders voor de fase en 2 aders voor de nul te gebruiken. Geeft een lagere totale circuitweerstand.
Dat gaat niet bij Enphase Q kabels
Op dinsdag 21 mei 2024 16:05:18 schreef bprosman:
[...]
Dat valt nou ook wel weer mee hoor.
Alles is relatief natuurlijk maar 12 tot 30€ per node afhankelijk van de stekkerafstand vinden velen duur m.i. Voor 10 panelen is dit 120 - 300€ enkel voor de bekabeling. Stingconfiguraties liggen daar ver onder.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (25%)]
ook niet vergeten dat je hierbij geen 6mm² DC kabel omlaag moet brengen in kabelgoten. en de nodige stekkers aan je string omvormer.
50meter rode 6mm² dubbelgeisoleerd solar kabel: 64€
dit kost ook wel wat hoor.
ik heb het enphase systeem gehad en had van die losse kabels. 4 omvormers op 1 kabel. en dan heb je fase en null.
als je bv 12 panelen hebt, heb je 3x zo een kabel.
die laat je dan samen komen in een aansluitdoos (jbox op het dak) en van daar kan je op je 3fase kabel monteren. dan kan je perfect ook 2paartjes samen nemen.
er zijn namelijk geen enphase kabels die van je dak naar je zekeringkast komen
Op dinsdag 21 mei 2024 16:35:25 schreef New Beetle:
[...]Alles is relatief natuurlijk maar 12 tot 30€ per node afhankelijk van de stekkerafstand vinden velen duur m.i. Voor 10 panelen is dit 120 - 300€ enkel voor de bekabeling. Stingconfiguraties liggen daar ver onder.
Ik dacht dat je het had over de 3x2.5 of 5x2.5 van dak naar meterkast.
Hoe stringconfuraties er ver onder zouden liggen snap ik niet, alle panelen moeten tenslotte bedraad worden.
Uiteraard kosten stringconfiguraties wat, maar toch is een equivalente Enphase installatie flink duurder.
10 IQ7A micro-omvormers is om en bij de 10 x 150 = 1500€ + BTW voor 3,67kVA en dan nog die dure randdingen, Q-kabels, Gateway, Q-relais, 2 stuks zelfs voor 10. Daar heb je heel veel keuze SMA, Solaredge en Huawei PV-omvormers met DC-kabel voor.
- 1m solarkabel 6mm2 + Staubli stekker: 1 + 2 = 3€
- 1m Enphase Q kabel: 13 - 15€
Ik ben niet anti-Enphase zoals velen in BE, verre van, maar toch zie je dit m.i. vooral bij bedrijven en DHZ-fanaten. Denk trouwens dat dit merk in NL veel populairder is dan BE. Belgen hebben ook een bepaalde weerstand tegen die dingen op het dak, alhoewel ik ook niet begrijp waarom.
Op dinsdag 21 mei 2024 17:18:51 schreef bprosman:
Hoe stringconfuraties er ver onder zouden liggen snap ik niet, alle panelen moeten tenslotte bedraad worden.
DC kabel koop je op rol, standaardspul, die Q-kabel vind je alleen bij Enphase.
hangt ook van de setup af. ik had 4 panelen van 245Wp die tegen de garagepoort gemonteerd werden (vertikaal dus).
met 4 panelen maak je al moeilijker een string, als die deels schaduw hebben van het huis al helemaal. dan moet je naar micro omvormers.
ik kocht mijn IQ7 destijds aan 55€/stuk geloof ik, 40€ voor de speciale kabel en alles aan een stopcontact die op 1 groep zat.
geen Qrelay, geen envoy, niks.
totale kost was 427€ voor de 980Wp installatie en heb ik op 2jaar terugverdiend.
de panelen zijn door verandering van poort vervangen door 2x 450Wp op een DS3 omvormer van 880W. die setup was iets van 350€ ook.
er komt nu ook een carpoort bij die een dak van zonnepanelen krijgt, daar komt ook DS3 op omdat je met de ECU C controller de injectie volledig kan controlleren
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Uiteraard, maar
- Een IQ7 is zoals je zegt maar 245VA. Daar heb je er ook al 16 van nodig voor 4kVA. Je moet uiteraard ook appelen met appelen vergelijken. Prijs nu en toen. Kan mij vergissen maar ik denk niet dat 55€ destijds normale handelsprijs was.
- 40€ voor speciale kabel? Daar heb je nu drie 1F Q-kabel nodes van 1,3m voor. Ver kom je daar dus ook niet mee.
- Geen Q-relais wordt m.i. afgekeurd, is een Synergrid eis. Zou kunnen dat je geluk had en de keurder wat van de wijs was destijds, maar nu denk ik niet dat je daar mee weg komt. Waar zit Evelo 
- Een Envoy is ook 140-200€. Dit is idd niet absoluut noodzakelijk maar dan leg jezelf ook heel wat beperkingen op. Dat moet je eigenlijk vergelijken met een aftandse PV omvormer zonder interface uit de jaren 90.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 20 mei 2024 23:34:36 schreef Sine:
Nee nee, enphase gebruikt een buskabel voor hun micro omvormers.
Bij de installatie van m'n pa heeft enphase een soort van "power line communication" (PLC) liggen wat niet zomaar werkt op een 3fase systeem. Je hebt dan een extra "koppelaar" nodig die de PLC van de ene fase koppelt naar de fase waar de verzamel/logging doos z'n PLC op zit.
Op dinsdag 21 mei 2024 19:33:17 schreef New Beetle:
Uiteraard, maar- Een IQ7 is zoals je zegt maar 245VA. Daar heb je er ook al 16 van nodig voor 4kVA. Je moet uiteraard ook appelen met appelen vergelijken. Prijs nu en toen. Kan mij vergissen maar ik denk niet dat 55€ destijds normale handelsprijs was.
IQ7 was eruit aan het gaan, en dan zakken de prijzen.
een iq8+ staat ook gewoon voor 83€ te koop (solarkopen.nl).
van die Qrelay zijn ook vele dingen van te vinden. volgens enphase zelf niet nodig, omdat de omvormer ook afschakelen als de spanning wegvalt.
er moet fysiek kunnen afgekoppeld worden, kan perfect in de zekeringkast.
mijn DS3 omvormers nu hebben helemaal geen Qrelay, dus waarom bij die dingen niet verplicht
Op zondag 26 mei 2024 07:24:13 schreef fcapri:
van die Qrelay zijn ook vele dingen van te vinden. volgens enphase zelf niet nodig, omdat de omvormer ook afschakelen als de spanning wegvalt.
er moet fysiek kunnen afgekoppeld worden, kan perfect in de zekeringkast.mijn DS3 omvormers nu hebben helemaal geen Qrelay, dus waarom bij die dingen niet verplicht
Is technisch inderdaad overbodig maar wetgeving schrijft dit voor, neem aan in veel landen. Moet galvanisch gescheiden zijn bij netuitval. Keurder test dat zelfs.
DS3 heeft ingebouwd relais, Enphase niet.
Heb geen ervaring met APSystems maar Enphase krijg je niet makkelijk kapot. Kapotte Q-relais wel maar dat is dan precies door een kortsluiting in de bekabeling aan de omvormerzijde. Bij APsystems kan dat wel niet gebeuren uiteraard, relais zit immers in de omvormer en die kan nooit korstluitstromen leveren in de grootteorde van het net.
Op zaterdag 25 mei 2024 16:54:13 schreef rew:
[...]Bij de installatie van m'n pa heeft enphase een soort van "power line communication" (PLC) liggen wat niet zomaar werkt op een 3fase systeem. Je hebt dan een extra "koppelaar" nodig die de PLC van de ene fase koppelt naar de fase waar de verzamel/logging doos z'n PLC op zit.
Klopt, dat doet dat Q-relais ook meteen. Maar als je toch al alles op een enkele fase aansluit valt er niets te koppelen.
Op zondag 26 mei 2024 08:45:01 schreef New Beetle:
[...]Is technisch inderdaad overbodig maar wetgeving schrijft dit voor, neem aan in veel landen. Moet galvanisch gescheiden zijn bij netuitval. Keurder test dat zelfs.
Keurder? 
Daar heb ik geen last van. Vinçotte en co hebben hier niets te zeggen.
En volgens de letter van de wet moet het wellicht hard met een relais gescheiden worden, maar de enphase omvormers zelf scheiden zich elektronisch van het net bij afwijkingen in spanning en frequentie.
Het is zeker niet zo dat de omvormers opeens in brand vliegen zonder Q-relais.
Datzelfde geldt voor een envoy, Hier liggen (schokkende) 4 paneeltjes op een plat dak, dan heb ik aan een kWh meter met modbus voldoende om het hele spul te monitoren.
Ofwel, die gaan echt niet terugleveren als er geen net aanwezig is.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Op zondag 26 mei 2024 09:20:07 schreef Sine:
[...]
Klopt, dat doet dat Q-relais ook meteen. Maar als je toch al alles op een enkele fase aansluit valt er niets te koppelen.[...]
En volgens de letter van de wet moet het wellicht hard met een relais gescheiden worden, maar de enphase omvormers zelf scheiden zich elektronisch van het net bij afwijkingen in spanning en frequentie.
Maar niet "mechanisch". Vandaar het Q-Relais.
Op zondag 26 mei 2024 08:45:01 schreef New Beetle:
[...]Is technisch inderdaad overbodig maar wetgeving schrijft dit voor, neem aan in veel landen. Moet galvanisch gescheiden zijn bij netuitval. Keurder test dat zelfs.
Solar installaties worden in NL (na installatie) niet gekeurd.
Op zondag 26 mei 2024 09:20:07 schreef Sine:
Keurder?
Daar heb ik geen last van. Vinçotte en co hebben hier niets te zeggen.
Jullie NLers zijn geprivilegieerd.
En volgens de letter van de wet moet het wellicht hard met een relais gescheiden worden
Inderdaad
Ofwel, die gaan echt niet terugleveren als er geen net aanwezig is.
Er is een verschil tussen techneuten en bureaucraten en meestal werken die elkaar tegen. Denk niet dat je zo’n IQ7 nog een micro-omvormer kan noemen als die gans België van elektriciteit kan voorzien 
Op zondag 26 mei 2024 09:26:27 schreef bprosman:
[...]
Solar installaties worden in NL (na installatie) niet gekeurd.
In BE wel, en als je dat te laat doet krijg je ook nog een dikke boete, ervaring uit eerste hand 
Op zondag 26 mei 2024 09:31:15 schreef New Beetle:
[...]In BE wel, en als je dat te laat doet krijg je ook nog een dikke boete, ervaring uit eerste hand
Ben benieuwd of daardoor het percentage "elektrische ongelukjes/branden" daardoor lager ligt dan in NL.
Als dat niet zo is kun je qua nut (kosten) daar ook vraagtekens bij zetten.
Op zondag 26 mei 2024 09:25:34 schreef bprosman:
[...]
Maar niet "mechanisch". Vandaar het Q-Relais.
Juist, een of andere EU regel die harde scheiding vereist, technisch maakt het geen donder uit.
De wet is de wet.
De DEers plaatsen ook dit op hun panelen. bliksembescherming dus.Nooit gezien in BE. Wetgeving?
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (23%)]
Op zondag 26 mei 2024 09:50:31 schreef New Beetle:
De wet is de wet.
Klopt,
Behalve in de zin dat het hier geen wet is, en de zonnepaneelpolitie dat niet controleert.
Op zondag 26 mei 2024 09:31:15 schreef New Beetle:
[...]In BE wel, en als je dat te laat doet krijg je ook nog een dikke boete, ervaring uit eerste hand
en WAT kijken ze dan na?
in 2021 heb ik 4 panelen gemonteerd tegen mijn poort, met een 600W chinese omvormer. leverde 400W en zat continue met zijn fan te blazen. 1 paneel afgekoppeld ene en enphase erop. presteerde veel beter. dus heel de boel omgebouwd naar 4x IQ7. piekvermogen ineens 900W.
dit alles zat aangesloten op mijn garagezekeringkast. daar was 1 stopcontact op 1 groep van 4A die op een kWh meter zat. en daar zitten de panelen in geplugged.
aangezien het geen 'vaste' installatie is, dus geen keuring. kan ook geen andere stopcontacten overbelasten, aangezien het de enige in de groep is, en met een zekering van 4A kan er weinig foutlopen.
ik heb nog wat testen gedaan met die panelen (2 tegen de poort, 2 op de garagebox) (4op de garagebox)... totdat ik wist wat ik wou.
ik heb dan 20panelen gekocht (10 op huis, 10 op plat dak) en die boel laten keuren.
terwijl ze keurden, waren de andere 4panelen DUIDELIJK te zien.
wat heeft de keurder bij mij gecontrolleerd?
-de zekeringkast (aanwezigheid aparte groep, aanwezigheid diffs, aanwezigheid remautomaat)
-meting gedaan van de aardweerstand
en thats it !!!
heeft de panelen NIET bekeken,
de bekabeling NIET bekeken,
schemas NIET bekeken,
aantal zonnepanelen NIET bekeken
bevestiging of aardig van de panelen NIET bekeken
en mijn boel werd goedgekeurd. ik heb officieel panelen, maar of er nu 20 terugleveren, of 22, dat zal geen kat weten
ik heb ondertussen de panelen aan mijn garage ook afgekoppeld en samen gezet op de andere zonnepanelen groep (dus ook met remautomaat ertussen nu).
mijn aardig is NIET veranderd, mijn remautomaat niet, mijn groepen niet... dus technisch GEEN verschil
ik ga nu een carpoort bijzetten, en daar komen 10panelen bij als dakbedekking. die komen samen met een ECU-C ook op die groep, met het verschil dat die ECU-C de teruglevering zal kunnen meten.
als er 5kW teruggeleverd wordt, dan stopt de carpoort met leveren (dus het max van mijn legale installatie is hetgeen teruggeleverd zal worden).
keuring van die panelen laat ik 'misschien' doen, weet het nog niet.
de oude panelen waren wel aanwezig en in dienst bij de keuring, mijn probleem niet als ze die niet bekijken
nu zijn die tegen de garagepoort veranderd door 2 zwarte boven de poort. dus totaal niet zichtbaar met luchtfotos. garagepoort gaat in hetzelfde zwart geschilderd worden (opening was 4meter hoog, de poort zelf is maar 3meter). zijn ook maar panelen die wat doen in de winter, bij lage zon
Ik zie je verticale panelen en moet denken aan een stukje in de krant van een paar weken geleden. Een Nederlander had een schutting gezet van verticale panelen en dat was zo vernieuwend dat het (1) in de krant kwam en (2) er wereldwijd interesse was. Zat even met mijn oren te klapperen...
Ja het is goedkoop (een zonnepaneel is tegenwoordig niet zoveel duurder dan een dun grenen schuttingdeel) en je hoeft weinig schoon te maken: woestijnzand spoelt er bij een buitje beter vanaf dan bijna horizontale panelen, maar vernieuwend??? Tja, met de glas-glas panelen heeft het meer zin dan 10jaar geleden.
Link (kijk uit, ik kom op een foto uit die inderdaad in het artikel van het AD stond maar daarna kreeg ik een "Bad Gateway". Ook vreemd dat het artikel claimt van 2020 te zijn terwijl precies die foto in een artikel van dit jaar stond. Tenzij de Alzheimer nu al toe slaat...)
de mijne staan 4meter hoog tov de grond, en pal op zuid.
ideaal eigenlijk.
op 19jan haalde ik 810W als maximum, en voor 2x 450Wp panelen op een 880W omvormer lijkt me dat best goed voor een januari dag.
die dag had ik 3.99kwh opbrengst.
zeker niet te verwaarlozen, en elke andere oplossing om die bovenkant te dichten, had duurder geweest dan die 2 paneeltjes.
ik heb ze met scharnieren aan de bovenkant vasthangen, dus kan in de zomer de boel 'open' zetten als afdak om de warmte uit de loods weg te krijgen.
vertikaal brengt zeker goed op, t is nu maar wachten tot de eerste fabrikant van sectionele poorten met smalle lange zonnepanelen begint