Vermits er hier ook al eens over buizenelektronica gesproken wordt de laatste tijd, ga ik hier ook eens iets neerzetten waar ik al héél lang mee sukkel en toch eens opgelost wil hebben. Kwestie van m'n forumnaam eens eer aan te doen. 
Ik ben nooit sterk geweest in hoogfrequent en dit behoort daar echt wel toe.
Vernoemd toestel werkt perfect in mijn werkplaats omdat ik daar vlak tegen m'n antennemodulatoren zit en het antennesignaal heel sterk is. Eens in m'n retro-kamer valt het op dat, behalve op VHF band 1 het beeld veel te donker is/te weinig contrast heeft.
Altijd gedacht dat het probleem rond de AVR schakeling zat, maar nu ik er dit weekend eens terug aan begonnen ben, lijkt die prima te werken.
Vermits dat je op Band 1 een gigantisch contrast kan krijgen ook bij erg zwak signaal lijkt me dat probleem toch uit de kanaalkiezer te komen?
Ook opvallend, via UHF is het probleem hetzelfde: geen probleem bij erg sterk signaal. Zwakker signaal betekent te donker beeld.
Wat ik voorafgaandelijk al deed:
even alle buizen van het middenfrequent vervangen door 100% goeie; hetzelfde met de twee buizen in de kanaalkiezer. Dat heeft het issue lichtjes verbeterd, maar hetzelfde felle contrast als op band 1 is het zeker nog niet.
Ik doe even het schema van de kanaalkiezer en de rest van het chassis erbij.
Kan iemand me even helpen wat er hier verschillend is als je een kanaal op band 1 kiest vergeleken met band 3.
Mijn dank is groot!
om een lang verhaal kort te maken.. band 1 ok, band III, IV en V te donker bij zwak signaal. Hoe zit het met de ruis, die je normaal bij zwakke of geen signaal te zien krijgt?
Goeie vraag en vergat ik te vermelden. Geen ruis te zien Ook niet op band 3 en Uhf. Zelfs zonder antennesignaal heb je enkel een wit beeld.
Enkel op band I zitten er her en der wat zwarte spikkels in.
Hoeveel meter antenne kabel zit er tussen de werkplaats en de retro-kamer en welke type antenne kabel is het?
Is de antenne kabel uit een stuk of zitten er koppelstukken / splitters / andere onderbrekingen tussen?
Op dinsdag 21 mei 2024 00:45:31 schreef Bobosje:
Hoeveel meter antenne kabel zit er tussen de werkplaats en de retro-kamer en welke type antenne kabel is het?
Is de antenne kabel uit een stuk of zitten er koppelstukken / splitters / andere onderbrekingen tussen?
Daar zitten de nodige koppelstukken en toestanden tussen. Dat zal het signaal ongetwijfeld verzwakken, maar ik heb in die kamer een toestel in meubelvorm staan met precies hetzelfde binnenwerk. Die doet het perfect op de bewuste antenne-aansluiting.
Maar m’n echte vraag is eigenlijk: wat gebeurt er precies in die kanaalkiezer om band I dan wel band III te triggeren?
De demping van de antenne kabel is hoger in de hogere banden en met de nodige lengte en koppelstukken en andere toestanden ertussen maakt dat het toestel daar gevoeliger voor kan zijn dan een ander toestel door bijv. in waarde verlopen onderdelen.
In de hogere banden heb je naast de demping ook sneller last van reflecties in de antenne kabel door de aanwezige koppelstukken en andere toestanden die in de antenne kabel zitten.
Indien mogelijk probeer het eens met een antenne kabel uit een stuk van dezelfde lengte.
Zonder antenne signaal moet er ruis is sneeuw zijn.
Als het op alle banden niet zo is is er waarschijnlijk iets mis met de MF.
In de VHF kanalenkiezer wordt voor elk kanaal een eigen spoelensetje ingeschakeld. Die staat op een printplaatje. Omschakelen van Band 1 naar 3 gaat dus vanzelf tussen kanaal 4 en 5.
Die printplaatjes met spoelen zitten in een soort wafer, door te draaien schuif je een ander printplaatje voor de schakjelaar.
De UHF heeft continu afstemming.
Op maandag 20 mei 2024 23:55:27 schreef Beeldbuisje:
Goeie vraag en vergat ik te vermelden. Geen ruis te zien Ook niet op band 3 en Uhf. Zelfs zonder antennesignaal heb je enkel een wit beeld.
Enkel op band I zitten er her en der wat zwarte spikkels in.
Het is dus nog niet zeker of de fout in de tuner(s) zit, of het MF.
Een manier om daar achter te komen is even het tuneroutsignaal van een andere TV in dit mf injecteren, via een korte coaxkabel. (zo kort mogelijk). dat gaat het makkelijkst met een draagbaar tvtje als bron, kan je dichtbij zetten. (Ik gebruik een Shiljalis 401 als tunergenerator, veel kleiner kan niet)
Een andere methode is een RF generator op 38,9Mhz, AM gemoduleerd ( bvb 1kHz, 30% modulatieà, 0,5 à 1mV output injecteren op het IF in punt. De 1 kHz moet na de detectie zeker 1 volt bedragen.
Als het dan toch uit de tuners zou komen.. kan een tik van de bliksme geweest zijn. Vhf tuner openmaken en bekijken. UHF tuners zijn een pak lastiger, das bijna tovenarij 
TS heeft goed beeld op het toestel wanneer de antennekabel kort is, zou niet duiden op een ontregelde tuner of MF.
TS heeft een "retroruimte" daar staan meerdere TV-jonkheden die het in dezelfde omstandigheden kwa veldsterkte wel goed doen. tevens ruist deze TV niet of amper zonder signaal. Dat zijn toch twee indicatoren dat het toestel gevoeligheid mist.
Misschien is er, zonder antennesignaal, wel ruis achter de tuner of MF maar clipt het videosignaal in de TV bij een te zwak signaal.
Vanavond toch die kanaalkiezer eens open gehaald. Veel van die bruine weerstanden waar er eentje toch behoorlijk verlopen is: R8 mat 23K ipv 8K2.
Dat heeft er in geresulteerd dat alles tot en met kanaal 7 goed geworden is, vanaf kanaal 8 is het zelfs slechter geworden.
Nu kan ik echt niet meer volgen...
Op donderdag 23 mei 2024 22:02:44 schreef Beeldbuisje:
Dat heeft er in geresulteerd dat alles tot en met kanaal 7 goed geworden is, vanaf kanaal 8 is het zelfs slechter geworden.
Nu kan ik echt niet meer volgen...
Hoe is die tuner fysiek opgebouwd? eentje met latjes met gedrukte spoelen? post eens een foto van de open tuner.
Op vrijdag 24 mei 2024 13:56:52 schreef Bobosje:
Hoe is beeld en geluid in de werkplaats op alle kanalen?
Dat is tweeledig: als ik zonder verzwakker werk en/of op een werkend toestel kunnen alle kanalen perfect zijn. Ik zeg kunnen, want ik werk met een modulator die in principe ingesteld staat op kanaal 4, maar daar kan ik op instellen wat ik wil en dan ook nog eentje op kanaal 44 en 46.
Om nog iets te vermelden over een eerder bericht: die modulator in de werkplaats/kelder staat standaard op kanaal 4. Hier vertrekt ook de coax twee verdiepingen naar boven naar de retro-kamer incl. de nodige versterkers, koppelstukken,... naar de televisies. Op betreffend toestel uit dit topic gaat het ook in de retro-kamer goed op kanaal 4.
Op de retrokamer zelf staat een modulator aan een DVD speler die uitzendt op kanaal 9. Gaat uiteindelijk over veel minder "rommel" en dat gaat dan slecht.
Op zaterdag 25 mei 2024 00:38:51 schreef kris van damme:
[...]
Hoe is die tuner fysiek opgebouwd? eentje met latjes met gedrukte spoelen? post eens een foto van de open tuner.
Op zaterdag 25 mei 2024 10:40:47 schreef Beeldbuisje:
Dat is tweeledig: als ik zonder verzwakker werk en/of op een werkend toestel kunnen alle kanalen perfect zijn. Ik zeg kunnen, want ik werk met een modulator die in principe ingesteld staat op kanaal 4, maar daar kan ik op instellen wat ik wil en dan ook nog eentje op kanaal 44 en 46.Om nog iets te vermelden over een eerder bericht: die modulator in de werkplaats/kelder staat standaard op kanaal 4. Hier vertrekt ook de coax twee verdiepingen naar boven naar de retro-kamer incl. de nodige versterkers, koppelstukken,... naar de televisies. Op betreffend toestel uit dit topic gaat het ook in de retro-kamer goed op kanaal 4.
Op de retrokamer zelf staat een modulator aan een DVD speler die uitzendt op kanaal 9. Gaat uiteindelijk over veel minder "rommel" en dat gaat dan slecht.
Als je de modulator aan de DVD speler in de retrokamer insteld op kanaal 4 heb je dan wel goed beeld en geluid net zoals (of misschien beter dan) via de coax naar de modulator op kanaal 4 in de werkplaats of blijft het dan slecht?
Idd eentje met gedrukte spoelen, naar Duits ontwerp 
Maakt het uit of de PC900 er in zit voor de hogere kanalen als je een sterk signaal aanbied?
Ik heb het idee dat weerstand R8 toch eea verbeterd heeft.
Sinds die weerstand vervangen is, regelt de fijnregeling vele verder door. Op die manier regel ik de boel op band III naar een donker weliswaar scherp beeld, maar nu geraak ik ook voorbij een punt waarbij het beeld vele helderder wordt; lees: meer contrast.
Dit is nu natuurlijk de verklaring waarom band I toevallig goed was en ik zulke gekke fenomenen kreeg na het vervangen van die weerstand. In mijn vorige post: tot kanaal 7 ok en alles erboven slecht. Vanaf kanaal 8 is het gewoon goed te regelen met de fijnregeling.
Toestel terug op z'n plek gezet in de retro-kamer en ook hier doet hij het goed.
Vanavond eens een filmpje op kijken.
Wat wel blijft: antenne eruit en je hebt enkel een wit beeld. Geen sneeuw.
Enorm bedankt voor het meedenken!