Hi,

Ik heb een Sony DVP-CX860 300 disc player die de TOC pas kan inlezen na 5 minuten nadat het apparaat heeft aangestaan. Daarna werkt het prima met elke CD.

Meten is lastig, het laser gedeelte zit midden in het roteerde CD gedeelte.

Maar misschien heeft iemand dit al eens gehad?

De lens van de laser unit met een aantal wattenstaafjes met een beetje demi water eens voorzichtig schoonpoetsen kan helpen.
Gebruik nooit spiritus om de lens te reinigen.

Als het probleem na 5 minuten weg is lijkt het mij eerder een voedingsprobleem of iets wat warm wordt dan een vieze laser.

Als hij warm is en werkt, uitschakelt en dan direct weer aan, beginnen de 5 minuten dan opnieuw of doet hij het dan meteen weer?

Op dinsdag 21 mei 2024 00:32:10 schreef Bobosje:
De lens van de laser unit met een aantal wattenstaafjes met een beetje demi water eens voorzichtig schoonpoetsen kan helpen.
Gebruik nooit spiritus om de lens te reinigen.

Ja de laser heb ik eruit gehad en de lens schoongemaakt en de lens as schoongemaakt en licht gesmeerd.

Op dinsdag 21 mei 2024 15:42:19 schreef WillemV2:
Als het probleem na 5 minuten weg is lijkt het mij eerder een voedingsprobleem of iets wat warm wordt dan een vieze laser.

Als hij warm is en werkt, uitschakelt en dan direct weer aan, beginnen de 5 minuten dan opnieuw of doet hij het dan meteen weer?

Als je hem werkend uit zet en je laat hem bv 2 minuten uit dan werkt hij daarna gewoon meteen weer goed.

Eerste keus is een defecte elco. Koelen/verhitten ter plekke.

Op dinsdag 21 mei 2024 21:07:34 schreef RAAF12:
Eerste keus is een defecte elco. Koelen/verhitten ter plekke.

Dat is ook mijn eerste idee idd. Er zitten 3 SMD stuks op de laser PCB

Op dinsdag 21 mei 2024 22:03:33 schreef nijhuisr:
[...]

Dat is ook mijn eerste idee idd. Er zitten 3 SMD stuks op de laser PCB

Koud maken en kijken of de 5 minuten opnieuw begint te tellen?

dubbelop :)

Ik heb de 3 elcotjes vervangen op het laser drive board en dat haalt helaas niks uit.

Verder zijn de PCBs zo druk bevolkt met honderden kleine ceramische Ctjes die problemen kunnen geven dat het voor mij geen doen meer is.

Ik ken het ding niet maar als elco's problemen geven, wat ik hier ook denk, dan moet je de voedingselco's testen.
De beste methode is om met een scoop te kijken. Als er elcos rot zijn dan staat er een flinke rimpelspanning op. Heb je die niet dan kun je elco's desolderen en met een LCR meter meten. Heb je die ook niet dan kun je beter een andere hobby zoeken >:) of op de gok dingen gaan vervangen want zonder scoop ben je blind. Een alternatief wat soms werkt is om met een fohn elco's voor te verwarmen. Helpt dat dan is er een rot. Maar als ze te ver heen zijn helpt dat ook niet meer.

Ceramische condensators slijten niet. Ze kunnen wel open (bv door iets mechanisch) of short (bv door overspanning) gaan). Dat speelt hier waarschijnlijk niet want als die de oorzaak zijn doet hij het helemaal niet meer, ook niet na opwarmen. Er zitten vaak maar weinig kritische keramische C's in een schakeling. Denk dan aan bv timing C's bij bv een SMPS of pwm regelaar. Maar die vind je met een scoop zo. (datasheet erbij en op de pinnen met een scoop meten of hij oscilleert en wat bv een enable lijn doet.

Een scoop is een van de belangrijkste meet hulpmiddelen maar zonder gedegen kennis van de bediening en electronica begin je er helaas weinig mee. Maar rimpel meten kan iedereen.

Je kent het ding niet maar wel zo'n lap tekst.

Wanneer de disc player de eerste 5 minuten de TOC niet kan lezen kun je dan zien en of horen (een licht tikkend geluid afkomstig van de laser-unit) of de lens van de laser-unit probeert te focusseren?

Op zondag 26 mei 2024 00:55:37 schreef nijhuisr:
Je kent het ding niet maar wel zo'n lap tekst.

Dat zijn gewoon dingen die voor vergelijkbare problemen bij de meeste reparaties gelden. Als de voeding niet goed is dan gebeuren er rare dingen, tijd/temperatuur gerelateerde dingen of werkt de boel helemaal niet meer. Ook slechte solderingen kunnen vreemde problemen veroorzaken.

Op zondag 26 mei 2024 00:56:40 schreef Bobosje:
Wanneer de disc player de eerste 5 minuten de TOC niet kan lezen kun je dan zien en of horen (een licht tikkend geluid afkomstig van de laser-unit) of de lens van de laser-unit probeert te focusseren?

Ja je hoort heel duidelijk de laser spoelen en de CD draait af en aan.

Ik heb toch maar de voeding bekeken en gesoldeerd omdat er donkere plekken rond de regelaars zitten. Elko ook maar vervangen door betere met lagere ESR.

Maar helaas, was/is er niks mis met de voeding.

Het kan ook nog een slechte laser zijn, of een chip die moet opwarmen.

Ik vrees dat de laser of detector hun beste tijd hebben gehad...

Op zondag 26 mei 2024 15:49:15 schreef Bobosje:
Ik vrees dat de laser of detector hun beste tijd hebben gehad...

Dat zou zomaar kunnen, ik heb via het test mode menu de laser opnieuw laten afstellen voor de CD functie en dat kan keurig als de speler goed werkt, maar na een tijdje uitzetten begint het probleem toch weer van voor af aan helaas.

Ik heb een Sony DVP-CX860 300 disc player die de TOC pas kan inlezen na 5 minuten nadat het apparaat heeft aangestaan. Daarna werkt het prima met elke CD.

Kan een versleten laser of detector het na 5 minuten wel goed doen, ook met andere CD's ? Ik zou juist andersom verwachten. Kun je ergens een scoop lenen ?

Op zondag 26 mei 2024 23:34:01 schreef fred101:
[...]

Kan een versleten laser of detector het na 5 minuten wel goed doen, ook met andere CD's ? Ik zou juist andersom verwachten. Kun je ergens een scoop lenen ?

Ik denk het ook niet.

Ik ga er geen cent meer instoppen, ik heb meerdere scoops en meet LCR spullen maar het ding is werkend ook niet het onderzoeken waard helaas.

Als iemand hem wilt hebben hoor ik het graag, staat nu op MP met het probleem erbij vermeld.

Als hij koud is werkt hij niet. Dus je hebt tijd genoeg zolang je hem maar steeds kort aanzet. Scoop probes op alle voeding rails en aanzetten (ac gekoppeld). Blijken die echt goed en alle solderingen zijn ook perfect dan wordt het lastig maar probes bevestigen, aanzetten snel kijken en weer uit zetten.
Wat ik dan doe is noteren wat ik op welke punten meet. Alles met scoop AC of DC gekoppeld afhankelijk van het type signaal) Dan wachten tot hij wel blijft spelen en dan de metingen vergelijken. Het moet iets zijn met relatie tot temperatuur (fohn al geprobeerd ? ) of bv te hoge opstart stroom want anders kan hij daarna niet gewoon werken.

Maar dan heb je het over echt repareren en niet over op de gok vervangen van wat je op forums leest en op YT ziet. En repareren is een hele mooie vorm van puzzelen.

De hoofd voeding spanningen zijn goed en rimpel vrij.

De rest van de spanningen (3v3 en 1v8) worden lokaal op de PCB gemaakt, te veel gedoe om daar te meten, laat staan het repareren van dat kleine SMD spul. En in deze CD speler is het ECHT heel klein SMD spul.

Zonder schema's, gegevens van meetpunten en afregelprocedures is het zoeken naar de bekende speld in de hooiberg...

Ik heb gewoon het service manual.

Er valt niks af te regelen, dat gaat met een procedure in de "test mode" en die heb ik al uitgevoerd.

Op maandag 27 mei 2024 07:56:18 schreef fred101:
Als hij koud is werkt hij niet. Dus je hebt tijd genoeg zolang je hem maar steeds kort aanzet. Scoop probes op alle voeding rails en aanzetten (ac gekoppeld). Blijken die echt goed en alle solderingen zijn ook perfect dan wordt het lastig maar probes bevestigen, aanzetten snel kijken en weer uit zetten.
Wat ik dan doe is noteren wat ik op welke punten meet. Alles met scoop AC of DC gekoppeld afhankelijk van het type signaal) Dan wachten tot hij wel blijft spelen en dan de metingen vergelijken. Het moet iets zijn met relatie tot temperatuur (fohn al geprobeerd ? ) of bv te hoge opstart stroom want anders kan hij daarna niet gewoon werken.

Maar dan heb je het over echt repareren en niet over op de gok vervangen van wat je op forums leest en op YT ziet. En repareren is een hele mooie vorm van puzzelen.

Het was in dit geval op de "gok" vervangen dat best wel een kans zou zijn als je het schema ervan bekijkt.

Ik heb geen fohn, misschien iets om aan te schaffen idd. Als ik het nu verdachte board ga verwarmen dan is de conclusie dat het board en defect heeft en vervangen dient te worden.

Het is een computer moederboard verkleind naar 10 bij 8 Cm, als je daar met je soldeerbout op zit dan heb je meteen 5 componenten aan je tip kleven.

Er zitten een 20 SMD elkos op en meten in werkende toestand is helaas niet mogelijk. En dan is het nog de vraag of het wel een elko is, chips kunnen ook dit probleem geven en dan is het meteen al klaar.

SMD elco's kunnen problematisch zijn. Heeft volgens mij vooral met de leeftijd te maken. Ik krijg regelmatig een PCB binnen waar ik er een stuk of 8 preventief moet vervangen omdat die te vaak falen. Ook bij een betaald type/leeftijd scopemeter van Fluke. Volgens mij meestal ergens tussen 2000 en 2010. In jou geval zou ik die desolderen en meten maar dat zijn echt k#tdingen om te desolderen.

Ik heb nog nooit een IC gezien wat alleen warm wil werken. Mogelijk kan het (slechte bond draad las) maar dan bij hele hoge uitzondering.

SMD verwijderen doe ik met hete lucht. Met Alutape plak ik de boel rondom het component af. Solderen doe ik dan met gullwing (Ik heb 3 maten waarvan 1 gebogen voor moeilijke hoekjes.

Maar het is simpel, als je het niet wilt en/of kunt dan doe je het toch niet. Ik doe dat voor mijn werk, maar ik snap wel dat als je de apparatuur en/of ervaring niet hebt, je liever van SMD afblijft. Toch zou ik het eens oefenen als je reparaties wilt blijven doen. SMD is niet meer weg te denken.

Het is niet zo moeilijk als het lijkt, tenminste als je over een microscoop of goede ogen beschikt, anders wordt het een uitdaging. 0402 lukt me nog wel maar kleiner liever niet. Ik kan het wel (als ik goed in mijn vel zit) maar dat is niet comfortabel meer. Met een loepbril lukt 1206 nog maar voor kleiner moet ik de microscoop erbij pakken.

Op maandag 27 mei 2024 22:17:57 schreef fred101:
Maar het is simpel, als je het niet wilt en/of kunt dan doe je het toch niet.

Dat is dus de vraag. Ik snap prima hoe je klein SMD spul kunt vervangen met alle nodige apparatuur die ik gewoonweg niet in huis heb. Maar ik zou het wel willen herstellen.

De vraag was eigenlijk in de begin post of iemand dit al eens opgelost had.
Dus een oplossing voor het probleem, tuurlijk een schot in de duisternis.

Ik kan helaas niks meten in werkende staat omdat de PCBs dan niet toegankelijk zijn.

Wat je allemaal voor je werk kan vind ik oprecht interessant maar daar heb ik niet zoveel aan helaas, IK heb niet de spullen.

Daarnaast moet je ook bedenken wat het oplevert, het ding is nu misschien niks meer waard maar werkend? Een DVD speler met Scart uitgangen?

Als iemand wilt mee denken download het service manual en bekijk deze.
Misschien heeft iemand een idee.

https://elektrotanya.com/sony_dvp-cx860_dvp-cx870d_sm.pdf/download.htm…