In het kastje onder de gootsteen in het huis waar we over een tijdje gaan wonen, trof ik tot mijn verrassing het volgende aan:
Drie keukenkastjes verderop is de electrische kookplaat. Die perilex steker heeft daarmee te maken (denk ik). Op de bouwtekening van de keuken staat een vierkant getekend met 'eb' er in.
Bij de voordeur is ook een meterkast. Weet iemand waarom deze opzet, zo'n stoppenkast (groep 1, groep 2, groep 3) in een keukenkastje gebruikt is?
Het huis is zo'n 20 jaar oud. Alles werkt, dat is het punt niet, ik vraag me gewoon af waaróm dit zo gemaakt is.
Dank voor reacties!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
eb zal staan voor elektrisch boiler. Er zal waarschijnlijk al eens een nieuwe keuken geplaatst zijn, waarbij apparatuur geplaatst is waar voorheen geen leidingen gelegt zijn. De bestaande fornuis leiding gebruikt men dan wel als voeding voor een onderverdeling voor bv vaatwasser; oven; magnetron; cooker.
benleentje
Golden Member
Een kleine onderverdeler in of bij de keuken komt wel vaker voor.
Meestal zijn de standaard groepen in de keuken toch te weinig en moeten er groepen bij en kabels trekken heeft men niet altijd zin in en dan kan je de bestaande perilex aansluiting best splitsen in meerdere groepen.
Waarschijnlijk vond de toenmalige eigenaar / gebruiker het genoeg één kabel naar de keuken te trekken en vandaaruit de verschillende gebruikers te voeden.
De plaats van de verdeelinrichting vind ik tamelijk bedenkelijk zo vlak bij waterleidingen en afvoeren èn ook een leuke voorraad aggressieve vloeistoffen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vreemd genoeg zijn waterleidingen niet verboden bij een groepenkast (zolang ze niets in de weg zitten...)
Al die flessen met schoonmaakmiddelen mag volgens mij niet; je mag zo'n ruimte niet als opslagplaats gebruiken. (niet zeker of dat een eis of een advies is)
benleentje
Golden Member
je mag zo'n ruimte niet als opslagplaats gebruiken
Dat moet je meer zien als in de groepenkast een groep wil uitschakelen dan moet ik daar zonder te veel moeite er direct bij kunnen.
Een keukenverdeler, dat werd wel gedaan ja. Daar hoor en zie je eigenlijk niet veel meer van.
Jaren 90 spul zo te zien, die holec alamats zijn bekende /beruchte probleemgevallen, dus die zou ik zeker even testen.
-edit-
Hager had ze ook, maar dat segment is tegenwoordig blijkbaar vervallen.
https://hager.com/nl/catalogus/producten/uys30yc-f-energybox-3-fase-3-…
Wat mij betreft toch wel een redelijke bob de bouwer factor.
Als het een IP65 verdeler zou zijn tot daar aan toe , maar deze in die kast met riool en water...
Niet mijn keuze.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vermoed dat er 1 driefase kabel van de hoofdkast hierheen loopt en dat hier dan de kookplaat (2 zekeringen), oven, en koelkast op zitten... Als ik het goed heb moet je voor het splitsen van de 3fase kabel een stoppenkast plaatsen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wrs is de perilex stekker krachtstroom welke voor de verdeelkast word gebruikt. het fornuis heeft een kookgroep gekregen in die kast. echt een oplossing bij gebrek aan leidingen in de keuken. materiaal ziet eruit als 2002-2006 rond die koers.