Goededag,

Ik heb ALTERA EP610PC (EPLD) waarvan ik de software wil uitlezen en vervolgens in een paar andere wil zetten.

Voor zover ik weet heb je daar een specifieke programmer voor nodig.

Mijn vraag is: Is er hier iemand met zo'n programmer of een tip die behulpzaam zou kunnen zijn?

Frank.

Ben je er zeker van dat het Security-Bit in de EPLD niet is gezet?
Wanneer het Security-Bit is gezet dan kun je de EPLD niet uitlezen.
Het Security-Bit wordt gewist als de hele EPLD wordt ge-erased.

Ik weet niet of het Security-Bit is gezet, daar komen we achter bij het uitlezen van de chip.
Hopelijk is dat niet zo al lijkt mij de kans erg groot.

Ik heb meerdere printen waarvan de EP610 defect is maar ook nog werkende printen.
Hopelijk zijn ze te kopieeren.

Was dat niet een bitblaster of byteblaster of zoiets?

-edit- Ja, dus: https://cdrdv2-public.intel.com/654344/ug_bbii.pdf met de quartus software.
Altera is tegenwoordig van Intel.

De vraag is of er een JTAG port op die chips zit, anders moet je een echte programmer met bijbehorende socket voor hebben.

-edit- Toch niet, die EP610 is een kleinere chip dus, net datasheet opgezocht.
Lijkt meer op een GAL device en ik denk dat je toch een echte programmer nodig hebt.

Ik heb even een antiek systeem van me opgestart en mijn oude dataman-48 software opgestart. Die ondersteund de EP610.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

ALs losse programma zou deze denk ik kunnen. Ik heb dat verder niet gecontroleerd. Zorg als je de T48 of opvolger koopt je wel een originele koopt van een XGecu dealer.
Op ali worden er veel clonens aangeboden.

Koop geen TL866 meer want dat zijn nu 100% clones

http://www.xgecu.com/en/

De betreffende chip is DIL24 dus zou dus ondersteund moeten zijn op mijn programmer zonder adapter.
Zou je je woonplaats in je profiel willen zetten, misschien kan ik je helpen.

Henri (Brenger van het goede nieuws).

Mijn profiel is bijgewerkt, ik woon in Rijswijk (ZH) op de grens met Delft.

Zou je bereid zijn om een poging te doen de EP610 uit te lezen?

De kans dat het lukt vanwege het Security bit wat gerust actief is gemaakt acht ik enorm groot maar niet geschoten is altijd mis zeggen ze wel eens.

Op zaterdag 25 mei 2024 20:45:19 schreef benleentje:

Koop geen TL866 meer want dat zijn nu 100% clones

http://www.xgecu.com/en/

Die werken zeker zo goed hoor.
Maar een TL866 doet geen EPLD.

Rijswijk is net wat te ver uit de buurt, je zou een goede(master) + nieuwe (of meerdere, mocht het lukken die uit te lezen) op kunnen sturen per post.
Als je dat wilt, stuur even een PM zodat we adressen uitwisselen.
Ik kan er vandaag verder niet meer op reageren want ik moet over een half uurtje weg.

Als ik de chip uit kan lezen stuur ik je natuurlijk ook de file op zodat je die later nogmaals kunt gebruiken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]

De EP610 wordt ook niet ondersteund door de TL866II Plus, T48 Plus en de T56 Plus.

Voor legacy EPLD's, PAL's en bijv. GAL6001 zul je andere programmers moeten gebruiken.

Henri,

Bij voorbaat dank, ik ga je een mailtje sturen.

Hier zit ik nog wat betaalbaars staan: https://www.ebay.com/itm/172233086439 Oops: Zijn die dingen niet OTP? Ik moet nog even het datasheet checken.

Ja: Zijn OTP tenzij er een xtal window in zit kun je die UV erasen (eraser heb ik), dus bij tweede hands moet je naar die dingen zoeken. Ik ben bang dat ze wel prijzig worden. EP610D ... of zo?

Welke speed rate heb je nodig?

-edit-
Dit is al een stuk beroerder aan de prijs: (Zoek op EP610DI of EP610DC en images bijvoorbeeld)

https://www.ebay.com/itm/1-x-EP610DC-30-mit-Testpunkt-CPLD-EP610-Famil…

-edit- Al een stuk vriendelijker:
https://www.utsource.net/itm/p/300043.html

Helaas heb ik geen EP610 liggen (wel een zwik D5C060 EPLDs van Intel, lijken er wel op trouwens kwa functionaliteit).

Intel heeft Altera gekocht, dus het is mogelijk dat eea een nieuw "naampje" heeft gekregen.

Volgens mij was die EPLD al obsolete voordat Intel Altera opkocht.

Toen bij Altera, Xilinx, Lattice etc. de eerste FPGA's, MACH's etc. verschenen gingen de EPLD's, PAL's, GAL's etc. al snel naar de achtergrond.
De FPGA-achtigen hadden al gauw veel meer macrocellen en een veel lager stroomverbruik bij een hoge fmax.

Een EP610 is onderweg naar Herni62.
Hopelijk zijn ze het security bit vergeten en is de chip uit te lezen.

Zo ja dan ga ik op zoek naar vervangers.
Het product waar de chips inzitten kwam op de markt in 1992.
Dat is al weer 32 jaar geleden besef ik mij nu ineens.
Tjonge wat gaat de tijd hard, ik weet nog dat ik bij de introductie zat.

Toch zijn er nog vele systemen in het veld werkzaam.

De chip is van het volgende type EP610PC-15 (DIP24 zonder UV wis venster).

Ben benieuwd of het lukt, hopelijk wel natuurlijk, hou ons op de hoogte zou ik zeggen. Wat voor apparaat is dat waar deze chip in zit..?

Ik probeer het me voor de geest te halen, maar volgens mij heb ik de EP610 op m'n vorige werk wel eens in handen gehad: code-protection aan? Geen punt, die Dataman leest gewoon het hele zooitje uit. Ook andere chips schijnt die Dataman als een open boek te kraken: menig fabrikant heeft wel eens laten weten dat dat niet de bedoeling was, maar ze er ook weinig tegen konden doen...

Nou Weardguy, dat soort berichtjes lees ik graag.
Hopelijk heb je volkomen gelijk.

De EP610 zit in een modulair computersysteem bestaande uit een voedingsprint, CPU print, Relaisprint, Analoge ingangen print en degelijke.
Over alle geplaatste printen loopt een bandkabel die de boel met elkaar verbind en waarover gecommuniceerd wordt.
Op ieder type print zitten dipswitches zodat je meerdere printen van hetzelfde type kan plaatsen.

De EP610 zit bij alle printen direct bij de aansluiting van de bandkabel.
Wat hij precies doet is mij niet duidelijk maar het lijkt mij een vorm van communicatie slimmigheid te zijn.

Ik heb een chip binnen gehad. Wonderwel kan ik die uitlezen.

Ik heb nu een jedec file en het lijkt erop dat de inhoud ook zinnig is.

Nu moet de TS nog ergens nieuwe UV of lege OTP devices zien te vinden.

Nog wat: Heeft iemand een idee of die jedec file te decompilen is naar boolean logic? Kortom zijn er reverse engineering tools?

De EPLD is niet zo complex, meer een GAL20V10 achtig ding. Anders is er misschien een replacement te maken als de EP610 echt 'unobtainium' is.

-edit-
jed2eqn en palasm schijnen te bestaan voor gals.

pldshell+ voor de Intel devices (staat ook de 5C060 in) laat ik toevallig nog dat hele pakket hebben (V3.1)! Alleen helaas was dat voor de Altera overname.

Zou de iPLD610/85C060 equivalent zijn? Die staan wel in de support lijst. ==> Jawel hoor, staat zelfs in de manual dat de iPLD610 de high performance varianten zijn.

De 5C060 is equivalent met de EP610.

Nu wordt het interessant. De 85C060 is een snellere versie. Maar de 5C060 heb ik nog een zwik van liggen.

Ik ga eens lijken of de programmer de file 'vreet' voor een 5C060. Moet er wel even eentje erasen. Kost 15 min. BRB

-edit-
Ok; er zaten nog een paar blank devices tussen. Die zijn dus met dezelfde file te programmeren. So far so good.

Nu is de vraag of de speed grade goed is: D5C060-45 die heb ik liggen. Tpd=45 ns dus.
Het origineel is de EP610DC-15. Tpd=15 ns de vraag is natuurlijk of je dat echt nodig hebt. Dat is even de hamvraag.

Je zou met een scope op een werkend board de signalen kunnen afprikken om te kijken in welke frequentie/puls breedte de boel loopt. Omdat je zegt dat er een communicatie bus iets in zit?

Maar omdat het een apparaat uit 1992 is kan het best zijn dat de -15 -20 en -25 niet meer zo spannend waren en er alleen -15 devices verkrijgbaar waren.

Toen ik zocht op het datasheet kreeg ik alldatasheet en degene die ik heb gedownload had niet eens de -15 variant.

Ik zou even op zoek gaan naar de juiste chipjes. Ook als je het test, dan weet je niet of je wel alle "test-cases" hebt gehad die intern kunnen voorkomen.

De EP610PC-15 is equivalent met de PA7540P-15.
Misschien is deze nog verkrijgbaar (en te programmeren).