Miele inductieplaat tiptoetsen / aan- uitknop functioneert niet goed

Sinds deze week krijg ik de kookplaat van de Miele KM7697 FL bijna niet meer aan. Na een stuk of 20 keer drukken op verschillende plekken, met andere invalshoeken van je vinger. Lukt het soms om hem aan te krijgen. De rest werkt dan gewoon naar behoren. Alleen de aan-knop dan nog steeds niet.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen, volgensmij moeten de sensoren kalibreren na een minuut de stroom eraf. (Reset)

Doen deze dat op omgevingslicht?

Kookplaat krijg vanuit perilex stekker- 3fasen gewoon 3x 230V

Ik meet ook altijd stroom naar de aan knop met nrv

Ik weet niet of het inductieve, capacitieve of ir sensors zijn.
Alleen bij ir sensors kan licht een rol spelen (kan ook door een ledlamp in een afzuigkap erboven komen dan.)

Bij cap/ind sensor is er meestal vervuiling in- of extern wat voor verminderde selectiviteit zorgt.

Wat soms wil helpen bij deze platen is stekker uit stopcontact, even wachten en dan weer herstarten, plaat hercalibreert..

Deze lijkt me met capacitieve sensor. Als resetten niet werkt. Wat kan gebeuren:

Vuil op glasplaat (achterzijde waar sensor tegen drukt).

De gevoeligheid die fade. Helaas. Nieuwe print.

Storing op de voeding. Dan verwacht ik ook storing op andere toetsen maar miele heeft niet te beste reputatie wat betreft elco's.

De verbinding tussen print en glasplaat. Bij siemens is dit bv met een geleidende rubber die na verloop van tijd elasticiteit verliest. God beware ons dat miele dit systeem gekopieerd heeft.

Op zaterdag 25 mei 2024 12:49:22 schreef Arco:
Ik weet niet of het inductieve, capacitieve of ir sensors zijn.
Alleen bij ir sensors kan licht een rol spelen (kan ook door een ledlamp in een afzuigkap erboven komen dan.)

Bij cap/ind sensor is er meestal vervuiling in- of extern wat voor verminderde selectiviteit zorgt.

Oke heb ook wat gelezen over blauwkleurig papier voor calibratie met ir sensoren. Maar ik denk zelf ook dat deze cap zijn.

Vanbinnen schoon te maken dat zal niet meevallen?

Op zaterdag 25 mei 2024 19:17:26 schreef smd:
Wat soms wil helpen bij deze platen is stekker uit stopcontact, even wachten en dan weer herstarten, plaat hercalibreert..

Klopt ben ik niet duidelijk in geweest denk ik, heb al meerdere keren geprobeerd ook een keer de hele nacht eraf en de hoofdschakelaar ook maar, want waarom niet?

De dag erna kreeg ik hem wel nog 1x aan, maar daarna ook niet meer en dat was denk ik gewoon een toevalstreffer.

Op zaterdag 25 mei 2024 23:20:21 schreef EricN:
Deze lijkt me met capacitieve sensor. Als resetten niet werkt. Wat kan gebeuren:

Vuil op glasplaat (achterzijde waar sensor tegen drukt).

De gevoeligheid die fade. Helaas. Nieuwe print.

Storing op de voeding. Dan verwacht ik ook storing op andere toetsen maar miele heeft niet te beste reputatie wat betreft elco's.

De verbinding tussen print en glasplaat. Bij siemens is dit bv met een geleidende rubber die na verloop van tijd elasticiteit verliest. God beware ons dat miele dit systeem gekopieerd heeft.

Hoi Eric, bedankt voor je uitgebreide antwoord ? bovenzijde heb ik al heel goed schoongemaakt.

Ik kan de reactiesnelheid van de tiptoetsen wel nog veranderen in de programmering, alleen daar heb je ook de aan-knop voor nodig.. maar verder maakt dit ook weinig verschil denk ik.

Als ik hem probeer aan te zetten, hoor ik soms overigens wel veel schakelingen klikken, klinkt als relais oid. Dus misschien moet de hele printplaat wel vervangen worden?Ik heb op de kookplaat zelf de stroom gemeten die er binnenskomt dat klopt in ieder geval.

Miele biedt 349,- vooraf betalen en dan wordt het opgelost.

Of 129 voorrijkosten en dan per 30 min uurloon en onderdelen. Als die hele printplaat of zelfs het front vervangen moet worden dan kan ik beter de 349 doen.?

Als het alleen de cap sensor is, tja dan is hij er ook wel effe mee bezig denk.

Wat mij opvalt is als ik met me duim druk en soms wat harder dan lukt het soms om hem aan te krijgen. De andere knoppen 1cm ernaast werken wel allemaal gemakkelijk, dus het lijkt me ook niet dat er veel lucht/ruimte tussen de sensor en de plaat zit.

Wat denk jij kwa kosten? Bedankt in ieder geval!

Je kan als test ook de glasplaat er af nemen en een klein stukje glas erop leggen. Zo kun je testen of hij zo wel of ook niet werkt. Mss dat met druk zetten hij wel werkt. Op die manier kun jee de eerdere mogelijkheden uitsluiten. (Vervuiling, gevoeligheid, druk, contact...)

Ik bedoelde uiteraard onderzijde vd print met "achterkant".

Idd reactiesnelheid. Maar niets met gevoeligheid te maken.

Wat je met relais klikken bedoelt begrijp ik niet in dit verband. Idd als je hem aan zet klikken er relais maar je schrijft dat hij niet aan gaat. Klikken er ook relais als hij niet aan gaat?

Het is een zeer complex apparaat. Het glas er af en de eenvoudige glastest is nog makkelijk doenbaar maar als dat niets oplevert zit je vast aan de genoemde tarrifiering. Onderdelen kosten bij miele fortuinen dus de 350 euro is zo gek nog niet als keuze.

Hoe oud is het toestel?

Je kan ook gokken en de aan/bedieningsprint bestellen en zelf vervangen maar dat heeft ook enorme risico's. Moet die geprogrammeerd worden? Wat als er een externe oorzaak is en alsnog niet opgelost? ...

[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]

Op zondag 26 mei 2024 00:35:47 schreef EricN:
Je kan als test ook de glasplaat er af nemen en een klein stukje glas erop leggen. Zo kun je testen of hij zo wel of ook niet werkt. Mss dat met druk zetten hij wel werkt. Op die manier kun jee de eerdere mogelijkheden uitsluiten. (Vervuiling, gevoeligheid, druk, contact...)

Ik bedoelde uiteraard onderzijde vd print met "achterkant".

Idd reactiesnelheid. Maar niets met gevoeligheid te maken.

Wat je met relais klikken bedoelt begrijp ik niet in dit verband. Idd als je hem aan zet klikken er relais maar je schrijft dat hij niet aan gaat. Klikken er ook relais als hij niet aan gaat?

Het is een zeer complex apparaat. Het glas er af en de eenvoudige glastest is nog makkelijk doenbaar maar als dat niets oplevert zit je vast aan de genoemde tarrifiering. Onderdelen kosten bij miele fortuinen dus de 350 euro is zo gek nog niet als keuze.

Hoe oud is het toestel?

Je kan ook gokken en de aan/bedieningsprint bestellen en zelf vervangen maar dat heeft ook enorme risico's. Moet die geprogrammeerd worden? Wat als er een externe oorzaak is en alsnog niet opgelost? ...

Voor de relais, ik hoor soms geklikt als ik hem aan probeer te zetten maar dit niet lukt. Als ik het programmerings menu probeer te openen, aan-knop+ pauze knop dan hoor ik veel geklik en daarna streepjes op het scherm. Niet wat er hoort te gebeuren in ieder geval.

Dus bij deze ga ik de afspraak maken voor 350,- klooien aan de glasplaat zie ik niet zo zitten, ik weet niet of die 350 euro dan nog van toepassing is..

Het toestel is productie rond 2019 en is sinds 2020 in gebruik. Het is nu nog steeds het gangbare model alleen is er een nieuwe met diamanthard glas bijgekomen.

Gisteren lukte het trouwens wel weer om hem 1 keer aan te zetten na 20x drukken op verschillende kanten van de aan-knop.

Dus de aan-knop registreert wel maar heeft niet de gewenste reactie? Lijkt meer een voedingsprobleem.

Op zondag 26 mei 2024 13:44:35 schreef EricN:
Dus de aan-knop registreert wel maar heeft niet de gewenste reactie? Lijkt meer een voedingsprobleem.

Hoi Eric, of hij altijd registreert en de printplaat het laat afweten dat weet ik niet. Maar zou goed kunnen.

ik heb toevallig per toeval wel wat ontdekt nu.

Als ik de kookplaat met geluk aan krijg, en ik laat hem na gebruik uitgaan. Dan hoor je na zo'n 20 seconden.. 3-4 keer geklik. Als ik hem dan weer aan wil zetten, En dan moet ik ongeveer 30 seconden wachten, dan kan ik hem met 1 of 2 keer drukken aan zetten. .?? Dit lukte 3x op rij, best een vooruitgang

Stel dat het de voeding is, wat kan ik hier aan doen?

Ik heb deze meetpunten al doorgemeten daar meet ik wel gewoon 3x 230V zoals eerder vermeld.

Deze plaatjes vielen er trouwens uit toen ik het kapje openmaakte, heel erg raar en ik zou zeggen gevaarlijk. Naar mijn inziens is alles wel goed aangedraaid en zitten het plaatje tussen 4-5 wel op de juiste plek voor 3fase

De plaatjes zijn optie en worden gebruikt als plaat voor 230V 1 Ph gebruikt word. Die zitten meestal in een klein vakje onder luikje naast de draden. Wat doet plaat als je een wit doekje over je vinger doet, gaat plaat dan sneller aan? Het klikken verontrust me, en lijkt een voedingsprobleem wat EricN aangeeft..Of een los contact..

Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde kookplaat. Precies zoals beschreven. Gezien de post van meer dan een jaar geleden ben ik erg benieuwd hoe U het probleem heeft kunnen oplossen. Ik sta op het punt om de Miele alles-inclusief afspraak te boeken maar ben benieuwd of U uiteindelijk ook hiervoor hebt gekozen.