Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op maandag 27 mei 2024 18:44:27 schreef Arco:
Vaak bewaar je die oude meuk, maar er heeft meestal niemand meer interesse in.Pas een doos van 100 nieuw netwerk/video/modem/soundblasterkaarten weggegooid en 10 nieuwe ISA/PCI moederborden.
Heb ook nog een berg(je) oude IDE drives, die worden ook gedoneerd aan de gemeentewerf...
Het probleem is niet dat niemand ze nodig heeft, maar dat verkoper en koper elkaar niet vinden. Overal staan PC's te draaien bij machines, soms industriële, maar vaak zitten daar gewoon ook commerciële spullen in. Waar de machine veel langer meegaat dan de PC. Vaak is daar oudere hardware nodig. Ik doe regelmatig klussen op dat gebied. Jammer dat alles wordt weggegooid. Je zou nog marktplaats kunnen proberen.
Tja, dan spreek je Arco: "Ik heb nu een nieuwe SCSI-schijf nodig. De machine is stuk". Zegt Arco: "Ik heb gister alle 100 exemplaren weggegooid. Ze lagen al 20 jaar te verstoffen".
SCSI?
Dat is ondertussen ook enkel nog voor hoog bejaarde machines. In een productie omgeving ga je dat zeker niet meer inzetten.
Thuis voor de hobby is wat anders natuurlijk.
Op maandag 27 mei 2024 20:31:10 schreef ohm pi:
Tja, dan spreek je Arco: "Ik heb nu een nieuwe SCSI-schijf nodig. De machine is stuk". Zegt Arco: "Ik heb gister alle 100 exemplaren weggegooid. Ze lagen al 20 jaar te verstoffen".
Dan is dat niet de schuld van Arco,, had die klant gewoon eergisteren moeten bellen 
Wij hebben vast een vertekend beeld, maar er is wel extreem veel moderne (jaren '80 en later) oude PC troep, waarvan enkele promilles (PPM?) misschien ooit nog een nuttige plek zullen vinden in een verder nog goed bruikbare machine.
Het lijkt dan veel handiger het om te draaien, en dat de mensen / onderhoudsbedrijven die met deze machines werken een voorraadje aanleggen van wat ze nodig hebben. Maar ik heb het gevoel dat commerciële krachten dit tegenwerken.
Ik lig er niet wakker van om alles wat voor mij waardeloos is direct te laten recyclen. Opslaan voelt dom, tien jaar later bleek het regelmatig alsnog stuk 
Voor VME hardware e.d. is het allicht wat anders, die markt is een stuk kleiner.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is meer, je bouwt reservedelen op maar de tijd gaat voorbij en je bent het punt voorbij dat nog iemand onderdelen van dat toestel nodig heeft want er zijn er geen meer over.
wie kent die serie over die duitse autosloperij nog, die ludolfs? daar lagen metershoge bergen uitlaten, stoelen, schokbrekers, enz per model auto. nu die serie wel 15 jaar geleden is, komt er ook geen hond meer voor die onderdelen. het waren toen al oude wagens. in feite ben je dus oud ijzer aan het sparen als het te lang ligt en dat is meestal het punt.
Op vrijdag 14 juni 2024 08:52:51 schreef testman:
het is meer, je bouwt reservedelen op maar de tijd gaat voorbij en je bent het punt voorbij dat nog iemand onderdelen van dat toestel nodig heeft want er zijn er geen meer over.wie kent die serie over die duitse autosloperij nog, die ludolfs? daar lagen metershoge bergen uitlaten, stoelen, schokbrekers, enz per model auto. nu die serie wel 15 jaar geleden is, komt er ook geen hond meer voor die onderdelen. het waren toen al oude wagens. in feite ben je dus oud ijzer aan het sparen als het te lang ligt en dat is meestal het punt.
Dat was een leuke serie die Ludolfs, ze hadden een grote koekenpan waar steevast eieren en spek in werden klaargemaakt...
Maar ook auto sloop loopt terug, wie sleutelt er zelf nog aan een (moderne) auto, dat is demonteren volgens strenge milieuregels geworden.
Ik weet de bekende sloperijen in Den Haag nog wel waar je door de modder en olie liep te soppen op zoek naar een onderdeel.
Er hing altijd een aparte lucht in die auto's en er omheen.
Ik heb zelf veel gesleuteld, meestal aan diesels en ook blokken (deels) gereviseerd.
Maar mijn auto gaat tegenwoordig ook om de 30.000 naar de dealer.
Voor een modernere auto is tegenwoordig eerst een laptop nodig en dan delen wisselen...