Goedemorgen,

nadat mijn Miele Vaatwasser een F14-fout gaf ben ik op onderzoek uitgegaan. Bleek dat er een klein beetje vuil in de circulatiepomp zat maar ook dat het schoepenradje in 2 stukken was gevallen:

Nu heb ik e.e.a. goed schoongemaakt en met secondelijm alles weer terug in elkaar gelijmd omdat een los schoepenradje niet te krijgen is. Heeft iemand anders dit al eens zo opgelost? Zou dit heel blijven? Hij moet nog een paar maanden meegaan (nieuwe keuken op komst)

Andere vraag; de rubber dichtingen van de circulatiepomp; deze nog invetten met iets wanneer ik e.e.a. terug in elkaar zet?

met vriendelijke groet,
Joris

Ik heb het overwogen, maar niet getest, bij ‘mijn’ Siemens/Bosch.
Er is vaatwasmachinebestendige secondenlijm: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/verf/tape-lijm/kit-lijm/…

Maar of dat ook bestendig blijft in het inwendige van de vaatwasser, of wat het verschil is met reguliere secondenlijm, weet ik niet. Afaik hecht alle secondenlijm uit door vocht uit de lucht en lost het niet op in water. Goed, een vaatwasser is snelstromend heet sodawater.

Ik heb dus wel een vervangend schoepje voor mijn Bosch/Siemens gekocht, daar zat dan ook de kunststof achterkant bij die op de pompmotor gaat. Ik snap nu waarom ze dat een simmering noemen want die zit er ook in, rond de as, en die was eigenlijk in vergelijking met de nieuwe best versleten bij mijn machine.

Maargoed. Als het nog maar een maandje hoeft…

Zojuist toch maar een nieuwe pomphuis + schoepenrad besteld. Weinig zin om over 2 weken dat ding weer te moeten uitbouwen en dan alsnog een een nieuw schoepenrad erin moeten zetten. Heb 'gewone' secondelijm gebruikt en ik kan me voorstellen dat de fix gezien de hoge temperaturen + water + afwasmiddel wel eens heel tijdelijk kan zijn.

Liever paar tientjes uitgeven dan paar maandjes met de hand afwassen.. Dank voor de reactie

is de beste oplossing!! Al het kunststof is uitgedroogd en lam, lijmen is weinig succesvol..

Nog steeds een F14 melding. De vaatwasser begint te spoelen, stopt na een seconde of 15 en probeert het dan weer. Dit gaat een aantal keer zo door totdat hij in de F14 melding schiet.

Beetje googlend blijkt dat het goed kan zijn dat de drukschakeleaar/pressostaat kapot is. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

de pressostaat is een bekende. zit bijna direct op de uitvoer van deze pomp. vandaar dat de druk uiteindelijk het rubber in de pressostaat nekt.

ik had voor een half jaartje nog wel enige creativiteit losgelaten op dat pompschoepje, paar m3 boutjes met borgmoer er doorheen maken bijv. of wat metalen binddraad oid.

De vaatwasser geeft een F14 melding wat inhoud dat de pomp geblokkeerd is, dus vaststaat. Draait pomp soepel en krijgt de pomp wel 230V?? kan wezen dat de Shunt die de stroom meet op de print een beschadiging heeft doordat pomp echt vaststond

[Bericht gewijzigd door smd op (28%)]

Geen F52?

Vandaag F14 gehad bij een G66xx. Turbine vol rommel. Geen pressostaat druk dus.
Is je turbine terug los?

Pressostaat was F24 dacht ik? Onevenwicht tss N en L contact.

Op dinsdag 28 mei 2024 22:06:36 schreef smd:
De vaatwasser geeft een F14 melding wat inhoud dat de pomp geblokkeerd is, dus vaststaat. Draait pomp soepel en krijgt de pomp wel 230V?? kan wezen dat de Shunt die de stroom meet op de print een beschadiging heeft doordat pomp echt vaststond

Dank voor je antwoord, ik heb het idee dat de pomp wel wat doet. De sproeierarm draait wel wanneer ik hem tussentijds opentrek.

Kan ik de pomp testen door er 'gewoon' 230 op te zetten en te zien of ie draait? Ondertussen wel nieuwe schoepenradje en pomphuis erop gezet.

Op de pomp kan gewoon 230V komen voor de test, maar moet wel water in machine zitten. Kan je in ieder geval kijken of druk voldoende is ( onderste sproeiarm moet T/M boven in sproeien. pressostaat is F24 IDD EricN.

Allen, uiteindelijk bleek toch de pomp stuk te zijn. Denk dat met het afbreken van de schoep e.e.a. goed kapot is gegaan. Een 2e hands pomp op de kop kunnen tikken en die voorzien van de revisieset die ik toch al had gekocht.

Op zich draait de machine nu weer (dank voor alle hulp!) maar ik zie dat ie lekt. Ik denk dat ie dat al deed gezien de grote hoeveelheid kalkaanslag op de bodemplaat.

Na het draaien van de machine ben ik er vrij zeker van dat het de aanvoerslang is. Je ziet ook de kalkaanslag bij de aansluiting. Zie onderstaande foto's

Ik dacht dit op te gaan lossen door e.e.e.a los te halen, goed schoon te maken en opnieuw goed vast te zetten met een nieuwe slangeklem. Zou ik daar deze:

voor kunnen gebruiken? de slang is wel erg stug als ik eraan voel. Jullie nog tips hoe dit aan te vliegen?

Deze lek komt meestal van hogerop. Het EGC ventiel dat lekt. Zijkant er af en het bovenste ventiel vd 2 die onderaan de zijkant zitten observeren.

Blijkt het toch echt de slang dan is het beter er een stukje af te doen en de originele klem te gebruiken. Met de haardroger de slang wel even opwarmen.

Op je 2de foto zie je nog net het zoutventiel met roze aansluiting. Daarboven zit nog 1.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Slang kan ook iets uitgehard zijn , dus 1 cm inkorten en opnieuw aansluiten. Maar de klep er boven denk ik ook even aan dat die scheef zit of rubber verteerd..

Beste is met originele klem, met slangenklem kan je het kunststof te hard inknijpen met gevolgen van dien

Dus de pomp komt niet meer op toeren? gelukkig dat je een 2de handsje op de kop heb kunnen tikken!!

[Bericht gewijzigd door smd op (27%)]

Goedemiddag, het lijkt inderdaad dat ventiel te zijn. Het bovenste ding op de foto lekt bij de inname van water:

Ik ga straks dat ventiel eens loshalen. Mocht die stuk zijn.. Is dat nog te repareren, kan ik dat rubbertje loskrijgen? Of is het meteen een nieuw ventiel?

[Bericht gewijzigd door Jeversen op (12%)]

Rubbertje is los te krijgen. Dit nummer is moeilijk te vinden maar ik heb er nog wel liggen om even te kijken op de verpakking. Als er geen verliesstroom is hoeft het ventiel niet vervangen te worden.

Dat zou heel fijn zijn Eric, dank voor je moeite. Net even geprobeerd, maar hoe krijg ik dat ding het makkelijkst gedemonteerd. Hij staat nu rechtop met de bodem en de zijkant eraf.

Draai het ventiel een kwart slag zodat het blauwe aansluitinkje naar voor komt. Dan kan de klep er gewoon uit getrokken worden met binnenwerk en al. Gaat net naast het scharnier.

Dat ging inderdaad precies zoals je zei. Het ventiel en rubber zat vol prut:

Heb hem even wat schoon te maken

en weer teruggezet. Maar nu lekt ie nog veel harder. Zou ik iets niet goed teruggestoken hebben of is het rubber zo verrot en hield de prut het nog een beetje tegen. Of zou het kunnen dat de plunjer niet helemaal goed heeft gezeten, of maakt dat niet uit?

Enfin ik ga maar eens op zoek naar rubbertjes om te zien of dat het probleem oplost.

Die rubbers lekken dikwijls.

Thanks. Ik had die ook gevonden maar fijn om de bevestiging te hebben. Besteld en hopelijk begin van de week binnen.

Is het handig om zo'n rubber nog in te vetten met siliconenvet? Of doe ik dan meer kwaad dan goed?

Volgens de regels vd kunst dacht ik zuurvrije vaseline. Maar een minuscule hoeveelheid dreft heeft nog nooit kwaad gedaan merk ik in de praktijk hoewel theoretici het met mij gaan oneens zijn.

Rubbertjes vervormen vaak. Als redmiddel even in kokend water voor paar minuutjes en komt weer terug in normaal model. Vervangen is beste, doe vaak een iets dikkere.

Gisteren het rubbertje binnen gekregen. Het oude rubber leek nog wel in orde maar de nieuwe was bijna 2x zo dik :) Niet gek dat het ding lekte.

Gisteren 2x laten draaien en gelukkig bleef alles kurkdroog. Bedankt voor de tips en informatie. Zonder was het me niet gelukt.

klopt, krimpen ook IDD en volgens mijn zijn de vervangers zowizo dikker IDD! Maar veel wasplezier?

Hallo
Kan je die rubbers ergens online nog bestellen (miele 6 185 770).
Ik heb net hetzelfde probleem.

Alvast bedankt voor een reactie.

Gr.Eric