Hallo allemaal,

In ons bedrijfspand hebben wij drie kanaalmodel single split airco's hangen. Deze hebben onderstaande technische specificaties:

Indoor unit:
Heating (Nominal) (Low - High): 27.0 (12.5 - 31.5)
Cooling (Nominal) (Low - High): 22.0 (11.2 - 28.0)
Electrical Supply: 380-415v, 50Hz
Phase: 3
Fuse Rating (A): 6
Power Input (kW) - Heating (Nominal): 1.18
Power Input (kW) - Cooling (Nominal): 1.18
Starting Current (A): 5.6
Running Current (A) - Heating / Cooling: 2.3 / 2.3

Outdoor unit:
Electrical Supply: 380-415v, 50Hz
Phase: 3
Fuse Rating (A): 32
Power Input (kW) - Heating (Nominal): 7.29
Power Input (kW) - Cooling (Nominal): 7.26
Starting Current (A): 5
Running Current (A) - Heating / Cooling: 12 / 11

Wij hebben een 3x80A aansluiting, maar door een zonnepanelen installateur werd ik erop gewezen dat dit wel erg over de top zou zijn. Een verlaging naar bijvoorbeeld 3x35A scheelt jaarlijks een paar duizend euro. Nu betreft het een huurpand en heeft de pandeigenaar met onze aircoboer gebeld om te vragen welke aansluiting nodig is. (De airco's zijn de grootste stroomvreters, verder is er weinig spannends) Hij geeft aan dat de airco's afgezekerd zijn op 25A (ik lees dus 32A voor de buitenunits) en we daardoor met 3 airco's 3x25A = 3x75A en dus met 3x80A juist zitten.

Ik ben op dit technisch vlak niet erg geschoold, maar het lijkt mij niet helemaal te kloppen als ik naar de overige specificaties kijk.

Hebben jullie een mening en advies?

12 en 2,3 Ampere is samen 14,3 Ampere.
Daar heb je er 3 van, dus 43 Ampere
De rest van het vermogen dat je nodig hebt mis ik, ik kan je dus niet adviseren wat voor een aansluitwaarde je nodig hebt.

Met je zonnepanelen kun je veel, beetje handigheid, je airco's moeten het hards werken als de zon het hards schijnt.
Daar kun je wat op maken, je airco's laten werken als je voldoende opbrengst heb van je zonnepanelen.

Op vrijdag 31 mei 2024 18:38:32 schreef Toeternietoe:
De rest van het vermogen dat je nodig hebt mis ik, ik kan je dus niet adviseren wat voor een aansluitwaarde je nodig hebt.

Met je zonnepanelen kun je veel, beetje handigheid, je airco's moeten het hards werken als de zon het hards schijnt.
Daar kun je wat op maken, je airco's laten werken als je voldoende opbrengst heb van je zonnepanelen.

Het overige zijn een aantal pc's (7 stuks), LED verlichting en fitnessapparaten die amper stroom verbruiken. Met alle airco's uit verbruiken we zo'n 2-3 kW, met alle airco's in de zomer volle bak aan het werk zo'n 14-17 kW.

Jouw som maakte ik ook, en samen met het maximale gelijktijdige verbruik (17 kW in de zomer) kwam ik tot de conclusie dat we met 3x35A goed moeten zitten. Wat de aircoboer doet is de zekering van de airco buitenunit (32A, hij dacht 25A, maakt voor het voorbeeld even niet uit) maal 3 airco's is dus 3 keer een 3x25A aansluiting = 3x75A en dus met 3x80A zitten we net goed. Maar zo bereken je dat toch helemaal niet?

Hij gaf ook aan dat met het opstarten en door de dag heen als de airco moet aanslaan, er wel 7 keer de nominale spanning kan zijn en hij dus enorme pieken heeft in de belasting. Ik haal dat alleen niet uit de specs die ik van de airco heb.

Op vrijdag 31 mei 2024 18:38:32 schreef Toeternietoe:

Als de arico's ook als verwarming gebruikt worden gaat dat helaas niet helemaal op.
TS kan je aangeven of ze ook voor de (hoofd)verwarming zijn?

Op vrijdag 31 mei 2024 18:49:58 schreef revado:
[...]

Als de arico's ook als verwarming gebruikt worden gaat dat helaas niet helemaal op.
TS kan je aangeven of ze ook voor de (hoofd)verwarming zijn?

Ja, koelen in de zomer en verwarmen in de winter. En overigens liggen er nog geen zonnepanelen voorlopig.

Zijn het inverter airco's?
Die hebben een veel lagere opstartstroom nodig tegenover de oudere aan / uit types.
Merk/ type airco's ?

Op vrijdag 31 mei 2024 18:53:10 schreef revado:
Zijn het inverter airco's?
Die hebben een veel lagere opstartstroom nodig tegenover de oudere aan / uit types.
Merk/ type airco's ?

Ja, het zijn inverter airco's. Ik zie opstartstroom 5 en 5.6 A, als ik het goed zie. Daarom begrijp ik de opmerking van de aircoboer ook niet.

Zie link:
http://www.mitsubishitech.co.uk/Data/Mr-Slim_Indoor/PEA[H]-RP/2008/PEA…

[Bericht gewijzigd door SS89 op (12%)]

airco's lopen echter vrijwel nooit op vol vermogen. sinds de modulerende compressoren kwamen een jaar of 14 terug is dat al zo. ze draaien met aanzetten en enige graden verschil in ruimtetemp vol vermogen maar dat loopt al snel terug. alleen als je airco te krap is genomen maar dan kom je in de zomer niet uit. het verwarmend vermogen is groter van een airco.

dan heb je nog de gelijktijdigheid, die is zeker geen 100%. komen er ook nog ook nog andere verbruikers als licht, koffie, computers, autoladers enz bij.

daar hangt het eea vanaf. ik zou zeggen nu je 3x80A hebt meten wat je airco's doen icm de rest deze zomer en dan kijken of verlagen mogelijk is. kan best dat je met 3x 50A ook uitkomt bijv. echter nu zijn er leverproblemen op het net, zou je verlagen en toch niet uitkomen kan het zomaar zijn dat je voorlopig geen 3x80A meer krijgt omdat dat vermogen elders weer uitgegeven word. op t werk meerdere klanten die dat probleem hebben momenteel, je krijgt niet je gevraagde vermogen.

3x25 voor die airco's is wat overdreven... de 11-12A wat ze verbruiken (per fase) zal het maximale zijn
Running Current (A) - Heating / Cooling: 12 / 11

Daar komt een 2-3A bij van de binnenunit, dus reken op 15A per ding maximaal.

Grote inschakelstromen is iets uit de vroegere tijd van de aan/uit airco's, maar veel aircoboeren 'hebben dat ooit geleerd' en hanteren dat nog altijd.

Terug naar 35A gaat dus wel een uitdaging worden als ze allen op maximaal draaien. Dan ga je er al overheen en ik betwijfel of die airco's het enige is wat op die netaansluiting zit.

Natuurlijk is het praktijkverbruik veel lager, die dingen draaien zelden op max vermogen, maar of je zo krap moet gaan willen zitten....

Met 3x50A gaat het vermoedelijk wel. Zet je ze alleen aan als airco? Dan is dat vnl op de zonnige dagen en krijg je ook ondersteuning van je PV. Dus dan blijft er voldoende over voor de overige verbruikers.

Als je m ook gebruikt voor verwarmen wordt het wel een uitdaging. Want dan schijnt de zon niet of nauwelijks, dus zullen je panelen niet heel veel toevoegen. De vraag is of je dan voldoende over hebt voor andere dingen.

Je kan natuurijk zelf testen: Zeker achter de 3x80A gewoon lager af en kijk hoe dat gaat.

Maar persoonlijk weet ik niet of de downgrade van 3x80 naar 3x50 echt zinnig is. Omhoog kan later lastig zijn.

En hoeveel PV heb je? Die 3x80 kun je nu ook terugleveren...

Houd ook rekening met uitbreidingen. Wat als er een stevige machine bij komt? En heb je geen laadpalen? Ook niet nodig op termijn?

Wat is je verbruik zonder airco's? Beetje kantoorpand met wat pc's, netwerkdingen, verlichting enz zit toch snel op 5-10kW overdag..

(32A, hij dacht 25A, maakt voor het voorbeeld even niet uit) maal 3 airco's is dus 3 keer een 3x25A aansluiting = 3x75A en dus met 3x80A zitten we net goed. Maar zo bereken je dat toch helemaal niet?

Nee zo bereken je dat gelukkig niet.

De zekering is gebaseerd op de piekstroom die de airco bij opstarten maximaal kan trekken. Je wilt ook niet 2x per jaar de zekering vervangen dus die zijn vrij ruim gekozen.

Voor de berekening van het totale vermogen en de totale stroom word geken naar de werkelijk stroom die de airco verbruikt.
Dat is voor de buiten unit maximaal 12A en voor de binnen unit maximaal 2,3A.
14,3 per unit en dat x 3 = 43A

Nu is dat enkel 43A als de airco's alle 3 tegelijk en maximaal draaien. Volgens je eigen meting is het eerder 17kW en dat is ongeveer 25A. Dus je zit nog niet aan het maximum wat de airco's kunnen.
Als je de airco's in de winter ook als verwarming gebruikt zou je wel aan dat maximum kunnen komen.

Als je uitgaat van wat je nu gemeten hebt zou een 3x 35A net kunnen maar of dat in de winter ook goed gaat? Weten we nog niet.

Als ik het zou moeten adviseren zou ik voor een 3x 50A aansluiting gaan, maar als je het risico durft te nemen kan 3x 35A ook goed gaan maar dat is je eigen verantwoording en keuze.

Als je kan terug kijken wat je in de winter met de airco hebt gedaan dan zou je op basis van het verleden een berekening kunnen maken om te zien om je toen wel binnen de 3x 35A aansluiting viel. Maar daar heb je eigenlijk de gegevens per uur voor nodig.

ook nog handig om te weten, heb je hoofdzekeringen of hoofdautomaten? die 2e kun je zelf resetten maar het zijn B automaten boven de 3x 25A en gaan er bij piekstromen en overbelasting sneller uit als een zekering.

Op zaterdag 1 juni 2024 01:50:59 schreef benleentje:
[...]Nee zo bereken je dat gelukkig niet.

De zekering is gebaseerd op de piekstroom die de airco bij opstarten maximaal kan trekken. Je wilt ook niet 2x per jaar de zekering vervangen dus die zijn vrij ruim gekozen.

Voor de berekening van het totale vermogen en de totale stroom word geken naar de werkelijk stroom die de airco verbruikt.
Dat is voor de buiten unit maximaal 12A en voor de binnen unit maximaal 2,3A.
14,3 per unit en dat x 3 = 43A

Nu is dat enkel 43A als de airco's alle 3 tegelijk en maximaal draaien. Volgens je eigen meting is het eerder 17kW en dat is ongeveer 25A. Dus je zit nog niet aan het maximum wat de airco's kunnen.
Als je de airco's in de winter ook als verwarming gebruikt zou je wel aan dat maximum kunnen komen.

Als je uitgaat van wat je nu gemeten hebt zou een 3x 35A net kunnen maar of dat in de winter ook goed gaat? Weten we nog niet.

Als ik het zou moeten adviseren zou ik voor een 3x 50A aansluiting gaan, maar als je het risico durft te nemen kan 3x 35A ook goed gaan maar dat is je eigen verantwoording en keuze.

Als je kan terug kijken wat je in de winter met de airco hebt gedaan dan zou je op basis van het verleden een berekening kunnen maken om te zien om je toen wel binnen de 3x 35A aansluiting viel. Maar daar heb je eigenlijk de gegevens per uur voor nodig.

Ik heb ook gegevens uit de winter, ik heb een P1 meter hangen en heb alle data per 5 minuten. In de winter verbruiken we minder stroom. De benedenverdieping verwarmd ook (deels) de eerste verdieping. In de zomer is de eerste verdieping met plat dak juist erg warm, waardoor zij flink moeten koelen.

Zoals ik de data interpreteer komen we nooit boven de 17kW gelijktijdig verbruik uit, per dag gemiddeld maximaal 180 kWh verbruik - dit is dus al ons stroomverbruik. Ik zie toevallig nu 14 augustus 2024 waar we pieken hadden richting 19-20 kW gelijktijdig verbruik en die dag 212 kWh verbruik. Met 17 kW zou theoretisch 3x25A mogelijk moeten zijn, maar dat is heel krap. Met de uitschieter van 14 augustus redden we het niet, maar met 3x35A wel.

De logica van de aircoboer snapte ik dan ook niet, de airco's kunnen ook nog veel zwaarder afgezekerd zijn, maar het stroomverbruik neemt daarmee niet toe natuurlijk. Theoretisch dus 43A nodig, maar dat blijkt in de praktijk (als ik dus alle data bekijk) nooit zo te zijn.

Met 3x50A tot 3x63A vallen we in hetzelfde tarief, maar dat scheelt alsnog 1.600 euro incl btw per jaar met een aansluiting van 3x80A. Tegelijk de vraag die jullie ook al stellen: kan ik eventueel daarna ooit nog makkelijk terug richting 3x80A, of is er dan geen ruimte meer op het net...

We hebben nu dus nog geen zonnepanelen, maar ik heb vorig jaar offertes laten opmaken voor ca. 130 zonnepanelen. Daarmee ca. 60.000 kWh verbruik dekkend (verbruik lag toen nog hoger). Nu verbruiken we ca. 45.000 kWh per jaar en zou ca. 100 zonnepanelen dekkend zijn. Wat voor aansluiting zouden we dan - rekening houdend met ons verbruik - nodig hebben?

Op zaterdag 1 juni 2024 09:36:22 schreef testman:
ook nog handig om te weten, heb je hoofdzekeringen of hoofdautomaten? die 2e kun je zelf resetten maar het zijn B automaten boven de 3x 25A en gaan er bij piekstromen en overbelasting sneller uit als een zekering.

Onze meterkast, zie bijlage.

Op zaterdag 1 juni 2024 10:05:49 schreef SS89:
[...]

Dat is wel heel erg slecht gefotosjopt.

En je geeft ons verkeerde informatie.
Het lijkt me heel sterk dat je in zon “installatie” maar 3 kW verbruik hebt.
Wordt er geen koffie gedronken?

Ik pas hier.
(Heb vaker met dit bijltje gehakt)

Van mij mag er een slotje op.

Op zaterdag 1 juni 2024 10:05:49 schreef SS89:
[...]

Ik word heel duizelig van die foto.

Ik zie toevallig nu 14 augustus 2024 waar we pieken hadden richting 19-20 kW gelijktijdig verbruik

Dan zit je als de cosφ 1 zou zijn aan 29A en met een cosφ van 0,8 zit je dan aan 36A

Een zekering kan een bepaalde mate van continu overbelasting aan van 1.25x dus een 35A zekering kan in de praktijk 43A aan. Eigenlijk moet en mag je daar geen rekening mee houden maar als je het wilt en aandurft dan val je net binnen een 3x 35A zekering.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat hoofdzekering er toch een keer uit gaat en dat je een paar uur op een monteur moet wachten. Je moet dus ook rekening houden met dit eventuele productie verlies.

Je zou met het geld wat je bespaart dan ook naar een systeem kunnen kijken wat je stroom verbruikt in de gaten houd en eventueel een airco uit kan schakelen.

die foto is van de leg idd, maar ik zie er wel op dat je hoofdautomaten hebt. verlaag je naar 35A komen er dus andere automaten in, B40 krijg je dan.

Op zaterdag 1 juni 2024 10:17:08 schreef Ledlover:
Ik word heel duizelig van die foto.

Typisch een JPG met een paar bitfouten.

Op zaterdag 1 juni 2024 10:11:20 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat is wel heel erg slecht gefotosjopt.

En je geeft ons verkeerde informatie.
Het lijkt me heel sterk dat je in zon “installatie” maar 3 kW verbruik hebt.
Wordt er geen koffie gedronken?

Ik pas hier.
(Heb vaker met dit bijltje gehakt)

Van mij mag er een slotje op.

Ik begrijp deze reactie niet? Ik zie nu ook dat de foto niet goed geüpload is, maar dat kan gebeuren lijkt mij. Waar zeg ik dat ik maar 3kW verbruik heb?

Afijn: wij zijn een fysiotherapiepraktijk, geopend op werkdagen en normale werktijden. Op de eerste verdieping zit een fitness, die op werkdagen open zijn tot 21 uur en op zaterdag en zondag een ochtend.

Na sluitingstijd verbruiken we ca. 1.000 watt stroom. Dit is een gedeelte mechanische ventilatie/afzuiging, een koelkast, de cv-ketel, noodverlichting, en nog wat sluipverbruik (printers die aanstaan, dat soort dingen).

Ik heb een P1 meter hangen en kan dus realtime het verbruik inzien, ook kan ik data exporteren per 15 minuten of dag. Ik zie ook de maximale wattages per fase.

Als ik augustus 2023 bekijk dan verbruiken we gemiddeld 145 kWh per dag en is de gemiddelde max wattage L1: 4.382W L2: 5.319W L3: 7.121W. De uitschieters boven de 8.050W (bij 3x35A) zijn er alleen bij L3, drie keer schiet hij er in die maand bovenuit (8.466W, 9.268W en 9.739W).

In januari 2024 is het gemiddeld 107 kWh per dag en is de gemiddelde max wattage L1: 3.191W L2: 4.276W L3: 6.422W. Slechts één keer een uitschieter boven de 8.050W (8.482W).

Mijn boerenlogica zegt mij dat als we de aansluitingen per fase beter verdelen en daarmee L3 ontlasten, een aansluiting van 3x35A prima zou moeten kunnen. De vraag aan jullie of dat zo is en of de cijfers die ik uit mijn data haal inderdaad laten zien wat ik denk.

Vanmorgen ontving ik van de aircoboer de volledige service manual, die klopt met wat ik voor het weekend al zag. De buitenunit is afgezekerd met 32A, waar hij dus 25A dacht. Hiermee gaat zijn verhaal al mank (3x25A is 3x75A en dus is de huidige aansluiting 3x80A goed). Dat zou dus volgens zijn theorie 3x32A = 3x96A moeten zijn, excl overig verbruik... dan komen we dus tekort. Ik heb dit maar nog niet voor zijn voeten geschoven.

Laatste vraag: de airco is dus afgezekerd op 32A, houdt dat in dat de aansluitwaarde in de meterkast ook altijd hoger moet zijn dan die 32A - los van het daadwerkelijke verbruik? Ik doel dan op de regels die gelden.

Op zaterdag 1 juni 2024 17:26:33 schreef benleentje:
[...]
Dan zit je als de cosφ 1 zou zijn aan 29A en met een cosφ van 0,8 zit je dan aan 36A

Een zekering kan een bepaalde mate van continu overbelasting aan van 1.25x dus een 35A zekering kan in de praktijk 43A aan. Eigenlijk moet en mag je daar geen rekening mee houden maar als je het wilt en aandurft dan val je net binnen een 3x 35A zekering.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat hoofdzekering er toch een keer uit gaat en dat je een paar uur op een monteur moet wachten. Je moet dus ook rekening houden met dit eventuele productie verlies.

Je zou met het geld wat je bespaart dan ook naar een systeem kunnen kijken wat je stroom verbruikt in de gaten houd en eventueel een airco uit kan schakelen.

Ik kan deze onzekerheid niet aan onze andere huurder en pandeigenaar verkocht krijgen, ikzelf zou die gok wel durven nemen. Maar ik hoor graag je advies n.a.v. de data die ik geef in mijn post zojuist.

Als je 3x35 aanvraagt, heb je kans dat de automaten vervangen worden door 40A exemplaren. Waarmee de rekensommetjes wat ruimer uitvallen.

Proberen zou ik zeggen, is het te weinig, zit je een paar keer (gedeeltelijk) in het donker. Dat ook wel even meewegen.

Installateurs zijn royaal met hun berekeningen, zij hoeven het niet te betalen. Ik heb in m'n werkzame leven wat restaurantjes aangesloten, 3x250. Ik vond dat wat uitbundig, en sprak daarover met de tijdelijke bedrijfsleider. Die antwoordde dat ie al een stuk of wat gelijksoortige restaurants had opgestart, telkens met die aansluitwaarde. De meesten hebben genoeg aan 3x80, een enkele 3x100. Dan val je plotseling in een andere tariefklasse, ook weer opletten.

Mijn boerenlogica zegt mij dat als we de aansluitingen per fase beter verdelen en daarmee L3 ontlasten, een aansluiting van 3x35A prima zou moeten kunnen. De vraag aan jullie of dat zo is en of de cijfers die ik uit mijn data haal inderdaad laten zien wat ik denk.

Zo lijkt het niet of jij opmerkingen niet gelezen hebt maar ik zeg eigenlijk precies hetzelfde.

En ook wat mvdk als laatste zegt, gewoon proberen

Op maandag 3 juni 2024 19:33:44 schreef SS89:
Laatste vraag: de airco is dus afgezekerd op 32A, houdt dat in dat de aansluitwaarde in de meterkast ook altijd hoger moet zijn dan die 32A - los van het daadwerkelijke verbruik?

Het daadwerkelijke verbruik zal meestal minder zijn dan de aangeraden zekering.

Denk aan een gewoon huis. Daar heb je zomaar makkelijk 6 groepen van 16A, maar dat alles zonder problemen op een 35A hoofdzekering.

In woonhuizen wordt je geacht in de piek ongeveer 60% van het opgestelde vermogen daadwerkelijk te gebruiken.

Bij industriele installaties kan je soms een betere voorspelling maken. "Onze frutti machine draait gewoon 24/7, dus dat verbruik staat gewoon vast!".

Dat geldt ook een beetje voor jou warmtepompen (Met dat woord is direct duidelijker dat ze ook voor de warmte in de winter bedoeld zijn!). Het is niet onaannemelijk dat er een koude winterweek is waarin die dingen gewoon de hele week op max vermogen staan te pompen. Je aansluiting moet daar tegen kunnen.

Dus als je een werkplaats hebt met 40 apparaten die zeg voor het gemak ieder 2kW nodig hebben, dan zou je denken dat je een 80kW aansluiting moet hebben. Maar nee, ergens met 30-50kW zal je prima uit de voeten kunnen.
Maar heb jij drie warmtepompen van 9.5kW ieder dan zal je echt een aansluiting nodig hebben van 28.5kW + wat je verder nog hebt (waar dan waarschijnlijk de 60% regel op toegepast kan worden).

(In frankrijk zijn de aansluitingen gewoon XX kW. In Nederland zal je het even naar amperes moeten omrekenen).

Oh, ik heb even zonder de cos phi gerekend. Met "nominaalstroom" 12A kom je iets hoger dan het "opgenomen vermogen 7.29kW".

Samenvattend: Je warmtepompen gebruiken 14.3A per fase. Met z'n drieen 43A. Omdat het niet ondenkbaar is dat je in de winter een dag lang die 43A gaat gebruiken, moet je aansluiting daarop berekend zijn. Dus 3*35A is echt te weinig.

----------------
Voor zover ik het begrepen heb, is het ongebruikelijk om een dag/nacht instelling te doen zoals bij gas gebruikelijk is. Dit omdat de warmtepompen minder "overcapaciteit" hebben. Het duurt een hele dag voor je huis op temp is. Ik houd het voor mogelijk dat de warmtepompen van de TS het op een gure winterweek gewoon net niet redden om de ingestelde 18 graden te halen. Dan staan ze dus de hele week aan.

Als je een week op "kerstvakantie" gaat met het hele bedrijf, dan kom je terug en moet ie de boel helemaal weer opwarmen. OOK dan staat de boel makkelijk 24 uur achtereen te stampen.

als de airco 32A 3F is gezekerd, kan dat maar 1 automaat zijn, die links naast de hoofdschakelaar boven de meter zit. en dat hoort een 4 polige te zijn.

Op maandag 3 juni 2024 20:14:54 schreef benleentje:
[...]Zo lijkt het niet of jij opmerkingen niet gelezen hebt maar ik zeg eigenlijk precies hetzelfde.

En ook wat mvdk als laatste zegt, gewoon proberen

Ik heb zeker alles gelezen. Ik doelde vooral met mijn vraag op de piekspanningen per fase en of mijn redenering daarvan klopt.

Op maandag 3 juni 2024 20:56:08 schreef rew:
[...]Het daadwerkelijke verbruik zal meestal minder zijn dan de aangeraden zekering.

Denk aan een gewoon huis. Daar heb je zomaar makkelijk 6 groepen van 16A, maar dat alles zonder problemen op een 35A hoofdzekering.

In woonhuizen wordt je geacht in de piek ongeveer 60% van het opgestelde vermogen daadwerkelijk te gebruiken.

Bij industriele installaties kan je soms een betere voorspelling maken. "Onze frutti machine draait gewoon 24/7, dus dat verbruik staat gewoon vast!".

Dat geldt ook een beetje voor jou warmtepompen (Met dat woord is direct duidelijker dat ze ook voor de warmte in de winter bedoeld zijn!). Het is niet onaannemelijk dat er een koude winterweek is waarin die dingen gewoon de hele week op max vermogen staan te pompen. Je aansluiting moet daar tegen kunnen.

Dus als je een werkplaats hebt met 40 apparaten die zeg voor het gemak ieder 2kW nodig hebben, dan zou je denken dat je een 80kW aansluiting moet hebben. Maar nee, ergens met 30-50kW zal je prima uit de voeten kunnen.
Maar heb jij drie warmtepompen van 9.5kW ieder dan zal je echt een aansluiting nodig hebben van 28.5kW + wat je verder nog hebt (waar dan waarschijnlijk de 60% regel op toegepast kan worden).

(In frankrijk zijn de aansluitingen gewoon XX kW. In Nederland zal je het even naar amperes moeten omrekenen).

Oh, ik heb even zonder de cos phi gerekend. Met "nominaalstroom" 12A kom je iets hoger dan het "opgenomen vermogen 7.29kW".

Samenvattend: Je warmtepompen gebruiken 14.3A per fase. Met z'n drieen 43A. Omdat het niet ondenkbaar is dat je in de winter een dag lang die 43A gaat gebruiken, moet je aansluiting daarop berekend zijn. Dus 3*35A is echt te weinig.

----------------
Voor zover ik het begrepen heb, is het ongebruikelijk om een dag/nacht instelling te doen zoals bij gas gebruikelijk is. Dit omdat de warmtepompen minder "overcapaciteit" hebben. Het duurt een hele dag voor je huis op temp is. Ik houd het voor mogelijk dat de warmtepompen van de TS het op een gure winterweek gewoon net niet redden om de ingestelde 18 graden te halen. Dan staan ze dus de hele week aan.

Als je een week op "kerstvakantie" gaat met het hele bedrijf, dan kom je terug en moet ie de boel helemaal weer opwarmen. OOK dan staat de boel makkelijk 24 uur achtereen te stampen.

Ik lees dat meer mensen aangeven dat in de winter de airco's (warmtepompen) mogelijk op volle kracht zullen draaien. De cijfers laten iets heel anders zien. Ik heb nu vanaf mei 2023 een P1 meter hangen en in de zomermaanden verbruiken we significant meer stroom (ca. 40% meer) dan in de wintermaanden. Dat blijkt ook uit de verbruiksoverzichten van de jaren ervoor. Het is een blokkendoos pand, met een plat dak. In de zomer is het op de bovenetage vaak erg warm, doordat de zon vol op het dak schijnt. De airco's moeten dan flink werken om te koelen. In de winter verwarmt de airco op de begane grond ook door de vloer heen de verdieping erboven. Dat is mijn verklaring althans.

Alle uitleg is helder en de aircoboer schiet dus de plank volledig mis. Met zijn zelf toegestuurde documentatie gisteren, waaruit blijkt dat de airco buitenunit inderdaad is afgezekerd op 32A en niet op 25A, ging zijn uitleg al mank. Maar zijn theorie volgende zou je dus alle ampères van alle elektrische installaties moeten optellen. Dan heb je dus ook sowieso al de binnenuit van 6A mee te tellen, en dan nog alle overige apparaten. Dan zit je vanuit de airco gezien al op 32A + 6A = 38A per airco = 3x114A aansluiting benodigd. Lariekoek dus. Dat probeerde ik hem - in mijn lekentaal - al aan de telefoon duidelijk te maken, maar "hij wenste mij niet te moeten overtuigen: en "het is gewoon zo". Ik heb alle gegevens van de P1 meter geëxporteerd, van 1 mei 2023 tot 1 juni 2024. Het hoogste piekverbruik per fase is L1: 6.091W L2: 8.093W en L3: 9.882W. Dat is omgerekend naar ampères L1: 27A L2: 36A en L3: 43A.

De airco's staan bij ons alleen aan tijdens openingsuren. Voordat wij de onderneming overnamen, stonden de airco's dag en nacht aan. Dit was gelijk een punt van aandacht voor mij. Toen werd aan de pandeigenaar door dezelfde aircoboer verteld dat de airco's dag en nacht moeten aanstaan omdat ze anders kapot kunnen gaan of in storing kunnen raken. Na navraag van mijn kant, bleek dat toch niet helemaal te kloppen. Sindsdien staan ze 's nachts uit en dat scheelt ons ca. 15.000 tot 20.000 kWh per jaar (!). Volgens mij hebben ze vorig jaar zomer boven wel 1 van de 2 airco's een enkele keer 's nachts laten draaien om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.

Het voorbeeld van een week afwezigheid komt niet voor, we zijn twee gescheiden bedrijven met de bovenburen. Zowel wij als zij zijn het jaar rond open, enkel (soms) op nationale feestdagen gesloten.

Op dinsdag 4 juni 2024 09:15:41 schreef testman:
als de airco 32A 3F is gezekerd, kan dat maar 1 automaat zijn, die links naast de hoofdschakelaar boven de meter zit. en dat hoort een 4 polige te zijn.

In de bijlage nog een toevoeging aan de foto in de meterkast.
In rood: de stoppen (25A500) van onze airco beneden.
In geel: de stoppen (25A500) van airco 1 van 2 boven.
In oranje: de installatieautomaat (Merlin Gerin C60N C25 3P+N installatieautomaat 25A) van airco 2 van 2 boven (de airco is vernieuwd in 2022).
In groen: de installatieautomaat (Merlin Gerin C16 230V) van de extra airco die bij ons beneden hangt - maar nooit wordt gebruikt.

Als ik het goed begrijp en de eigen theorie van de aircoboer volg, heeft hij zelf niet de juiste automaten geplaatst? Is dat ook zo?

EDIT: in de toegestuurde documentatie zie ik staan dat de max current van de buitenunit 21A is. Dit is niet iets om mee te rekenen?

Er zijn twee manieren om er achter te komen of het zal werken met een contractwaarde van 3x35.
Een.: registrerende meter voor een week.
Twee: tussen hoofdschakelaar en verdeelinrichting voor een week ofzo een automaat 3x35 (laten) plaatsen.
Je kan nog zoveel er aan gaan rekenen, pas als je die 3x35 er werkelijk hebt zitten, weet je of het goed gaat.