testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 4 juni 2024 15:34:27 schreef SS89:
[...]Ik heb zeker alles gelezen. Ik doelde vooral met mijn vraag op de piekspanningen per fase en of mijn redenering daarvan klopt.
[...]
Ik lees dat meer mensen aangeven dat in de winter de airco's (warmtepompen) mogelijk op volle kracht zullen draaien. De cijfers laten iets heel anders zien. Ik heb nu vanaf mei 2023 een P1 meter hangen en in de zomermaanden verbruiken we significant meer stroom (ca. 40% meer) dan in de wintermaanden. Dat blijkt ook uit de verbruiksoverzichten van de jaren ervoor. Het is een blokkendoos pand, met een plat dak. In de zomer is het op de bovenetage vaak erg warm, doordat de zon vol op het dak schijnt. De airco's moeten dan flink werken om te koelen. In de winter verwarmt de airco op de begane grond ook door de vloer heen de verdieping erboven. Dat is mijn verklaring althans.
Alle uitleg is helder en de aircoboer schiet dus de plank volledig mis. Met zijn zelf toegestuurde documentatie gisteren, waaruit blijkt dat de airco buitenunit inderdaad is afgezekerd op 32A en niet op 25A, ging zijn uitleg al mank. Maar zijn theorie volgende zou je dus alle ampères van alle elektrische installaties moeten optellen. Dan heb je dus ook sowieso al de binnenuit van 6A mee te tellen, en dan nog alle overige apparaten. Dan zit je vanuit de airco gezien al op 32A + 6A = 38A per airco = 3x114A aansluiting benodigd. Lariekoek dus. Dat probeerde ik hem - in mijn lekentaal - al aan de telefoon duidelijk te maken, maar "hij wenste mij niet te moeten overtuigen: en "het is gewoon zo". Ik heb alle gegevens van de P1 meter geëxporteerd, van 1 mei 2023 tot 1 juni 2024. Het hoogste piekverbruik per fase is L1: 6.091W L2: 8.093W en L3: 9.882W. Dat is omgerekend naar ampères L1: 27A L2: 36A en L3: 43A.
De airco's staan bij ons alleen aan tijdens openingsuren. Voordat wij de onderneming overnamen, stonden de airco's dag en nacht aan. Dit was gelijk een punt van aandacht voor mij. Toen werd aan de pandeigenaar door dezelfde aircoboer verteld dat de airco's dag en nacht moeten aanstaan omdat ze anders kapot kunnen gaan of in storing kunnen raken. Na navraag van mijn kant, bleek dat toch niet helemaal te kloppen. Sindsdien staan ze 's nachts uit en dat scheelt ons ca. 15.000 tot 20.000 kWh per jaar (!). Volgens mij hebben ze vorig jaar zomer boven wel 1 van de 2 airco's een enkele keer 's nachts laten draaien om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.
Het voorbeeld van een week afwezigheid komt niet voor, we zijn twee gescheiden bedrijven met de bovenburen. Zowel wij als zij zijn het jaar rond open, enkel (soms) op nationale feestdagen gesloten.
[...]
In de bijlage nog een toevoeging aan de foto in de meterkast.
In rood: de stoppen (25A500) van onze airco beneden.
In geel: de stoppen (25A500) van airco 1 van 2 boven.
In oranje: de installatieautomaat (Merlin Gerin C60N C25 3P+N installatieautomaat 25A) van airco 2 van 2 boven (de airco is vernieuwd in 2022).
In groen: de installatieautomaat (Merlin Gerin C16 230V) van de extra airco die bij ons beneden hangt - maar nooit wordt gebruikt.Als ik het goed begrijp en de eigen theorie van de aircoboer volg, heeft hij zelf niet de juiste automaten geplaatst? Is dat ook zo?
EDIT: in de toegestuurde documentatie zie ik staan dat de max current van de buitenunit 21A is. Dit is niet iets om mee te rekenen?
dat het werkt zegt dat de compressorstromen maar kort hoog zijn. heb eens een airco afgekoppeld voor dak vervanging. op de buitenunit stond dat er 22A voeding nodig was. evengoed draaide dat al 12 jaar op een B16 automaat.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 4 juni 2024 15:34:27 schreef SS89:
Ik heb zeker alles gelezen. Ik doelde vooral met mijn vraag op de piekspanningen per fase en of mijn redenering daarvan klopt.
Ik denk dat je piekstroom bedoelt, dat is op basis van deze gegevens niet te bepalen. Maar dan zouden alle 3 de airco's op exact dezelfde tijd moeten inschakelen. Ik denk dat het wel goed en zelf als alles een keer tegelijk gaat dan gaat dat ook wel goed.
Hoofdzekering zijn naar mijn weten behoorlijk traag en gaan er op piekstroom zelden uit. De zekering voor de airco heeft meer last van die piekstroom en zal er altijd wel eerder uitgaan