Mijn Brother laserprinter DCP-L2520DW , print een tijdje na het vervangen van de drum en toner met verticale strepen. Het lijkt er een beetje op, dat sommige plekken niet worden ‘geraakt’ door de toner, eigenlijk zijn het onderbrekingen.
Wat er in is gekomen is een Improducts Drum DR-3300 en een Improducts Toner T22320. Dat zijn geen originele Brother spullen (onbetaalbaar) maar zouden net zo goed zijn, werd verteld.
Wie herkent dit probleem? Ligt dat aan de toner en/of drum of kan er wat anders aan de hand zijn?
Dit zou een zwart vlakje moeten zijn...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
De toner al goed los geschud?
De originele onbetaalbaar? Blijkbaar is de goedkopere variant toch geen zorgeloze variant. Heb je al berekend wat een print met originele toner werkelijk kost?
Ik heb deze rol proberen schoon te maken met alcohol 70%.
Maar als de alcohol is verdampt, komen die strepen net zo hard weer terug. m.a.w. die zijn niet te verwijderen...
Hoe oud is de toner? ttz, hoelang is hij uit de verpakking, want eens geopend gaat ie achteruit in kwaliteit.
Een originele toner van Brother gaat bij weinig prints / gebruik gemakkelijk tientallen jaren mee zonder kwaliteits verlies.
benleentje
Golden Member
De toner kost € 40,50, de Drum € 69,50. Samen € 110.
Ik heb de printer destijds aangeschaft rond de € 100 (nu rond € 145)
Eigenlijk is 110,- euro voor weer 3000,- pagina's heel normaal.
Het is gewoon niet normaal dat je voor 145 - 110 = 35,- een printer kan kopen.
Voor mijn lexmark printer was ik dacht ik 170,- kwijt voor weer 6000,- pagina's printen en heb gewoon het origineel gekocht
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je bent me net voor. De aanschafprijs is niet relevant als hij laag is (juist wel als hij hoog is!). Het gaat om de kosten per pagina.
Overigens klopt de berekening niet dat je bij de aanschafprijs de toner moet aftrekken. Er zit bij vrijwel alle merken een starterpack in met (veel) minder afdrukken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]
Als het aan de toner zou liggen zou je never nooit niet zulke mooie kaarsrechte lijnen krijgen.
Drum wordt ook moeilijk, maar zou ev. kunnen. Spiegel kan vuil zijn, maar dan moet het probleem consequent optreden en uiterst langzaam verergeren.
Ik gok dat de drum een fabricageprobleem heeft icm dat je heel veel dezelfde printjes maakt.
Op zondag 9 juni 2024 00:13:19 schreef Hensz:
Als het aan de toner zou liggen zou je never nooit niet zulke mooie kaarsrechte lijnen krijgen.
Drum wordt ook moeilijk, maar zou ev. kunnen. Spiegel kan vuil zijn, maar dan moet het probleem consequent optreden en uiterst langzaam verergeren.
Ik gok dat de drum een fabricageprobleem heeft icm dat je heel veel dezelfde printjes maakt.
ik maak juist veel wisselende prints. Dat is het dus niet. De toner is ca 4 weken oud en na opening meteen in gebruik genomen. Een week later de drum.
Ik heb ze gekocht via Bol.com.
Nu kan ik wel opnieuw het spul kopen, maar weet dus niet zeker of het daaraan ligt.
En of ik na x printjes nog garantie kan claimen is de vraag. Met daarbij de onzekerheid dat het aan die drum ligt.
Een lastig probleem...
Met een imitatie HP cartridge heb ik een dergelijk probleem ook een keer gehad.
Afdrukken waren niet zwart en streperig.
Zelfs een tonerwaas over de afdruk.
Een originele loste het meteen op toen ik die er in zette ( die had ik ook staan).
Ik denk dat het probleem in de drum zit.
Heb je de oude drum nog?
Zet deze dan eens terug als test met de nieuwe tonercartridge.
En toner is zooi, en statisch echt NOOIT met een stofzuiger opzuigen, maar met een nat doekje of iets dergelijks.
Zijn de corona draadjes schoon?
Dat zijn de hele dunnen hoogspanningsdraadjes.
Die kunnen in de drum ingebouwd zijn, maar ook er naast in de machine.
Ja kan ze heel voorzichtig schoonmaken met een wattenstaafje.
Pas op, breekbaar...
En de toner nog eens heen en weer (horizontaal houden en in de breedterichting links <-> rechts) schudden.
Heb je de primaire corona draad ook al schoongemaakt (met de slider)?
De rol van de tonercartridge is vermoedelijk een magneetrol (onderdeel 9 op onderstaande afbeelding). Daar zou de toner moeten op liggen als een egale zwarte fluweelachtige laag. De toner wordt namelijk gemengd met ferromagnetisch poeder en blijft dan aan de rol kleven die magnetisch is.
In elk geval horen daar geen strepen op te zitten en ik vermoed dat er mechanisch wat fout is met de tonercartridge. Misschien dat de doctor blade (of iets anders) intern fout zit en tegen de rol schuurt.

buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 8 juni 2024 21:32:29 schreef Bavelt:
De toner kost € 40,50, de Drum € 69,50. Samen € 110.
Ik heb de printer destijds aangeschaft rond de € 100 (nu rond € 145)Ik vond de verhouding zoek, los van de prijs per pagina.
Ik heb een fotootje van de toner. Je ziet deze strepen ook op de rol (fuser?)
[bijlage]
[bijlage]
Dat is toch het bekende 'Gillette' verdien model. Verkoop iets goedkoop en maak de gebruiksgoederen duur. En zoals al aangehaald, de meegeleverde toner of inktcartridge is altijd minder gevuld. Voor mijn Samsung (nu HP) heb ik de originele XL cartridges gekocht. Nooit problemen mee gehad.
Een bedrijf als 123inkt beveelt vrijwel steevast aan om het huismerk te gebruiken ipv de originele. Vaak met dikke rode letters. Met daarbij de stelling dat je totaal niet inboet op kwaliteit.
Blijkbaar kan daar meer op worden verdiend.
In dit geval kocht ik ze bij Bol.com.
Ook wel een beetje vanwege dat verdienmodel van de fabrikanten. Canon kan daar bijvoorbeeld ook wat van.
Terug naar mijn printer: ik bestelde eerst de toner, omdat ik vond dat de afdrukken niet mooi zwart meer waren. De letters waren eerder lichtgrijs dan zwart.
Na plaatsing van de toner viel het resultaat me wat tegen. Dus daarom ook een nieuwe drum.
Met nu strepen als resultaat.
Van de regen in de drup.,, en een slechte printmogelijkheid.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Tonerklontjes op de schraper (11 doctor blade) die tegen de developer aanloopt. Je kan er een velletje papier tussen heen en weer bewegen om het schoon te maken, maar komt meestal weer terug vanwege de klontjes. Coronadraden worden niet meer gebruikt vanwege de ozon. Spanning staat nu op de rollen.
Over printers, breek me de bek niet los, zolang als ik met computers te maken heb heb ik al ruzie met die dingen, maar nu (sinds kort) niet meer, daarom voel ik de behoefte om dat met de wereld te delen 
Historie :
Eerst matrix printers, printer geen(weinig) probleem maar de aansturing, cq driver, altijd gedoe
Spuug printers, zoals ik ze noem, altijd gedoe, na een tijdje komt er niets meer uit, dure inkt.
Dus kocht ik op aanraden van een vriend een oude brother voor ~ 10, - oid.
Nieuwe toner en rol er in, er weer helemaal perfect !
Het gebruik (frequentie) is hier zeer wisselend, soms weken niet en als ik 'm dan weer aanzet dan sta ik er elke weer van te kijken als er een blaadje uit komt waar ook iets opstaat, compleet en scherp. De wonderen zijn de wereld nog niet uit !
En zo heb ik ook een HP voor kleur, met 4 cassettes
Ook aan het netwerk gehangen, met tussen kastje, werkt perfect, nou ja, op linux wel, op windows deed ik een poging maar heb ik opgegeven.
Ondertussen kocht ik er nog meer, voor op andere plekken, een reserve voor de reserve, dan hoop ik dat ik voor "altijd" iets kan afdrukken als ik daar behoefte aan heb.
En ik heb zeer goede ervaringen met :
https://www.eurotoner.nl/
Ook een oude printer laten repareren daar.
Voor deze printer :
https://www.eurotoner.nl/toners/brother/dcp/l2520dw/
Op zondag 9 juni 2024 10:33:30 schreef IJzerhersteller:
Coronadraden worden niet meer gebruikt vanwege de ozon. Spanning staat nu op de rollen.
A ! , nu begrijp ik waarom ik dat niet meer ruik.
Ik heb toner/drum unit weer even logehaald.
Bij de toner zit een aandrijfrol (onder). Die vertoont de strepen al. Als ik de rol met de hand ronddraai, komen de strepen weer op de rol.
Daarom heb ik even de metalen strip bij de toner weggehaald. (2 schroefjes losdraaien). Als ik de rol schoonmaak en ronddraai blijft hij schoon.
Doe ik de metalen strip er weer op, dan komen de strepen er weer bij het ronddraaien.
Op de metalen strip zie ik geen oneffenheden o.i.d.
Tja..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 9 juni 2024 01:22:36 schreef McAwesome:
De rol van de tonercartridge is vermoedelijk een magneetrol (onderdeel 9 op onderstaande afbeelding). Daar zou de toner moeten op liggen als een egale zwarte fluweelachtige laag. De toner wordt namelijk gemengd met ferromagnetisch poeder en blijft dan aan de rol kleven die magnetisch is.
Hoe komt die toner er vanaf als die er magnetisch aan blijft hangen?
P.S. Wat betreft de aanschafprijs... Ik dacht dat de redenatie hier ws "ik heb een radio gekocht voor 10 euro die normaal 50 euro kost en nu wil ik er geen 40 euro in stoppen voor de reparatie", maar dit geval is nog duidelijker omdat het om verbruiksartikelen gaat. Als een apparaat lang genoeg meegaat valt de aanschafprijs volledig weg. Zelfs als de printer met een grotere winstmarge verkocht zou worden.
P.P.S. Bol.com levert de cartridge mogelijk niet zelf. Het is een aantrekkelijk platform voor leveranciers van wisselende kwaliteit. Je kunt snel groot worden als je er de juiste artikelen op zet tegen de juiste prijs. Kwaliteit staat op de tweede plaats. 123inkt is een van de weinige leveranciers die ik op dit punt vertrouw.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Ik denk dat er wat onduidelijkheid is over de werking van een laserprinter.
Een laserprinter heeft een toner cartridge.
Die zit gekoppels aan de developper unit, dat is een metalen rol met een stevige magneet er in over de hele lengte.
Die developper zelf is een soort heel fijn ijzervijlsel wat de toner tussen zich opneemt, dat blijft aan de delelopper rl zitten en wordt er door de shaper weer af gehaald , valt terug en neemt nieuwe toner tussen zich op.
Door die sterke magneet in de metalen rol gaat het vijlsel op een plek een soort "wal" vormen afstaand van de rol.
Dat omschrijft McAwesome terecht als "fluweel". zo ziet dat er ook uit.
Dan is er de drum, dat is een buis met een fotogevoelige laag er op.
Die draait exact langs die "fluwelen" laag toner op de developper rol.
De laser beschrijft de fotogevoelige laag, op de plaatsen waar licht valt blijft de toner plakken op de drum, op de andere plaatsen niet.
De drum is negatief geladen.
Dan komt het papier voorbij druml dat is dan weer positief geladen en de toner zal van de drum op het papier plakken.
Het papier gaat vervolgens door de fuser, een heet gestookte rol, die de toner fixeert op het papier.|
Ik heb het vermoeden dat de printer van TS een drum// developper unit heeft en een losse toner cartridge.
Stel dat de immitatie toner van een iets andere samenstelling is dan de originele, dan mix je dus 2 soorten door elkaar.
En de deking van de printer is dus niet mooi of neemt af.
Dan ga je de drum/ developper vervangen.
Daar is de kwaliteit ook veel minder van ( vaak opgebouwd met onderdelen van inruil cartridges of veel mindere kaliteit onderdelen.
Dan is de combi van een slechte developper/ drum en toner dus duidelijk.
Ik verwacht dat een origineel pakket weel een prima printer oplevert.
Kan het niet garanderen maar hele grote kans.
Edit:
De printer van TS heeft zo te zien een toner/ developper in een en een losse drumunit.
Ik herken dit ook bij de wat kleinere printers van Canon.
De strepen op de developer cilinder komen door aanslag op het "doctor" blade die tegen de developer cilinder aanzit gedruk.
Misschien kun je die metalen strip los schroeven en de blade schoonmaken, maar meestal is de top coating van de cilinder al versleten.
EDIT: ik lees dat je dat al hebt gedaan, dan is het einde oefening voor je developer/toner cartridge helaas.
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt volgende keer PrintAbout eens proberen , daar bestel ik al heel lang en nooit problemen gehad met huismerk...
https://www.printabout.nl/supplies/123505-brother-dcp-l2520dw-laserpri…
Die leverancier kan ik eens proberen als ik toch opnieuw moet bestellen.
De Toner/Drum die ik nu heb is afkomstig van Improducts (via Bol.com). Op hun site zweren ze bij de geleverde kwaliteit.
Ik heb ze een foto gestuurd van het printresultaat, alsmede een statusrapport van de printer. En ook de facturen.
En maar eens even afwachten hoe de klantenservice reageert...