Ik kreeg een fietsaccu staaf van Moof die niet meer geladen wordt. De cellen zijn ongelijk van spanning en onder de 2 volt. Totale eind spanning zal 36 volt worden. Ik heb eerder gelezen dat je per cel met 100 mA moet laden tot gelijke waarden zijn van minstens 3 Volt, zodat de fietslader daarna mogelijk weer gaat werken. Nu zijn er 10 pakketten met elk 4 cellen. Dat duurt erg lang.
Die cellen lijken serie gekoppeld te zijn.
Kan ik nu elk pakket met 400 mA laden?
Ik gebruik een labvoeding die spanning en amperage kan begrenzen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Door met met kleine stapjes per cel te laden ben ik nu wel op 2.6 volt voor elke cel. Misschien kan ik nu eerst met de fietslaad module testen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het zou me verbazen als dat al werkt. De meeste celfabrikanten houden 2,75 Volt als absolute ondergrens aan. Tussen 3,0/3,3 Volt en die 2,75 Volt zit iets van 5 % van de totale bruikbare energie van die cel, maar je gaat dan echt tot het gaatje: je cel gaat minder lang mee én je electronica moet daar wel tegen kunnen. De meeste apparaten hanteren 3,3 Volt/cel als ondergrens en schakelen daaronder uit.
Wacht maar af tot je op 3,0 Volt/cel zit: dat zou overigens vrij snel moeten gaan. Een losse cel moet vanaf 2,0 Volt toch echt wel binnen een kwartier ongeveer richting de 3 Volt te trekken zijn met een kleine laadstroom. Als dat moeizaam gaat, kun je je vraagtekens zetten bij de staat van de cellen.
Ander ding: van Moof kennende zou het me niets verbazen als je helemaal niets meer met die accu kunt beginnen omdat de boel op slot gegaan is (door software in het BMS-IC) door onderspanning. Ik weet niet wat de aansluiting naar de buitenwereld precies voor stekker is, maar die gasten bouwden zoveel dingen op zo'n rare manier dat het me echt zou verbazen als clandestien opladen weer een werkende accu oplevert.
benleentje
Golden Member
Ik heb eerder gelezen dat je per cel met 100 mA moet laden tot gelijke waarden zijn van minstens 3 Volt, zodat de fietslader daarna mogelijk weer gaat werken. Nu zijn er 10 pakketten met elk 4 cellen. Dat duurt erg lang.
Ja dat zou bet kunnen. Maar er is een reden dat je langzaam moet laden. Als je te snel gaat kan de accu instabiel worden en te warm worden en dan is het toch verstandig om even wat langer te wachten.
Op dinsdag 11 juni 2024 15:17:24 schreef Arco:
Als de spanning onder de 2 volt is, kan er onherstelbare schade aan de accu zijn...
Toch blijkt dat vaak wel mee te vallen ze gaan niet direct defect van een te lage spanning. Het is vaak wel de moeite om hem eerst langzaam naar de 3,0V te krijgen en daarna normaal te laden.
Als die daarna toch defect blijkt te zijn is het jammer maar vaak is de accu toch nog goed.