Mijn Beko droger pompt het water niet weg naar de afvoer. Ik dacht, na intensieve schoonmaak zonder resultaat, een pompprobleem, die vervangen, maar helaas, euvel blijft. De vlotterkamer loopt nog steeds vol, water wordt niet weggepompt. Kan het de microswitch van de vlotter zijn? Als ik de vlotter tijdens draaien omhoog zet gaat de pomp niet draaien. Hoe kan ik checken waar het probleem zit?
Ps. ben wel handig, maar elektra is niet echt mijn ding.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De vlotter is voor het alarmniveau. De pomp wordt om de zoveel minuten even aangestuurt. Bv: om de 5 min 30sec aan.
De grote vraag zal zijn: krijgt de pomp om de zoveel tijd spanning of niet. Maw, is het een mechanisch of elektrisch probleem.
Gezien je verhaal gok ik op een elektronisch probleem. Print open maken dus. En een foto vh typeplaatje hier plaatsen.
Zet een lampje over de pomp of een multimeter met min/ max functie, sommige pompjes startten beroerd..
Ai, ai, Tryac, printplaatjes, ben bang dat dat mijn DIY te boven gaat, balen.
Dank in ieder geval voor jullie reacties, bespaart me in ieder geval een onnodige aanschaf van zo’n schakelaartje. Nu maar sparen voor een dure reparatie of een nieuwe droger dan
Ok, bedieningsprintplaat losgehaald, een grote stofbende, ongelofelijk. Deze dus eerst maar de stofzuiger er boven gehouden. Hij draait nu om te kijken of hij met minder stof wel wil doen wat hij moet doen, ik zie vooralsnog geen water weggepompd worden, maar de machine valt ook nog niet in storing.
Er staan twee codestickers op de plaat, zie bijlage.
Kan ik ergens zien of die triac kapot is of dat het een bedradingsprobleem is oid of is het trial & error, oftewel dure printplaat bestellen en hopen dat dat het euvel verhelpt?
kabels goed fotograferen waar ze zaten, kabels losmaken, vijsjes losmaken en de print bloot maken. dan kan er meer gezegd worden
als 1 van die nr 's klopt, zou het volgens google zo een print zijn. ik zie daar rechts een aantal relais zitten. kan zijn dat er zo eentje stuk is
je zou de kabelkleuren van de pomp kunnen bekijken om te zien of die direct naar deze print loopt. worst case vervang je de print en ben je 100€ ofzo kwijt. nieuw duur apparaat is niet altijd nodig
Dank, ga er weer mee verder, moet dat k..ding toch weer gaande krijgen.
Laat het horen als het lukt ( of ik op een volgende hulpvraag stuit) ?
kan je een scherpe foto maken van de sporen zijde van de print?? Lijkt op relais sturing namelijk...
[Bericht gewijzigd door smd op (46%)]
Foto’s van de printplaat. De pompbedrading zitten links van het midden op de plaat aangesloten - paarse kabeltjes-. Benieuwd of jullie er iets uit kunnen herleiden, dit is voor mij echt onbekend terrein.
Heb al wel gekeken naar evt vervangende printplaat voor als daR het probleem zit, maar vind niks bij gangbare Nederlandse sites voor dit type.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Waarschijnlijk heb ik wat diep in het glas gekeken wat ik zie veel paarse draden. In de veronderstelling dat je deze bedoeld (zie foto in bijlage). Dan is het dit relais dat faalt (zie 2de bijlage). Mss is er een los kontakt. Maak betere foto vd achterkant van dit relais of verwissel het even met dat daarnaast. Dat is het makkelijkst en goedkoopst.
2. Maarrrrr. Ik zag gisteren al op je foto dat er op de linkse stekker niet alleen stof te zien is maar ook vetzakkerij. Nu zie ik een half overgelopen frietpot op je droogkast. Ik stel me dus de vraag of dit betrouwbaar te maken is en wat de verdere gevolgen zijn naar veiligheid en betrouwbaar.... Persoonlijk zou ik het droogrekje aanbevelen.
3. De berg stof duidt er op dat dit toestel fel afgezien heeft. Waarschijnlijk zitten de filters potdicht met zeeprest waardoor het toestel stof en vocht in de machineruimte gaat gooien.
Mogelijk is het een warmtepompdroger en zit de verdamper ook vol. Of is het een klassieke condensdroger en vormt het stof een brandgevaar. Maar omtrent model heb ik nog weinig gelezen.
Ik heb het opgegeven, na flink balen, wil graag apparaten in leven houden en heb er veel tijd in gestopt, maar dit wordt teveel gedoe, teveel tijd en het apparaat is ook niet heel jong meer. Een nieuwe besteld dus en hopen dat die ook een deccenium mee gaat zonder elektronische storingen.
Dank voor jullie actieve meedenken, echt top!