Hallo iedereen,

Ik heb deze motor al een tijdje liggen, komt van een zelfbouw houtdraaibank af die ik een keer gekregen en afgebroken heb. Nu heb ik mogelijk een nieuwe toepassing en zou ik de motor willen gebruiken. Ik heb hem getest en hij doet het prima.

Maar ik zou graag een idee hebben van vermogen/stroom, om een beveiliging aan te brengen. Het typeplaatje is door een vorige eigenaar verwijderd. Ik dacht de asdiameter te vergelijken met andere motoren maar 18 mm is blijkbaar geen standaard meer. 19 mm komt het dichtst in de buurt en zou een motor van 0.55 kW zijn.

Iemand die de motor herkent en een oude catalogus heeft of iets dergelijks? De voetmaat is 140x155 mm. Of een andere manier om een correcte beveiliging te kiezen?

Een keer "redelijk" belasten en de stroom meten kan wellicht ook?

Ik weet dat een nieuwe motor van deze grootte ook niet duur is maar waarom iets nieuw kopen als je het al hebt.

Bouwmaat 80 zou inderdaad een 0,55kW kunnen zijn, hoewel hij toch wel wat kleiner oogt. De asmaat van 19 lijkt me eerder bij een laagtoerige motor te passen en dan kan het net zo goed een 0,12 of 0,25kW motor zijn.

Eerst even het toerental meten lijkt me.

EDIT: hoe langer ik kijk hoe minder ik er een 0,55kW motor in zie. Eerder 0,12 of minder.

Op woensdag 12 juni 2024 08:09:15 schreef GJ_:
Bouwmaat 80 zou inderdaad een 0,55kW kunnen zijn, hoewel hij toch wel wat kleiner oogt. De asmaat van 19 lijkt me eerder bij een laagtoerige motor te passen en dan kan het net zo goed een 0,12 of 0,25kW motor zijn.

Eerst even het toerental meten lijkt me.

EDIT: hoe langer ik kijk hoe minder ik er een 0,55kW motor in zie. Eerder 0,12 of minder.

Vergeten vermelden, toerental was onbelast 1470.

Ik zie geen condensator , dan is het een 3fasen motor.
Kun je de stroom meten, liefst met een stuk hout op de as gedrukt zodat ie belast draait.

Op woensdag 12 juni 2024 10:09:03 schreef Hunebedbouwer:
Ik zie geen condensator , dan is het een 3fasen motor.
Kun je de stroom meten, liefst met een stuk hout op de as gedrukt zodat ie belast draait.

Dat was ik van plan maar heel nauwkeurig is dat volgens mij niet.

Schatten is nog onnaukeuriger, met testen een richtlijn.

Tip van een leek: weerstand van de spoelen meten?

Mijn inschatting is dat dit heel lastig in te schatten is. De motor-experts hier kunnen zeggen: Oh, met zoveel lengte en zoveel diameter is de motor ongeveer xxxW. Maar dit is een oudere motor, of dat toen ook al haalbaar was, betwijfel ik. Kan best dat uit een X*Y maotor nu 0.55kW te halen valt terwijldat vroeger maar 0.37kW was.

Dat voor een hoger koppel, lager toerental motor je een dikkere as nodig kan hebben snap ik. Maar in theorie verandert dat niets aan het te leveren vermogen.

Kan iemand TS helpen met het juiste type kiezen uit dit lijstje:

De volgende individuele specificaties gelden per motorbeveiligingsschakelaar:

0.63A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 0.4 t/m 0.63A; nominaal vermogen bij 230V is 0.09 kW; nominaal vermogen bij 400V is 0.12 kW.
1A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 0.63 t/m 1A; nominaal vermogen bij 230V is 0.12 kW; nominaal vermogen bij 400V is 0.25 kW.
1.6A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 1 t/m 1.6A; nominaal vermogen bij 230V is 0.25 kW; nominaal vermogen bij 400V is 0.55 kW.
2.5A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 1.6 t/m 2.5A; nominaal vermogen bij 230V is 0.37 kW; nominaal vermogen bij 400V is 0.75 kW.
4A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 2.5 t/m 4A; nominaal vermogen bij 230V is 0.75 kW; nominaal vermogen bij 400V is 1.5 kW.
6.3A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 4 t/m 6.3A; nominaal vermogen bij 230V is 1.1 kW; nominaal vermogen bij 400V is 2.2 kW.
10A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 6.3 t/m 10A; nominaal vermogen bij 230V is 2.2 kW; nominaal vermogen bij 400V is 4 kW.
16A: instelbereik overbelastingsbeveiliging 10 t/m 16A; nominaal vermogen bij 230V is 4 kW; nominaal vermogen bij 400V is 7.5 kW.

Ik schat zo het 1Amp exemplaar.

Bron:
https://www.sandervunderink.nl/eaton-pkzm-motorbeveiligingsschakelaar-…

Even aan een frequentieregelaar hangen.. Met een beetje geluk geeft de FO
het vermogen van de motor aan.

Op woensdag 12 juni 2024 10:34:12 schreef K7Jz:
Tip van een leek: weerstand van de spoelen meten?

Het vermogen wordt niet bepaald door de weerstand. Tegen emk heeft een veel groter effect op de motorstroom.

Op woensdag 12 juni 2024 12:51:24 schreef mel:
Even aan een frequentieregelaar hangen.. Met een beetje geluk geeft de FO
het vermogen van de motor aan.

Enkel het vermogen wat je op dat moment verbruikt. Niet wat de motor kan leveren, toch?

Dus beetje op het gevoel belasten dan?

Vind ergens een grote bak met een waterrad erin. Vul de bak met water. Verbind de motor met een reductor met het waterrad. Nu de fasestroom meten.

Met dat stuk hout op de as drukken gaat het iets simpeler.

Waarschijnlijk een motor gemaakt door EMF Dordt
3 fazig 220/380 V
4 polig (1470 T/min)
asvermogen 0.37 à 0.55 kW (gelet op de asdiameter en voetafmetingen)

berekening nominale stroom :
P = I x U x sqrt(3) x cos fi x rendement

I = 550 / 1.73 x 380 x 0.8 x 0.85 = 1.23 A
voor 0.37 kW kom je uit op 0.83 A

Keuze motor schakelaar is een beetje moeilijk, de instelwaarde ligt er tussen in naar gelang het motorvermogen.

Kijk eens bij Siemens ik dacht dat instelwaardes daar een groter bereik hadden.
Anderzijds de kostprijs van de motorbeveiliger is kwasie de kostprijs van de motor....

Op woensdag 12 juni 2024 14:36:12 schreef pamwikkeling:
Waarschijnlijk een motor gemaakt door EMF Dordt
3 fazig 220/380 V
4 polig (1470 T/min)
asvermogen 0.37 à 0.55 kW (gelet op de asdiameter en voetafmetingen)

berekening nominale stroom :
P = I x U x sqrt(3) x cos fi x rendement

I = 550 / 1.73 x 380 x 0.8 x 0.85 = 1.23 A
voor 0.37 kW kom je uit op 0.83 A

Keuze motor schakelaar is een beetje moeilijk, de instelwaarde ligt er tussen in naar gelang het motorvermogen.

Kijk eens bij Siemens ik dacht dat instelwaardes daar een groter bereik hadden.
Anderzijds de kostprijs van de motorbeveiliger is kwasie de kostprijs van de motor....

EMF Dordt hadden ronde typeplaatjes, de afdruk op mijn motor is rechthoekig. Ook is de bouw iets anders. Geloof dus niet dat het een Dordt is.

Een nieuwe motor heeft ook een beveiliging nodig (tenminste als je het netjes wil doen toch).

Het zal wellicht de houtbloktruc worden.

Het vermogen wordt niet bepaald door de weerstand. Tegen emk heeft een veel groter effect op de motorstroom.

Dat klopt maar toch zegt de weerstand wel iets over het vermogen. Een 0,12kW motor zal toch echt wel een hogere weerstand hebben dan een 0,55kW motor.

Zo op het oog vind ik het ook een 0,37 a 0,55kW motor.

Maar even een andere vraag. Hoeveel vermogen denk je nu echt nodig te hebben. Als je maar ca 250 - 300W nodig hebt dan stel je de beveiliging in voor 0,37kW motor.

Ik zou voor nu nog even niet te moeilijk doen over welke stroom de beveiliging moet hebben en de motor eerst gewoon inbouwen gebruiken en testen. Als de motor vrij snel warm word dan is die motor toch gewoon te klein.

Een motor gaat van iets te veel stroom nog niet eens snel kapot maar word dan wel snel warm.

Aansluit kastje al open of de motor in ster of driehoek staat ?
of heeft de motor een intern ster punt ?
beste is spanning er op en stroom meten
bij 380 v a 400 V zal dat ongeveer 2 A per kW zijn
bij 220 / 230 1,73 x hoger
Bij een slechte cosinus phi zal de motor en dat verwacht ik bij dit model de motor onbelast en belast qua stoom niet zoveel uit maken

MVGR
Peter

Op woensdag 12 juni 2024 15:54:35 schreef benleentje:

Maar even een andere vraag. Hoeveel vermogen denk je nu echt nodig te hebben. Als je maar ca 250 - 300W nodig hebt dan stel je de beveiliging in voor 0,37kW motor.

Het is de bedoeling er een klein model cirkelzaag (je weet wel de zaagtafeltjes voor op de werkbank met de motor er naast en een riempje) aan te hangen. Mijn ervaring zegt dat je toch altijd harder probeert te duwen, vandaar dat een beveiliging mij wel interessant leek.

Op woensdag 12 juni 2024 12:59:54 schreef Harrie729:
Het vermogen wordt niet bepaald door de weerstand. Tegen emk heeft een

Klopt. Maar bij een oude motor is het (opgenomen) max vermogen ongeveer gelijk aan het vermogen bij 36-44V DC. Natte vinger.

vandaar dat een beveiliging mij wel interessant leek.

Ja een beveiliging is gewoon nodig.

Mijn ervaring zegt dat je toch altijd harder probeert te duwen,

Daarmee sloop je gewoon elke machine. Een zaag kan maar per omwenteling een klein beetje materiaal weghalen en dat moet je gewoon aanvoelen.

Ik heb zelf een accu mini circelzaag om bv wit spaanplaat te zagen en die gaat ook heel makkelijk door hardhout heen tot 300mm dik. Deze accu machine zal minder dan 100W zijn.

Het is dan wel zo dat het zaagblad wat langzamer draait en toch zaagt het vlot. Minder snel dan een 1000W machine maar ik ben geen professional die veel in weinig tijd moet doen.

Dus qua vermogen lukt het met 100W maar niet als je motor 3000 rpm of zelfs niet met 1500rpm draait. Hoewel het ook via de diameter van je zaagblad afhangt een kleiner diameter mag wel sneller rond draaien.

Om de juiste beveiliging te kiezen, de motor aan de zaagmachine koppelen. Vervolgens testen of ie het dikste stuk hout dat ie moet kunnen zagen kan trekken en daarbij de motorstroom meten, waarbij het toerental niet mag dalen bij normaal duwen. Het mooiste zal dan zijn dat de gemeten stroom ongeveer in het midden van de te kiezen beveiliging ligt.

Inmiddels de motor laten draaien met een ampèremeter met min/max functie er op aangesloten.

Minimum was 1,55A, maximum was 1,75. De stroom nam amper toe na belasting, hoewel ik de motor ook niet stil gelegd kreeg dus wellicht was mijn stuk hout truc niet voldoende. Volgens het schakelschemaboek neemt een 0,55 kW motor 1,5A op, een 0,75 kW motor 1,9A. Ik vermoed dus dat dit een oudere 0,55kW motor is die een iets minder rendement heeft. In ieder geval ga ik een beveiliging kopen van 1,6-2,5A en deze op het minimum zetten. Als ik dan merk dat ik iets tekort en de motor wordt niet warm kan ik nog wel iets omhoog.

Bedankt iedereen.

Minimum was 1,55A,

Was dat volledig onbelast? Want dat is wel heel erg veel.

Als ik dan merk dat ik iets tekort en de motor wordt niet warm kan ik nog wel iets omhoog.

Precies zo zou ik het ook doen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (44%)]

Op zaterdag 15 juni 2024 19:19:19 schreef benleentje:
[...]Was dat volledig onbelast? Want dat is wel heel erg veel.

[...]Precies zo zou ik het ook doen.

Ja klopt, gewoon de motor op zichzelf. Wellicht wel bij een heel slechte cos phi denk ik (maar kan ik niet meten).

Lagers zijn ook aan vervanging toe, dit zal nog gebeuren voor hij wordt ingebouwd.