De nieuwe Ziggo router/modem werkt standaard op 5 GHz en kijkt zelf voor de meest optimale WiFi verbinding.Om al het 2,4 GHz wifi spul hier aan te melden moest ik eerst inloggen in de router/modem,dan de automatische piloot voor de optimale verbinding uitzetten,dan 5 Ghz (tijdelijk) uitschakelen.Dan alles wat op 2,4 Ghz draait aanmelden en controleren of het werkt.Dan de 5 GHz weer aanzetten,automatische piloot weer aanzetten,settings opslaan,uitloggen en alles werkt.
Geen probleem verder maar ik krijg er het lazerus van.Nu weer met mijn chromecast dongle,ik loop naar boven,steek die chromecast in een monitor om TV te kijken en de router/modem ziet hem wel maar ik kan hem niet aanmelden,moet ik weer de 5 GHz op de router (tijdelijk) uitschakelen.Ik was toch al van plan om een 2e chromecast dongle te kopen dus vandaar mijn vraag.
Edit\Kom net de kreet android-stick tegen,even kijken wat dat is..
Je modem/router werkt op 2,4GHz en 5GHz en heeft dan ook 2 SSID namen.
De SSID van 2,4GHz geef je een andere naam dan die van 5GHz, bijvoorbeeld 'Hubie_2,4GHz' en 'Hubie_5GHz' in plaats van alle twee 'Hubie' te noemen. Je spulletjes laat je dan uitsluitend naar Hubie_2,4GHz of naar Hubie_5GHz luisteren.
Met 2 muisklikken maakt de modem/router zelf een (beveiligde) Gast-Ziggo-XXXXXX SSID voor 2,4 GHz aan.Staat ook gewoon in de handleiding..
. De aanrader RTFM is altijd voor anderen natuurlijk,nooit voor jezelf..

[Bericht gewijzigd door Hubie op (11%)]
joopv
Golden Member
Het lijkt me dat je iets fout doet. Als een dual-band router / accesspoint geen 2.4GHz clients kan bedienen (met hetzelfde SSID) dan is er gewoon iets fout in de config of in de firmware.
Een apart SSID per band is nergens voor nodig, althans ik kom dat in mijn werk zelden of nooit tegen (met Cisco/ Fortinet / Meraki / Extreme apparatuur). En hier thuis met mijn Fritzbox spulletjes ook niet trouwens.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 13 juni 2024 08:26:07 schreef joopv:
Het lijkt me dat je iets fout doet. Als een dual-band router / accesspoint geen 2.4GHz clients kan bedienen (met hetzelfde SSID) dan is er gewoon iets fout in de config of in de firmware.Een apart SSID per band is nergens voor nodig, althans ik kom dat in mijn werk zelden of nooit tegen (met Cisco/ Fortinet / Meraki / Extreme apparatuur). En hier thuis met mijn Fritzbox spulletjes ook niet trouwens.
heb die banden ook apart een ssid gegeven, en het eea verdeeld. doorgaans komt het 2,4 verder in huis als het 5 maar is het 5 wel sneller. met 1 ssid voor 2 banden willen sommige apparaten ook niet goed werken. kun je in de modem geen handmatige instellingen zetten die ook blijven zitten. dan uit met die wifi van de modem en een los accespoint erachter hangen.
Ik kan nu elke 2,4 GHz WiFi toepassing direct aanmelden op de router zonder eerst de 5 GHz SSID tijdelijk uit te zetten,daar ging het mij om.De snelheid is bijzaak,ik ben de enige gebruiker.
Maar de vraag was eigenlijk:Werken alle 3e generatie Chromcast dongles standaard al op 5 GHz?
Vanaf Chromecast gen 2 is er 2.4 en 5 GHz support
Kijk,dat bedoel ik..
De Chromecast die ik gebruik is (blijkbaar) nog uit het stenen tijdperk.
joopv schreef Een apart SSID per band is nergens voor nodig, althans ik kom dat in mijn werk zelden of nooit tegen (met Cisco/ Fortinet / Meraki / Extreme apparatuur). En hier thuis met mijn Fritzbox spulletjes ook niet trouwens.
Dat was bij mijn vorige KPN en Ziggo routers ook zo maar bij mijn nieuwe Ziggo router dus niet.Ik denk dat ze (de fabrikanten) alle wifi toepassingen langzaam maar zeker naar de 5 GHz willen trekken.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (70%)]
in mijn modem heb ik een apart 2.4 en 5GHz netwerk.
er is een optie dat ik kan aanvinken 'one SSID' om beide onder dezelfde naam te zetten.
het is dus niet dat ik de 2 namen gewoon hetzelfde invul, ik moet ook die optie aanzetten om 1 SSID te gebruiken.
blijkbaar zit er achterliggend softwarematig toch nog verschil daarin, namelijk het verdelen van de devices over de verschillende banden, en dat loopt nogal eens fout.
met 2 eigen SSID (Wifi-2.4 en Wifi-5.0) switch mijn telefoon niet automatisch tussen beide, ook al zitten ze beide ingesteld met wachtwoord.
ik kan via de wifi settings dan wel beslissen om op de 5.0 te gaan.
ik had ook ellende met tablets/telefoons die niet konden connecteren op het ssid terwijl die wel in de lijst stond (terwijl die niet eens de 5GHz ziet want heeft de hardware niet zitten).
de boel opgesplitst werken die oudere toestellen wel weer gewoon.
aangezien mijn airco's enzo ook op de wifi vast zitten, behoud ik gewoon diezelfde namen.
komt er een nieuwe modem, wordt die gesplitst en vul ik weer die namen in. ook al mijn andere AP's werken op dezelfde 2.4GHz naam maar wel andere band (1-6 en 12 dacht ik).
Elk fatsoenlijk apparaat anno 2024 werkt prima met bandsteering. (En ondersteunt zowel 2.4 als 5Ghz)
Voorwaarde is wel dat er fatsoenlijke dekking is, en zeker op de 5Ghz red je dat zelden met 1 zender (alleen in een appartementje oid)
Echter is er ook veel budgetspul waarin de goedkoopste 2.4Ghz-only ontvanger in zit die ze konden vinden. Die dingen geven vaak ellende. Thermostaten, rookmelders, laadpalen, wifi stopcontacten, ik zie zeer regelmatig dat die ellende geven.
Maar security-wise zijn die ook niet alles (zacht gezegd). Ik maak dus eigenlijk altijd een normaal (dual band) netwerk voor de normale dingen en een apart iot SSID in een eigen vlan en 2.4Ghz only.
Dan houd je die meuk uit je normale netwerk en heb je nooit gedoe met bandsteering.
Op donderdag 13 juni 2024 09:18:42 schreef flash2b:
Vanaf Chromecast gen 2 is er 2.4 en 5 GHz support
Nou, dan kan ik uit ervaring zeggen dat dat niet geheel correct is! Ik heb hier 2 stuks Chromecast gen.3, welke beide wel m'n 5GHz zien, maar het gewoon verdommen om ermee te verbinden. 
Ik selecteer het SSID van het 5GHz netwerk, vul het correcte wachtwoord in, het ding doet "iets" en komt dan na 2 minuten met de melding "Netwerk [SSID] niet gevonden." Ik heb dan echt zin om dat K#T-hok met een klauwhamer te bewerken. Wat nou "kan [SSID] niet vinden"?! Je geeft dat SSID zelf op in je eigen lijst met gevonden beschikbare netwerken! 
Verbinding maken met m'n 2.4GHz netwerk, op EXACT dezelfde manier als eerder voor m'n 5GHz netwerk en enkele seconden later heb ik connectie.
P.s.: afstand tussen m'n ExperiaBox v.12 en de Chromecast: 3,5 meter met een houten vloer ertussen. De Chromecast recht onder m'n ExperiaBox plaatsen (afstand nog geen 2 meter) geeft geen enkele verbetering. Beide netwerken hebben hun eigen SSID.
Op woensdag 19 juni 2024 12:49:10 schreef MNM(tm):
[...]
Nou, dan kan ik uit ervaring zeggen dat dat niet geheel correct is! Ik heb hier 2 stuks Chromecast gen.3, welke beide wel m'n 5GHz zien, maar het gewoon verdommen om ermee te verbinden.
Ik selecteer het SSID van het 5GHz netwerk, vul het correcte wachtwoord in, het ding doet "iets" en komt dan na 2 minuten met de melding "Netwerk [SSID] niet gevonden." Ik heb dan echt zin om dat K#T-hok met een klauwhamer te bewerken. Wat nou "kan [SSID] niet vinden"?! Je geeft dat SSID zelf op in je eigen lijst met gevonden beschikbare netwerken!
Verbinding maken met m'n 2.4GHz netwerk, op EXACT dezelfde manier als eerder voor m'n 5GHz netwerk en enkele seconden later heb ik connectie.P.s.: afstand tussen m'n ExperiaBox v.12 en de Chromecast: 3,5 meter met een houten vloer ertussen. De Chromecast recht onder m'n ExperiaBox plaatsen (afstand nog geen 2 meter) geeft geen enkele verbetering. Beide netwerken hebben hun eigen SSID.
Bepaalde nieuwere CC firmwares schijnen problemen te hebben met de hogere 5Ghz kanalen. Kanaal 36-48 zou beter moeten werken.
Waarop staat de jouw nu?