Ik heb een 230v ledstrip die per meter ingekort kan worden. Ik dacht een stuk van exact 7m nodig te hebben maar dat blijkt helaas 6.9m te zijn.

Kan ik dit op een of andere manier voor elkaar krijgen? Dacht aan iets met weerstanden ipv de laatste x leds, maar weet niet of dit geschikt is ervoor.
Het gaat om deze ledstrip:

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0C2HF73SM?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_a…

dat kan wel, maar je hebt dan 90cm die geen licht meer geeft. kun je die 10cm niet in de holle ruimte onder de strip steken ofzo?

Ja ik heb er zelf ook al over nagedacht en ik denk dat ik een gleuf boor in de rollaag. Dan het extra stukje hier maar in weg proberen te werken. Of dat netjes wordt ga ik zien

Aha, het is zo’n luxe ‘neon’ ledstrip in (vrij dik) kunststof. Dus de laatste 10cm eronder vouwen is ‘m niet, te dik.

‘m stiekem ‘n beetje zigzaggend leggen zodat je 7 m kwijt kunt in 6,9 m lengte?

Weerstand(en) ipv de laatste paar LED’s kan wel, maar dan moet je die strip netjes zien te ‘strippen’ van de plastic buitenkant (over het laatste stukje in elk geval) en dat ook weer netjes dicht zien te krijgen, want netspanning. En die weerstand moet z’n warmte kwijt kunnen*. Waterdicht wordt het niet meer. Heb je een reststuk om op te oefenen?

10 cm wegmoffelen over de totale lengte verdeeld lijkt me makkelijker, tenzij het ding in 1 strakke lijn in het zicht moet liggen.

*)advertentie zegt 9-12W per meter. Worstkaas moet je dus zo’n anderhalve watt kwijt in die weerstand. Ook onpraktisch, want dan moet die weerstand vrij groot van afmetingen zijn om niet te heet te worden. Als ‘ie precies de afmetingen heeft van 10 cm ledstrip gaat het goed :p en kleiner wordt ‘ie heter.

Het moet idd exact strak liggen langs de oprit, helaas is zigzaggen geen optie. Ik probeer eens of ik het laatste stuk toch kwijt kan onder de rollaag. Als dat lukt is het prima, anders toch naar een andere oplossing zoeken

ah, het is zo'n neonflex strip. daar let maar mee op als je die inkort, want 230V strip heeft sneller aardsluiting met regenval. dus goed isoleren dat kopse einde.

Bij de ledstrip zitten 3 gelijkrichters. Ik heb 4 stukken van 6.9m nodig dus kom 1 gelijkrichter te kort. Nu kan ik 2 ledstrips met 1 gelijkrichter aansturen maar dan zit ik dus met eigen kabels maken die misschien iets minder gemakkelijk waterdicht gemaakt worden.

Op amazon kan ik een gelijkrichter voor een euro of 8 kopen maar aangezien ik ze via Philips Hue aan wil sturen moet ik toch een led module kopen die Zigbee 3 compatible is.

Heb ik i.c.m. deze module die gelijkrichters uberhaupt nog nodig?
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-aan-en-uit-pulsschakelaar?_…

En, na wat langer nadenken, kan ik hier uberhaupt een ledstrip mee dimmen? Als de gelijkrichter achter de dimmer zit

De vraag is of het enkel gelijkrichters zijn. Ik denk het niet namelijk. Het 'kastje' in het snoer is waarschijnlijk niet alleen een gelijkrichter, maar een voeding. Een schakelende voeding. En die kan je niet zomaar dimmen. Echter is het koffiedik kijken, want technische gegevens ontbreken op de amazon-website.

Het bij elkaar sprokkelen van allerlei verschillende systemen die je vervolgens op elkaar wilt aansluiten dat is best ingewikkeld en daarbij moet je voldoende kennis hebben van zowel elektronica als de verschillende aansturingen en protocollen.

Ik denk dat je het beter kunt omdraaien; je bent begonnen bij de LEDstrip, wil daarbij een dimmer, enz. Naar mijn idee kan je beter eerst een platform kiezen: Oké, Philips Hue. Vanuit daar ga je kijken welke producten daarop aangesloten kunnen worden. Je hebt dan tevens geen losse dimmer nodig, want dat zit al in een Philips Hue controller.

Je hebt dan ook een andere LEDstrip nodig. Eén met losse aansluitingen, niet met een stekker zoals je eerdere link. Kijk naar producten binnen de Philips Hue familie of producten die er comptabele mee zijn.

De ledstrip heb ik al en de rest van de aansturing is hue. Ik zou de ledstrip het liefst kunnen dimmen maar eventueel aan / uit is ook een optie.

Ik heb zojuist de oscilloscoop aan de ledstrip gehangen en meet 230v (wisselstroom), met de multimeter meet ik 230v gelijkstroom of 82v wisselstroom (klopt denk ik niet).

Kan ik op een of andere manier achterhalen met de scope of dit zomaar kan? (Heb de scope een week dus weet nog niet exact hoe ik wat kan meten).

En ik vraag me af of er een "origineel" alternatief is. Ik kan geen warm wit dimbare ledstrip (neon) vinden van 7m

[Bericht gewijzigd door bbuster op (11%)]

Hmmm, dat is jammer.
De connectie van de LEDstrip is sowieso niet competable met Philips Hue. Philips Hue werkt niet met 230V-stekkers welke aan jou LEDstrip zitten. Überhaupt niet met 230V LEDstrips naar mijn weten.

Aan/uit kan natuurlijk met een gewone schakelaar of op afstand bestuurbaar relais. Maar dimmen dan moet je zelf een tussen controller bouwen wat allemaal erg omslachtig gaat worden. Zoals ik eerder al zei kan je beter andersom ontwerpen :)

Je meting met de oscilloscoop is het meest zuiver. Echter, wat meet je? Zie je een golf die door het 0-punt gaat of is het een pulserende gelijkspanning?

Kan ik op een of andere manier achterhalen met de scope of dit zomaar kan? (Heb de scope een week dus weet nog niet exact hoe ik wat kan meten).

Weet wat je meet! Kijk in de handleiding van de scope of online hoe je wisselspanning en gelijkspanning kunt meten en hoe je je scope daarop moet instellen (of gebruik de auto-functie, maar dan is het ook belangrijk dat je snapt wat je ziet).

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (25%)]

Volgens mij niet door het nulpunt, ik kan morgen een print screen maken
De connectie hoeft niet per se Philips Hue compatible te zijn, als het maar een Zigbee controller compatible is, alleen weet dus idd niet of dat dimbaar is.

Ik zal hem morgen nog eens aan de scoop hangen.
Maakt het uit of ik hem direct achter de "gelijkrichter" hang zonder ledstrip, of achter de ledstrip?

Op donderdag 13 juni 2024 21:11:09 schreef OPTOdesign:
[...]
Weet wat je meet! Kijk in de handleiding van de scope of online hoe je wisselspanning en gelijkspanning kunt meten en hoe je je scope daarop moet instellen (of gebruik de auto-functie, maar dan is het ook belangrijk dat je snapt wat je ziet).

Handleiding? Die zat er niet bij helaas, maar ik heb de "auto" geselecteerd. Ik probeer te leren en te snappen maar kon maar even snel kijken. Zal morgen iets uitgebreider kijken wat ik kan meten

Het probleem is dat je LEDstrip op 230V werkt.
Ik zie dit in je link:

Ik voorzie allerlei problemen danwel ellende.
Koop beter een andere LEDstrip die comptabele is met een systeem naar keuze. Dat hoef je alleen maar aan te sluiten, dat past dan gewoon op elkaar.
Bijvoorbeeld: https://www.philips-hue.com/nl-nl/p/hue-white-and-color-ambiance-light… + https://www.philips-hue.com/nl-nl/p/hue-white-and-color-ambiance-light… (5+2 meter maakt 7 meter - er zijn vast nog andere alternatieven, want dit wordt wel heel prijzig).

Over de oscilloscoop:
Geen handleiding? Is het apparaat dan überhaupt wel geschikt/veilig genoeg voor meten aan 230V??

Er is niks mis met proberen. Maar het is wel handig om een beetje te begrijpen wat je meet.

https://www.elektormagazine.nl/articles/oscilloscoop-beginner-gids
of
https://www.youtube.com/watch?v=BZPTLd49_lk
of zoek zelf naar iets dat je aanspreekt. Er is veel over te vinden online.

140€ voor 2m... ik heb 28m nodig. Dat gaat het niet worden. Ik zal morgen eens meten en hopelijk kan iemand hier mee bepalen of het gedimd kan worden. Ik zal ook eens bellen naar wat van die webshops die dimmers aanbieden.

Mocht dat niet lukken dan zal het "aan/uit" schakelen worden via een hue 230v switch

De oscilloscoop (Rigol DHO804) is geschikt tot 300v
Zie wel een manual online. Ga die eens doorspitten

[Bericht gewijzigd door bbuster op (34%)]

Kan je die 10cm niet in een stukje zwarte krimpkous steken en afdoppen met zo’n Tiger Plastic dopje? Of zwart verven, zoals ze ook bij echte neon doen?

Op donderdag 13 juni 2024 21:36:36 schreef Tidak Ada:
Kan je die 10cm niet in een stukje zwarte krimpkous steken en afdoppen met zo’n Tiger Plastic dopje? Of zwart verven, zoals ze ook bij echte neon doen?

Yes, dat gaat lukken. Heb zojuist een gat in de rollaag kunnen boren dus daar kan dat laatste stukje in. Eventueel zwart krimpkous erom om het wat netter te maken

Je kunt het ook zelf maken met een losse LEDstrip (denk dan bijvoorbeeld hier aan https://www.tme.eu/nl/details/ls-2835ww60rn3/lichtbronnen-led-strips/l…), een zigbee controller/dimmer en een voeding. Dat is aanmerkelijk goedkoper.

Goed idee om de manual eens door te nemen. Dan kan je ons vertellen wat en hoe je iets meet, dan kunnen we jou weer beter helpen!

Ik ging er even van uit dat ik deze (los gekochte ledstrip) zo zou kunnen dimmen met een 230v led dimmer geschikt voor Hue, maar door de "gelijkrichter" begon ik te twijfelen.

Ik zoek een "neon" ledstrip omdat deze in het zicht blijft. 230v zou handiger zijn omdat ik een meter of 10 kabel heb voordat ik van de dimmer (binnen) bij de ledstrip ben (buiten).

Achterhaf misschien niet de gemakkelijkste oplossing.
Ik zal morgen beter meten en de resultaten hier plaatsen

Op donderdag 13 juni 2024 21:54:58 schreef bbuster:
Ik ging er even van uit dat ik deze (los gekochte ledstrip) zo zou kunnen dimmen met een 230v led dimmer geschikt voor Hue, maar door de "gelijkrichter" begon ik te twijfelen.

Ik zoek een "neon" ledstrip omdat deze in het zicht blijft. 230v zou handiger zijn omdat ik een meter of 10 kabel heb voordat ik van de dimmer (binnen) bij de ledstrip ben (buiten).

Achterhaf misschien niet de gemakkelijkste oplossing.
Ik zal morgen beter meten en de resultaten hier plaatsen

dat spul voor buiten in de grond is beter 24 of 48V, dimt makkelijker en minder snel ellende met de aardlek. pas zijn dergelijke strips op een bouw gebruikt, custom spul van bega. die konden max 3 dagen onder water volgens specs, maar gelukkig was 3 weken onder water ook nog haalbaar :P

Ik snap je gedachten. Maar zoals testman ook al aangeeft (en ik al eerder) is de combinatie die je wilt niet voor de hand liggend. De meeste draadloze controllers - en daarmee ook de LEDstrips - werken inderdaad niet op 230V, maar op een veel lagere gelijkspanning.

Waarom wil je de LEDstrip via 10meter kabel aansluiten aan een dimmer die je vervolgens draadloos wilt bedienen? Die 10 meter kabel zou ik weg laten en de dimmer binnen draadloos koppelen met de LEDstrip buiten die natuurlijk wel van spanning moet worden voorzien, maar waar niet het dimmer-signaal over hoeft - die dimmer heeft er eigenlijk nog niks mee te maken. Teken het eerst eens uit anders wat je nou precies wilt. Dan wordt het voor jezelf overzichtelijk en kan je per onderdeel bedenken wat handig of het goedkoopste is. Ik heb het idee dat er veel problemen ontstaan die niet hoeven te ontstaan.

Dat 'neon effect' kan je ook zelf maken door de ledstrip in een u-profiel (al dan niet speciaal voor LEDstrips) te monteren en eventueel in te gieten.
https://123ledstrips.nl/wp-content/uploads/2022/09/Aluminium-ledstrip-profiel-zwart-opbouw-3M-15-mm-hoog-compleet-met-afdekkap-3-495x495.webp

Het is wel mogelijk om je 230V LEDstrip te dimmen (goed uitzoeken of dat kan met een dimmer die voor consumentenproducten bedoeld is of anders zelf maken). En dan blijft veiligheid nog een dingetje.

Het hele idee is volgens mij gemaakt “zoals het hoort”.
Vanuit de wantcontact doos binnen in de hal ga ik met een grondkabel naar de ledstrip. De ledstrip ligt buiten en tussen de wandcontact doos en de ledstrip buiten ligt dus ong 10m grondkabel.

De dimmer wil ik dus binnen in de wandcontactdoos installeren. De “draadloze” dimmer is bekabeld aangesloten op de ledstrip maar werkt via zigbee (philips hue) zodat ik hem via automatiseren kan koppelen aan de rest van de lampen, of via de app aan- en uit kan zetten. Dit was de goedkoopste en veiligste optie dacht ik. U-profiel met diffuser en ledstrip werd duurder dan dit. Vandaar mijn keuze

Ik heb de scoop er nu aangehangen. Dit is rechtstreeks achter de module.

Zonder led strip, schakelaar UIT:

Zonder led strip, schakelaar AAN:

Met led strip, schakelaar UIT:

Met led strip, schakelaar AAN:

Niemand?
Ik heb de 230v direct op de ledstrip gezet en dan knippert de led.
De module is dus een gelijkrichter. Ik ben er wel achter dat ik de gelijkrichter achter de dimmer (een klik-aan-uit dimmer) kan zetten en het nog steeds te dimmen is.

Wat ik niet zo goed snap is hoe ik achter de gelijkrichter nog steeds een sinus te zien krijg.

[Bericht gewijzigd door bbuster op (95%)]

ofwel je ledstrip is niet dimbaar, staat er ook niet bij. dat is met 230V ledstrip verre van abnormaal feitelijk. die strip brand op gelijkgerichte 230V en een serieweerstand per led die weer per meter in serie staan. wil je dimmen moet die gelijkrichter eruit en een driver zoeken die de spanning levert die uit die gelijkrichter komt. dan kun je dimmen, maar ga niet van iets simpels uit, kan zo maar op 300VDC werken..