Storing omwentelingen uitlezen Solexblok

Op donderdag 4 juli 2024 14:47:10 schreef Lambiek:
In principe zou je gewoon een 741 kunnen gebruiken.

mocht de voedingsspanning wat hoger zijn dan was de 741 meer dan voldoende.
maar TS heeft de hysterisomslagpuntenn nogal wijd gezet, wat goed is tegen de storingen, maar idd zal een rail to rail beter zijn, gezien de 5 volt.

Het schema op zich is goed.

Lambiek

Special Member

Ja, dat is waar. Hij zit met een 5V voeding. Dan is een rail to rail type beter. Dan zou je bijvoorbeeld een TLV271 kunnen nemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een BC547 BC557 achter R1 en C1 en met een 1K aan de collector zal het even goed doen.
e:/ R1 moet dan wel 47K zijn en C1 = 1µF

LDmicro user.

Ondertussen weer wat aan het knutselen gegaan en nu komen er weer wat vragen bovendrijven.
Het RC filter met schmitt trigger werkt op zich zelf goed..
Maar nu heb ik deze schakeling gecombineerd met het lichtsluisprintje.

Maar omdat er op deze print ook 2 weerstanden van 10K tussen VCC en GND zitten, heeft dit ook effect op de weerstandswaarden op het schmitt trigger schakeling. Want waar ik eerst op R4 en R2 10K mat, meet ik nu 7K48 en 7K49.
Heb ik nu iets heel doms over het hoofd gezien?

En dan nog een aanvulling op mijn vorige post.
In het kastje waar voorheen het lichtsluisje werd aangesloten, dus nog zonder RC filter en Schmitt Trigger schakeling, zat een gefabriceerd printje tussen de lichtsluis en de µC. Deze bestond uit 2 weerstanden en 1 condensator.

Kan iemand me toelichten wat hier wellicht het nut van is?

In totaal zag het er dus voorheen, zo uit:

Op dinsdag 29 oktober 2024 22:43:52 schreef Ricotjuh:

Maar nu heb ik deze schakeling gecombineerd met het lichtsluisprintje.
[bijlage]
Maar omdat er op deze print ook 2 weerstanden van 10K tussen VCC en GND zitten, heeft dit ook effect op de weerstandswaarden op het schmitt trigger schakeling. Want waar ik eerst op R4 en R2 10K mat, meet ik nu 7K48 en 7K49.
Heb ik nu iets heel doms over het hoofd gezien?

R2 en R4 zijn nog steeds 10k en hun werking in de schakeling blijft dezelfde. Als je in circuit die weerstanden gaat meten hebben de andere, bijgevoegde circuitcomponenten invloed op de meting, maar dat is normaal en je redenering is dus fout :-)

Ah oke, dan was ik abuis.
Zeker omdat ik de opamp rondom de Schmitt trigger nog niet geïnstalleerd had, en dus het knooppunt tussen R2 en R4 nergens aan hangt, had ik even niet gedacht hier een ander weerstandswaarde te meten dan 10K. En ik raakte al helemaal in de war dat het nagenoeg gelijk is aan R3 (7K5).

Kan iemand me helpen met onderstaande vraag?
Ik zie niet helemaal wat het nut is van deze schakeling. Hopelijk ziet iemand anders het wel..

Op woensdag 30 oktober 2024 21:28:18 schreef Ricotjuh:
En dan nog een aanvulling op mijn vorige post.
In het kastje waar voorheen het lichtsluisje werd aangesloten, dus nog zonder RC filter en Schmitt Trigger schakeling, zat een gefabriceerd printje tussen de lichtsluis en de µC. Deze bestond uit 2 weerstanden en 1 condensator.
[bijlage]
Kan iemand me toelichten wat hier wellicht het nut van is?

In totaal zag het er dus voorheen, zo uit:
[bijlage]