Hallo allemaal,
Ik heb hier al jaren een niet afgebouwde voeding staan die destijds door onze zoon op de MTS in Zwolle is gemaakt.
De documentatie ervan ontbreekt.
Ik ben nu op zoek naar een schema of documentatie van het apparaat.
Dan kan het in elk geval werkend worden gemaakt.
Douwe
Ik ben bang dat je hier eerst eens een foto van de binnenkant moet maken.
Wel een mooi apparaat overigens.
Op dinsdag 18 juni 2024 17:36:36 schreef douwebakker:
Hallo allemaal,
Ik heb hier al jaren een niet afgebouwde voeding staan die destijds door onze zoon op de MTS in Zwolle is gemaakt.
De documentatie ervan ontbreekt.
Ik ben nu op zoek naar een schema of documentatie van het apparaat.
Dan kan het in elk geval werkend worden gemaakt.
Douwe
rob040
Golden Member
Ik gok erop dat de AC voeding/signaalgenerator op basis van een XR2206 is.
Grote kans dat het op Radio Bulletin of Elektuur schakelingen gebaseerd is.
De 30V/3A voeding zou de Elektuur 1982 voeding (Chineese versie met modificaties) kunnen zijn, maar ik kan geen ic's op de foto's terugvinden.
OK Henry, ik heb 'm even verder opengemaakt. maar geen IC te bekennen
Ok,ik ga je niet vertellen hoe ik dit weet, maar de studenten moesten de PCB zelf etsen vanaf een schema.
Let dus op dat het zelf de PCB layout maken was.
En in heel veel zat éen fout waardoor het ding niet werkte.
't probleem zat hem in een ex-forum lid die een bewuste fout maakte in het ontwerp om een mede-student te voorkomen dat hij kopieerde. Dat lukte iets te goed zodat niet alleen die student het verkeerde ontwerp kopieerde, maar bijna de gehele klas en vele klassen jaren erop...
Dat PCB ontwerp werkte dus niet en die van hem wel...
rob040
Golden Member
Als dat zo lang en vaak fout is gegaan, dan zal de oplossing inmiddels toch ook wel te vinden zijn...
Er is natuurlijk gewoon een werkopdracht met een schema van geweest. Ik heb ook dingen voor school gebouwd. Een voeding gebaseerd op de 723 enzo. Maar ik heb al die documenten nog wel ergens in een heel oude stoffige map. Samen met de printontwerpen toendertijd nog getekend op calque papier. Ik tekende en deed alles wel zelf en kopieerde eigenlijk nooit. Ik vond de uitdaging om het zelf te doen en te kunnen eigenlijk ook veel te leuk.
Ik kan me zomaar voorstellen dat het schema nog wel ergens bij oud-leerlingen rondzwerft. Zeker bij degene die er expres een fout in heeft gemaakt. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat dit ontwerp inderdaad is gebaseerd op dat IC van EXAR Dat was inderdaad een zeer populair IC bij zelfbouwers omdat het met heel weinig extra componenten zeer mooie sinussen, blokken en zaagtanden kon maken. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit vrijwel hetzelfde is als Het electuur ding. In heel veel electronica tijdschriften hebben overigends ontwerpen gestaan met die XR2206.
De print die de TS laat zien lijkt mij overigens alleen de voedingsprint. Ik zie een gelijkrichter en wat driepoot spanningsregelaars en wat condensators en weerstanden. Ik zie er niets opzitten dat een functie generator kan voorstellen. Een enkelzijdige print als deze voedingsprint is zo uit te pluizen. Daar zou ik mee beginnen. Eerst zorgen dat de juiste voedingsspanningen op de juiste plek komen.
Wel een slimme student trouwens om die fout er in te breien. Dan hebben al die kopieerders dus een slecht cijfer gehad. En wel terecht denk ik.
Op dinsdag 18 juni 2024 20:04:20 schreef Henry S.:
De 30V/3A voeding zou de Elektuur 1982 voeding (Chineese versie met modificaties) kunnen zijn, maar ik kan geen ic's op de foto's terugvinden.
Veelal werdt daar volgens mij de 723 voor gebruikt. 
nonius
set SCE to AUX.
[XR2206]Dat was inderdaad een zeer populair IC bij zelfbouwers omdat het met heel weinig extra componenten zeer mooie sinussen, blokken en zaagtanden kon maken. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit vrijwel hetzelfde is als Het electuur ding.
Elektuur heeft in elk geval minimaal twee verschillende ontwerpen gepubliceerd op basis van de XR2206. Ik heb zowel de 1e als 2e druk (herziene uitgave) van 'Meten in de elektronica' van G.H.Nachbar. In het nieuwere ontwerp werd een L165 power-opamp gebruikt voor de uitgangstrap, terwijl in het oudere ontwerp een discrete balanseindtrap wordt gebruikt met het complementaire paar BD139 en BD140 in de eindtrap.
Maar zonder foto of meer informatie over het betreffende apparaat blijft het speculeren. XR2206 lijkt me echter ook erg waarschijnlijk voor de periode ca. 1985 tot 1995. Later werd de MAX038 een populair functiegenerator IC.
[Bericht gewijzigd door nonius op (15%)]
benleentje
Golden Member
De print die de TS laat zien lijkt mij overigens alleen de voedingsprint.
OP 1 van de eerste foto zit je de printen in de kast zitten en dan zie je dat het er 2 zijn. Een aparte voedingsprint en een aparte functie gen print.
Op dinsdag 18 juni 2024 20:20:35 schreef douwebakker:
OK Henry, ik heb 'm even verder opengemaakt. maar geen IC te bekennen[...]
Die printplaat met die grote blauwe cilinder = grote elco is de voedingsprint. Op die print zitten een paar componenten op koelprofielen. Dat zijn niet allemaal torren daar zitten denk ik ook 1 of 2 ic's op die er verder exact hetzelfde uitzien als een tor.
Graag van alle die torren en IC's het type nr
van de voeding mis ik een nog minimaal 1 grote zware tor die meestal apart op een koelprofiel zit daar ook nog graag een foto en typenr van.
Dan zit er achter de trafo ook nog een print en daar moet haast wel een IC op zitten. Maar die kan je niet zien want de IC's zitten aan de andere kant die je nu niet kan zien. Het kan ook een ontwerp zonder IC's zijn maar in ieder geval zitten alle componenten aan de andere kant.
Om de voeding en functie gen werkend te krijgen is het handig om van de beide printen alles over te tekenen tot een schema.
Op dinsdag 18 juni 2024 23:09:08 schreef nonius:
[...]Elektuur heeft in elk geval minimaal twee verschillende ontwerpen gepubliceerd op basis van de XR2206.
Deze is er ook nog, daarbij is de sinus golfvorm sterk verbeterd. Zie het circuit rondom de BS170. https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
Bedankt voor jullie inspanningen en suggesties. Ik zag op marktplaats een identieke voeding aangeboden compleet met documentatie.
Ik heb contact gezocht met de aanbieder van de voeding en gevraagd of hij de documentatie wil kopiëren en naar me toe mailen.
Het is nu even afwachten dus. Ik hoop dat het goed komt.
Douwe